Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ukształtowania systemu wynagradzania sędziów w sposób, który pełniej niż dotychczas będzie realizował wzorzec określony w art. 178 ust. 2 Konstytucji RP; najistotniejszą zmianą będzie odejście od kształtowania wysokości wynagrodzeń sędziów w oparciu o dotychczasową kwotę bazową określaną corocznie w ustawie budżetowej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1461
- Data wpłynięcia: 2008-12-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-03-20
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 56, poz. 459
1461
powierzenia pełnienia czynności prokuratorskich na stanowisku asesora
prokuratorskiego.”,
f) ust. 1f otrzymuje brzmienie:
„1f. W związku z pełnionymi funkcjami prokuratorowi przysługują dodatki funkcyjne.”,
g) ust. 1l otrzymuje brzmienie:
„1l. Przepisów ust. 1a – 1da nie stosuje się do prokuratorów Prokuratury Krajowej.”,
h) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1) mnożniki, służące do ustalenia wysokości wynagrodzenia zasadniczego prokuratorów
w poszczególnych stawkach, mając na względzie zasady określone w art. 62 ust. 1,
2) wysokość dodatków funkcyjnych przysługujących prokuratorom, biorąc pod uwagę
rodzaj pełnionej funkcji, wielkość jednostki organizacyjnej lub zakres związanych z daną
funkcją obowiązków.”;
4) w art. 100:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Do asesorów powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury stosuje się odpowiednio
przepisy dotyczące prokuratorów tych prokuratur, a do asesorów wojskowych – przepisy
dotyczące prokuratorów wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury,
z wyłączeniem art. 50 ust. 2a, 3 i 4, art. 51a, art. 62 ust. 1a – 1db i ust. 1h – 1k oraz art. 62a
ust. 1 – w zakresie art. 69 – 71, art. 73, 74, 99 – 102 i 104 ustawy, o której mowa w art. 62a
ust. 1 – oraz art. 62a ust. 2 – 5, a także art. 62b, 62c i 65a.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Wysokość wynagrodzenia zasadniczego asesora prokuratorskiego wynosi 80 %
wynagrodzenia zasadniczego prokuratora prokuratury rejonowej w stawce podstawowej,
powiększonego o należną składkę z tytułu ubezpieczenia społecznego.”.
Art. 4.
W ustawie z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643,
z późn. zm.5)) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 6 otrzymuje brzmienie:
„Art. 6. 1. Sędziowie Trybunału w sprawowaniu swojego urzędu są niezawiśli i podlegają tylko
Konstytucji.
2. Wynagrodzenie zasadnicze sędziego Trybunału stanowi wielokrotność podstawy ustalenia tego
wynagrodzenia, przy zastosowaniu mnożnika 4,7.
5
3. Podstawę ustalenia wynagrodzenia zasadniczego sędziego Trybunału w danym roku stanowi
przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale roku poprzedniego, ogłaszane w Dzienniku
Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach
i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353,
z późn. zm.3)), z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Jeżeli przeciętne wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 3, jest niższe od przeciętnego
wynagrodzenia ogłoszonego za rok poprzedzający – podstawę ustalenia wynagrodzenia
zasadniczego sędziego Trybunału przyjmuje się w dotychczasowej wysokości.
5. Wynagrodzenie prezesa oraz wiceprezesa Trybunału odpowiada wynagrodzeniu zasadniczemu
sędziego Trybunału powiększonemu o dodatek funkcyjny ustalany według podstawy,
o której mowa w ust. 3, przy zastosowaniu mnożnika, odpowiednio: 1,2 oraz 0,8.
6. Sędziowie Trybunału po zakończeniu swojej kadencji przechodzą w stan spoczynku.
7. Sędzia Trybunału po zakończeniu swojej kadencji ma prawo powrócić na poprzednio zajmowane
stanowisko lub otrzymać stanowisko równorzędne poprzednio zajmowanemu. Do sędziów,
którzy skorzystają z tego prawa, nie ma zastosowania przepis ust. 6.
8. W zakresie nieuregulowanym w ustawie do praw i obowiązków oraz odpowiedzialności
dyscyplinarnej sędziów Trybunału stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące praw
i obowiązków oraz odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów Sądu Najwyższego.”;
2) art. 17 otrzymuje brzmienie:
„Art. 17. 1. Organizacyjne i administracyjne warunki pracy Trybunału zapewnia prezes Trybunału
oraz podległe mu Biuro Trybunału.
2. Biurem Trybunału kieruje szef, którego powołuje i odwołuje Zgromadzenie Ogólne na wniosek
prezesa Trybunału.
3. Wynagrodzenie szefa Biura Trybunału jest ustalane na podstawie przepisów o wynagrodzeniu
osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe w zakresie dotyczącym sekretarza
stanu.
4. Szczegółowy zakres zadań i strukturę Biura Trybunału określa statut.
5. Do pracowników Biura Trybunału stosuje się przepisy o pracownikach urzędów państwowych.”.
Art. 5.
W ustawie z dnia 23 listopada 2002 r. o Sądzie Najwyższym (Dz. U. Nr 240, poz. 2052, z 2004 r.
Nr 25, poz. 219 oraz z 2006 r. Nr 157, poz. 1119) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 42 otrzymuje brzmienie:
6
„Art. 42 § 1. Wynagrodzenie zasadnicze sędziego Sądu Najwyższego stanowi wielokrotność
podstawy ustalenia tego wynagrodzenia, przy zastosowaniu mnożnika 4,13.
§ 2. Podstawę ustalenia wynagrodzenia zasadniczego sędziego Sądu Najwyższego w danym roku
stanowi przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale roku poprzedniego, ogłaszane
w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” przez Prezesa
Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia
1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r.
Nr 39, poz. 353, z późn. zm.3)), z zastrzeżeniem ust. 3.
§ 3. Jeżeli przeciętne wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 2, jest niższe od przeciętnego
wynagrodzenia ogłoszonego za rok poprzedzający – podstawę ustalenia wynagrodzenia
zasadniczego sędziego Sądu Najwyższego przyjmuje się w dotychczasowej wysokości.
§ 4. Wynagrodzenie sędziego Sądu Najwyższego ustala się w stawce podstawowej albo
w stawce awansowej. Stawka awansowa stanowi 115 % stawki podstawowej.
§ 5. Sędzia Sądu Najwyższego, obejmując stanowisko, otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze
w stawce podstawowej. Wynagrodzenie zasadnicze podwyższa się do wysokości stawki
awansowej po siedmiu latach pracy od uzyskania przez sędziego wynagrodzenia w stawce
podstawowej.
§ 6. W związku z pełnioną funkcją sędziemu Sądu Najwyższego przysługują dodatki funkcyjne,
których wysokość ustala się przy zastosowaniu mnożników odnoszonych do podstawy
ustalenia wynagrodzenia zasadniczego sędziego Sądu Najwyższego, o której mowa w § 2.
§ 7. Tabelę mnożników służących do ustalenia wysokości dodatków funkcyjnych określa załącznik
do ustawy.”;
2) dodaje się załącznik do ustawy w brzmieniu określonym w załączniku nr 2 do niniejszej ustawy.
Art. 6.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
1) Niniejszą ustawą zmienia się także: ustawę z dnia 31 lipca 1981 r. o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze
stanowiska państwowe, ustawę z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze, ustawę z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale
Konstytucyjnym oraz ustawę z dnia 23 listopada 2002 r. o Sądzie Najwyższym.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1787, z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, Nr 213,
poz. 1802 i Nr 240, poz. 2052, z 2003 r. Nr 188, poz. 1838 i Nr 228, poz. 2256, z 2004 r. Nr 34, poz. 304, Nr 130, poz. 1376,
Nr 185, poz. 1907 i Nr 273, poz. 2702 i 2703, z 2005 r. Nr 13, poz. 98, Nr 131, poz. 1102, Nr 167, poz. 1398, Nr 169,
poz. 1410, 1413 i 1417, Nr 178, poz. 1479 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1044 i Nr 218, poz. 1592 oraz
z 2007 r. Nr 25, poz. 162, Nr 64, poz. 433, Nr 73, poz. 484, Nr 99, poz. 664, Nr 112, poz. 766, Nr 136, poz. 959, Nr 138,
poz. 976 i Nr 230, poz. 1698.
7
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 99, poz. 1001,
Nr 120, poz. 1252, Nr 121, poz. 1264, Nr 144, poz. 1530, Nr 191, poz. 1954, Nr 210, poz. 2135 i Nr 236, poz. 2355,
z 2005 r. Nr 167, poz. 1397 i Nr 169, poz. 1412 i 1421, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 i Nr 208, poz. 1534,
z 2007 r. Nr 17, poz. 95, Nr 82, poz. 558, Nr 191, poz. 1368 i 1369 i Nr 200, poz. 1445 oraz z 2008 r. Nr 67, poz. 411.
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1982 r. Nr 31, poz. 214, z 1985 r. Nr 22, poz. 98 i Nr 50,
poz. 262, z 1987 r. Nr 21, poz. 123, z 1989 r. Nr 34, poz. 178, z 1991 r. Nr 100, poz. 443, z 1993 r. Nr 1, poz. 1, z 1995 r.
Nr 34, poz. 163 i Nr 142, poz. 701, z 1996 r. Nr 73, poz. 350, Nr 89, poz. 402, Nr 106, poz. 496 i Nr 139, poz. 647, z 1997 r.
Nr 75, poz. 469 i Nr 133, poz. 883, z 1998 r. Nr 155, poz. 1016 i Nr 160, poz. 1065, z 1999 r. Nr 110, poz. 1255, z 2000 r.
Nr 6, poz. 69 i Nr 48, poz. 552, z 2001 r. Nr 154, poz. 1784 i 1800, z 2002 r. Nr 214, poz. 1805 i Nr 240, poz. 2052,
z 2003 r. Nr 45, poz. 391 i Nr 65, poz. 595, z 2004 r. Nr 33, poz. 285, Nr 116, poz. 1202, Nr 210, poz. 2135 i Nr 281,
poz. 2774 oraz z 2005 r. Nr 169, poz. 1417.
5) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 48, poz. 552 i Nr 53, poz. 638, z 2001 r. Nr 98,
poz. 1070 oraz z 2005 r. Nr 169, poz. 1417.
12/01rch
8
U Z A S A D N I E N I E
Projektowana regulacja zmierza do ukształtowania systemu wynagradzania
sędziów w sposób, który pełniej niż dotychczas będzie realizował wzorzec określony
w art. 178 ust. 2 Konstytucji RP.
Najistotniejszą zmianą jest odejście od kształtowania wysokości wynagrodzeń
sędziów w oparciu o dotychczasową kwotę bazową określaną corocznie w ustawie
budżetowej. Kwota ta zostaje zastąpiona przeciętnym wynagrodzeniem w drugim
kwartale roku poprzedniego, ogłaszanym w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej
Polskiej „Monitor Polski” przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie
art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353, z późn. zm.). Jednocześnie
mnożniki, służące do określania wysokości poszczególnych stawek, w których ustala się
wynagrodzenia, zostały unormowane w ustawie, a nie jak dotychczas w rozporządzeniu
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Rozwiązania te służą obiektywizacji ustalania
wynagrodzeń sędziowskich i pozwolą na postulowane przez środowisko sędziowskie
ograniczenie wpływu innych władz na wysokość zasadniczych wynagrodzeń
sędziowskich. Przyjęto również, że podmiotem uprawnionym do określania, w drodze
rozporządzenia, stawek dodatków funkcyjnych przysługujących sędziom będzie, po
zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Sądownictwa, Rada Ministrów. Wydając
wspomniane rozporządzenie Rada Ministrów będzie uwzględniać zarówno rodzaj
pełnionych przez sędziów funkcji, jak i wielkość jednostki organizacyjnej lub zakres
związanych z daną funkcją obowiązków. Rozwiązania te pozwolą na ukształtowanie
stawek dodatków funkcyjnych adekwatnie do zakresu i wagi ciążących na sędziach
zadań w zakresie administracji sądowej oraz uproszczą procedurę ich dostosowywania
do aktualnych wymogów zarządzania tą administracją. Nie bez znaczenia jest tu również
fakt, że konstytucyjna odpowiedzialność za działalność administracyjną sądów
powszechnych, z zastrzeżeniem pełnego poszanowania zasady niezawisłości
sędziowskiej, obciąża, przez Ministra Sprawiedliwości, Radę Ministrów.
Projektowana regulacja zapewni zarazem istotny wzrost wynagrodzeń
sędziowskich w stosunku do ich dotychczasowego poziomu, uwzględniający
zapowiedzianą pierwotnie – w stanowisku Rządu wobec dezyderatu nr 2 Komisji