Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ukształtowania systemu wynagradzania sędziów w sposób, który pełniej niż dotychczas będzie realizował wzorzec określony w art. 178 ust. 2 Konstytucji RP; najistotniejszą zmianą będzie odejście od kształtowania wysokości wynagrodzeń sędziów w oparciu o dotychczasową kwotę bazową określaną corocznie w ustawie budżetowej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1461
- Data wpłynięcia: 2008-12-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-03-20
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 56, poz. 459
1461
o procent nie mniejszy niż 10 i nie większy niż 50, stosownie do wskazanych wyżej kryteriów
ustalania wysokości dodatków funkcyjnych.
Projektowane rozporządzenie nie jest objęte zakresem prawa Unii Europejskiej.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI:
7
1.
Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje rozporządzenie
Projekt rozporządzenia dotyczy sędziów sądów powszechnych pełniących funkcje
w administracji sądowej oraz w Ministerstwie Sprawiedliwości, Krajowym Centrum Szkolenia
Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury, Krajowej Radzie Sądownictwa oraz Instytucie
Pamięci Narodowej - Komisji cigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.
2. Wpływ regulacji na finanse publiczne, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Wydatki związane z projektowanymi zmianami pozostaną na poziomie aktualnych
wydatków budżetowych przeznaczanych na wynagrodzenia sędziów sądów powszechnych.
Wprowadzenie wskazanych w tabeli mnożników, określonych „widełkowo”,
i podniesienie, w niektórych przypadkach, wysokości maksymalnych wysokości dodatków
przysługujących z tytułu pełnienia określonych funkcji, nie przełoży się bowiem automatycznie
na zmianę wysokości już ustalonych indywidualnie dodatków – tym bardziej, że zgodnie
z przepisem przejściowym tak ustalone dodatki funkcyjne nie będą ulegały zmianie w roku 2009.
Ich ewentualne podwyższenie każdorazowo zależeć będzie od decyzji uprawnionego organu
i możliwości finansowych jednostki organizacyjnej, w której funkcja jest pełniona. Zaznaczyć
przy tym należy, że w związku z zaprzestaniem mianowania na stanowiska asesora sądowego
oraz systematycznym powoływaniem urzędujących asesorów sądowych na stanowiska
sędziowskie (liczba asesorów sądowych od początku br. zmniejszyła się o ok. 35%), zmniejsza
się stale liczba sędziów pełniących funkcje konsultantów asesorów. W związku z rozwiązaniami
przyjętymi w uchwalonej przez Sejm RP ustawie z dnia 7 listopada 2008 r. o Krajowej Szkole
Sądownictwa i Prokuratury proces ten powinien ulec intensyfikacji, a w perspektywie 2009 roku
funkcja konsultanta asesora powinna całkowicie wygasnąć. Wobec tego środki przeznaczane
obecnie na dodatki funkcyjne z tytułu sprawowania funkcji konsultanta asesora sądowego
powinny zabezpieczyć potencjalny wzrost wysokości dodatków funkcyjnych w
związku
z podniesieniem górnych granic stawek dodatków funkcyjnych z tytułu pełnienia pozostałych
funkcji.
8
3.
Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, oraz rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie mieć wpływu na rynek pracy; nie wpłynie na
konkurencyjność gospodarki, przedsiębiorczość, ani rozwój regionalny.
4. Konsultacje
społeczne
Projekt zostanie przekazany do zaopiniowania Stowarzyszeniu Sędziów Polskich
„Iustitia”.
Projektowane rozporządzenie zostanie udostępnione na stronie internetowej Ministerstwa
Sprawiedliwości (www.ms.gov.pl) w trybie art. 7 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z dnia 6 września 2005 r,
nr 169, poz. 1414).
12//07rch
9
Projekt
ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 2009 r.
w sprawie mnożników służ cych do ustalenia wynagrodzenia zasadniczego
prokuratorów w poszczególnych stawkach oraz wysoko ci dodatków funkcyjnych
przysługuj cych prokuratorom
Na podstawie art. 62 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze (Dz. U.
z 2008 r. Nr 7, poz. 39) zarządza się, co następuje:
§ 1. Przepisy rozporządzenia stosuje się do prokuratorów powszechnych jednostek
organizacyjnych prokuratury oraz Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji cigania Zbrodni
przeciwko Narodowi Polskiemu.
§ 2. Ustala się wynagrodzenie zasadnicze osób wymienionych w § 1, przy zastosowaniu
następujących mnożników przeciętnego wynagrodzenia w drugim kwartale roku
poprzedniego, ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor
Polski" przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy
z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
(Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 ze zm.), zwanego dalej „podstawą ustalenia wynagrodzenia
zasadniczego”.
stawka
mnożnik
stanowisko
wynagrodzenia
zasadniczego
prokurator Prokuratury
podstawowa
Krajowej, prokurator Głównej
4,13
Komisji cigania Zbrodni
przeciwko Narodowi
stawka awansowa
Polskiemu, prokurator Biura
Lustracyjnego
4,74
podstawowa
prokurator prokuratury
2,75
apelacyjnej, prokurator
oddziałowej komisji cigania
pierwsza awansowa
2,92
zbrodni przeciwko Narodowi
Polskiemu, prokurator
druga awansowa
3,12
oddziałowego biura
lustracyjnego
trzecia awansowa
3,23
prokurator prokuratury
podstawowa 2,36
okręgowej
pierwsza awansowa
2,50
druga awansowa
2,65
trzecia awansowa
2,75
prokurator prokuratury
podstawowa 2,05
rejonowej
pierwsza awansowa
2,17
druga awansowa
2,28
trzecia awansowa
2,36
§ 3. Wysoko ć dodatku funkcyjnego ustala się w oparciu o mnożnik odnoszony do
podstawy ustalenia wynagrodzenia zasadniczego. Kwoty dodatków funkcyjnych zaokrągla
się do 50 złotych w górę.
§ 4.
Tabela stanowisk i mnożników służących do ustalenia wysoko ci dodatków
funkcyjnych stanowi załącznik do rozporządzenia.
§ 5. Dodatki funkcyjne przysługują osobie wymienionej w § 1, którą powołano do
pełnienia funkcji okre lonych w tabeli, o której mowa w § 4 lub której powierzono pełnienie
takich funkcji - w okresie ich pełnienia.
§ 6. 1. Przy okre leniu wysoko ci dodatku funkcyjnego przysługującego z tytułu
pełnienia funkcji prokuratora apelacyjnego, okręgowego, rejonowego i ich zastępców,
kierownika o rodka zamiejscowego prokuratury okręgowej i rejonowej, naczelnika wydziału
i jego zastępcy, kierownika samodzielnego działu, kierownika działu, kierownika sekcji,
uwzględnia się liczbę stanowisk prokuratorskich i asesorskich w jednostce organizacyjnej
prokuratury, w której prokurator pełni funkcję.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio przy okre laniu wysoko ci dodatku
funkcyjnego przysługującego z tytułu pełnienia funkcji rzecznika dyscyplinarnego, kierownika
szkolenia oraz rzecznika prasowego.
3. W przypadku powołania prokuratora do pełnienia funkcji innej, niż wymieniona w
ust. 1 i 2, przy okre laniu wysoko ci przysługującego mu dodatku funkcyjnego uwzględnia
się zakres związanych z funkcją zadań.
§ 7. W przypadku pełnienia więcej niż jednej funkcji prokuratorowi przysługuje najwyższy
spo ród dodatków funkcyjnych przysługujących z tytułu pełnionych funkcji powiększony o 10-
50% przy zastosowaniu zasad okre lonych w § 6 ust.1 lub 3.
§ 8.
Prokurator Prokuratury Krajowej - powołany do pełnienia funkcji dyrektora
departamentu (biura), zastępcy dyrektora departamentu (biura) bądź naczelnika wydziału
w Ministerstwie Sprawiedliwo ci - otrzymuje dodatek funkcyjny okre lony dla dyrektora
departamentu (biura), zastępcy dyrektora departamentu (biura) bądź naczelnika wydziału
w Ministerstwie Sprawiedliwo ci według tabeli, o której mowa w § 4.
2



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei