Rządowy projekt ustawy o Służbie Celnej
projekt dotyczy: uregulowania i ujednolicenia organizacji Służby Celnej powołanej do zapewnienia ochrony i bezpieczeństwa obszaru celnego Wspólnoty Europejskiej w tym zgodności z prawem przywozu i wywozu towarów z obszaru WE i obowiązków w zakresie podatku akcyzowego oraz podatku od gier. Ustawa określa zadania, organizację i kompetencje Służby Celnej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1492
- Data wpłynięcia: 2008-12-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o Służbie Celnej
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 168, poz. 1323
1492-001
1) zgłaszania wniosków dowodowych;
2) ustanowienia obrońcy;
3) odmowy składania wyjaśnień;
4) przeglądania akt postępowania oraz sporządzania z nich notatek.
2. Ustanowienie obrońcy następuje w formie pisemnej ze wskazaniem zakresu udzielonego
pełnomocnictwa.
§ 7.
Wnioski dowodowe obwiniony zgłasza na piśmie prowadzącemu postępowanie
dyscyplinarne, który rozstrzyga niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni od dnia tego
zgłoszenia, o sposobie rozstrzygnięcia wniosku.
§ 8. 1. Prowadzący postępowanie dyscyplinarne zbiera materiał dowodowy i przeprowadza
postępowanie dowodowe niezbędne do wyjaśnienia sprawy, a w szczególności przyjmuje
wyjaśnienia od obwinionego, przesłuchuje świadków, zleca przeprowadzenie badań lub
ekspertyz oraz zasięga niezbędnych opinii. Wyniki badań lub ekspertyz są przedstawiane w
formie pisemnej.
2. Z przesłuchania obwinionego, świadków i biegłych sporządza się protokół.
3.
Na wniosek obwinionego lub jego obrońcy prowadzący postępowanie może
przeprowadzić przesłuchanie świadków z udziałem obwinionego i jego obrońcy oraz rzecznika
dyscyplinarnego.
§ 9. 1. Prowadzący postępowanie dyscyplinarne niezwłocznie po zakończeniu postępowania
dowodowego informuje obwinionego i jego obrońcę oraz rzecznika dyscyplinarnego o
możliwości zapoznania się z aktami tego postępowania i poucza o prawie zgłoszenia wniosku o
ich uzupełnienie w terminie 3 dni.
2. Obwiniony, po zapoznaniu się z aktami postępowania dyscyplinarnego, podpisuje
protokół sporządzony z tej czynności.
3.
Odmowa, lub nieskorzystanie przez obwinionego z prawa do zapoznania się, w
wyznaczonym terminie, z aktami postępowania dyscyplinarnego, jak również odmowa złożenia
podpisu stwierdzającego tę okoliczność nie wstrzymuje tego postępowania.
4. Rzecznik dyscyplinarny, w terminie 3 dni od dnia zapoznania z aktami postępowania
dyscyplinarnego, składa do organu dyscyplinarnego wnioski dotyczące orzeczenia kończącego
postępowanie dyscyplinarne.
§ 10. Orzeczenie dyscyplinarne wraz z uzasadnieniem doręcza się obwinionemu i jego
obrońcy w terminie 14 dni od jego wydania.
§ 11. Wniesienie odwołania od orzeczenia dyscyplinarnego wstrzymuje jego wykonanie.
§ 12. Odpis prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego dołącza się do akt osobowych
funkcjonariusza, przeciwko któremu toczyło się postępowanie dyscyplinarne.
§ 13. Wykonanie kar dyscyplinarnych:
1) upomnienia, nagany, nagany z ostrzeżeniem, zakazu podwyższania stopnia służbowego
przez 2 lata, zakazu zajmowania stanowisk kierowniczych przez 2 lata oraz zakazu
awansowania na wyższe stanowisko przez 2 lata polega na doręczeniu orzeczenia
ukaranemu oraz powiadomieniu o ukaraniu bezpośredniego przełożonego;
2
2) przeniesienia na niższe stanowisko polega na polega na mianowaniu na niższe stanowisko
służbowe;
3) obniżenia stopnia służbowego, pozbawienia stopnia oficerskiego lub generalskiego;
polega na wydaniu decyzji o utracie stopnia dotychczasowego i nadaniu niższego stopnia
służbowego;
4) wydalenia ze Służby Celnej - polega na pisemnym poinformowaniu ukaranego, że
zwolnienie ze służby następuje z dniem uprawomocnienia się orzeczenia.
§ 14. Rozporządzenie wchodzi w życie ………………………...2)
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 sierpnia 2003 r.
w
sprawie trybu przeprowadzania postępowania wyjaśniającego, dyscyplinarnego i dyscyplinarnego
przyspieszonego oraz sposobu wykonywania kar dyscyplinarnych w stosunku do funkcjonariuszy celnych (Dz. U.
Nr 156, poz. 1520).
3
Uzasadnienie
Niniejsze rozporządzenie stanowi wypełnienie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 187
projektu ustawy o Służbie Celnej.
Zgodnie z delegacją Minister Finansów w rozporządzeniu określi szczegółowy tryb:
1) przeprowadzania postępowania wyjaśniającego,
2) prowadzenia postępowania dyscyplinarnego,
3) sposobu wykonania kar dyscyplinarnych;
4) postępowania odwoławczego;
5) orzekania kar dyscyplinarnych.
Mając na uwadze wytyczne zawarte w projekcie ustawy o Służbie Celnej, w przedkładanym
projekcie uregulowany został szczegółowy tryb postępowania wyjaśniającego, poprzez
określenie terminów w tym postępowaniu, elementów postanowienia o wszczęciu postępowania
wyjaśniającego oraz praw i obowiązków funkcjonariusza, wobec którego toczy się postępowanie.
Zakończenie postępowania skutkuje wnioskiem do organu dyscyplinarnego. Wniosek zawierać
będzie wyniki postępowania wyjaśniającego i propozycję dalszego postępowania w danej
sprawie wobec funkcjonariusza (umorzenie postępowania wyjaśniającego albo wszczęcie
postępowania dyscyplinarnego
W odniesieniu do postępowania dyscyplinarnego projekt rozporządzenia określa prawa
obwinionego, przysługujące w trakcie postępowania, zakres postępowania dowodowego i sposób
przeprowadzania dowodów oraz czynności, z dokonania których – dla celów dowodowych -
należy sporządzić protokół.
Po zakończeniu postępowania dyscyplinarnego organ dyscyplinarny wydaje orzeczenie,
które należy, w określonym w projekcie terminie, doręczyć obwinionemu.
Z uwagi na różne rodzaje kar dyscyplinarnych, w § 12 projektu wskazano sposób wykonania
tych kar.
Ocena skutków regulacji
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny:
Projekt rozporządzenia oddziałuje na funkcjonariuszy Służby Celnej.
2. Wynik prowadzonych konsultacji:
Projekt został przedłożony do konsultacji związkom zawodowym, działającym w Służbie Celnej.
Projekt zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej
Ministerstwa Finansów (www.mofnet.gov.pl), celem ewentualnego zgłoszenia zainteresowania
pracami nad projektem, w trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414).
3. Wpływ aktu normatywnego na:
4
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
Projektowane przepisy nie wpłyną na sektor finansów publicznych.
b) na rynek pracy
Przedstawione w projekcie rozporządzenia rozwiązania prawne nie będą miały wpływu na rynek
pracy.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw.
d ) sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
4. Wskazanie źródeł finansowania
Koszty związane wejściem w życie projektowanego rozporządzenia pokrywane będą z budżetu
państwa.
5. Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej:
Przepisy projektowanego rozporządzenia nie mają zasadniczego wpływu na prawo UE.
12/82 rch
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1492-001
› Pobierz plik
-
1492
› Pobierz plik