eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa

projekt dotyczy rozszerzenia zakresu spraw, w których obowiązkowe zastępstwo procesowe Skarbu Państwa będzie wykonywać Prokuratoria Generalna

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1516
  • Data wpłynięcia: 2008-12-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa
  • data uchwalenia: 2009-03-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 660

1516

§ 7. Właściwa jednostka organizacyjna Prokuratorii Generalnej umożliwia upoważnionemu
przedstawicielowi podmiotu współdziałającego wgląd do całości materiałów zgromadzonych w sprawie
(akt podręcznych) oraz na wniosek tego podmiotu udziela innych informacji dotyczących stanu
sprawy.

Rozdział 2
Współdziałanie przy wykonywaniu zastępstwa procesowego Skarbu Państwa

§ 8. 1. Podmiot współdziałający niezwłocznie przekazuje właściwej jednostce organizacyjnej
Prokuratorii Generalnej, na jej wniosek, informacje o okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy,
w tym w szczególności o występujących w sprawie terminach procesowych i prawa materialnego,
wynikających z przepisów prawa albo wyznaczonych przez sąd, trybunał lub inny organ orzekający, a
także dokumenty i inne dowody mające znaczenie dla przejęcia z urzędu zastępstwa procesowego
Skarbu Państwa przez Prokuratorię Generalną, o którym mowa w art. 8a ust. 1 ustawy.
2. Prezes Prokuratorii Generalnej albo dyrektor oddziału Prokuratorii Generalnej zawiadamia
podmiot współdziałający o przejęciu z urzędu zastępstwa procesowego Skarbu Państwa przez
Prokuratorię Generalną.
3. Po otrzymaniu zawiadomienia o przejęciu z urzędu zastępstwa procesowego Skarbu Państwa
przez Prokuratorię Generalną podmiot współdziałający doręcza właściwej jednostce organizacyjnej
Prokuratorii Generalnej całość materiałów zgromadzonych w sprawie (akta podręczne).
§ 9. 1. Wniosek o przejęcie zastępstwa procesowego Skarbu Państwa przez Prokuratorię
Generalną, o którym mowa w art. 8a ust. 1 ustawy, zawiera co najmniej:
1) informacje o okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy, w tym w szczególności o
występujących w sprawie terminach procesowych i prawa materialnego, wynikających z
przepisów prawa albo wyznaczonych przez sąd, trybunał lub inny organ orzekający;
2) wskazanie
okoliczności przemawiających za tym, że ochrona ważnych praw lub interesów Skarbu
Państwa wymaga przejęcia zastępstwa procesowego Skarbu Państwa przez Prokuratorię
Generalną.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się dokumenty i inne dowody mające znaczenie
dla przejęcia na wniosek zastępstwa procesowego Skarbu Państwa.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, podmiot współdziałający przekazuje właściwej jednostce
organizacyjnej Prokuratorii Generalnej.
4. Prezes Prokuratorii Generalnej albo dyrektor oddziału Prokuratorii Generalnej zawiadamia
podmiot współdziałający o przejęciu na wniosek zastępstwa procesowego Skarbu Państwa przez
Prokuratorię Generalną.
5. Po otrzymaniu zawiadomienia o przejęciu na wniosek zastępstwa procesowego Skarbu
Państwa przez Prokuratorię Generalną podmiot współdziałający doręcza właściwej jednostce
organizacyjnej Prokuratorii Generalnej całość materiałów zgromadzonych w sprawie (akta podręczne).
§ 10. 1. W przypadku, o którym mowa w art. 12 ust. 1, ustawy, zawiadomienie kierowane przez
podmiot współdziałający do właściwej jednostki organizacyjnej Prokuratorii Generalnej o uzasadnionej
potrzebie wszczęcia w imieniu Skarbu Państwa postępowania sądowego w sprawie, w której
zastępstwo procesowe Skarbu Państwa przez Prokuratorię Generalną jest obowiązkowe, zawiera co
najmniej:
1) opis stanu faktycznego i stanu prawnego sprawy;
2) informacje niezbędne do wszczęcia w imieniu Skarbu Państwa postępowania sądowego, w
szczególności o upływie terminów prawa materialnego;
3) stanowisko
uzasadniające wszczęcie postępowania sądowego.
2. Do zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, dołącza się dokumenty i inne dowody mające
znaczenie dla wszczęcia w imieniu Skarbu Państwa postępowania sądowego w sprawie oraz całość
materiałów zgromadzonych w sprawie (akta podręczne).
§ 11. W przypadku, o którym mowa w art. 12 ust. 2 ustawy, stanowisko podmiotu
współdziałającego co do potrzeby podjęcia czynności przed Sądem Najwyższym odnosi się w
szczególności do treści orzeczenia sądu drugiej instancji, skargi kasacyjnej wniesionej przez inną
stronę (uczestnika) postępowania albo zagadnienia prawnego przedstawionego Sądowi

3
Najwyższemu. Do stanowiska dołącza się całość materiałów zgromadzonych w sprawie (akta
podręczne).
§ 12. Podmiot współdziałający, na wniosek właściwej jednostki organizacyjnej Prokuratorii
Generalnej, w sprawach, w których Prokuratoria Generalna wykonuje zastępstwo procesowe Skarbu
Państwa, wykonuje dotyczące tego podmiotu zarządzenia sądu, trybunału lub innego organu
orzekającego, w terminie określonym w tych zarządzeniach. O wykonaniu zarządzenia podmiot
współdziałający informuje Prokuratorię Generalną.
§ 13. 1. Właściwa jednostka organizacyjna Prokuratorii Generalnej przekazuje niezwłocznie
podmiotowi współdziałającemu:
1) informacje o orzeczeniu co do istoty sprawy lub o zabezpieczeniu powództwa;
2) prawomocne orzeczenie lub orzeczenie natychmiast wykonalne po uzyskaniu ich odpisu.
2. O orzeczeniu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, z którego wynika obowiązek spełnienia
świadczenia przez Skarb Państwa, właściwa jednostka organizacyjna Prokuratorii Generalnej
informuje podmiot współdziałający natychmiast po wydaniu takiego orzeczenia, nawet przed
uzyskaniem jego odpisu, przekazując jednocześnie posiadane informacje dotyczące możliwego
sposobu wykonania takiego orzeczenia.
§ 14.
W przypadku wydania orzeczenia na rzecz Skarbu Państwa właściwa jednostka
organizacyjna Prokuratorii Generalnej niezwłocznie przekazuje podmiotowi współdziałającemu tytuł
egzekucyjny.
§ 15. Po zakończeniu wykonywania przez Prokuratorię Generalną zastępstwa procesowego
Skarbu Państwa, właściwa jednostka organizacyjna Prokuratorii Generalnej zwraca podmiotowi
współdziałającemu przekazane przez niego materiały zgromadzone w sprawie (akta podręczne) oraz
– w miarę potrzeby – inne niezbędne dokumenty i dowody.
§ 16. 1. Wniosek Prokuratorii Generalnej o wyrażenie zgody na przekazanie do prowadzenia
podmiotowi współdziałającemu sprawy lub grupy spraw, o której mowa w art. 8b ust. 1, zawiera co
najmniej:
1) określenie sprawy lub grupy spraw;
2) określenie powodów uzasadniających przekazanie przez Prokuratorię Generalną podmiotowi
współdziałającemu do prowadzenia sprawy lub grupy spraw, w tym wskazanie okoliczności
przemawiających za tym, że ochrona ważnych praw lub interesów Skarbu Państwa przemawia za
takim przekazaniem;
3) ocenę co do występowania w sprawie lub grupie spraw istotnego zagadnienia prawnego oraz
potrzeby wykładni przepisów prawnych budzących poważne wątpliwości lub rozbieżności w
orzecznictwie sądów.

2. W przypadku wyrażenia przez podmiot współdziałający zgody na przekazanie przez
Prokuratorię Generalną podmiotowi współdziałającemu do prowadzenia sprawy lub grupy spraw,
właściwa jednostka organizacyjna Prokuratorii Generalnej przekazuje podmiotowi współdziałającemu
informacje o okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy, w tym w szczególności o występujących
w sprawie terminach procesowych i prawa materialnego, wynikających z przepisów prawa albo
wyznaczonych przez sąd, trybunał lub inny organ orzekający, a także całość materiałów
zgromadzonych w sprawie lub grupie spraw (akta podręczne).
§ 17. 1. Wniosek o przekazanie przez Prokuratorię Generalną podmiotowi współdziałającemu do
prowadzenia sprawy lub grupy spraw, o którym mowa w art. 8b ust. 1 ustawy, zawiera co najmniej:
1) określenie sprawy lub grupy spraw;
2) określenie powodów uzasadniających przekazanie przez Prokuratorię Generalną podmiotowi
współdziałającemu do prowadzenia sprawy lub grupy spraw, w tym wskazanie okoliczności
przemawiających za tym, że ochrona ważnych praw lub interesów Skarbu Państwa przemawia za
takim przekazaniem.
2. Wniosek o przekazanie przez Prokuratorię Generalną podmiotowi współdziałającemu do
prowadzenia sprawy lub grupy spraw, o którym mowa w art. 8b ust. 1 ustawy, podmiot współdziałający
przekazuje właściwej jednostce organizacyjnej Prokuratorii Generalnej.

4
3. Prezes Prokuratorii Generalnej albo dyrektor oddziału Prokuratorii Generalnej zawiadamia
podmiot współdziałający o przekazaniu albo o odmowie przekazania do prowadzenia sprawy lub
grupy spraw.
4. W przypadku uwzględnienia wniosku o przekazanie przez Prokuratorię Generalną podmiotowi
współdziałającemu do prowadzenia sprawy lub grupy spraw, o którym mowa w art. 8b ust. 1 ustawy,
właściwa jednostka organizacyjna Prokuratorii Generalnej wraz z zawiadomieniem, o którym mowa w
ust. 3, przekazuje podmiotowi współdziałającemu informacje o okolicznościach faktycznych i
prawnych sprawy, w tym w szczególności o występujących w sprawie terminach procesowych i prawa
materialnego, wynikających z przepisów prawa albo wyznaczonych przez sąd, trybunał lub inny organ
orzekający, a także całość materiałów zgromadzonych w sprawie lub grupie spraw (akta podręczne).

Rozdział 3
Współdziałanie przy wykonywaniu zastępstwa Rzeczypospolitej Polskiej
§ 18. 1. W przypadku, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, wezwanie kierowane przez organ
władzy publicznej do Prezesa Prokuratorii Generalnej do wzięcia udziału w postępowaniu przed
sądem, trybunałem lub innym organem orzekającym w stosunkach międzynarodowych zawiera co
najmniej:
1) określenie, w jakim zakresie Prokuratoria Generalna ma wziąć udział w postępowaniu;
2) stanowisko organu władzy publicznej w sprawie wraz z uzasadnieniem;
3) informacje o okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy, w tym w szczególności o
występujących w sprawie terminach procesowych i prawa materialnego, wynikających z
przepisów prawa albo wyznaczonych przez sąd, trybunał lub inny organ orzekający w stosunkach
międzynarodowych.
2. Do wezwania, o którym mowa w ust. 1, dołącza się dokumenty i inne dowody mające
znaczenie dla postępowania oraz całość materiałów zgromadzonych w sprawie (akta podręczne).
§ 19. 1. Wniosek o przejęcie zastępstwa Rzeczypospolitej Polskiej przez Prokuratorię Generalną
w postępowaniu przed sądem, trybunałem lub innym organem orzekającym w stosunkach
międzynarodowych, o którym mowa w art. 7 ust. 2 ustawy, zawiera co najmniej:
1) informacje o okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy, w tym w szczególności o
występujących w sprawie terminach procesowych i prawa materialnego, wynikających z
przepisów prawa albo wyznaczonych przez sąd, trybunał lub inny organ orzekający w stosunkach
międzynarodowych;
2) wskazanie
okoliczności przemawiających za tym, że ochrona ważnych praw lub interesów
Skarbu Państwa wymaga przejęcia zastępstwa Rzeczypospolitej Polskiej przez Prokuratorię
Generalną.
2. Do wniosku o przejęcie zastępstwa Rzeczypospolitej Polskiej przez Prokuratorię Generalną w
postępowaniu przed sądem, trybunałem lub innym organem orzekającym w stosunkach
międzynarodowych, o którym mowa w art. 7 ust. 2 ustawy, dołącza się dokumenty i inne dowody
mające znaczenie dla przejęcia zastępstwa Rzeczypospolitej Polskiej oraz całość materiałów
zgromadzonych w sprawie (akta podręczne).
3. Wniosek o przejęcie zastępstwa Rzeczypospolitej Polskiej przez Prokuratorię Generalną w
postępowaniu przed sądem, trybunałem lub innym organem orzekającym w stosunkach
międzynarodowych, o którym mowa w art. 7 ust. 2 ustawy, podmiot współdziałający przekazuje
właściwej jednostce organizacyjnej Prokuratorii Generalnej.
4. Prezes Prokuratorii Generalnej albo dyrektor oddziału Prokuratorii Generalnej zawiadamia
podmiot współdziałający o przejęciu zastępstwa Rzeczypospolitej Polskiej przez Prokuratorię
Generalną.
§ 20. Jeżeli wykonywanie zastępstwa Rzeczypospolitej Polskiej w postępowaniu przed sądem,
trybunałem lub innym organem orzekającym w stosunkach międzynarodowych polecił Prezes Rady
Ministrów lub minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, podmiot współdziałający z własnej
inicjatywy albo na wniosek właściwej jednostki organizacyjnej Prokuratorii Generalnej przekazuje jej
co najmniej:
1) stanowisko organu w sprawie wraz z uzasadnieniem;
2) informacje o okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy, w tym w szczególności o
występujących w sprawie terminach procesowych i prawa materialnego, wynikających z

5
przepisów prawa albo wyznaczonych przez sąd, trybunał lub inny organ orzekający w stosunkach
międzynarodowych.
2. Do materiałów, o których mowa w ust. 1, dołącza się dokumenty i inne dowody mające
znaczenie dla postępowania oraz całość materiałów zgromadzonych w sprawie (akta podręczne).

Rozdział 4
Współdziałanie przy wydawaniu opinii prawnych
§ 21. Wniosek podmiotu współdziałającego o wydanie przez Prokuratorię Generalną opinii
prawnej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy, zawiera co najmniej:
1) określenie zagadnienia, które ma być przedmiotem opinii prawnej;
2) stanowisko podmiotu współdziałającego co do zagadnienia, które ma być przedmiotem opinii
prawnej;
3) informacje i dokumenty istotne dla sprawy, a w szczególności opinie prawne, opinie biegłych i
innych specjalistów oraz orzeczenia, decyzje lub inne stanowiska wydane lub podjęte wcześniej w
sprawie lub ze sprawą związane, a w przypadku opiniowania projektu umowy, której stroną jest
lub ma być Skarb Państwa, również informacje i dokumenty dotyczące okoliczności
poprzedzających lub będących podstawą sporządzenia projektu umowy, a w szczególności
protokołów z przebiegu negocjacji, listów intencyjnych, złożonych ofert oraz zawartych wcześniej
umów mających związek z opiniowanym projektem.

§ 22. Wniosek o wydanie opinii prawnej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy, podmiot
współdziałający przekazuje właściwej jednostce organizacyjnej Prokuratorii Generalnej.
§ 23. Prokuratoria Generalna może wystąpić do podmiotu współdziałającego o uzupełnienie
wniosku o wydanie opinii prawnej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy, w terminie umożliwiającym
skorzystanie z ewentualnej odmowy wydania opinii prawnej, o której mowa w art. 10 ust. 3 ustawy, a
także zwrócić się do tego podmiotu o przekazanie określonych informacji lub dokumentów
niezbędnych do sporządzenia opinii.

Rozdział 5
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 24. Przepisy rozporządzenia stosuje się do spraw wszczętych przed dniem wejścia w życie
ustawy z dnia ..... o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa (Dz. U. Nr ..., poz. ...)
na zasadach określonych w art. 2 tej ustawy.
§ 25. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia 2)


PREZES RADY MINISTRÓW


2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 marca 2006 r.
w sprawie zakresu i trybu współdziałania Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa przy wykonywaniu
zastępstwa procesowego Skarbu Państwa z podmiotami reprezentującymi Skarb Państwa (Dz. U. Nr 46, poz.
330), które utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na podstawie art. 3 ustawy z
dnia ..... o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa (Dz. U. Nr ..., poz. ...).

6

UZASADNIENIE

Konieczność wydania projektowanego rozporządzenia wynika ze zmiany art. 25 ust. 4 ustawy z
dnia 8 lipca 2005 r. o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 169, poz. 1417, z późn. zm.),
dokonanej mocą art. 1 pkt 15 ustawy z dnia ..... o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu
Państwa (Dz. U. Nr ..., poz. ...). Przepis ten zawiera upoważnienie do wydania przez Prezesa Rady
Ministrów rozporządzenia w sprawie współdziałania Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa z
właściwymi podmiotami przy dokonywaniu przez nią czynności należących do jej ustawowego zakresu
działania.
Projektowane rozporządzenie zastąpi dotychczas obowiązujące rozporządzenie Prezesa Rady
Ministrów z dnia 20 marca 2006 r. w sprawie zakresu i trybu współdziałania Prokuratorii Generalnej
Skarbu Państwa przy wykonywaniu zastępstwa procesowego Skarbu Państwa z podmiotami
reprezentującymi Skarb Państwa (Dz. U. Nr 46, poz. 330).
W stosunku do dotychczasowego brzmienia art. 24 ust. 5 ustawy, poszerzeniu uległ zakres aktu
wykonawczego, który oprócz określenia zakresu i trybu współdziałania Prokuratorii Generalnej Skarbu
Państwa przy wykonywaniu zastępstwa procesowego Skarbu Państwa z organami władzy publicznej,
państwowymi osobami prawnymi, państwowymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi
osobowości prawnej oraz organami jednostek samorządu terytorialnego i innymi podmiotami, którym
powierzono wykonywanie zadań publicznych na podstawie ustaw lub porozumień, a także przy braniu
udziału w postępowaniach przed sądami, trybunałami i innymi organami orzekającymi w stosunkach
międzynarodowych na wezwanie organu władzy publicznej, obecnie reguluje również:
− zakres i tryb współdziałania Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa przy wykonywaniu
zastępstwa Rzeczypospolitej Polskiej w postępowaniach przed sądami, trybunałami i innymi
organami orzekającymi w stosunkach międzynarodowych z organami władzy publicznej
(wykonywanego na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy)
− zakres i tryb współdziałania Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa przy wydawaniu opinii
prawnych z organami administracji publicznej i innymi podmiotami uprawnionymi na
podstawie odrębnych przepisów do reprezentowania Skarbu Państwa (wydawanych na
podstawie art. 10 ust. 1 ustawy).
Uregulowania projektowanego rozporządzenia, w części dotyczącej współdziałania Prokuratorii
Generalnej Skarbu Państwa przy wykonywaniu zastępstwa procesowego Skarbu Państwa, stanowią
w zasadzie powtórzenie regulacji obowiązującego dotychczas rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 20 marca 2006 r. w sprawie zakresu i trybu współdziałania Prokuratorii Generalnej
Skarbu Państwa przy wykonywaniu zastępstwa procesowego Skarbu Państwa z podmiotami
reprezentującymi Skarb Państwa (Dz. U. Nr 46, poz. 330). Modyfikacji i uzupełnieniom uległy przepisy
odnoszące się do:
- przejmowania przez Prokuratorię Generalną Skarbu Państwa zastępstwa procesowego Skarbu
Państwa w każdej sprawie, jeżeli wymaga tego ochrona ważnych praw lub interesów Skarbu
Państwa (w konsekwencji dodania art. 8a ustawy);
- przekazywania przez Prokuratorię Generalną Skarbu Państwa podmiotowi reprezentującemu
Skarb Państwa do prowadzenia sprawy lub grupy spraw, w których nie występuje istotne
zagadnienie prawne oraz potrzeba wykładni przepisów prawnych budzących poważne
wątpliwości lub rozbieżności w orzecznictwie sądów (w konsekwencji dodania art. 8b ustawy).
Bez zmian powtórzone zostały przepisy dotyczące brania udziału przez Prokuratorię Generalną
Skarbu Państwa w postępowaniach przed sądami, trybunałami i innymi organami orzekającymi w
stosunkach międzynarodowych. Natomiast novum stanowią przepisy odnoszące się do wykonywania
przez Prokuratorię Generalną Skarbu Państwa zastępstwa Rzeczypospolitej Polskiej w
postępowaniach przed sądami, trybunałami i innymi organami orzekającymi w stosunkach
międzynarodowych, co jest następstwem nowego brzmienia art. 7 ustawy.
Zupełnie nowe są też przepisy dotyczące współdziałania Prokuratorii Generalnej Skarbu
Państwa przy wydawaniu opinii prawnych, w tym także opinii do projektów umów krajowych i
międzynarodowych, których stroną jest lub ma być Skarb Państwa, co z kolei jest konsekwencją
rozszerzenia zakresu upoważnienia ustawowego art. 25 ust. 4 pkt 3 ustawy.



7
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: