Rządowy projekt ustawy o Służbie Celnej
projekt dotyczy: uregulowania i ujednolicenia organizacji Służby Celnej powołanej do zapewnienia ochrony i bezpieczeństwa obszaru celnego Wspólnoty Europejskiej w tym zgodności z prawem przywozu i wywozu towarów z obszaru WE i obowiązków w zakresie podatku akcyzowego oraz podatku od gier. Ustawa określa zadania, organizację i kompetencje Służby Celnej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1492
- Data wpłynięcia: 2008-12-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o Służbie Celnej
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 168, poz. 1323
1492
Celnej będzie można mianować się na odpowiedni stopień policyjny.
Art. 194
Kolejna zaproponowana zmiana umożliwia przejście funkcjonariuszy celnych do służby w
Straży Granicznej na zasadach podobnych jak w Policji, z tą różnicą, że w takim wypadku
osobę przyjmowaną do służby i posiadającą stopień Służby Celnej będzie się mianować się na
stopień obowiązujący w Straży Granicznej, równorzędny z posiadanym stopniem. W celu
ujednolicenia wymogów stawianych funkcjonariuszom wprowadzono możliwość poddania
przenoszonego funkcjonariusza testom lub badaniom, jakim na podstawie ustawy o Straży
Granicznej poddawani są funkcjonariusze Straży Granicznej, w sytuacji, gdy z pragmatyki
służbowej danej formacji nie wynika obowiązek spełnienia przybliżonych wymagań, zaś
Straż Graniczna uzna ich spełnienie za niezbędne ze względu na charakter służby.
Jednocześnie z analogicznej przyczyny jak przy przeniesieniu funkcjonariusza Służby Celnej
do służby w Policji, nie przewidziano ciągłości służby w przypadku przeniesienia
funkcjonariusza do służby w Straży Granicznej.
Art. 195
Zmiany zaproponowane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczą
zmian w rozdziale 3 „Zwolnienia przedmiotowe”. Zgodnie z propozycją zwalnia się od
podatku dochodowego równoważniki pieniężne za brak kwatery, wypłacone również
funkcjonariuszom Służby Celnej - do wysokości nieprzekraczającej kwoty 2.280 zł. Przyjęcie
tej propozycji zrówna w tym zakresie funkcjonariuszy celnych z funkcjonariuszami innych
służb mundurowych, a ponadto zmniejszy dolegliwości finansowe dla funkcjonariuszy
przenoszonych (alokowanych) do miejscowości, w której nie posiadają kwatery w miejscu
pełnienia służby.
Art. 196
Zmiany zaproponowane w ustawie o orderach i odznaczeniach obejmują dopisanie
funkcjonariuszy celnych do katalogu uprawnionych do otrzymania Krzyża Zasługi za
Dzielność. Ustawa o orderach i odznaczeniach w art. 1 stanowi, że najwyższym
wyróżnieniem zasług cywilnych i wojskowych położonych w czasie pokoju lub wojny dla
chwały i rozwoju Rzeczypospolitej Polskiej są ordery i odznaczenia. Krzyż Zasługi za
Dzielność został ustanowiony, zgodnie z rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej o ustanowieniu Krzyża Zasługi za Dzielność, jako odmiana Krzyża Zasługi celem
szczególnego wyróżnienia żołnierzy wojska i marynarki wojennej, funkcjonariuszy Policji
Państwowej i Policji Województwa ląskiego oraz funkcjonariuszy Straży Granicznej za
81
czyny, spełnione w specjalnie ciężkich warunkach z wykazaniem wyjątkowej odwagi, z
narażeniem życia lub zdrowia w obronie prawa, nietykalności granic państwowych oraz życia
i mienia obywateli. Biorąc pod uwagę zadania Służby Celnej oraz warunki pełnienia służby
przez funkcjonariuszy celnych, zasadne jest umożliwienie otrzymania takiego Krzyża również
przez funkcjonariuszy celnych. Zmiana ta jest tym bardziej zasadna, że zgodnie z
przywołanym rozporządzeniem funkcjonariusze byłej Straży Celnej mieli możliwości
otrzymania omawianego odznaczenia (Krzyża Zasługi za Dzielność), w ramach zamiany
Krzyża Zasługi nadanego na mocy ustawy z dnia 23 czerwca 1923 r. o ustanowieniu Krzyża
Zasługi.
Art. 197
Zmiany proponowane do ustawy o grach i zakładach wzajemnych wynikają z zadań, które w
zakresie gier i zakładów wzajemnych przejęły organy Służby Celnej. W ustawie o grach i
zakładach wzajemnych wprowadzono następujące zmiany:
1) art. 11 ust. 5a dokonano zmiany w zakresie organu, od którego podmiot urządzający
grę losową, zakład wzajemny lub grę na automacie będzie obowiązany nabywać druki
zaświadczeń o uzyskanej wygranej. Zamiast Ministra Finansów będzie to wyznaczony
naczelnik urzędu celnego;
2) w art. 11 ust. 6 w związku z projektowanymi zmianami w zakresie kompetencji
organów w przepisie tym z grona podmiotów uprawnionych do uzyskania informacji
o wysokości wygranej albo przegranej w grze losowej, zakładzie wzajemnym lub grze
na automacie wyłączono Ministra Finansów. Ponadto, ze względu na zmiany zawarte
w projekcie ustawy o Służbie Celnej pracownika szczególnego nadzoru podatkowego
zastąpiono funkcjonariuszem celnym;
3) w art. 13 ust. 1 i 2 – w związku z projektowanymi zmianami w zakresie właściwości
poszczególnych organów wykonujących określone zadania ustawowe, w tym
wyłączeniem z zakresu właściwości Ministra Finansów zatwierdzania regulaminów
loterii fantowej, loterii audioteksowej, bingo fantowego i loterii promocyjnej –
dostosowano brzmienie tego przepisu do wprowadzonych zmian;
4) w art. 13 ust. 3 – przepis ten reguluje kwestię zatwierdzania zmian regulaminów;
5) w art. 13 ust. 3a z uwagi na zaproponowaną w nowelizacji zmianę właściwości
organów oraz wykreślenie ust. 6 w art. 13, zawierającego delegację dla ministra
właściwego do spraw finansów publicznych do przekazania, w drodze rozporządzenia,
określonym dyrektorom izb skarbowych i naczelnikom urzędów skarbowych
uprawnienia do zatwierdzania regulaminów oraz dokonywanych w nich zmian,
82
przedstawianych przez podmioty wymienione w art. 6 ust. 1 - przepis ten uzupełniono
o regulację dotyczącą przedstawiania i zatwierdzania regulaminu oraz zatwierdzania
zmian w regulaminie w zakresie loterii fantowej, loterii audioteksowej, bingo
fantowego i loterii promocyjnej. Odpowiednie stosowanie ust.1-3 będzie oznaczało, iż
czynności w nich wymienione będą wykonywane w stosunku do loterii fantowej,
loterii audioteksowej, gry bingo fantowego i loterii promocyjnej urządzanych na
obszarze więcej niż jednego województwa - przez właściwego według miejsca
zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy dyrektora izby celnej, natomiast w stosunku
do ww. gier urządzanych na obszarze jednego województwa czynności te będą
wykonywane przez dyrektora izby celnej na którego obszarze właściwości miejscowej
są one urządzane;
6) wart. 15a w związku z projektowanymi zmianami w zakresie właściwości
poszczególnych organów wykonujących określone zadania ustawowe, w przepisie
tym wskazano, iż podmiot urządzający loterię fantową lub grę bingo fantowe jest
obowiązany przedstawić szczegółową informację o realizacji obowiązku
wynikającego z art. 6 ust. 3 organowi, który udzielił zezwolenia, a nie jak dotychczas
Ministrowi Finansów. Należy podkreślić, iż w skali kraju działalność polegająca na
urządzaniu loterii fantowych i gry bingo fantowe ma charakter marginalny. W 2007 r.
na urządzanie loterii fantowej wydano 1 zezwolenie, zaś na urządzanie gry bingo
fantowe nie wydano żadnego zezwolenia;
7) w art. 15b dokonano zmiany właściwości organów. Po zmianie automaty, automaty o
niskich wygranych i urządzenia do gier będą mogły być eksploatowane i użytkowane
przez podmioty posiadające zezwolenie na urządzanie i prowadzenie działalności w
zakresie gier losowych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych
lub przez podmioty wykonujące monopol Państwa, po dopuszczeniu ich do
eksploatacji i użytkowania przez wyznaczonego naczelnika urzędu celnego, a nie jak
dotychczas Ministra Finansów;
8) w art. 15b ust. 4a zaproponowano dodanie przepisu, który wskazuje, że wyznaczony
naczelnik urzędu celnego dopuszcza do eksploatacji i użytkowania automaty,
automaty o niskich wygranych i urządzenia do gier na podstawie opinii upoważnionej
przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych jednostki;
9) w art. 15c przewidziano delegację dla ministra właściwego do spraw finansów
publicznych do wyznaczenia w drodze rozporządzenia, naczelnika lub naczelników
urzędów celnych właściwych do prowadzenia spraw określonych w treści tej
83
delegacji. Podmioty będą mogły nabywać druki zaświadczeń od dowolnego
wskazanego w rozporządzeniu naczelnika urzędu celnego;
10) w art. 15d w ust. 1 przewidziano delegację dla ministra właściwego do spraw
finansów publicznych do wyznaczenia, w drodze rozporządzenia, naczelnika lub
naczelników urzędów celnych właściwych do prowadzenia spraw, o których mowa
w art. 15b, oraz określenia obszarów ich właściwości miejscowej. W ust. 2 określono
sposób ustalania właściwości miejscowej ww. organów. Zgodnie z zapisem ust. 2 –
właściwość miejscową naczelników, o których mowa w ust. 1, ustala się według
miejsca lokalizacji ośrodka gier, lokalizacji terminala wideoloterii albo punktu gry na
automatach o niskich wygranych. Zmiana ta umożliwi określenie zasad ustalania
właściwości miejscowej naczelników urzędów celnych, którzy będą realizować
zadania wynikające z treści art. 15b ust. 4 ustawy o grach i zakładach wzajemnych –
związanej z dopuszczaniem do eksploatacji i użytkowania automatów i urządzeń do
gier. Przepisem tym objęte zostaną również terminale wideoloterii, które nie są
obecnie eksploatowane przez podmioty realizujące monopol Państwa w zakresie gier
z uwagi na fakt, iż wideoloterie nie są aktualnie urządzane przez te podmioty, nie
mniej potencjalnie mogą być urządzane, a więc muszą być objęte tym przepisem.
Jednocześnie należy wskazać, że urządzanie loterii pieniężnych nie wiąże się z
wykorzystywaniem urządzeń do gier.
Dopuszczeniu do eksploatacji i użytkowania podlegają natomiast urządzenia
wykorzystywane do losowań w grach liczbowych urządzanych i prowadzonych przez
podmioty realizujące monopol Państwa w zakresie gier. Aktualny monopol Państwa w
zakresie gier liczbowych realizuje jednoosobowa spółka Skarbu Państwa –
Totalizator Sportowy spółka z o.o., która dla celów prowadzonej działalności
wykorzystuje zaledwie kilka urządzeń losujących. Urządzenia te zlokalizowane są w
Warszawie i posiadają stosowne dopuszczenie do eksploatacji i użytkowania. Jak już
powyżej wskazano – zgodnie z przepisem art. 15d ust. 1 minister właściwy do spraw
finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, wyznaczy naczelnika lub
naczelników urzędów celnych właściwych do prowadzenia spraw, o których mowa w
art. 15b ust. 4. W rozporządzeniu tym wyznaczony zostanie również naczelnik urzędu
celnego (jeden organ) właściwy do dopuszczenia do eksploatacji i użytkowania
urządzeń do gier liczbowych wykorzystywanych w toku działalności przez podmiot
realizujący monopol Państwa w zakresie gier. Natomiast gra telebingo nie jest obecnie
urządzana, a jej ewentualne urządzanie będzie wymagać rejestracji jednego urządzenia
84
do losowania kul. Właściwość naczelnika urzędu celnego w tym zakresie zostanie
wyznaczona na tych samych zasadach co dla rejestracji urządzeń do gier liczbowych.
11) w art. 17 ust. 4 w związku z projektowanymi zmianami w zakresie właściwości
poszczególnych organów wykonujących określone zadania ustawowe, w przepisie
tym wskazano, iż opłaty pobrane w kasynie gry oraz salonie gry bingo pieniężne
każdorazowo od osób wchodzących do ośrodków gier płatnik wpłaca na rachunek
izby celnej właściwej ze względu na lokalizację ośrodka gier, w terminie do 10 dnia
miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano opłatę. Dotychczas opłaty te
były wpłacane do urzędu skarbowego;
12) w art. 17 ust. 6 w przepisie tym z grona podmiotów zwolnionych z opłaty za wstęp do
kasyna gry oraz salonu gry bingo pieniężne wyłączono osoby upoważnione przez
Ministra Finansów, ponieważ zgodnie z nowelizacją nie będą oni wykonywać
dotychczasowych zadań kontrolnych związanych z ustawą. Ponadto, ze względu na
zmiany zawarte w projekcie ustawy o Służbie Celnej pracowników szczególnego
nadzoru podatkowego zastąpiono funkcjonariuszami celnymi. Inspektorzy kontroli
skarbowej oraz funkcjonariusze celni będą zwolnieni z opłat w trakcie wykonywania
czynności służbowych;
13) w art. 18 ust. 5 ze względu na zmiany zawarte w projekcie ustawy o Służbie Celnej
wskazano, iż dane wynikające z rejestracji będą udostępniane nie pracownikom
szczególnego nadzoru podatkowego lecz funkcjonariuszom celnym. Ze względu na
fakt, iż Minister Finansów jest organem odpowiedzialnym za realizację przepisów
ustawy, w tym również w aspekcie przeciwdziałania ewentualnej działalności
przestępczej związanej z grami i zakładami wzajemnymi niezbędnym jest dla
prawidłowej realizacji powyższych działań posiadanie dostępu również do danych
wynikających z rejestracji gości w kasynach;
14) w dodanym art. 18a ust. 1 zmiana ma charakter porządkowy, treść tego przepisu
odpowiada treści ust.4 uchylonego art. 49;
15) w dodanym art. 18a ust. 2 zmiana ma charakter porządkowy, treść tego przepisu
odpowiada treści pkt 4 uchylonego art. 51 z modyfikacją polegającą na wykreśleniu
wyrazów „i kontroli” z treści tego przepisu, ponieważ pojęcie „nadzoru” obejmuje
także kontrolę;
16) w art. 20 w ust. 2 przepis dotyczący składu komisji egzaminacyjnej uzupełniono o
funkcjonariuszy celnych pełniących służbę w urzędzie obsługującym ministra
właściwego do spraw finansów publicznych;
85