eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny

projekt przewiduje podwyższenie sankcji za przestępstwa przeciwko małoletnim, takie jak m.in. doprowadzenie małoletniego do obcowania płciowego lub innej czynności seksualnej, utrwalanie pornografii z udziałem małoletnich

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1465
  • Data wpłynięcia: 2008-10-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks postępowania karnego, ustawy - Kodeks karny wykonawczy, ustawy - Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-11-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 206, poz. 1589

1465

udostępniania, dystrybucji lub transmisji, pozyskiwania dla siebie lub innej
osoby, posiadania treści pornograficznych (art. 9 ust. 1 Konwencji). Konwencja,
definiując pojęcie pornografii dziecięcej, określa małoletniego jako osobę, która
nie ukończyła 18 roku życia. Przewiduje, że państwa - strony Konwencji mogą
w swych prawodawstwach wskazać inną granicę wieku małoletniego jako
kryterium wyznaczającego zakres penalizacji na potrzeby zastosowania
w unormowaniach
dotyczących tej materii, jednak granica wieku

nie może być niższa od 16 lat (art. 9 ust. 2 i 3 Konwencji). Proponowana nowa
treść przepisów zawartych w przepisach § 4 oraz § 4a art. 202 K.k. przewiduje
zatem zmianę znamienia odnoszącego się do wieku małoletniego, przyjmując
zgodnie z wymogami Konwencji, że granicą karalności jest osiągnięcie przez
małoletniego 16 roku życia, nie zaś 15 roku, jak jest to przewidziane
w obowiązującym stanie prawnym, a co pozostaje w sprzeczności z przepisem
art. 9 ust. 3 wspomnianej Konwencji.
Przewidziana w projekcie modyfikacja przepisu § 5 omawianego artykułu
usunie istniejącą lukę prawną poprzez umożliwienie orzeczenia przepadku
przedmiotów, które służyły lub były przeznaczone również do popełnienia
przestępstwa określonego w art. 202 § 4a K.k. (według obowiązującego stanu
prawnego przepadek może dotyczyć przedmiotów służących lub przezna-
czonych do popełnienia przestępstw określonych w § 1-4).



OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Wpływ ustawy na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i rozwój
regionalny.
Projektowana ustawa nie wpływa bezpośrednio na konkurencyjność
wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki, sytuację na rynku pracy oraz rozwój
regionalny.
Natomiast
pośrednio, poprzez ograniczenie zjawisk patologicznych w życiu
społecznym, projektowane zmiany przepisów Kodeksu karnego powinny
wpłynąć na wzrost zaufania obywateli do państwa jako gwaranta i orga-
nizatora ładu instytucjonalnego i życia zbiorowego społeczeństwa.
2. Wpływ ustawy na sektor finansów publicznych
Przedmiotowy projekt nie rodzi skutków finansowych dla budżetu państwa,
ani dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
3. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej.
Warszawa, 22 października 2008 r.
BAS-WAEM-2853/08

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie zgodności poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy-Kodeks
karny (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Zbigniew Ziobro) z prawem
Unii Europejskiej

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2002 r.,
Nr 23, poz. 398 ze zmianami) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy wprowadza szereg zmian w ustawie z dnia 6 czerwca
1997 r.-Kodeks karny (Dz. U. z 1997 r. Nr 88, poz. 553 ze zmianami; dalej: kk).
Projektowane zmiany dotyczą przede wszystkim podwyższenia sankcji za
przestępstwa przeciwko małoletnim, takie jak m.in. doprowadzenie
małoletniego do obcowania płciowego lub innej czynności seksualnej,
utrwalanie pornografii z udziałem małoletnich.
Zgodnie z art. 2 projektu, ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy
od dnia ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Materia, której dotyczy projekt jest objęta zakresem regulacji decyzji
ramowej Rady 2004/68/WSiSW z dnia 22 grudnia 2003 r. dotyczącej
zwalczania seksualnego wykorzystywania dzieci i pornografii dziecięcej (Dz.
Urz. UE L 13 z 20.01.2004, str. 44; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne
rozdz. 19, t. 7, str. 10; dalej: decyzja ramowa 2004/68/WSiSW).

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej

Niektóre postanowienia projektu ustawy są niezgodne z decyzją ramową
2004/68/WSiSW. W szczególności art. 1 pkt 10 projektu ustawy ustanawiający
sankcję od 6 do 8 lat pozbawienia wolności za doprowadzenie małoletniego,
przez nadużycie stosunku zależności lub wykorzystanie krytycznego położenia,
do obcowania płciowego lub do poddania się innej czynności seksualnej albo do
wykonania takiej czynności oraz sankcję od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia
wolności za doprowadzenie małoletniego do obcowania płciowego lub do
poddania się innej czynności seksualnej albo do wykonania takiej czynności,
nadużywając zaufania lub udzielając mu korzyści majątkowej lub osobistej, albo
jej obietnicy jest niezgodny z art. 5, w związku z art. 2 lit c) decyzji ramowej
2004/69/WSiSW. Przywołana decyzja wzywa państwa członkowskie do
poddania przestępstwa określonego jako: uczestnictwo w czynnościach o
charakterze seksualnym z udziałem dziecka:
z użyciem przymusu, siły lub groźby;
w zamian za pieniądze lub inne wynagrodzenie jako opłatę za udział dziecka w
czynnościach o charakterze seksualnym;
poprzez wykorzystanie stosunku zaufania, władzy lub wpływu na dziecko,
karze pozbawienia wolności, której górna granica mieści się w przedziale od co
najmniej 1 roku do lat 3.
Zgodnie z decyzją ramową 2004/68/WSiSW wyjątkiem są sytuacje kiedy
pokrzywdzonym jest dziecko w wieku niewystarczającym, według prawa
krajowego do wyrażenia zgody na swój udział w czynnościach o charakterze
seksualnym lub gdy sprawca celowo lub lekkomyślnie naraża życie dziecka, lub
przestępstwo popełniono z użyciem przemocy lub przestępstwo spowodowało
dziecku poważną szkodę, lub przestępstwo zostało popełnione w ramach
organizacji przestępczej. Jeżeli zachodzi jedna z wymienionych przesłanek
górna granica kary za analizowane przestępstwa powinna wynosić od 5 do 10 lat
pozbawienia wolności.
Niezgodny z art. 5, w związku z art. 3 ust. 1 lit d) decyzji ramowej
2004/68/WSiSW jest również art. 1 pkt 13 projektu ustawy w zakresie w jakim
nadaje nowe brzmienie art. 202§4a kk. Przepis ten stanowi, że kto sprowadza,
przechowuje lub posiada treści pornograficzne z udziałem małoletniego poniżej
lat 16, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Decyzja
ramowa 2004/68/WSiSW ustanawia za nabywanie lub posiadanie materiałów z
pornografią dziecięcą karę pozbawienia wolności, której górna granica mieści
się w przedziale od co najmniej 1 do 3 lat.

4. Konkluzje
Art. 1 pkt 10 oraz pkt 13 (w zakresie w jakim nadaje nowe brzmienie art.
202§4a kk) projektu ustawy o zmianie ustawy-Kodeks karny są niezgodne z
prawem Unii Europejskiej. W pozostałej części projekt ustawy o zmianie
ustawy-Kodeks karny nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych

Michał Królikowski
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, kodeks karny


Warszawa, 22 października 2008 r.
BAS-WAEM-2854/08

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy-
Kodeks karny (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Zbigniew Ziobro) jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej

Projekt ustawy wprowadza szereg zmian w ustawie z dnia 6 czerwca
1997 r.-Kodeks karny (Dz. U. z 1997 r. Nr 88, poz. 553 ze zmianami).
Projektowane zmiany dotyczą przede wszystkim podwyższenia sankcji za
przestępstwa przeciwko małoletnim, takie jak m.in. doprowadzenie
małoletniego do obcowania płciowego lub innej czynności seksualnej,
utrwalanie pornografii z udziałem małoletnich.
Projekt nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie prawa Unii
Europejskiej.
Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Michał Królikowski

Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, kodeks karny

strony : 1 ... 3 . [ 4 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: