Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: usprawnienia instytucji i mechanizmów związanych z rynkiem telekomunikacyjnym, w tym dostosowanie przepisów ustawy do prawa europejskiego; wprowadzenia korzystnego dla konsumentów przepisu związanego ze zwrotem przyznanych im wcześniej ulg; rozwiązanie określa, że wysokość zwracanej przez abonenta ulgi nie może przekroczyć wartości ulgi pomniejszonej o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania. Doprecyzowaniu ulegnie także definicja usługi telekomunikacyjnej. Usługa ta będzie obejmować jedynie przekazywanie poczty elektronicznej, co oznacza, że sama usługa poczty elektronicznej nie będzie usługą telekomunikacyjną. Nowelizacja zmienia ustrój i właściwość organu władzy publicznej jakim jest Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1448
- Data wpłynięcia: 2008-10-31
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 85, poz. 716
1448
za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej, jeżeli:
1) sieć ta zapewnia:
a) możliwość ustalenia funkcjonariusza CBA uzyskującego te dane, ich rodzaju oraz
czasu, w którym zostały uzyskane,
b)
zabezpieczenie techniczne i organizacyjne uniemożliwiające osobie
nieuprawnionej dostęp do uzyskiwanych danych;
2) jest to uzasadnione specyfiką lub zakresem zadań wykonywanych przez jednostki
organizacyjne CBA albo prowadzonych przez nie czynności.”.
Art. 11. W ustawie z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz
Służbie Wywiadu Wojskowego (Dz. U. Nr 104, poz. 709 i Nr 218, poz. 1592) wprowadza się
następujące zmiany:
1) po art. 29 dodaje się art. 29a w brzmieniu:
„Art. 29a. 1. W celu realizacji zadań, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. a-c, f, g
oraz art. 39 ust. 1, Szef SKW może zarządzić o zastosowaniu urządzeń uniemożliwiających
telekomunikację na określonym obszarze, przez czas niezbędny do wykonywania czynności
przez SKW, z uwzględnieniem konieczności minimalizacji skutków braku możliwości
korzystania z usług telekomunikacyjnych.
2. W związku z wykonywaniem zadań, o których mowa w art. 6 ust. 1 w związku
z ust. 3 i art. 39 ust. 1, Szef SWW może zarządzić o zastosowaniu przez SWW urządzeń
uniemożliwiających telekomunikację na określonym obszarze, przez czas niezbędny do
wykonywania czynności, z uwzględnieniem konieczności minimalizacji skutków braku
możliwości korzystania z usług telekomunikacyjnych.
3. O zastosowaniu urządzeń, o których mowa w ust. 1 i 2, Szef SKW niezwłocznie
informuje Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.”;
2) w art. 31 ust. 11 otrzymuje brzmienie:
„11. Operator publicznej sieci telekomunikacyjnej, dostawca publicznie dostępnych
usług lub operator świadczący usługi pocztowe są obowiązani do zapewnienia na własny
koszt warunków technicznych i organizacyjnych umożliwiających prowadzenie przez SKW
kontroli operacyjnej.”;
3) art. 32 otrzymuje brzmienie:
35
„Art. 32. 1. Obowiązek uzyskania zgody sądu, o której mowa w art. 31 ust. 1, nie
dotyczy informacji niezbędnych do realizacji przez SKW zadań określonych w art. 5 i 6,
w postaci danych:
1) o których mowa w art. 180c oraz 180d ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo
telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.3)), zwanych dalej „danymi
telekomunikacyjnymi”;
2) identyfikujących podmiot korzystający z usług pocztowych oraz dotyczących faktu,
okoliczności świadczenia usług pocztowych lub korzystania z tych usług.
2. Udostępnienie przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego lub operatora świadczącego
usługi pocztowe danych, o których mowa w ust. 1, następuje nieodpłatnie:
1) na pisemny wniosek Szefa SKW lub osoby przez niego upoważnionej;
2) na ustne żądanie funkcjonariusza SKW, posiadającego pisemne upoważnienie Szefa
SKW;
3) za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej funkcjonariuszowi SKW posiadającemu
pisemne upoważnienie Szefa SKW.
3. O udostępnieniu danych w trybie określonym w ust. 2 pkt 2 przedsiębiorca
telekomunikacyjny lub operator świadczący usługi pocztowe informuje Szefa SKW.
4. Przedsiębiorca telekomunikacyjny oraz operator świadczący usługi pocztowe
są obowiązani udostępnić dane, o których mowa w ust. 1, funkcjonariuszom wskazanym
we wniosku.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, udostępnianie danych telekomunikacych
odbywa się bez udziału pracowników podmiotu wykonującego działalność
telekomunikacyjną lub przy niezbędnym ich współudziale, jeżeli możliwość taką przewiduje
porozumienie zawarte pomiędzy Szefem SKW a tym podmiotem.
6. Udostępnienie SKW danych telekomunikacyjnych może nastąpić za pośrednictwem
sieci telekomunikacyjnej, jeżeli:
1) wykorzystywane sieci i system teleinformatyczny zapewniają:
a) możliwość ustalenia osoby uzyskującej te dane, ich rodzaju oraz czasu,
w którym zostały uzyskane,
b)
zabezpieczenie techniczne i organizacyjne uniemożliwiają osobie
nieuprawnionej dostęp do tych danych;
2) jest to uzasadnione specyfiką lub zakresem zadań wykonywanych przez SKW albo
prowadzonych przez nią czynności.”.
36
Art. 12. W ustawie z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. Nr 89,
poz. 590) po art. 11 dodaje się art. 11a w brzmieniu:
„Art. 11a. Centrum informuje Komisję Europejską i państwa członkowskie Unii
Europejskiej o środkach zastosowanych w sytuacji kryzysowej w celu zabezpieczenia
prawidłowego działania publicznej sieci telekomunikacyjnej oraz stacji nadawczych
i odbiorczych używanych do zapewnienia bezpieczeństwa, w zakresie dotyczącym systemu
łączności i sieci teleinformatycznych.”.
Art. 13. 1. Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie
ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Sprawy wszczęte na podstawie art. 179 ust. 6 i art. 222 ust. 2 ustawy, o której mowa
w art. 1, niezakończone przed dniem wejścia w życie ustawy, umarza się.
Art. 14. 1. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 176 ust. 4
i art. 181 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie art. 176a ust. 5 i art. 179 ust. 12 tej ustawy
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
2. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 218b ustawy, o której
mowa w art. 5, zachowują moc do czasu wydania przepisów wykonawczych wydanych na
podstawie art. 218b tej ustawy w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Art. 15. Prezes UKE powołany na podstawie ustawy, o której mowa w art. 1, pełni
swoją funkcję do czasu powołania Prezesa UKE zgodnie z przepisami niniejszej ustawy.
Art. 16. Operator publicznej sieci telekomunikacyjnej i dostawca publicznie dostępnych
usług telekomunikacyjnych przechowują dane, o których mowa w art. 165 ust. 1 i art. 166
ust. 5 ustawy, o której mowa w art. 1, w zakresie danych związanych z dostępem do sieci
Internet, telefonii internetowej i poczty elektronicznej, na zasadach dotychczasowych.
Art. 17. Bazy danych, o których mowa w art. 71 ust. 4 oraz w art. 180f ust. 2 ustawy,
o której mowa w art. 1, tworzy się nie później niż po upływie 24 miesięcy od dnia wejścia
w życie niniejszej ustawy.
37
Art. 18. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem
art. 180a ust. 3, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.
27/10/BS
38
UZASADNIENIE
Niemal czteroletni okres obowiązywania ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo
telekomunikacyjne wskazał na potrzebę usprawnienia niektórych mechanizmów i instytucji,
w tym pełniejsze dostosowanie przepisów ustawy do prawa Unii Europejskiej – obowiązek
implementacji nowej dyrektywy 2006/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
15 marca 2006 r. w sprawie zatrzymywania generowanych lub przetwarzanych danych
w związku ze świadczeniem ogólnie dostępnych usług łączności elektronicznej lub
udostępnianiem publicznych sieci łączności, zmieniającej dyrektywę 2002/58/WE.
Wśród przepisów projektu należy wymienić również propozycje zmian innych ustaw
w zakresie realizacji przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych obowiązków na rzecz
obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Uzasadnienie szczegółowe
Art. 2 pkt 48 – zmiana definicji usługi telekomunikacyjnej
Zmiana w definicji usługi telekomunikacyjnej ma na celu objęcie regulacjami
telekomunikacyjnymi tych aspektów poczty elektronicznej, które polegają na przekazywaniu
sygnałów w sieci telekomunikacyjnej. W tym celu wykreślono zapis, iż usługa poczty
elektronicznej nie stanowi usługi telekomunikacyjnej. Jest to zgodne z dyrektywami
2002/58/WE i 2002/21/WE, a także pozwoli na wyeliminowanie wątpliwości
interpretacyjnych co do pojęcia poczty elektronicznej.
Istniejący dotychczas przepis mógł budzić wątpliwości interpretacyjne co do zakresu pojęcia
przekazywania poczty elektronicznej i usługi poczty elektronicznej. Tymczasem nie są to
pojęcia tożsame, co wynika jednoznacznie z dyrektyw.
Dyrektywa 2002/58/WE nie definiuje wprost usługi poczty elektronicznej, definiuje jedynie
pocztę elektroniczną, jako wszelkiego rodzaju wiadomości tekstowe, głosowe, dźwiękowe lub
wizualne przesyłane przez publiczną sieć telekomunikacyjną, które mogą być
przechowywane w sieci lub w urządzeniu końcowym odbiorcy, dopóki nie zostaną przez
niego odebrane. Poczta elektroniczna jest jednym z rodzajów przekazu, który podlega
ochronie zgodnie z przepisami omawianej dyrektywy.
Z kolei pojęcie usługi przekazywania poczty elektronicznej jest wyraźnie objęte dyrektywą
ramową, co statuuje pkt 10 motywów tej dyrektywy. Powyższe potwierdza również art. 2c tej
dyrektywy w definicji usługi łączności elektronicznej, tj. usługi polegającej całkowicie lub
częściowo na przekazywaniu sygnałów w sieciach łączności elektronicznej, w zakres której
wchodzą usługi telekomunikacyjne i usługi transmisyjne świadczone przez sieci nadawcze.
Definicja ta jest tożsama z definicją usługi telekomunikacyjnej w polskim Prawie
telekomunikacyjnym. Obie te definicje obejmują swoim zakresem usługę przekazywania
poczty elektronicznej.
Sama usługa poczty elektronicznej nie jest usługą telekomunikacyjną, gdyż jej zasadniczymi
elementami są: udostępnienie indywidualnego konta pocztowego, zapewnienie możliwości
odbierania poczty elektronicznej kierowanej na konto pocztowe, zapewnienie możliwości
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1448
› Pobierz plik