eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

- projekt dotyczy przekazania spraw związanych z prowadzeniem centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców do kompetencji ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz wprowadzenia mechanizmów związanych z dochodzeniem należnych opłat ewidencyjnych poprzez dodanie przepisów o stosowaniu odsetek od nieterminowo regulowanych i przekazywanych opłat ewidencyjnych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1513
  • Data wpłynięcia: 2008-12-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
  • data uchwalenia: 2009-04-02
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 663

1513



należnych opłat ewidencyjnych. Opłata ewidencyjna jest uiszczana w
przypadkach
określonych przepisami ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz innych ustaw szczególnych.
Organy i podmioty, zobowiązane do pobrania ww. opłaty, powinny następnie odprowadzić ją
na rachunek Funduszu. Z uwagi na fakt, że w niektórych przypadkach opłata nie jest
przekazywana w ustalonym terminie, bądź nie jest odprowadzana w ogóle, niezbędne jest
wprowadzenie mechanizmu, który będzie właściwie oddziaływał na zobowiązane podmioty.
Należy zwrócić uwagę, że w dotychczas obowiązujących przepisach brak było odpowiednich
regulacji określających te zagadnienia.
Jednym z powszechnie stosowanych sposobów dochodzenia zobowiązań o charakterze
pieniężnym jest pobieranie odsetek od nieterminowo przekazanych lub uiszczanych wpłat. Do
dochodzenia należności z tytułu opłat ewidencyjnych zostało zastosowane odesłanie do
przepisów działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U.
z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.).
Należy przy tym wyjaśnić, że uchylanie się od obowiązku przekazywania lub
uiszczania należnych opłat ewidencyjnych prowadzi do nieprawidłowego dysponowania,
przez wspomniane podmioty, środkami będącymi przychodami Funduszu. Podkreślenia
wymaga fakt, iż niniejsza nowelizacja nie wprowadza żadnego nowego obowiązku w zakresie
samego dokonywania na rachunek Funduszu wpłat należnych opłat. Takie zobowiązanie
istnieje już na gruncie obowiązującego prawa. Brak jest natomiast przepisów pozwalających
na skuteczne egzekwowanie tego obowiązku. Nieterminowe przekazywanie należności
z tytułu należnych opłat ewidencyjnych powoduje zmniejszenie przychodów Funduszu oraz
nie pozwala na prawidłowe gospodarowanie jego środkami.

Celem wprowadzenia projektowanych zmian jest ponadto umożliwienie zaliczenia
odsetek od nieterminowo przekazywanych i uiszczanych opłat ewidencyjnych do przychodów
Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (art. 80d ust. 4 pkt 5 projektu
ustawy). Przepis ten porządkuje regulacje dotyczące przychodów ww. Funduszu.

Dodatkowo powodem dokonania niniejszej nowelizacji jest włączenie do przychodów
Funduszu odsetek, o których mowa w art. 80d ust. 4 pkt 6 projektu ustawy. Bez zmiany
wskazanych przepisów, odsetki od środków Funduszu, gromadzonych na wyodrębnionym
rachunku bankowym lub lokowanych w dozwolone instrumenty finansowe, nie mogą
stanowić jego przychodu.

2


Należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy gromadzenie środków finansowych Funduszu na
bieżącym rachunku nie zawsze jest uzasadnione ekonomicznie, właściwe ich inwestowanie
mogłoby przynosić większe korzyści finansowe. Brak uregulowań, co do wliczenia,
uzyskanych w ten sposób odsetek, do przychodów Funduszu jest kwestią wymagającą
uzupełnienia.
Pozostałe zmiany wprowadzane w art. 80d w ust. 7 i 8 są niezbędne ze względu na
konieczność doprecyzowania delegacji ustawowej, będącej podstawą wydania rozporządzenia
wykonawczego, przez uzupełnienie jej o określenie wzoru sprawozdania z pobranych
i przekazanych opłat ewidencyjnych.
Jak wskazano w pierwszej części uzasadnienia, przepisy art. 1 pkt 4 i art. 2 projektu,
są konsekwencją zmian ustawy – Prawo o ruchu drogowym, polegających na zastąpieniu
odpowiednio sformułowań „Minister właściwy do spraw administracji publicznej” wyrazami
„Minister właściwy do spraw wewnętrznych”.
3


OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałują projektowane regulacje

Wprowadzane regulacje będą oddziaływać na organy i podmioty, zobowiązane na
podstawie przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U.
z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.) oraz innych ustaw, do przekazywania na rachunek
Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, należności z tytułu opłat
ewidencyjnych. Dotyczy to obowiązków starostów, wojewodów, stacji kontroli pojazdów
oraz zakładów ubezpieczeń z tytułu dokonania czynności, z którymi przepisy ustawowe wiążą
obowiązek pobrania lub uiszczenia wskazanej opłaty ewidencyjnej.

Ponadto nowelizacja dotyczy ministra spraw wewnętrznych i administracji w zakresie
zmiany kompetencji do prowadzenia centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji
kierowców.
2. Konsultacje
społeczne

Zgodnie z obowiązkiem wynikającym z ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt został
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministerstwa
Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Wnioskodawca nie otrzymał zgłoszeń podmiotów zainteresowanych pracami nad
projektem w trybie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa.
3. Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych
Wprowadzane regulacje wpłyną na środki Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów
i Kierowców. Jego przychody będą powiększane o odsetki z tytułu nieterminowo wpłacanych
opłat ewidencyjnych oraz o odsetki od środków pozostających na rachunku bieżącym
Funduszu oraz od lokat bankowych i pochodzących z inwestowania środków Funduszu
w dozwolone instrumenty finansowe. Dodatkowe przychody Funduszu szacuje się na około
2,8 mln zł. Pozyskane środki finansowe umożliwią rozwój Systemu Informatycznego
Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, wynikający z potrzeby efektywniejszego

4


wykorzystywania danych gromadzonych w
centralnej ewidencji pojazdów i
centralnej
ewidencji kierowców oraz dostosowywania go do zmieniających się regulacji prawnych.
Regulacje związane ze zmianami kompetencyjnymi nie spowodują zmiany kosztów
zadań realizowanych dotychczas przez ministra właściwego do spraw administracji
publicznej, które przejmie minister do spraw wewnętrznych,
b) rynek pracy
Projekt zmiany ustawy nie zawiera przepisów, które mogą mieć wpływ na rynek pracy,
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
Projektowana zmiana ustawy nie zawiera przepisów, które mogą mieć wpływ na
konkurencyjność gospodarki,
d) sytuację i rozwój regionalny
Projektowana zmiana ustawy nie zawiera przepisów, które mogą mieć wpływ na sytuację
i rozwój regionalny.
4. Wstępna opinia o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.




49/11/BS

5

























Projekt



ROZPORZ DZENIE
MINISTRA SPRAW WEWN TRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia ...........................................
w sprawie opłaty ewidencyjnej


Na podstawie art. 80d ust. 7 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wysokość opłaty ewidencyjnej, o której mowa w art. 75 ust. 2, art. 77 ust. 3, art. 82 ust. 2,
art. 97 ust. 1, art. 115h ust. 6 pkt 2 i art. 150 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. –
Prawo o ruchu drogowym, zwanej dalej „ustawą”, a także art. 39g ust. 9 pkt 2 ustawy
z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874,
z późn. zm.3)) oraz sposób jej wnoszenia;
2) tryb i zasady pobierania, ewidencjonowania, przekazywania i rozliczania opłaty
ewidencyjnej, o której mowa w art. 75 ust. 2, art. 77 ust. 3, art. 82 ust. 2, art. 97 ust. 1,
art. 115h ust. 6 pkt 2 i art. 150 ust. 1 ustawy, a także art. 39g ust. 9 pkt 2 ustawy z dnia
6 września 2001 r. o transporcie drogowym oraz art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja
2003 r.
o ubezpieczeniach
obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu
Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 124, poz.
1152, z późn. zm. 4)) przez organy i podmioty zobowiązane do jej pobierania;


1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie
§ 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925, Nr 175, poz. 1462,
Nr 179, poz. 1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r. Nr 17, poz. 141, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191,
poz. 1410 i Nr 235, poz. 1701 oraz z 2007 r. Nr 52, poz. 343 i Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz. 661, Nr 123, poz. 845, Nr 173,
poz. 1238 oraz z 2008 r. Nr 37, poz. 214, Nr 100, poz. 649 i Nr 163, poz. 1015.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 99, poz. 661, Nr 176, poz. 1238,
Nr 192, poz. 1381.
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 26, poz. 225, Nr 96, poz. 959, Nr 141, poz. 1492, Nr
273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2778, z 2005 r. Nr 167, poz. 1396, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 oraz z 2007 r. Nr 49, poz. 328,
Nr 82, poz. 557, Nr 102, poz. 691 oraz Nr 133, poz. 922.

strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: