eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

- znowelizowanie definicji ustawowych- znowelizowanie przepisów dotyczących rozstrzygania sporów pomiędzy przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi oraz pomiędzy przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi a konsumentami, kompetencji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), procedury odwoławczej odrozstrzygnięcia Prezesa UKE w sprawie określenia rynku właściwego, zasad gospodarowania częstotliwościami radiowymi, pozwolenia na używanie urządzeń radiowych, zbierania informacji niezbędnych do prowadzenia analiz rynku telekomunikacyjnego, przekazywania danych Komisji Europejskiej i organom regulacyjnym innych państw członkowskich UE oraz państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) ? stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, określenia podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych, opłat za częstotliwości, wprowadzenia obowiązku czteroletniego okresu przechowywania danych transmisyjnych;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1452
  • Data wpłynięcia: 2008-01-11
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 33 dn. 09-01-2009

1452

68
Uchylenie przepisów art. 181 i 182 ustawy Prawo telekomunikacyjne,
przepisem art. 1 pkt 112 projektowanej ustawy jest konsekwencją przebudowy
działu VIII ustawy Prawo telekomunikacyjne, przeniesienia delegacji z art. 181 i
182 do nowego art. 179 ust. 12
Art. 184a
Przewiduje się pobieranie opłat od podmiotu aktualizującego bazę danych
zawierającą przeniesione numery przydzielone abonentom (art. 71). Wysokość,
termin i sposób uiszczania tej opłaty będą określone w drodze rozporządzenia.
Art. 185 ust. 4
Z uwagi na to, iż wpływy z opłat stanowią dochody budżetu państwa zgodnie z
art. 186 Prawa telekomunikacyjnego to wnosi się je na rachunek dochodów
UKE. W sposób wskazany powyżej określa się nazwę tego rachunku.
Określenie wnoszenia powyższych opłat w tym miejscu wynika z tego, iż nie ma
tu delegacji do uregulowania kwestii wnoszenia jednorazowych opłat w roz-
porządzeniu. W zakresie pozostałych opłat wnoszonych do UKE w aktach
wykonawczych znajdują się analogiczne uregulowania.
Art. 185 ust. 5 pkt 2 lit. d
Pozostawienie dotychczasowego zapisu dotyczącego urządzeń RSŁA, DECT i
CT2, uzasadniona jest ich ciągłą eksploatacją. Dotychczasowa wysokość opłat
wynikająca z szerokości pasma zajmowanego przez te systemy różni się
zdecydowanie od wysokości opłat wynikających z zapisu ust. 5 pkt 2 lit. c.
W przypadku pozostałych systemów radiowego dostępu abonenckiego, dla
których w dotychczasowym zapisie przewidziano opłatę w wysokości – 200
złotych, za każdy 1 MHz pasma, możliwe było zakwalifikowanie ich do zapisu
ust. 5 pkt 2 lit. c.
69
Art. 185 ust. 5 pkt 3 lit. a
Opłata powinna dotyczyć prawa do dysponowania częstotliwością przez każda
naziemną stację satelitarną pracującą w każdej służbie satelitarnej, bez
ograniczeń do stacji stałych w służbie stałej satelitarnej.
Art. 185 ust. 5 pkt 4 lit. c
Zgodnie z Decyzją ECC/DEC/03(03) z 17.10.2003 r., w sprawie wycofania
Decyzji ERC 97(08), system TFTS nie będzie wdrażany w Europie.
Art. 185 ust. 6
Dokonano obniżenia z 50% do 20% rocznej opłaty za prawo do dysponowania
częstotliwością przez organizacje pożytku publicznego oraz podmioty
wykonujące zadania związane z bezpieczeństwem, ratowaniem życia i zdrowia
ludzkiego oraz prowadzeniem i uczestnictwem w akcjach zapobiegania i łago-
dzenia skutków klęsk żywiołowych i katastrof. Obniżenie do 20% opłat ma na
celu zmniejszenie obciążenia budżetu ww. jednostek. Zaoszczędzone środki
będą mogły być przeznaczone na lepsze doposażenie np. w sprzęt ratunkowy.
W przypadku radiokomunikacji lądowej przeznaczonej wyłącznie dla zapew-
nienia bezpieczeństwa publicznego transportu kolejowego obniżenie wysokości
opłaty podyktowana jest proporcjami wykorzystania kanałów radiowych przez
obecnych operatorów sieci komórkowych w stosunku do potencjalnego
wykorzystania kanałów radiowych w sieci GSM-R, w której przewidywana jest
dziesięciokrotnie mniejsza ilość abonentów niż w przypadku sieci GSM.
Dla jednostek organizacyjnych, których statutowym obowiązkiem jest pla-
nowanie, prowadzenie i uczestnictwo w akcjach zapobiegania i łagodzenia
skutków klęsk żywiołowych i katastrof (np. straż pożarna, sztaby kryzysowe),
które podlegają bezpośrednio pod resort MSWiA, na obecnym etapie trudno
jest ocenić w jakim stopniu zostaną zmniejszone wpływy do budżetu.
Art. 185 ust. 6b
70
Brak takiego uregulowania stawiał w niekorzystnej sytuacji podmioty wyko-
rzystujące częstotliwości na terenach o małej gęstości zaludnienia, co pogłę-
biało brak opłacalności budowy sieci na takich terenach (np. tereny w woj.
warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim).
Art. 185 ust. 7 pkt 1
Częstotliwości: 2174,5 kHz, 2182 kHz, 2187,5 kHz, są częstotliwościami
stosowanymi w niebezpieczeństwie i dla zapewnienia bezpieczeństwa zgodnie
z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie prowadzenia nasłuchu radiowego
na potrzeby Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa oraz przepisami
Regulaminu Radiokomunikacyjnego. Częstotliwości w zakresie 406,0406,1
MHz, przeznaczone są dla stacji satelitarnych radiopław małej mocy do
lokalizacji katastrof (zgodnie z art. 31 Regulaminu Radiokomunikacyjnego oraz
załącznikiem 13 do Regulaminu Radiokomunikacyjnego).
Art. 185 ust. 7
Do dotychczasowego zapisu dodany został zwrot „oraz w zakresie 406,0-406,1
MHz” wynikający z tego, iż częstotliwości te, zgodnie z przepisami Regulaminu
Radiokomunikacyjnego, użytkowane są przez służące do lokalizacji katastrof,
pracujące w systemie Cospas-Sarsat, nadajniki bezpieczeństwa statków
powietrznych.
Propozycja zwolnienia z opłat za prawo do wykorzystania częstotliwości
dotyczyć będzie podmiotów, które będą wykorzystywać częstotliwość wyłącznie
dla okazjonalnego przekazu informacji (np. godzinna, kilkugodzinna czy
jednodniowa transmisja). Obecnie minimalna opłata za prawo do wykorzystania
częstotliwości w celu okazjonalnego przekazu informacji wynosi 1/12 opłaty
rocznej. Niejednokrotnie wnioskodawcy (telewizje z różnych krajów) występują
o wydanie pozwolenia z wyprzedzeniem jedno lub kilkudniowym.
Z doświadczeń wynika, że po przygotowaniu pozwolenia (nawet w tak krótkim
czasie) i poinformowaniu zagranicznego wnioskodawcy o jego wydaniu i ko-
71
nieczności wniesienia opłaty, te należności niejednokrotnie nie wpływają i nie
ma sposobu do ich wyegzekwowania po upływie terminu transmisji okazjo-
nalnej.
Art. 190 ust. 4
Dyrektywa ramowa 2002/21/WE stanowi, iż zgodnie z zasadą rozdziału funkcji
regulacyjnej od operacyjnych, państwa członkowskie winny zapewnić nie-
zależność krajowych organów regulacyjnych, aby umożliwić im wydawanie
decyzji w sposób bezstronny. Celem proponowanej zmiany zapisu jest dopre-
cyzowanie zapisów w celu zapewnienia zgodności rozwiązania przyjętego w
polskim Prawie telekomunikacyjnym z przepisami dyrektywy.
Prezes Rady Ministrów jest zwierzchnikiem całej administracji rządowej, dlatego
uzasadnione jest, aby decyzje kadrowe dotyczące obsady stanowisk ministrów
czy kierowników urzędów centralnych podejmował suwerennie.
Art. 191
Znikome zainteresowanie podmiotów zewnętrznych nabyciem Dziennika
Urzędowego UKE i strata finansowa Urzędu z tym związana powoduje, że
należy zrezygnować z tego publikatora na rzecz urzędowego publikatora
teleinformatycznego jakim jest Biuletynu Informacji Publicznej UKE.
Art. 192
Wprowadzono mechanizmy nakazujące regulatorowi realizowanie polityki
Rządu czy Komisji Europejskiej poprzez:
– składanie szczegółowych, corocznych sprawozdań z działalności regulacyjnej
i realizacji polityki Rządu oraz Komisji Europejskiej do Prezesa Rady
Ministrów, wraz z opinią ministra właściwego ds. łączności, z możliwością
odrzucenia ww. sprawozdania przez Prezesa Rady Ministrów,
72
– przekazywanie informacji na żądanie ministra właściwego ds. łączności,
– wprowadzenie mechanizmu odwołania Prezesa UKE przez Prezesa Rady
Ministrów w przypadku niezrealizowania przez Prezesa UKE zadań
wynikających z przepisów (polskich oraz unijnych) oraz oczywiście – tak jak
dotąd - w przypadku rażącego naruszenia prawa.
Ponadto dzięki takiemu przepisowi raport o stanie rynku będzie zawierał
zweryfikowane dane statystyczne zebrane od przedsiębiorców teleko-
munikacyjnych i jako dokument o charakterze statystycznym nie będzie mylony
ze sprawozdaniem Prezesa UKE z działalności, które to sprawozdanie powinno
mieć charakter podsumowujący. Tegoroczny raport o stanie rynku za rok
ubiegły będzie 3-cim z kolei raportem i, jak wskazuje dotychczasowe
doświadczenie, cieszy się on dużą popularnością i jest wykorzystywany przez
rynek, a zatem powinien zawierać dane i obliczenia nie podlegające
wątpliwości. Niestety konieczność publikowania go w terminie do 30 kwietnia
(sprawozdawczość przedsiębiorców telekomunikacyjnych napływa od 30
marca) uniemożliwia przeprowadzenie weryfikacji wszystkich potrzebnych
danych.
Art. 198
Proponowane zmiany mają charakter porządkowy i wynikają z likwidacji Dzien-
nika Urzędowego UKE i Biuletynu UKE. Ponadto zmiana art. 198 ust. 2 pkt 5
ma na celu ujednolicenie zapisów ustawy m.in. z art. 53 ust. 5.
Art. 198 ust. 2 pkt 5a
Przepis ten ma umożliwić publikowanie wyników z kontroli przestrzegania
przepisów, decyzji oraz postanowień z zakresu telekomunikacji, gospodarki
częstotliwościami lub spełniania wymagań dotyczących kompatybilności
elektromagnetycznej w Biuletynie UKE.
strony : 1 ... 40 ... 44 . [ 45 ] . 46 ... 54

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: