eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora

- nowelizacja dotyczy przyznania posłom i senatorom, którzy w okresie kadencji nabyli prawo do emerytury lub renty i nie pobierali przysługujących z tego tytułu świadczeń z ubezpieczenia społecznego, prawa do uposażenia poselskiego i senatorskiego w pełnej wysokości;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1419
  • Data wpłynięcia: 2008-09-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora
  • data uchwalenia: 2009-07-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 144, poz. 1177

1419




Projekt

Ustawa
z dnia .......................................
o zmianie ustawy z dnia 9 maja 1996 r.
o wykonywaniu mandatu posła i senatora
Dz. U. z 2003 r. Nr 221, poz. 2199 z późniejszymi zmianami


§ 1
W ustawie z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora
(Dz.U. z 2003 r. Nr 221 poz. 2199 z późniejszymi zmianami) wprowadza się
następujące zmiany:
1. W art. 25 skreśla się ust. 3 i 4.
2. W art. 25 wprowadza się ust. 3 i 4 o treści:

§ 4

„Posłowi, senatorowi, który w okresie kadencji nabył prawo do emerytury lub
renty a nie pobierał przysługujących z tego tytułu świadczeń z ubezpieczenia
społecznego, przysługuje prawo do uposażenia poselskiego lub senatorskiego w pełnej
wysokości”.

§ 5

„Posłom i senatorom, którzy nabyli prawo do emerytury przed dniem wejścia w
życie niniejszej ustawy i nie pobierali emerytury lub renty z przyczyn, o których była
mowa w art. 25 ust. 3 przysługuje roszczenie o wyrównanie wysokości należnej
emerytury lub renty od dnia rozpoczęcia VI kadencji Sejmu lub VII kadencji Senatu.”


– 2 –
§ 6
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Uzasadnienie

Zgodnie z ustawą z 17.XII.1998 roku o emeryturach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych, tekst jednolity Dz. U. nr 39 z 11 III 2004 r. poz.
353, kobieta po ukończeniu 60 lat a mężczyzna 65 lat otrzymują pełną
emeryturę, bez względu na wysokość uzyskiwanych dochodów z innych
źródeł. Oznacza to, że mogą otrzymywać wynagrodzenia bez ograniczeń i
łączyć je z prawem do pełnej emerytury.
Ta ustawowa zasada ma powszechne zastosowanie dotyczące także
posłów i senatorów. W art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 9.V.1996 r. (Dz. U. z
2003 r. Nr 221, poz. 2199 z późniejszymi zmianami znalazł się niezgodny
z tym uregulowaniem zapis, iż posłowi lub senatorowi, który nie korzysta
z urlopu bezpłatnego, o którym mowa w art. 29 ust. 1, albo prowadzi
działalność gospodarczą samodzielnie lub wspólnie z innymi osobami,
uposażenie, o którym mowa w ust. 1 i 2, nie przysługuje.
Przepis ten powinien być zmieniony z dniem wejścia w życie ustawy
z dnia 17.XII.1998 r. o emeryturach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych.
Ponieważ tak się nie stało, posłom i senatorom, którzy nabyli prawo
do emerytur i nie pobierali przysługującego im świadczenia, działali na
własną szkodę. Stało się tak dlatego, że kolejne Prezydia Sejmu błędnie
interpretowały zapisy ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora z
pominięciem przepisów z 17 XII.1998 r.


– 3 –
Ta sytuacja wymaga natychmiastowego uregulowania z następujących
powodów:
1) przepisy ustawy z dnia 9.V.1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i
senatora muszą być zgodne z przepisami ustawy z dnia 17.XII.1998 r. o
emeryturach z Ubezpieczenia Społecznego.
2) Nie ma żadnych podstaw prawnych, aby dyskryminować posłów i
senatorów i to w sposób zupełnie bezzasadny. Posłowie i senatorowie,
którzy nabyli prawo do emerytury mogliby dochodzić roszczenia o
wyrównanie czyli równowartość niepobranej emerytury od dnia
przyznania emerytury.
Biorąc pod uwagę różne okoliczności proponuje się aby wyrównanie
przysługiwało za okres od rozpoczęcia VI kadencji Sejmu i VII kadencji
Senatu.
Uchwalenie ustawy nie spowoduje żadnych obciążeń dla Skarbu
Państwa.
Odwrotnie powstała sytuacja spowodowała po stronie ZUS nienależne
świadczenia w postaci oszczędności.
Z powyższych względów posłowie wnioskodawcy wnoszą jak na
wstępie.
Warszawa, 29 września 2008 r.
BAS-WAEM-2577/08

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Józef Zych)



Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, ze
zmianami) sporządza się następującą opinię:


1. Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony projekt ustawy przewiduje zmianę artykułu 25 ust. 3 i 4
ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. z
2003 r. Nr 221, poz. 2199, ze zmianami). Zmiana dotyczy przyznania posłom i
senatorom, którzy w okresie kadencji nabyli prawo do emerytury lub renty i nie
pobierali przysługujących z tego tytułu świadczeń z ubezpieczenia społecznego,
prawa do uposażenia poselskiego i senatorskiego w pełnej wysokości. Projekt
zawiera przepis przejściowy.
W projekcie występują błędy legislacyjne. W szczególności
niezrozumiały jest przepis oznaczony jako „§ 5” projektu, stanowiący że
„posłom i senatorom, którzy nabyli prawo do emerytury przed dniem wejścia w
życie niniejszej ustawy i nie pobierali emerytury lub renty z przyczyn, o których
była mowa w art. 25 ust. 3 przysługuje roszczenie o wyrównanie wysokości
należnej emerytury lub renty od dnia rozpoczęcia VI kadencji Sejmu lub VII
kadencji Senatu”. Przepis ten odsyła do „art. 25 ust. 3” nie wskazując, czy
chodzi o jednostkę redakcyjną zmienianej ustawy w brzmieniu
dotychczasowym, czy też raczej o art. 25 ust. 3 ustawy w brzmieniu
proponowanym w „§ 4” projektu. Przepis „§ 5” projektu jest wewnętrznie
sprzeczny, ponieważ ma umożliwić przyznanie posłom i senatorom, którzy
nabyli prawo do emerytury przed dniem wejścia w życie ustawy, prawa do
roszczenia o wyrównanie wysokości należnej emerytury lub renty. Ponadto
wbrew treści tego przepisu proponowany art. 25 ust. 3 ustawy nie określa

2
„przyczyn”, dla których posłowie i senatorowie nie pobierali emerytury lub
renty.
Projekt ponadto: a) nieprawidłowo i niekonsekwentnie posługuje się
oznaczeniami jednostek redakcyjnych, w szczególności wskazując paragrafy
(zamiast artykułów) jako podstawowe jednostki redakcyjne ustawy, b) podaje
niewłaściwy tytuł proponowanego aktu, przytaczając datę ustawy
nowelizowanej i jej adres publikacyjny.
Proponowana ustawa ma wejść w życie z dniem ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy

Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa

Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.

4. Konkluzja

Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu
posła i senatora nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.


Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego

Akceptował:
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Michał Królikowski





Deskryptory Bazy REX: emerytury i renty, mandat, poseł, senator, ubezpieczenie społeczne,
projekt ustawy, Unia Europejska


strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: