Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: usprawnienia instytucji i mechanizmów związanych z rynkiem telekomunikacyjnym, w tym dostosowanie przepisów ustawy do prawa europejskiego; wprowadzenia korzystnego dla konsumentów przepisu związanego ze zwrotem przyznanych im wcześniej ulg; rozwiązanie określa, że wysokość zwracanej przez abonenta ulgi nie może przekroczyć wartości ulgi pomniejszonej o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania. Doprecyzowaniu ulegnie także definicja usługi telekomunikacyjnej. Usługa ta będzie obejmować jedynie przekazywanie poczty elektronicznej, co oznacza, że sama usługa poczty elektronicznej nie będzie usługą telekomunikacyjną. Nowelizacja zmienia ustrój i właściwość organu władzy publicznej jakim jest Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1448
- Data wpłynięcia: 2008-10-31
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 85, poz. 716
1448
i proporcjonalność danego obowiązku do problemów rynkowych, których
rozwiązanie służy realizacji celów określonych w art. 1 ust. 2, albo
b) utrzymuje nałożone obowiązki regulacyjne, jeżeli przedsiębiorca
telekomunikacyjny lub przedsiębiorcy telekomunikacyjni nie utracili tej
pozycji, albo
c) zmienia
nałożone obowiązki regulacyjne, jeżeli przedsiębiorca
telekomunikacyjny lub przedsiębiorcy telekomunikacyjni nie utracili tej
pozycji, ale zmiany na rynku właściwym uzasadniają zmianę tych
obowiązków.
Art. 24a. 1. Jeżeli przed wydaniem rozstrzygnięcia, o którym mowa w art. 23 ust. 1 albo
w art. 24, na tym samym rynku właściwym występował przedsiębiorca telekomunikacyjny
o znaczącej pozycji rynkowej lub przedsiębiorcy telekomunikacyjni zajmujący kolektywną
pozycję znaczącą, którzy utracili tę pozycję, Prezes UKE, w drodze decyzji, określa termin
uchylenia obowiązków regulacyjnych, tak aby uchylenie to uwzględniało sytuację
przedsiębiorców telekomunikacyjnych działających na rynku objętych tą decyzją, nie dłuższy
jednak niż przewidziane w umowach zawartych pomiędzy przedsiębiorcami okresy
wypowiedzenia umowy.
2. Decyzję, o której mowa w ust. 1, ogłasza się na stronie podmiotowej Biuletynu
Informacji Publicznej Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Art. 25. 1. Przedsiębiorca telekomunikacyjny zajmuje znaczącą pozycję rynkową, jeżeli
na rynku właściwym samodzielnie posiada pozycję ekonomiczną odpowiadającą dominacji
w rozumieniu przepisów prawa wspólnotowego.
2. Prezes UKE przy ocenie pozycji rynkowej przedsiębiorcy telekomunikacyjnego na
rynku właściwym bierze pod uwagę kryteria wymienione w wytycznych Komisji, o których
mowa w art. 19 ust. 3.
3. Dwóch lub więcej przedsiębiorców telekomunikacyjnych zajmuje kolektywną
pozycję znaczącą, jeżeli nawet przy braku powiązań organizacyjnych lub innych związków
między nimi posiadają na rynku właściwym pozycję ekonomiczną odpowiadającą dominacji
w rozumieniu przepisów prawa wspólnotowego.
4. Prezes UKE przy ustalaniu, czy dwóch lub więcej przedsiębiorców
telekomunikacyjnych zajmuje kolektywną znaczącą pozycję na rynku właściwym ocenia
5
cechy rynku właściwego, w szczególności udział przedsiębiorców w rynku oraz jego
przejrzystość, a jeżeli ocena tych cech nie wskazuje na brak kolektywnej pozycji znaczącej
dodatkowo stosuje w szczególności następujące kryteria:
1) dojrzałość rynku,
2) zastój albo umiarkowany wzrost popytu,
3) niską elastyczność popytu,
4) jednorodność produktów,
5) podobne struktury kosztów przedsiębiorców,
6) brak innowacji technologicznych, dojrzałość technologii,
7) brak możliwości zwiększenia produkcji lub świadczenia usług,
8) wysokie bariery dostępu do rynku,
9) brak równoważącej siły nabywczej,
10) brak potencjalnej konkurencji,
11) różnego rodzaju nieformalne lub inne powiązania pomiędzy danymi przedsiębiorcami,
12) brak albo ograniczenie konkurencji cenowej,
13) możliwość stosowania mechanizmów odwetowych
– które nie muszą być spełnione łącznie.
Art. 25a. W przypadku określenia rynku właściwego odbiegającego od zalecenia
Komisji Prezes UKE poddaje projekt rozstrzygnięcia, o którym mowa w art. 23 ust. 1 albo
w art. 24, postępowaniu konsolidacyjnemu.
Art. 25b. Rozstrzygnięcie, o którym mowa w art. 23 ust. 1 albo w art. 24:
1) wydaje się po zasięgnięciu opinii Prezesa UOKiK wydanej w formie postanowienia;
2) ogłasza się na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu
Komunikacji Elektronicznej.
Art. 25c. W przypadku rynku właściwego uznanego decyzją Komisji Europejskiej za
rynek ponadnarodowy Prezes UKE przeprowadza jego analizę w porozumieniu z organami
regulacyjnymi innych państw członkowskich. Przepis art. 23 lub 24 stosuje się
odpowiednio.”;
8) w art. 34 w ust. 2 pkt 12 otrzymuje brzmienie:
6
„12) świadczeniu usług telekomunikacyjnych z uwzględnieniem pierwszeństwa zgodnie
z art. 176a ust. 2 pkt 3.”;
9) art. 56 otrzymuje brzmienie:
„Art. 56. 1. wiadczenie usług telekomunikacyjnych odbywa się na podstawie umowy
o świadczenie usług telekomunikacyjnych.
2. Umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawiera się w formie pisemnej.
Wymóg formy pisemnej nie dotyczy umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych
zawieranych przez dokonanie czynności faktycznych obejmujących w szczególności umowy
o świadczenie usług telefonicznych za pomocą aparatu publicznego lub przez wybranie
numeru dostępu do sieci dostawcy usług.
3. Umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 5, powinna
określać w szczególności:
1) strony umowy, w tym nazwę (firmę), adres i siedzibę dostawcy usług;
2) rodzaj świadczonych usług;
3) termin oczekiwania na przyłączenie do sieci lub termin rozpoczęcia świadczenia
usług;
4) okres, na jaki została zawarta umowa;
5) pakiet taryfowy, jeżeli na świadczone usługi obowiązują różne pakiety taryfowe;
6) sposób składania zamówień na pakiety taryfowe oraz dodatkowe opcje usługi;
7) okres rozliczeniowy;
8) tryb i warunki dokonywania zmian umowy oraz warunki jej przedłużenia;
9) zakres świadczonych publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, ze
wskazaniem elementów składających się na opłatę abonamentową;
10) dane dotyczące jakości usług;
11) zakres obsługi serwisowej;
12) sposób i termin rozwiązania umowy;
13) zakres odpowiedzialności z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania
umowy, wysokość odszkodowania oraz zasady i terminy jego wypłaty;
14) zasady, tryb i terminy składania oraz rozpatrywania reklamacji;
15) informację o polubownych sposobach rozwiązywania sporów;
16)
sposób uzyskania informacji o aktualnym cenniku usług oraz kosztach usług
serwisowych.
7
4. Umowa o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej poza
elementami, o których mowa w ust. 3, powinna określać numer przydzielony abonentowi,
a w przypadku przyłączenia do publicznej stacjonarnej sieci telefonicznej także adres
zakończenia sieci.
5. Dane, o których mowa w ust. 3 pkt 9-16, na podstawie wyraźnego postanowienia
umowy, mogą być zawarte w regulaminie świadczenia publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych.”;
10) w art. 57:
a) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Przepisów ust. 2 i 3 nie stosuje się do umów o świadczenie usług
telekomunikacyjnych zawieranych przez dokonanie czynności faktycznych, o których mowa
w art. 56 ust. 2.”,
b) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. W przypadku zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, w tym
o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej, związanego z ulgą
przyznaną abonentowi, wysokość roszczenia z tytułu jednostronnego rozwiązania umowy
przez abonenta lub przez dostawcę usług z winy abonenta przed upływem terminu ustalonego
w umowie nie może przekroczyć wartości ulgi przyznanej abonentowi pomniejszonej
o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania.”;
11) w art. 59 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Przepis ust. 1 stosuje się do użytkowników końcowych usługi przedpłaconej
świadczonej w ruchomej publicznej sieci telefonicznej.”;
12) art. 60 otrzymuje brzmienie:
„Art. 60. Regulamin świadczenia usług dostawcy publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych dla użytkowników końcowych usługi przedpłaconej świadczonej
w ruchomej publicznej sieci telefonicznej powinien określać w szczególności:
1) nazwę (firmę), adres i siedzibę dostawcy usług;
2) zakres świadczonych publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, ze
wskazaniem elementów składających się na opłatę za świadczenie usług;
8
3) standardowe warunki umowy, w tym wskazanie minimalnego czasu trwania umowy,
jeżeli taki został określony;
4) zakres obsługi serwisowej;
5) zakres odpowiedzialności z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania
umowy, wysokość odszkodowania oraz zasady i terminy jego wypłaty;
6) zasady, tryb i terminy składania oraz rozpatrywania reklamacji;
7) sposób uzyskania informacji o aktualnym cenniku usług oraz kosztach usług
serwisowych.”;
13) po art. 60 dodaje się art. 60a w brzmieniu:
„Art. 60a. 1. Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych:
1) doręcza abonentowi na piśmie treść każdej proponowanej zmiany warunków umowy,
o której mowa w art. 56 ust. 3,
2) doręcza abonentowi na piśmie oraz podaje do publicznej wiadomości treść każdej
proponowanej zmiany warunków umowy określonych w regulaminie, o którym mowa
w art. 59 ust. 1, oraz
3) podaje do publicznej wiadomości treść każdej proponowanej zmiany warunków
umowy określonych w regulaminie, o którym mowa w art. 60
– z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego przed wprowadzeniem
tych zmian w życie. Jednocześnie abonent powinien zostać poinformowany o prawie
wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji zmian w regulaminie.
2. W razie skorzystania z prawa wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji
niekorzystnej dla abonenta zmiany w umowie lub regulaminie, dostawcy publicznie
dostępnych usług telekomunikacyjnych nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze, a także
zwrot ulgi, o której mowa w art. 57 ust. 6, o czym abonent powinien zostać także
poinformowany. Jeżeli proponowane zmiany dotyczą warunków umowy, o których mowa
w art. 56 ust. 3, a abonent nie skorzystał z prawa wypowiedzenia umowy, warunki umowy
pozostają bez zmian.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli konieczność wprowadzenia zmian, o których
mowa w ust. 1, następuje na skutek zmiany przepisów prawa.”;
14) w art. 61:
a) ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie:
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1448
› Pobierz plik