eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Służbie Celnej

Rządowy projekt ustawy o Służbie Celnej

projekt dotyczy: uregulowania i ujednolicenia organizacji Służby Celnej powołanej do zapewnienia ochrony i bezpieczeństwa obszaru celnego Wspólnoty Europejskiej w tym zgodności z prawem przywozu i wywozu towarów z obszaru WE i obowiązków w zakresie podatku akcyzowego oraz podatku od gier. Ustawa określa zadania, organizację i kompetencje Służby Celnej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1492
  • Data wpłynięcia: 2008-12-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Służbie Celnej
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 168, poz. 1323

1492

17) w art. 22 ust.2 – w przepisie tym w związku z projektowanymi zmianami w zakresie
kompetencji organów wyłączono osoby upoważnione przez Ministra Finansów.
Ponadto, ze względu na zmiany zawarte w projekcie ustawy o Służbie Celnej
pracowników szczególnego nadzoru podatkowego zastąpiono funkcjonariuszami
celnymi;
18) w art. 24 ust. 1 – w przepisie tym wyłączono z zakresu art. 24 ust.1 - w związku z
projektowanymi zmianami w zakresie właściwości Ministra Finansów udzielanie
zezwoleń na urządzanie loterii fantowej, loterii audioteksowej, bingo fantowego i
loterii promocyjnej;
19) w art. 24 ust. 1a – w przepisie tym dotychczasową właściwość Ministra Finansów do
udzielania zezwoleń w zakresie loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo
fantowego i loterii promocyjnej urządzanych na obszarze więcej niż jednego
województwa powierzono dyrektorowi izby celnej właściwemu według miejsca
zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy;
20) w art. 24 ust. 1b – w wyniku dokonanych zmian do właściwości dyrektorów izb
celnych wskazanych w tym przepisie, zostaną przekazane obecne kompetencje
dyrektorów izb skarbowych w zakresie udzielania zezwoleń na gry na automatach o
niskich wygranych oraz loterie fantowe, bingo fantowe i loterie promocyjne
urządzanych na obszarze jednego województwa oraz kompetencje Ministra Finansów
w zakresie loterii audioteksowych urządzanych na obszarze jednego województwa;
21) w art. 24 ust. 6 – ze względu na powyższe zmiany w zakresie wydawania zezwoleń
zasadna jest zmiana obecnej delegacji, w wyniku czego minister właściwy do spraw
finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia obszary właściwości
miejscowej dyrektorów izb celnych do udzielania zezwoleń na urządzanie i
prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych, loterii
fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe i loterii promocyjnej;
22) w art. 25 w ust. 1 wprowadzono zmianę porządkową dotyczącą odesłania do art. 24
ust. 1 i 1b w zakresie dotyczącym gier na automatach o niskich wygranych;
23) w art. 26 ust. 3 – w przepisie tym dotychczasowy obowiązek uzyskiwania zezwolenia
na zmianę w strukturze kapitału zastąpiono obowiązkiem uzyskiwania zgody na tą
zmianę, a ponadto przepis ten doprecyzowano wskazując, że z wnioskiem o wyrażenie
zgody występuje podmiot prowadzący działalność w zakresie gier lub zakładów
wzajemnych;

86
24) w art. 26 ust. 4 – wskutek zmiany zadania dotychczas realizowane przez dyrektora
izby skarbowej zadania będzie wykonywał dyrektor izby celnej właściwy ze względu
na miejsce siedziby spółki. Jednocześnie, przepis ten doprecyzowano wskazując, że z
wnioskiem o wyrażenie zgody występuje podmiot prowadzący działalność w zakresie
tych gier;
25) w art. 26 ust. 6 – we wprowadzeniu do wyliczenia zawarto zmiany o charakterze
redakcyjnym, dostosowującym obecne brzmienie przepisu do zmian wprowadzonych
w ust. 3 i 4;
26) w art. 27a w zdaniu wstępnym wprowadzono zmianę porządkową dotyczącą
wprowadzenia zastrzeżenia odnoszącego się do art. 28a oraz odesłania do art. 24 ust. 1
i 1b;
27) w art. 27b ust. 1 – we wprowadzeniu do wyliczenia wprowadzono zmianę porządkową
dotyczącą odesłania do art. 24 ust. 1 i 1b;
28) w art. 27b ust.2 – zmiana ta ma charakter porządkujący dostosowujący brzmienie
przepisów do wprowadzonych w art. 26 zmian;
29) w art. 42a ust. 1a – mając na uwadze ogólne zasady związane z uiszczaniem podatków
przewidziano również dodanie w art. 42a ust. 1a, który określa, że organem
właściwym w sprawach podatku od gier są naczelnicy urzędów celnych;
30) w art. 42a ust. 2 i 3 – w związku ze zmianą właściwości organów i związanym z tym
przejęciem dotychczasowych zadań organów skarbowych przez organy celne,
niezbędnym stało się dokonanie stosownych zmian w przepisach ustawy. Wpłaty będą
dokonywane nie na rachunek urzędu skarbowego lecz na rachunek izby celnej;
31) w art. 42a ust. 4 i 6 – w związku ze zmianą właściwości organów i związanym z tym
przejęciem dotychczasowych zadań organów skarbowych przez organy celne,
niezbędnym stało się dokonanie stosownych zmian w przepisach ustawy i zastąpienie
urzędów skarbowych urzędami celnymi. Ponadto w ust. 4 z obowiązku składania
deklaracji podatkowej wyłączono grę bingo pieniężne, ze względu na treść art. 44a
ust. 1, który stanowi, iż przedsiębiorca urządzający grę bingo pieniężne będący
płatnikiem podatku od gier, sporządza i przedstawia rozliczenie podatku za pomocą
rejestru podatku od gier;
32) w art. 42b w ust. 1 określona została właściwość miejscowa organów podatkowych w
sprawach podatku od gier;

87
33) w art. 42b w ust. 2 określona została właściwość organów podatkowych w zakresie
zryczałtowanego podatku od gier na automatach o niskich wygranych w przypadku
przemieszczenia tych automatów;
34) w art. 42b w ust. 3 wprowadzono delegację dla ministra właściwego do spraw
finansów publicznych do określenia, w drodze rozporządzenia, wykazu urzędów
celnych, których naczelnicy są właściwi do wykonywania zadań w zakresie podatku
od gier, oraz obszarów ich właściwości miejscowej;
35) w art. 44 ust. 1 – w związku ze zmianą właściwości organów i związanym z tym
przejęciem dotychczasowych zadań organów skarbowych przez organy celne
niezbędnym stało się dokonanie stosownych zmian w przepisach ustawy poprzez
zastąpienie urzędów skarbowych izbami celnymi. Dodatkowo dokonano korekty
redakcyjnej w zakresie określenia terminu przekazywania podatku;
36) w art. 44a ust. 2 pkt 1 – w związku ze zmianą właściwości organów i związanym z
tym przejęciem dotychczasowych zadań organów skarbowych przez organy celne
niezbędnym stało się dokonanie stosownych zmian w przepisach ustawy poprzez
zastąpienie urzędów skarbowych urzędami celnymi;
37) w art. 48 zmiana polega na objęciu kontrolą wykonywaną przez Służbę Celną
wszystkich urządzanych gier i zakładów wzajemnych. Kontrola urządzania i
prowadzenia gier i zakładów wzajemnych wskazanych w ustawie prowadzona
dotychczas przez Ministra Finansów i izby skarbowe, będzie sprawowana przez
naczelników urzędów celnych kontrolujących urządzanie gier i zakładów wzajemnych
na terenie swojej właściwości, co wynika ze zmian zawartych w projekcie ustawy o
Służbie Celnej.
Przekazanie kontroli działalności podmiotów prowadzących i urządzających gry i zakłady
wzajemne, prowadzonej przez Ministra Finansów i izby skarbowe, naczelnikom urzędów
celnych (Służbie Celnej) jest uzasadnione względami efektywności tej kontroli oraz
jednolitości oraz kompleksowości prowadzonych postępowań.
Zmiany zachodzące od kilku lat w obszarze gier i zakładów wzajemnych, w szczególności
rozwój tego rynku - rosnąca ilość podmiotów urządzających gry oraz miejsc ich urządzania,
jak również upowszechnienie niektórych rodzajów gier, w szczególności gier na automatach o
niskich wygranych, loterii audioteksowych i loterii promocyjnych - wymuszają na organach
administracji publicznej reakcję dla dobra szeroko rozumianego interesu publicznego.
Obecnie w obszarze gier i zakładów wzajemnych (udzielanie zezwoleń i kontrola)
zaangażowane są wszystkie organy administracji skarbowej i celnej (Minister Finansów,

88
dyrektorzy izb skarbowych i celnych, naczelnicy urzędów skarbowych i celnych), prowadząc
postępowania według różnych procedur. Pomimo tego część gier urządzanych jest bez
wymaganych zezwoleń i nie jest w ogóle objęta kontrolą.
Istotą zmian w zakresie kontroli rynku gier jest decentralizacja zadań poprzez ich
przesunięcie ze szczebla centralnego i organów II instancji do organów I instancji, co pozwoli
zwiększyć efektywność i skuteczność kontroli (jedna procedura w miejsce obecnie
stosownych trzech procedur kontrolnych), a jednocześnie zapewni właściwy nadzór nad tymi
czynnościami. Takie rozwiązanie ponadto odciąży Ministra Finansów w zakresie tych zadań
poprzez ograniczenie ich do zadań kluczowych jako zadań organu naczelnego, tj. do
kształtowania polityki w sprawie gier i zakładów wzajemnych, nadzoru nad organami
realizującymi te zadania oraz współpracy międzynarodowej w tej dziedzinie. Projektowane
zmiany mają też na celu koncentrację całokształtu spraw w zakresie związanym z grami i
zakładami wzajemnymi (kontrola i nadzór nad urządzaniem gier i zakładów wzajemnych,
prowadzenia spraw karnych skarbowych oraz kontrola, wymiar i pobór podatku od gier) w
jednej administracji, co ułatwi załatwianie spraw podmiotom gospodarczym i usprawni
działanie administracji w tym zakresie.
Rozwiązania w zakresie kontroli gier i zakładów wzajemnych przewidziane w
projekcie ustawy o Służbie Celnej pozwolą również na objęcie kontrolą kompleksową
„szarej strefy” w obszarze gier, podczas gdy dotychczasowa konstrukcja kontroli gier i
zakładów wzajemnych (wykonywanie kontroli przez Ministra Finansów i izby skarbowe) nie
pozwalała na podejmowanie skutecznych działań w tym zakresie. Projektowane zmiany mają
więc na celu zwiększenie skuteczności walki z „szarą strefą” w zakresie hazardu poprzez
powierzenie tych zadań Służbie Celnej przygotowanej merytorycznie (dotychczasowy
szczególny nadzór podatkowy), organizacyjnie – wydziały zwalczania przestępczości i
logistycznie – transport i magazynowanie dowodów przestępstw, do zwalczania
przestępczości skarbowej. W 2007 r. kontrole w zakresie urządzania i prowadzenia gier i
zakładów wzajemnych (szczególny nadzór podatkowy, kontrole doraźne) przeprowadzało
275 funkcjonariuszy i pracowników urzędów celnych, w tym:
– 125 osób – w kontroli kasyn i salonów gry (w formie stałego nadzoru i kontroli
doraźnych),
– 120 osób – w kontroli punktów gier na automatach o niskich wygranych,
- 30 osób - w kontroli gier nielegalnych.
Kontrole w zakresie gier i zakładów wzajemnych realizowało również 5 pracowników

89
Ministerstwa Finansów. Łącznie kontrole wykonywało 280 funkcjonariuszy i pracowników.
W izbach celnych funkcjonują wydziały zwalczania przestępczości, w których pełni służbę
1.183 funkcjonariuszy celnych, specjalizujących się w bezpośrednim zwalczaniu przestępstw
skarbowych, wymagającym odpowiedniego przygotowania specjalistycznego (środki
transportu, łączności, uprawnienia do stosowania środków przymusu bezpośredniego).
Zwiększenie sprawności i efektywności ujawnianych przestępstw skarbowych zapewni też
koncentracja postępowań w ramach jednej administracji bez konieczności przekazywania
spraw „wg właściwości” do innych organów, tj. do organów Służby Celnej będą należały
działania począwszy od postępowań kontrolnych i ujawnienia przestępstw skarbowych do
postępowań karnych skarbowych, od zabezpieczenia dowodów przestępstw (np. zajęcie
automatów) poprzez ich przechowywanie do likwidacji włącznie.
W okresie objęcia przez Służbę Celną (od września 2003 r.) – szczególny nadzór podatkowy
– obszaru nielegalnego urządzania gier na automatach bez zezwolenia, w wyniku kontroli,
zabezpieczono łącznie 8.456 automatów, w stosunku do których sądy w większości
przypadków orzekły przepadek na rzecz Skarbu Państwa.
Szczególnie istotnym aspektem jest występujące zjawisko, że w miejsce zabezpieczonych
nielegalnie działających automatów podmioty urządzające gry wprowadzają automaty o
niskich wygranych działające legalnie. Działalność kontrolna Służby Celnej w
przedmiotowym zakresie, powoduje wypieranie z rynku nielegalnych gier na automatach i
zastępowanie tego procederu poprzez działalność legalną przynoszącą wymierne dochody
Skarbowi Państwa z tytułu podatków od gier i dochodowego.
Łączny dodatkowy roczny wpływ do budżetu Państwa z tytułu zryczałtowanego podatku od
gier od automatów legalnie eksploatowanych, wstawionych w miejsce eksploatowanych
nielegalnie wynosi (wg parametrów na koniec 2007 r.):
8.357 aut. x 180 euro x 12 m-cy = 18.051.120 euro x 3,566 zł = 64.370.294 zł
Struktura zajmowanych przez Służbę Celną w wyniku prowadzonych działań kontrolnych
automatów, na których urządzano gry bez wymaganego zezwolenia od roku 2004, w
porównaniu z legalnie eksploatowanymi automatami o niskich wygranych przedstawia się
następująco:

Lata Ilość zajętych przez SC
Ilość legalnie eksploatowanych
automatów, na których
automatów w punktach gier na
urządzano nielegalne gry
automatach o niskich

90
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 43 . [ 44 ] . 45 ... 50

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: