eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa

projekt dotyczy rozszerzenia zakresu spraw, w których obowiązkowe zastępstwo procesowe Skarbu Państwa będzie wykonywać Prokuratoria Generalna

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1516
  • Data wpłynięcia: 2008-12-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa
  • data uchwalenia: 2009-03-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 660

1516


16
poziomu wykonywania zadań służbowych. Ponadto prowadzenie spraw przez
Prokuratorię Generalną od ich wszczęcia nie tylko zapewni należyty poziom
zastępstwa procesowego od sądu pierwszej instancji do Sądu Najwyższego
włącznie, ale przede wszystkim zmniejszy pracochłonność poszczególnych spraw,
eliminując wysiłek niezbędny do przygotowania stanowiska w sprawie przejętej
dopiero na etapie postępowania przed Sądem Najwyższym – jak ma to miejsce w
obecnym stanie prawnym. Niemniej jednak, wobec obciążenia Prokuratorii
Generalnej zwiększonym zakresem zadań, należy liczyć się z koniecznością
zwiększenia wynagrodzeń radców i starszych radców. Jak już jednak wskazano,
bardzo dobre warunki zatrudnienia na rynku usług prawniczych sprawiają, że wzrost
wynagrodzeń radców Prokuratorii Generalnej wydaje się nieunikniony. Będzie
mogło to zresztą nastąpić jedynie w ramach środków na wynagrodzenia
przewidzianych w budżecie Prokuratorii Generalnej na dany rok budżetowy.
3.2. Obecnie poza m.st. Warszawą Prokuratoria Generalna prowadzi ok. 600 spraw
sądowych, w związku z czym w planie wydatków na 2008 r. została przewidziana
kwota 140 tys. zł na krajowe podróże służbowe. Jak wynika z zebranych informacji
na temat liczby spraw z udziałem Skarbu Państwa wszczętych przed sądami
okręgowymi w 2007 r., projektowana regulacja prawna może spowodować wzrost
liczby spraw w sądach pozawarszawskich o ok. 900, co będzie wymagać dodatkowo
kwoty ok. 210 tys. zł rocznie na krajowe podróże służbowe.
3.3. Korekta górnego progu wynagrodzeń zasadniczych radców i starszych radców
Prokuratorii Generalnej nie spowoduje automatycznej podwyżki ich wynagrodzeń.
Wysokość wynagrodzeń zasadniczych radców i starszych radców Prokuratorii
Generalnej nadal pozostanie w konstrukcji „widełkowej”, a o ich rzeczywistym
wymiarze nadal będzie decydować Prezes Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa
w ramach środków przyznanych na wynagrodzenia w ustawie budżetowej.
Wynagrodzenia zasadnicze radców i starszych radców Prokuratorii Generalnej nie
są objęte mnożnikowym systemem wynagrodzeń i związaną z nim waloryzacją,
co powoduje, że ewentualne zmiany kwot bazowych i średniorocznych wskaźników
wzrostu wynagrodzeń nie będą miały bezpośredniego przełożenia na te
wynagrodzenia. Korekta górnego progu wynagrodzeń zasadniczych radców
i starszych radców Prokuratorii Generalnej nie wpłynie na wielkość środków
przewidzianych w projekcie budżetu państwa na wynagrodzenia w Prokuratorii
Generalnej w 2009 r.


17
3.4. Projektowana nowelizacja nie zmienia dotychczasowej, generalnej zasady usta-
wowej, a jedynie doprecyzowuje ją, uściślając wyłącznie, że „wynagrodzenie
zasadnicze radców i starszych radców Prokuratorii Generalnej nie może przekraczać
130 % wynagrodzenia zasadniczego w najwyższej stawce awansowej odpowiednio
sędziego sądu okręgowego i sędziego sądu apelacyjnego, a najwyższy dodatek
funkcyjny nie może przekraczać kwoty dodatku funkcyjnego przewidzianego dla
prezesa odpowiedniego sądu”. Odniesienie do „najwyższej stawki awansowej” jest
konieczne ze względu na wielość tych stawek, przewidzianą w art. 91 § 2 ustawy
z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98,
poz. 1070, z późn. zm.). Nowelizacja stwarza wyłącznie możliwości potencjalnego
zwiększenia wynagrodzeń tych radców, których tzw. wartość rynkowa jest
najwyższa. Chodzi w szczególności o radców prowadzących sprawy największe
i najbardziej skomplikowane – w tym toczące się w języku angielskim postępowania
arbitrażowe oraz postępowania przed sądami, trybunałami i innymi organami
orzekającymi w stosunkach międzynarodowych. Projektowana nowelizacja
zwiększa szanse zatrzymania w Prokuratorii Generalnej najlepszych i najbardziej
doświadczonych radców, a jednocześnie pozwala na prowadzenie racjonalnej
polityki wynagrodzeń wobec wszystkich pracowników.
3.5. Koszty zasądzone lub przyznane Skarbowi Państwa z tytułu zastępstwa proce-
sowego wykonywanego przez Prokuratorię Generalną, według szacunków z 2007 r.,
oscylują na poziomie około 500 tys. zł. Kwota ta, z uwagi na obowiązujące zasady
ustalania kosztów zastępstwa procesowego, nie jest znacząca i jest każdorazowo
uzależniona od liczby i rodzaju prawomocnie zakończonych spraw. Koszty te będą
przysługiwać radcy lub starszemu radcy Prokuratorii Generalnej prowadzącemu
sprawę tylko i wyłącznie wtedy, gdy rzeczywiście zostaną one ściągnięte od strony
przeciwnej, co powoduje, że nie będą na ten cel potrzebne jakiekolwiek środki
z budżetu państwa.

4. Wpływ projektowanej regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja prawna nie wpłynie na rynek pracy.

5. Wpływ projektowanej regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
Projektowana regulacja prawna pozostaje bez wpływu na przedsiębiorczość oraz
konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki. Przyczyni się natomiast do


18
wzmocnienia ochrony interesów Skarbu Państwa w postępowaniach przed krajowymi
i zagranicznymi organami orzekającymi.

6. Wpływ projektowanej regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana regulacja prawna pozostaje bez wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

7. Projektowana regulacja a prawo Unii Europejskiej
Projektowana regulacja prawna nie jest objęta prawem Unii Europejskiej, a problematyka
w niej ujęta jest pozostawiona swobodnemu uznaniu państw członkowskich. Projekt
ustawy nie wymaga notyfikacji, o której mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 12 września
2002 r. o normalizacji (Dz. U. Nr 169, poz. 1386, z późn. zm.).

16-11-tg

Projekt


ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia
w sprawie zakresu i trybu współdziałania Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa przy
wykonywaniu zastępstwa procesowego Skarbu Państwa, przy wykonywaniu zastępstwa
Rzeczypospolitej Polskiej oraz przy wydawaniu opinii prawnych z właściwymi podmiotami

Na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o Prokuratorii Generalnej Skarbu
Państwa (Dz. U. Nr 169, poz. 1417, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1
Przepisy ogólne

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) zakres i tryb współdziałania Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa przy wykonywaniu
zastępstwa procesowego Skarbu Państwa z organami władzy publicznej, państwowymi
osobami prawnymi, państwowymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi
osobowości prawnej oraz organami jednostek samorządu terytorialnego i innymi
podmiotami, którym powierzono wykonywanie zadań publicznych na podstawie ustaw
lub porozumień;
2) zakres i tryb współdziałania Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa przy wykonywaniu
zastępstwa Rzeczypospolitej Polskiej z organami władzy publicznej;
3) zakres i tryb współdziałania Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa przy wydawaniu
opinii prawnych z organami administracji publicznej i innymi podmiotami uprawnionymi
na podstawie odrębnych przepisów do reprezentowania Skarbu Państwa.

§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 lipca 2005 r. o Prokuratorii
Generalnej Skarbu Państwa;
2) Prokuratorii Generalnej – należy przez to rozumieć Prokuratorię Generalną Skarbu
Państwa;
3) Prezesie Prokuratorii Generalnej – należy przez to rozumieć również wiceprezesa
Prokuratorii Generalnej;
4) jednostce organizacyjnej Prokuratorii Generalnej – należy przez to rozumieć Główny
Urząd Prokuratorii Generalnej lub oddział Prokuratorii Generalnej, w zakresie ich
właściwości;
5) podmiocie współdziałającym – należy przez to rozumieć, odpowiednio do przedmiotu
współdziałania, organ władzy publicznej, organ administracji publicznej, organ jednostki
samorządu terytorialnego, państwową osobę prawną, państwową jednostkę

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 264, poz. 2205, z 2006 r. Nr 170, poz.
1217 i Nr 218, poz. 1592, z 2007 r. Nr 25, poz. 162 oraz z 2009 r. Nr …, poz. …
organizacyjną niemającą osobowości prawnej albo inny podmiot, któremu powierzono
wykonywanie zadań publicznych na podstawie ustawy lub porozumienia lub też inny
podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów do reprezentowania Skarbu
Państwa;
6) współdziałaniu bez bliższego określenia – należy przez to rozumieć współdziałanie przy
wykonywaniu zastępstwa procesowego Skarbu Państwa, przy wykonywaniu zastępstwa
Rzeczypospolitej Polskiej oraz przy wydawaniu opinii prawnych.
§ 3. 1. Współdziałanie następuje między właściwą jednostką organizacyjną Prokuratorii
Generalnej a podmiotem współdziałającym właściwym, w szczególności ze względu na przedmiot
sprawy lub rodzaj roszczenia.
2. Ze strony Prokuratorii Generalnej właściwym do współdziałania jest Prezes Prokuratorii
Generalnej albo dyrektor oddziału Prokuratorii Generalnej, do których zakresu działania należy
sprawa, oraz starszy radca lub radca Prokuratorii Generalnej prowadzący sprawę.
3.
O osobie starszego radcy lub radcy Prokuratorii Generalnej prowadzącego sprawę
Prokuratoria Generalna niezwłocznie zawiadamia podmiot współdziałający.
4. Ze strony podmiotu współdziałającego właściwą do współdziałania jest osoba reprezentująca
ten podmiot lub kierownik urzędu obsługującego podmiot współdziałający albo wyznaczony pracownik
podmiotu współdziałającego lub urzędu obsługującego podmiot współdziałający.
5. W przypadku wyznaczenia pracownika, o którym mowa w ust. 4, o jego osobie osoba
reprezentująca podmiot współdziałający lub kierownik urzędu obsługującego ten podmiot niezwłocznie
zawiadamia Prezesa Prokuratorii Generalnej albo dyrektora oddziału Prokuratorii Generalnej, do
których zakresu działania należy sprawa.
§ 4. Wymiana informacji, dokumentów i innych dowodów w ramach współdziałania może
następować bezpośrednio między osobami wymienionymi w § 3 ust. 2 i 4.
§ 5. 1. Informacje, dokumenty i inne dowody, wymieniane w ramach współdziałania, przekazuje
się bezpośrednio przez pracowników lub inne upoważnione osoby albo za pomocą środków
komunikacji elektronicznej, sieci i urządzeń telekomunikacyjnych lub operatorów świadczących usługi
pocztowe.
2. Informacje i dokumenty przekazuje się Prokuratorii Generalnej i podmiotowi współdziałającemu
w formie pisemnej, a inne dowody w ich naturalnej formie, za zwrotnym potwierdzeniem doręczenia.
3. Jeżeli odrębne przepisy wymagają doręczenia pisma, dokumentu lub innego dowodu w
określony sposób, informacje, dokumenty i inne dowody, wymieniane w ramach współdziałania,
przekazuje się w sposób określony w tych przepisach, w szczególności w formie pisemnej za
zwrotnym potwierdzeniem doręczenia albo w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego
bezpiecznym podpisem elektronicznym znakowanym czasem, weryfikowanym za pomocą
kwalifikowanego certyfikatu, którego odbiór jest urzędowo poświadczony.
4. W sprawach niecierpiących zwłoki informacje, dokumenty i inne dowody przekazuje się
bezpośrednio przez pracowników lub inne upoważnione osoby albo za pomocą telefaksu lub
telefonicznie, co nie wyłącza ich doręczenia w sposób określony w ust. 2 lub 3.
5.
Przekazywanie informacji, dokumentów i innych dowodów, wymienianych w ramach
współdziałania, następuje z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych i innych
tajemnic chronionych ustawowo.
§ 6. 1. Informacje, dokumenty i inne dowody, wymieniane w ramach współdziałania, przekazuje
się w terminie umożliwiającym odpowiednio Prokuratorii Generalnej albo podmiotowi
współdziałającemu zapoznanie się z nimi i podjęcie niezbędnych czynności w terminach wynikających
z przepisów prawa albo wyznaczonych przez sąd, trybunał lub inny organ orzekający.
2. Jeżeli po przekazaniu Prokuratorii Generalnej informacji, dokumentów lub innych dowodów
podmiot współdziałający uzyska dalsze informacje albo wejdzie w posiadanie dodatkowych
dokumentów lub innych dowodów, które mogą mieć znaczenie w sprawie, podmiot współdziałający
informuje o tym Prokuratorię Generalną w sposób określony w § 5 ust. 4, w dniu uzyskania informacji
albo wejścia w posiadanie dokumentu lub innego dowodu, a gdyby to nie było możliwe – w następnym
dniu roboczym i przekazuje je niezwłocznie Prokuratorii Generalnej.
3. Jeżeli informacjami, dokumentami lub innymi dowodami dysponuje inny podmiot niż podmiot
współdziałający w sprawie, podmiot współdziałający informuje o tym Prokuratorię Generalną.
4.
Przepisy ust. 1 – 3 stosuje się odpowiednio do dokonywania czynności w ramach
współdziałania, w szczególności do przekazywania wniosków, zawiadomień, wezwań lub żądań.

2
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 . 8

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: