Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ukształtowania systemu wynagradzania sędziów w sposób, który pełniej niż dotychczas będzie realizował wzorzec określony w art. 178 ust. 2 Konstytucji RP; najistotniejszą zmianą będzie odejście od kształtowania wysokości wynagrodzeń sędziów w oparciu o dotychczasową kwotę bazową określaną corocznie w ustawie budżetowej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1461
- Data wpłynięcia: 2008-12-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-03-20
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 56, poz. 459
1461
1. Podmioty, na które oddziałuje ustawa
Projektowana regulacja dotyczy sędziów sądów powszechnych (w tym również
sędziów w stanie spoczynku), sędziów sądów administracyjnych i wojskowych,
sędziów Sądu Najwyższego, sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz
sędziów Trybunału Konstytucyjnego, prokuratorów powszechnych jednostek
organizacyjnych prokuratury, prokuratorów wojskowych jednostek organizacyjnych
prokuratury, prokuratorów Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji cigania Zbrodni
przeciwko Narodowi Polskiemu (w tym także prokuratorów w stanie spoczynku)
oraz asesorów sądowych i prokuratorskich, jak również referendarzy sądowych.
2. Zakres konsultacji
Projekt został przekazany do zaopiniowania Krajowej Radzie Sądownictwa oraz
Radzie Prokuratorów przy Prokuratorze Generalnym, a w ramach konsultacji
społecznych: Stowarzyszeniu Sędziów Polskich „Iustitia”, Stowarzyszeniu
Prokuratorów Rzeczypospolitej Polskiej oraz Związkowi Zawodowemu
Prokuratorów i Pracowników Prokuratury Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Skutki finansowe dla budżetu państwa w części 15 „Sądy powszechne” oraz
w części 37 „Sprawiedliwość” przedstawiają się następująco:
– mając na uwadze projektowane rozwiązania, odnoszące się do zasad ustalania
wynagrodzeń sędziów sądów powszechnych (biorąc za podstawę wynagrodzenia
sędziów w wielokrotności przeciętnego wynagrodzenia w drugim kwartale 2008 r.
w wysokości 2 951,36 zł, zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego z dnia 11 sierpnia 2008 r. (M. P. Nr 61, poz. 546), oraz limit etatów
sędziowskich na 2009 r. w wysokości 9. 231) łączny fundusz wynagrodzeń dla
sędziów w 2009 r. będzie wynosił 868 984 833 zł,
7
– biorąc dodatkowo pod uwagę 1 052 etaty asesorów sądowych, w odniesieniu do
których jest planowane przekształcenie w etaty sędziowskie (552 etaty od dnia
1 stycznia 2009 r. i pozostałe 500 etatów od dnia 1 sierpnia 2009 r.) łączny fundusz
wynagrodzeń dla sędziów i asesorów w 2009 r. wynosiłby 949 058 855 zł,
– uwzględniając dodatkowo wydatki na nagrody jubileuszowe, odprawy, dodatki
funkcyjne i dodatki dla sędziów delegowanych do Ministerstwa Sprawiedliwości
oraz zmiany struktury zatrudnienia przedmiotowy fundusz jest szacowany na kwotę
ok. 1 057 175 976 zł.
Regulacja wynagrodzeń sędziów w zaproponowanym kształcie nie powoduje
skutków finansowych na 2009 r. z uwagi na fakt, że w projekcie budżetu na 2009 r.
w części 15 „Sądy powszechne” – w oparciu o dotychczasowy system wynagrodzeń
sędziów i prokuratorów (tj. mnożniki kwoty bazowej i kwotę bazową na 2009 r.
w wysokości 1 523,29 zł, z uwzględnieniem podwyżki wynagrodzeń o 1 000 zł)
zaplanowano środki na wynagrodzenia przedmiotowych grup zawodowych
w wysokości 1 057 207 tys. zł, z czego dla sędziów w wysokości 976 783 tys. zł oraz
dla asesorów w wysokości 80 424 tys. zł.
Projektowane rozwiązania spowodują również w 2009 r. w porównaniu do 2008 r.
wzrost wynagrodzeń referendarzy sądowych w wysokości 21 657 tys. zł, co znajduje
zabezpieczenie w projekcie budżetu części 15 na 2009 r.
Projekt budżetu sądów powszechnych na 2009 r. uwzględnia również skutki wzrostu
wysokości środków na pomoc finansową na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych
sędziów (zgodnie z art. 96 § 2 ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych)
w wysokości 5 310 tys. zł oraz wzrost wysokości uposażeń sędziów w stanie
spoczynku i uposażeń rodzinnych w wysokości 15 431 tys. zł.
Skutki finansowe zmiany zasad wynagradzania sędziów zostały przedstawione
w załączniku nr 1.
8
Zał. nr 1
Skutki finansowe zmiany wynagrodzeń sędziów w 2009 r.
(w
złotych)
kwota bazowa
2 951,36
przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2008 r. (wg GUS)
Projektowane
Wynagrodzenie
Projektowane
Wynagrodzenie
Dodatek
Liczba
Roczny fundusz
Wyszczególnienie
wielokrotności
z dodatkiem
stawki
kwoty
zasadnicze
stażowy
etatów
wynagrodzeń
stażowym
bazowej
stawka
podstawowa
2,05
6 050
424
6 474 2 230
173 239 106
I stawka
Sędziowie
awansowa
2,17
6 404
961
7 365 2 145
189 578 160
rejonowi
II stawka
awansowa
2,28
6 729
1 009
7 738
451
41 880 578
III stawka
awansowa
2,36
6 965
1 045
8 010 1 414
135 913 528
stawka
podstawowa
2,36
6 965
1 393
8 358
843
84 552 072
I stawka
Sędziowie
awansowa
2,50
7 378
1 476
8 854
950
100 936 512
okręgowi
II stawka
awansowa
2,65
7 821
1 564
9 385
131
14 753 731
III stawka
awansowa
2,75
8 116
1 623
9 739
597
69 773 692
stawka
podstawowa
2,75
8 116
1 623
9 739
169
19 751 682
I stawka
Sędziowie
awansowa
2,92
8 618
1 724
10 342
190
23 578 769
apelacyjni
II stawka
awansowa
3,12
9 208
1 842
11 050
45
5 966 942
III stawka
awansowa
3,23
9 533
1 907
11 439
66
9 060 061
I. sędziowie RAZEM
9 231
868 984 833
sędziowie
od
1.01.2009
2,05
6 050
424
6 474
552
42 882 505
sędziowie
od
II. asesorzy
1.08.2009
2,05
6 050
424
6 474
500
16 184 520
asesorzy od
1.01. do
31.07 2009*
5 609
393
6 002
500
21 006 997
Razem
80 074 022
* wynagrodzenie asesorów w oparciu o 80 % wynagrodzenia sędziego sądu rejonowego (kwota bazowa na 2009 r.
w wysokości 2 951,82 zł x 2,05 mnożnik kwoty bazowej) powiększone o należne składki na ubezpieczenie społeczne
Fundusz
wynagrodzeń
Razem (I+II)
949 058 855
III. nagrody jubileuszowe, odprawy, ekwiwalenty za urlop, dodatki funkcyjne i dodatki dla
sędziów delegowanych do MS
108 117 121
RAZEM (I+II+III)
1 057 175 976
9
Skutki finansowe w 2009 r. w części 37 „Sprawiedliwość” po uwzględnieniu powiązania
wynagrodzenia prokuratorów i asesorów z wynagrodzeniami sędziów na podstawie
art. 62 ust. 1 zdanie drugie ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze zostały
uwzględnione w projekcie budżetu i obejmują:
– wydatki na wynagrodzenia dla limitu etatów: 5. 436 prokuratorów, 978 asesorów oraz
53 sędziów zatrudnionych w Ministerstwie Sprawiedliwości w wysokości 603 162 tys. zł.
Uwzględniając dodatkowo wydatki na nagrody jubileuszowe, odprawy, dodatki
funkcyjne i dodatki dla sędziów delegowanych do Ministerstwa Sprawiedliwości oraz
zmiany struktury zatrudnienia przedmiotowy fundusz jest szacowany na kwotę
ok. 678 966 tys. zł.
– wzrost wysokości środków na pomoc finansową na zaspokojenie potrzeb
mieszkaniowych prokuratorów (zgodnie z art. 58 ust. 2 ustawy o prokuraturze)
w wysokości 3 404 tys. zł,
– wzrost wysokości uposażeń prokuratorów w stanie spoczynku w wysokości 10 143 tys. zł,
– wzrost uposażeń rodzinnych w wysokości 4 024 tys. zł.
Skutki finansowe zmiany wynagrodzeń sędziów sądów powszechnych oraz
prokuratorów powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury w 2009 r.
przedstawiono w załączniku nr 2.
Zał. nr 2
Skutki finansowe zmiany wynagrodzeń prokuratorów i sędziów
w 2009 r.
(w
złotych)
kwota bazowa
2 951,36
przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2008 r. (wg GUS)
Projektowane
Wynagrodze-
Roczny
Projektowane
wielokrotnoś Wynagrodzenie
Dodatek
nie
Liczba
fundusz
Wyszczególnienie
stawki
ci kwoty
zasadnicze
stażowy
z dodatkiem
etatów
wynagro-
bazowej
stażowym
dzeń
stawka
podstawowa
2,05
6 050
424
6 474
0
0
I stawka
awansowa
2,17
6 404
961
7 365
1
88 381
sędziowie rejonowi
II stawka
awansowa
2,28
6 729
1 009
7 738
3
278 585
III stawka
awansowa
2,36
6 965
1 045
8 010
0
0
10
stawka
podstawowa
2,36
6 965
1 393
8 358
14
1 404 186
I stawka
awansowa
2,50
7 378
1 476
8 854
18
1 912 481
sędziowie okręgowi
II stawka
awansowa
2,65
7 821
1 564
9 385
12
1 351 487
III stawka
awansowa
2,75
8 116
1 623
9 739
2
233 748
stawka
podstawowa
2,75
8 116
1 623
9 739
1
116 874
I stawka
sędziowie
awansowa
2,92
8 618
1 724
10 342
2
248 198
apelacyjni
II stawka
awansowa
3,12
9 208
1 842
11 050
0
0
III stawka
awansowa
3,23
9 533
1 907
11 439
0
0
Sędziowie RAZEM
53
5 633 940
stawka podstawowa
2,05
6 050
424
6 474
0
0
I stawka awansowa
2,17
6 404
961
7 365
0
0
prokuratorzy
II stawka awansowa
2,28
6 729
1 009
7 738
0
0
rejonowi
III stawka
awansowa
2,36
6 965
1 045
8 010
0
0
stawka podstawowa
2,36
6 965
1 393
8 358
5
501 495
I stawka awansowa
2,50
7 378
1 476
8 854
3
318 747
prokuratorzy
II stawka awansowa
2,65
7 821
1 564
9 385
0
0
okręgowi
III stawka
awansowa
2,75
8 116
1 623
9 739
0
0
stawka podstawowa
2,75
8 116
1 623
9 739
12
1 402 486
I stawka awansowa
2,92
8 618
1 724
10 342
7
868 691
prokuratorzy
II stawka awansowa
3,12
9 208
1 842
11 050
13
1 723 783
apelacyjni
III stawka
awansowa
3,23
9 533
1 907
11 439
0
0
Prokuratorzy RAZEM
40
4 815 203
prokuratorzy
stawka podstawowa
4,13
12 189
2 438
14 627
30
5 265 698
krajowi
stawka awansowa
4,74
13 989
2 798
16 787
27
5 439 097
Prokuratorzy krajowi RAZEM
57
10 704 795
ROZDZIAŁ 75501 OGÓŁEM (Centrala MS)
150
21 153 938
stawka podstawowa
2,05
6 050
424
6 474
985
76 520 412
11



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei