Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
- projekt dotyczy przekazania spraw związanych z prowadzeniem centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców do kompetencji ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz wprowadzenia mechanizmów związanych z dochodzeniem należnych opłat ewidencyjnych poprzez dodanie przepisów o stosowaniu odsetek od nieterminowo regulowanych i przekazywanych opłat ewidencyjnych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1513
- Data wpłynięcia: 2008-12-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
- data uchwalenia: 2009-04-02
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 663
1513
2
3) wzór sprawozdania z pobranych i przekazanych opłat ewidencyjnych, o którym mowa
w art. 80d ust. 3a pkt 2 ustawy, z uwzględnieniem różnorodności organów i podmiotów
zobowiązanych do pobierania i przekazywania lub uiszczania opłat ewidencyjnych,
stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 2. Wysokość opłaty ewidencyjnej wynosi:
1) za wydanie:
a) dowodu rejestracyjnego – 0,50 zł,
b) pozwolenia czasowego – 0,50 zł,
c) zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych – 0,50 zł,
d) nalepki kontrolnej – 0,50 zł,
e) karty pojazdu dla pojazdu samochodowego innego niż określony w art. 77 ust. 1
ustawy – 0,50 zł,
f) dokumentu stwierdzającego uprawnienie do kierowania pojazdem - 0,50 zł;
2) za wpisanie do dowodu rejestracyjnego przez uprawnionego diagnostę kolejnego terminu
badania technicznego pojazdu – 1 zł;
3) za wymianę, na podstawie art. 150 ust. 1 ustawy, prawa jazdy lub innego dokumentu
uprawniającego do kierowania pojazdami lub potwierdzającego dodatkowe kwalifikacje
i wymagania w stosunku do kierującego pojazdem – 0,50 zł;
4) za wpis, na podstawie art. 115h ust. 6 pkt 2 ustawy, przedsiębiorcy do rejestru
przedsiębiorców prowadzących ośrodek doskonalenia techniki jazdy – 1 zł;
5) za wpis, na podstawie art. 39g ust. 9 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie
drogowym, przedsiębiorcy do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia
– 1 zł.
§ 3. 1. Zobowiązany uiszcza opłaty ewidencyjne gotówką w kasie lub na rachunek
bankowy organu lub podmiotu zobowiązanego do jej pobrania, zwanego dalej
"pobierającym".
2. Opłaty ewidencyjne wnosi się łącznie z innymi opłatami za wykonanie czynności,
których dotyczą, z wyjątkiem opłaty za:
1) kartę pojazdu samochodowego innego niż określony w art. 77 ust. 1 ustawy,
2) za wpis, na podstawie art. 115h ust. 6 pkt 2 ustawy, przedsiębiorcy do rejestru
przedsiębiorców prowadzących ośrodek doskonalenia techniki jazdy,
3
3) za wpis, na podstawie art. 39g ust. 9 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r.
o transporcie drogowym, przedsiębiorcy do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek
szkolenia.
3. W przypadku wnoszenia opłaty ewidencyjnej łącznie z innymi opłatami, na dowodzie
wpłaty wyodrębnia się kwoty poszczególnych opłat.
§ 4. 1. Pobierający odnotowuje opłaty ewidencyjne, pobrane i przekazane lub uiszczane
na rachunek bankowy pobierającego w prowadzonej w formie elektronicznej ewidencji
pobranych i przekazanych opłat ewidencyjnych.
2. Ewidencja, o której mowa w ust. 1, zawiera:
1) w przypadku organów rejestrujących i wojewodów - tytuł pobranej opłaty ewidencyjnej
i liczbę opłat pobranych z tego tytułu w każdym miesiącu;
2) w przypadku stacji kontroli pojazdów - liczbę pobranych opłat i numery rejestracyjne
pojazdów poddanych badaniom technicznym.
§ 5. Pobierający do 10. dnia każdego miesiąca przekazuje opłaty ewidencyjne pobrane
w miesiącu poprzedzającym na rachunek bankowy Funduszu - Centralna Ewidencja
Pojazdów i Kierowców, o którym mowa w art. 80d ust. 2 ustawy. W przypadku stacji kontroli
pojazdów w tytule przelewu bankowego należy wskazać numer wpisu do rejestru, o którym
mowa w art. 83a ustawy.
§ 6. Pobierający opłaty ewidencyjne, na podstawie ewidencji pobranych i przekazanych
lub uiszczonych opłat ewidencyjnych, dokonuje do 10. dnia każdego miesiąca rozliczenia
pobranych i przekazanych lub uiszczonych na rachunek Funduszu, o którym mowa w § 5,
w poprzednim miesiącu opłat ewidencyjnych. W tym samym terminie, pobierający opłatę,
przekazuje ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych sprawozdanie z pobranych
i
przekazanych lub uiszczonych opłat ewidencyjnych według wzoru sprawozdania
stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
§ 7. Zakład ubezpieczeń, o którym mowa w art. 30 ustawy z dnia 22 maja 2003 r.
o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim
Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, przekazuje do 10. dnia każdego miesiąca opłaty
ewidencyjne, należne za miesiąc poprzedni, na rachunek bankowy Funduszu. W tym samym
terminie zakład ubezpieczeń przekazuje ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych
4
sprawozdanie z
przekazanych opłat ewidencyjnych według wzoru sprawozdania
stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
2. Zakład ubezpieczeń, o którym mowa w ust. 1, ewidencjonuje w formie elektronicznej
opłaty ewidencyjne.
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia5).
MINISTER SPRAW WEWN TRZNYCH
I ADMINISTRACJI
w porozumieniu:
Minister Finansów
Minister Infrastruktury
_______________________
5) Niniejsze rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z
dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej (Dz. U. Nr 121, poz. 839), które utraciło moc z dniem
…………….. w związku z wejście w życie ustawy z dnia ……………………. o zmianie ustawy – Prawo o
ruchu drogowym oraz ustawy o działach administracji rządowej (Dz. U. Nr ……., poz. ………).
5
U Z A S A D N I E N I E
Potrzeba wydania nowego rozporządzenia, w sprawie opłaty ewidencyjnej, jest
związana z wejściem w życie – z dniem … ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu
drogowym, nadającej nowe brzmienie art. 80d ust. 7 pkt 1, w którym dodano wzór
miesięcznego sprawozdania zawierającego kwoty pobranych i przekazanych opłat
ewidencyjnych na rachunek Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, dalej
zwanego „Funduszem”.
Projektowana regulacja, analogicznie jak dotychczasowe rozporządzenie Ministra
Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie opłaty
ewidencyjnej (Dz. U. Nr 121, poz. 839), określa wysokość opłaty ewidencyjnej, tryb i zasady
pobierania, ewidencjonowania, przekazywania i rozliczania opłaty ewidencyjnej przez organy
i podmioty zobowiązane do jej pobierania.
Projekt
rozporządzenia utrzymuje szereg rozwiązań przyjętych w
dotychczas
obowiązującym akcie wykonawczym. Zasadnicze różnice merytoryczne polegają na dodaniu
wzoru sprawozdania z pobranych i
przekazanych, na rachunek Funduszu, opłat
ewidencyjnych. Zestawienie to będzie służyło miesięcznemu rozliczaniu należnych
i uiszczonych opłat ewidencyjnych. Określenie jednolitego wzoru dla wszystkich podmiotów
zobowiązanych do przekazywania i uiszczania opłaty ewidencyjnej ułatwi sprawne
i
efektywne jej rozliczanie, a co za tym idzie gospodarowanie środkami Funduszu.
Zestawienie przesyłane do ministra właściwego do spraw wewnętrznych będzie miało istotny
wpływ na prawidłowe ustalenie, jakie podmioty zalegają z przekazaniem należności z tytułu
pobranych opłat ewidencyjnych oraz określenie wysokości odsetek należnych z tego tytułu.
Określenie wzoru sprawozdania obowiązującego dla wszystkich organów i podmiotów
przekazujących opłatę ewidencyjną na rachunek Funduszu, niewątpliwie wpłynie pozytywnie
na realizację istniejącego już obowiązku terminowego przekazywania i uiszczania opłaty
ewidencyjnej. Dotychczasowe regulacje dotyczące przekazywania należnych opłat
ewidencyjnych nie były wystarczająco skuteczne, brak było sankcji za niedopełnianie tego
obowiązku. Powyższy stan sprzyjał uchylaniu się od realizacji obowiązków ciążących na
organach i podmiotach pobierających i uiszczających opłaty ewidencyjne, co z kolei
wpływało na obniżenie środków Funduszu przeznaczonych na budowę i rozwój Systemu
Informatycznego Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuj projektowane regulacje:
Projekt określa wysokość opłaty ewidencyjnej, tryb i zasady pobierania,
ewidencjonowania, przekazywania i rozliczania opłaty ewidencyjnej przez organy
i podmioty zobowiązane do jej pobierania.
2. Konsultacje społeczne:
Z uwagi na wąski zakres adresatów projektu konsultacje społeczne ograniczono do
udostępnienia projektu w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
3. Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych
Projektowane regulacje nie będą miały wpływu na sektor finansów publicznych.
b) rynek
pracy
Projektowane rozporządzenie nie zawiera przepisów, które mogą mieć wpływ na
rynek
pracy.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
Projektowana zmiana rozporządzenia nie zawiera przepisów, które mogą mieć wpływ
na konkurencyjność gospodarki.
d) sytuację i rozwój regionalny
Projektowana regulacja rozporządzenia nie zawiera przepisów, które mogą mieć
wpływ na sytuację i rozwój regionalny.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1513
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei