Rządowy projekt ustawy o Służbie Celnej
projekt dotyczy: uregulowania i ujednolicenia organizacji Służby Celnej powołanej do zapewnienia ochrony i bezpieczeństwa obszaru celnego Wspólnoty Europejskiej w tym zgodności z prawem przywozu i wywozu towarów z obszaru WE i obowiązków w zakresie podatku akcyzowego oraz podatku od gier. Ustawa określa zadania, organizację i kompetencje Służby Celnej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1492
- Data wpłynięcia: 2008-12-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o Służbie Celnej
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 168, poz. 1323
1492-001
W porozumieniu
MINISTER OBRONY NARODOWEJ
MINISTER FINANSÓW
MINISTER SPRAW WEWNĘTRZNYCH
I ADMINISTRACJI
______
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie
§ 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).
2) Zmiana tekstu jednolitego wymienionej ustawy została ogłoszona w Dz. U. z 2007 r. Nr 165,
poz. 1170.
3) Niniejsze
rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23
grudnia 2004 r. w sprawie określenia sposobu i warunków wykonywania kontroli celnej oraz
nadawania przeznaczenia celnego okrętom wojennym i wojskowym statkom powietrznym
oraz wyposażeniu i sprzętowi jednostek wojskowych i jednostek organizacyjnych resortu
spraw wewnętrznych i administracji (Dz. U. Nr 286, poz. 2879), które traci moc z dniem
wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
3
Uzasadnienie
Niniejszy projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w
art. 30 ust. 7 projektu ustawy o Służbie Celnej.
Projekt rozporządzenia został opracowany w związku z koniecznością całościowego
zmodernizowania Służby Celnej. Przedstawiony projekt stanowi również realizację zobowiązań
strony rządowej.
W zakresie formalno-prawnym rozporządzenie stanowić będzie przeniesienie regulacji
określonej w dotychczasowej ustawie o Służbie Celnej do aktu wykonawczego wydanego na
podstawie nowej ustawy.
W projekcie dokonano następujących zmian względem aktu obowiązującego:
1. Zaktualizowano podstawy prawne w § 1 pkt. 2 i § 7 pkt.2.
2. Usunięto zapisy, które w obowiązującym rozporządzeniu regulują nadawanie
przeznaczenia celnego (§ 2 i § 3) odpowiednio zmieniając numerację następnych
paragrafów
Projektowane rozporządzenie jest aktem wykonawczym regulującym czynności
określone w rozdziale 3 projektu ustawy czyli kontrolę wykonywaną przez Służbę
Celną. Sprawy związane z nadawaniem przeznaczeń celnych reguluje natomiast
Wspólnotowy Kodeks Celny. Zgodnie z WKC, przeznaczenia celne stanowią zamknięty
katalog i nie istnieją w tej sprawie specyficzne regulacje dla zagadnień związanych z
przemieszczaniem wojsk lub zmilitaryzowanych jednostek resortu spraw
wewnętrznych. W przypadku zatem, gdy zachodzi konieczność dodatkowego
uregulowania pewnych specyficznych zagadnień nadawania przeznaczenia celnego w
związku z militarnym charakterem obrotu, wskazane jest zawarcie takich zapisów w
ustawie Prawo celne, której celem jest m.in. dostosowanie ogólnych zapisów WKC do
specyfiki prawa krajowego.
3. W § 6 obecnego rozporządzenia tj. w § 4 projektu usunięto słowa „w miejscach
niebędących stałymi lub czasowymi przejściami granicznymi lub w
miejscach
niezlokalizowanych na granicy terytorium Rzeczypospolitej Polskiej może być
dokonywane jedynie” zastępując je słowami „dokonywane jedynie przejściach
granicznych wyznaczonych na podstawie art. 16 ustawy z dnia 12 października 1990
roku o ochronie granicy państwowej (Dz.U. z 2005 r. Nr 226 poz. 1944 – tekst jednolity,
z późniejszymi zmianami) oraz”
Usunięte sformułowanie nie ma podstawy prawnej. Stanowi ono bowiem, że okręty
wojenne lub wojskowe statki powietrzne oraz wyposażenie i sprzęt jednostek
wojskowych i jednostek organizacyjnych resortu spraw wewnętrznych i administracji
mogą przekraczać granicę w miejscach innych niż przejścia graniczne. Wskazuje na to
ujęcie w obecnym przepisie miejsc innych niż stałe i czasowe, a więc wszystkie
prawnie dopuszczalne, przejścia graniczne (tj. wszystkie rodzaje przejść granicznych
ustalane na podstawie przepisów ustawy o ochronie granicy państwowej).
Jednocześnie na podstawie przepisów regulujących wydawanie przywołanego w
przedmiotowym rozporządzeniu „aktu uprawniającego”, jednym z warunków, które
4
muszą być w tym dokumencie określone, jest właśnie „przejście graniczne”. Oznacza
to, że „akt uprawniający” nie może, w świetle obowiązujących przepisów, zawierać w
swojej treści zezwolenia na przekroczenie granicy w miejscu, które nie jest prawnie
określonym przejściem granicznym.
Umożliwienie przemieszczania okrętów wojennych, wojskowych statków powietrznych
oraz wyposażenia i sprzętu przez miejsca nie będące przejściami granicznymi oraz
kontroli celnej w tych przejściach wymaga zatem zmiany przepisów innych niż
projektowane rozporządzenie.
Przedmiot regulacji zawartej w projekcie zgodny jest z prawem Unii Europejskiej.
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny.
Służba Celna, Siły Zbrojne RP, jednostki organizacyjne resortu spraw wewnętrznych
i administracji.
2. Zakres konsultacji.
Ze względu na materię objętą przedmiotowym rozporządzeniem projekt rozporządzenia nie
będzie poddany konsultacjom społecznym ale zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej. Projekt zostanie poddany konsultacjom wewnątrzresortowym w zakresie zmian
wprowadzonych względem obecnej regulacji.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych wydatków i nie
wpłynie na zmniejszenie dochodów budżetu państwa i sektora finansów publicznych.
4. Wpływ na rynek pracy.
Przedmiotowa regulacja nie będzie mieć wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny.
Regulacja nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
7. Źródła finansowania
Wprowadzenie regulacji zawartych w rozporządzeniu finansowane będzie z wydatków
bieżących przewidzianych w planie finansowym jednostki.
12/19rch
6
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 2008 r.
w sprawie wzorów upoważnień do kontroli wykonywanej przez Służbę Celną
Na podstawie art. 36 ust. 6 ustawy z ....................... o Służbie Celnej (Dz. U. Nr
.................................) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wzór upoważnienia organu Służby Celnej do wykonywania kontroli;
2) wzór imiennego upoważnienia organu Służby Celnej do wykonywania kontroli.
§ 2. Określa się wzór upoważnienia organu Służby Celnej do wykonywania kontroli, o
której mowa w art. 36 ust. 1, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 3. Określa się wzór imiennego upoważnienia organu Służby Celnej do wykonywania
kontroli, o których mowa w art. 36 ust. 2, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 4. Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 maja 2004r. w sprawie wzoru
upoważnienie do prowadzenia czynności kontroli celnej wykonywanych poza urzędem celnym
albo miejscem wyznaczonym lub uznanym przez organ celny (Dz. U. Nr 135, poz. 1443).
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Finansów
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1492-001
› Pobierz plik

-
1492
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Chińskie auta: Od niskiej jakości do globalnego lidera. Co pokazuje raport EFL?