Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ukształtowania systemu wynagradzania sędziów w sposób, który pełniej niż dotychczas będzie realizował wzorzec określony w art. 178 ust. 2 Konstytucji RP; najistotniejszą zmianą będzie odejście od kształtowania wysokości wynagrodzeń sędziów w oparciu o dotychczasową kwotę bazową określaną corocznie w ustawie budżetowej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1461
- Data wpłynięcia: 2008-12-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-03-20
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 56, poz. 459
1461
2. Sędziemu pełniącemu funkcję konsultanta kilku asesorów przysługuje dodatek
funkcyjny, o którym mowa w ust. 1, powiększony o 25% dodatku za każdego kolejnego asesora,
nie więcej niż o 100%.
§ 4. 1. Przy określeniu wysokości dodatku funkcyjnego przysługującego z tytułu pełnienia
funkcji prezesa i wiceprezesa sądu, kierownika ośrodka zamiejscowego sądu, przewodniczącego
i zastępcy przewodniczącego wydziału, kierownika sekcji oraz kierownika ośrodka migracyjnego
ksiąg wieczystych uwzględnia się liczbę stanowisk sędziowskich, asesorskich i referendarskich,
odpowiednio, w sądzie, ośrodku, wydziale albo sekcji, w których funkcja została powierzona.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio przy określaniu wysokości dodatku funkcyjnego
przysługującego z tytułu pełnienia funkcji zastępcy rzecznika dyscyplinarnego, kierownika
szkolenia oraz rzecznika prasowego.
§ 5. W przypadku powierzenia sędziemu funkcji innej, niż wymieniona w § 3 i 4, przy
określaniu wysokości przysługującego mu dodatku funkcyjnego uwzględnia się zakres
związanych z daną funkcją obowiązków.
§ 6. 1. Prezesowi lub wiceprezesowi, który pełni jednocześnie inną funkcję, przysługuje
dodatek funkcyjny z tytułu pełnienia funkcji prezesa lub wiceprezesa sądu, ustalony wg zasad
wskazanych w § 2 i 4, powiększony o 10-50% przy zastosowaniu zasad określonych w § 4 ust.1
lub § 5.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w razie łączenia funkcji innych, niż wymienione
w tym przepisie. W takim przypadku, jako podstawowy, przyjmuje się najwyższy spośród
dodatków funkcyjnych przysługujących z tytułu pełnionych funkcji.
§ 7. Sędziom, którym powierzono funkcje przed dniem wejścia w życie rozporządzenia,
przysługuje prawo do dodatków funkcyjnych w wysokości ustalonej na zasadach
dotychczasowych, aż do zakończenia kadencji, a jeżeli powierzenie funkcji nastąpiło na czas
nieoznaczony – do 31 grudnia 2009 r.
2
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
Prezes Rady Ministrów
Załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia ……………….(poz. …..)
TABELA MNO NIKÓW DO USTALANIA WYSOKO CI DODATKU FUNKCYJNEGO
3
Lp.
FUNKCJA
MNO NIK
1
sędzia pełniący obowiązki podsekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości 1,2-1,6
2
prezes sądu apelacyjnego,
0,4-1,2
prezes sądu okręgowego,
sędzia delegowany do pełnienia obowiązków dyrektora departamentu lub biura w
Ministerstwie Sprawiedliwości,
sędzia delegowany do pełnienia obowiązków Dyrektora Krajowego Centrum
Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury
sędzia delegowany do pełnienia funkcji poza granicami państwa
3
wiceprezes sądu apelacyjnego,
0,35-1,0
wiceprezes sądu okręgowego,
sędzia delegowany do pełnienia obowiązków zastępcy dyrektora departamentu lub
biura w Ministerstwie Sprawiedliwości,
sędzia delegowany do pełnienia obowiązków zastępcy Dyrektora Krajowego
Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury
4
przewodniczący wydziału w sądzie apelacyjnym,
0,3-0,7
kierownik ośrodka zamiejscowego,
przewodniczący wydziału w sądzie okręgowym,
sędzia delegowany do pełnienia obowiązków kierownika ośrodka migracyjnego
ksiąg wieczystych,
prezes sądu rejonowego,
sędzia delegowany do pełnienia obowiązków naczelnika wydziału w Ministerstwie
Sprawiedliwości,
sędzia delegowany do pełnienia obowiązków naczelnika wydziału w Krajowym
Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury,
sędzia delegowany do prowadzenia zajęć szkoleniowych w Krajowym Centrum
Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury
5
sędzia delegowany do pełnienia obowiązków wizytatora w Ministerstwie
0,25-0,6
Sprawiedliwości,
zastępca przewodniczącego wydziału w sądzie apelacyjnym,
zastępca przewodniczącego wydziału w sądzie okręgowym,
wizytator w sądzie apelacyjnym,
wizytator w sądzie okręgowym,
sędzia delegowany do pełnienia czynności w Biurze Krajowej Rady Sądownictwa,
sędzia delegowany do pełnienia czynności w Instytucie Pamięci Narodowej -
K
i ji
i
i Zb d i
i k N
d
i P l ki
4
Komisji cigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu,
sędzia delegowany do wykonywania pracy w Radzie Programowej Krajowego
Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury,
sędzia delegowany do pełnienia obowiązków kierownika działu albo sekcji w
Krajowym Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury
6
wiceprezes sądu rejonowego,
0,2-0,5
sędzia delegowany do pełnienia obowiązków głównego specjalisty w Ministerstwie
Sprawiedliwości,
zastępca rzecznika dyscyplinarnego,
sędzia delegowany do pełnienia obowiązków głównego specjalisty w Krajowym
Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury
7 przewodniczący wydziału w sądzie rejonowym
0,2-0,4
kierownik sekcji w sądzie apelacyjnym,
kierownik sekcji w sądzie okręgowym,
kierownik szkolenia,
rzecznik prasowy
8
zastępca przewodniczącego wydziału w sądzie rejonowym, kierownik sekcji w
0,15-0,35
sądzie rejonowym,
sędzia wizytujący zakłady dla nieletnich i zakłady leczenia osób z zaburzeniami
psychicznymi
U Z A S A D N I E N I E
5
Rada Ministrów została upoważniona, na podstawie 91 § 8 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r.
– Prawo o ustroju sądów powszechnych, zwanej dalej „u.s.p.”, do określenia wysokości
dodatków funkcyjnych przysługujących sędziom, przy uwzględnieniu rodzaju pełnionej funkcji,
wielkości jednostki organizacyjnej lub zakresu związanych z daną funkcją obowiązków.
Przyjęto zasadę, że dodatek funkcyjny ustala się przy zastosowaniu mnożników
odnoszonych do przeciętnego wynagrodzenia w
drugim kwartale roku poprzedniego,
ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" przez Prezesa
Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r.
o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353,
ze zm.), stanowiącego również podstawę ustalania wynagrodzenia zasadniczego sędziów.
Mnożniki określono wskazując ich minimalną i maksymalną wysokość (wyjątkiem jest
funkcja rzecznika dyscyplinarnego, dla którego wprowadzono jeden, ściśle oznaczony mnożnik).
Równocześnie wprowadzono zasadę, że podmiot, który powierza pełnienie danej funkcji, określi
wysokość dodatku funkcyjnego, w ramach wskazanych w tabeli mnożników, przy uwzględnieniu
- w zależności od rodzaju funkcji – liczby stanowisk sędziowskich, asesorskich i referendarskich
w danej jednostce organizacyjnej (a więc kryterium decydującego o wielkości jednostki), bądź
zakresu związanych z funkcją obowiązków.
Pierwsze z wyżej wskazanych kryteriów będzie miało zastosowanie w przypadku funkcji
prezesów i wiceprezesów sądów, przewodniczących wydziałów i ich zastępców oraz innych
funkcji związanych z zarządzaniem zespołem sędziów (asesorów) i referendarzy. Drugie
kryterium ustalania wysokości dodatku projekt przyjmuje dla funkcji wizytatora, sędziów
delegowanych do Ministerstwa Sprawiedliwości bądź Krajowego Centrum Szkolenia Kadr
Sądów Powszechnych i Prokuratury oraz innych funkcji, przy których pełnieniu wymiar
obowiązków nie jest bezpośrednio zależny od wielkości jednostki organizacyjnej lecz podlega
zróżnicowaniu stosownie do rodzaju i zakresu powierzonych zadań.
Projekt przyjmuje zasadę, że w przypadku łączenia kilku funkcji, sędzia będzie pobierać
ten spośród przysługujących dodatków, który został ustalony w najwyższej kwocie, powiększony
6



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei