Rządowy projekt ustawy o bateriach i akumulatorach
projekt ustawy dotyczy zminimalizowania ujemnego wpływu baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i zużytych akumulatorów na środowisko przez redukcję ilości substancji niebezpiecznych w nich zawartych; właściwe zbieranie i recykling powstających z nich odpadów, jak również zharmonizowanie wymogów dotyczących zawartości metali ciężkich w bateriach i akumulatorach; wymogów dotyczących ich oznakowania oraz zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego i uniknięcia zniekształcenia konkurencji w obrębie Wspólnoty Europejskiej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1451
- Data wpłynięcia: 2008-11-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bateriach i akumulatorach
- data uchwalenia: 2009-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 666
1451
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA RODOWISKA1)
z dnia
w sprawie rocznych poziomów zbierania zużytych baterii przeno nych i zużytych
akumulatorów przeno nych
Na podstawie art. 31 ust. 2 ustawy z dnia ... o bateriach i akumulatorach (Dz. U. Nr ..., poz.
...) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Rozporządzenie określa roczne poziomy zbierania zużytych baterii przenośnych i
zużytych akumulatorów przenośnych poszczególnych latach do dnia 31 grudnia 2016 r.
2. Roczne poziomy zbierania zużytych baterii przenośnych i zużytych akumulatorów
przenośnych, o których mowa w ust. 1, określa załącznik do rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister rodowiska
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra rodowiska (Dz.U. Nr 216, poz. 1606).
1
Załącznik do rozporządzenia
Ministra rodowiska z dnia …. (poz. …).
ROCZNE POZIOMY ZBIERANIA ZU YTYCH BATERII PRZENO NYCH I
ZU YTYCH AKUMULATORÓW PRZENO NYCH
Rok
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
poziom
zbierania
18 22 25 30 35 40 45
[%]
2
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra rodowiska w sprawie rocznych poziomów zbierania
zużytych baterii przenośnych i zużytych akumulatorów przenośnych stanowi wykonanie
upoważnienia zwartego w art. 31 ust. 2 ustawy z dnia … o bateriach i akumulatorach,
wdrażającej w zakresie swojej regulacji dyrektywę 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 26 września 2006 r. w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i
akumulatorów oraz uchylająca dyrektywę 91/157/EWG.
Docelowe poziomy zbierania w roku 2012 i 2016 zostały określone w dyrektywie
2006/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie baterii i
akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów oraz uchylającej dyrektywę 91/157/EWG
(Dz. Urz. UE L 266 z 26.9.2006, str. 1). Celem projektu rozporządzenia jest potrzeba
stopniowego tworzenia krajowego systemu zbierania zużytych baterii przenośnych i zużytych
akumulatorów przenośnych oraz zwiększanie jego efektywności, działania na rzecz
konkurencyjności polskiej gospodarki jak również konieczność realizacji zobowiązań
międzynarodowych.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia będzie zamieszczony
na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa rodowiska.
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt rozporządzenia dotyczy przedsiębiorców wprowadzających do obrotu baterie
przenośne i akumulatory przenośne.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt
rozporządzenia zostanie przekazany w ramach konsultacji społecznych do
podmiotów związanych z gospodarką odpadami, stowarzyszeń zrzeszających
przedsiębiorców oraz związków zawodowych wskazanych poniżej:
1. Wojewodowie;
2. Marszałkowie Województw;
3. Główny Urząd Statystyczny;
4. Główny Inspektor Ochrony rodowiska;
5. Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej;
6. NSZZ
„Solidarność”;
7. Forum
Związków Zawodowych;
8. OPZZ;
9. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego;
10. Państwowa Rada Ochrony rodowiska;
11. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan;
12. Konfederacja Pracodawców Polskich;
13. Business Centre Club - Związek Pracodawców;
14. Związek Rzemiosła Polskiego;
15. Centrum Prawa Ekologicznego;
16. Polski Klub Ekologiczny;
17. Stowarzyszenie Producentów i Importerów Akumulatorów i Baterii w Polsce;
18. Stowarzyszenie Producentów i Importerów Baterii Małogabarytowych;
19. Stowarzyszenie Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami;
20. Związek Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i AGD;
21. Krajowa Izba Gospodarcza;
22. Izba Przemysłowo-Handlowa Gospodarki Złomem;
23. Hutnicza Izba Przemysłowo-Handlowa;
24. Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych;
25. Polska Izba Ekologii;
26. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklingu;
27. Polska Izba Gospodarki Odpadami;
28. Krajowa Izba Gospodarki Odpadami;
29. Instytut na Rzecz Ekorozwoju;
30. Instytut Metali Nieżelaznych w Gliwicach;
31. Instytut Ochrony rodowiska;
32. Instytut Chemii Przemysłowej im. Prof. Ignacego Mościckiego, Zakład Elektrochemii, Zespół
Utylizacji i Recyklingu Baterii;
33. POLSKA GRUPA RECYKLINGU PROEKO, ul. Sikorskiego 5, 05-119 Legionowo;
34. EKOLA Organizacja Odzysku S.A ;
35. DOL-EKO – Organizacja Odzysku S.A.;
36. EUROBAC Organizacja Odzysku S.A.;
37. Oiler Organizacja Odzysku S.A.;
38. Organizacja Odzysku i Recyklingu REBIS S.A.;
39. REBA Organizacja Odzysku S.A.;
40. ReEko Organizacja Odzysku S.A.;
41. ElektroEko Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego S.A.;
42. Orzeł Biały S.A.;
43. Baterpol Sp. z o.o. ;
44. Bolesław Recykling Sp. z o.o.;
4
45. MarcoLtd. Sp. z o.o.;
46. Dolnośląska Korporacja Ekologiczna Sp. z o. o.
Projekt zostanie także zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska
oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych zostaną zamieszczone na stronie
internetowej Ministerstwa rodowiska oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
3. Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorz du terytorialnego
Brak wpływu.
b) rynek pracy
Brak wpływu.
c) konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Brak wpływu.
d) sytuację i rozwój regionalny
Brak wpływu.
e) ochronę rodowiska
Projekt
rozporządzenia pozytywnie wpłynie na ochronę środowiska, w szczególności
poprzez zwiększony odzysk zużytych baterii przenośnych i zużytych akumulatorów
przenośnych ze strumienia odpadów i ich dalsze, prawidłowe zagospodarowanie.
4. Wskazanie źródeł finansowania, zwłaszcza jeżeli projekt poci ga za sob
obci żenie budżetu państwa lub budżetów jednostek samorz du terytorialnego
Nie dotyczy.
13/11/BS
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1451
› Pobierz plik