eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

projekt dotyczy: podniesienia bezpieczeństwa lotniczego, zwiększenia ochrony lotnictwa cywilnego oraz rozszerzenia nadzoru i kontroli, usprawnienia procesu zarządzania lotniskami oraz modernizacji i rozbudowy infrastruktury lotniczej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1403
  • Data wpłynięcia: 2008-08-11
  • Uchwalenie: wycofany dnia 02-02-2009

1403

4) człowiek - możliwości i ograniczenia: podstawowa wiedza o fizjologii i psychologii człowieka oraz wpływie
warunków lotu, chorób, higieny, medykamentów i środków psychotropowych na wydolność psychofizyczną
pilota, czynnik ludzki w lotnictwie;
5) meteorologia: wiedza o atmosferze, czynnikach meteorologicznych i zjawiskach atmosferycznych, szczególnie
zagrażających bezpieczeństwu lotu, organizacja osłony meteorologicznej lotnictwa, informacje meteorologiczne
na potrzeby lotnictwa, ich pozyskiwanie, interpretacja i wykorzystywanie, wiedza z zakresu klimatologii i
wykorzystanie na potrzeby lotnictwa,
6) nawigacja: kula ziemska i jej odwzorowania na mapach, odległości i kierunki, plany, mapy i odwzorowania
kartograficzne, ich odczytywanie i wykorzystanie w różnych rodzajach lotów, wysokość i poziom lotu,
nastawianie wysokościomierzy ciśnieniowych, nawigacja zliczeniowa, wykorzystanie kalkulatorów
nawigacyjnych, czas - średni lokalny i uniwersalny koordynowany, strefy czasowe, czas wschodu i zachodu
słońca, radionawigacja, systemy radionawigacyjne, rodzaje i wykorzystanie pokładowych urządzeń
radionawigacyjnych, nawigacja radarowa, transponder, stosowanie metod nawigowania w profesjonalnych
operacjach lotniczych;
7) procedury operacyjne: posługiwanie się dokumentacją operacyjną i nawigacyjną, przepisy międzynarodowe i
krajowe o eksploatacji statków powietrznych, poszukiwaniu i ratownictwie, badaniu wypadków i incydentów
lotniczych, procedury przeciwhałasowe, procedury operacyjne stosowane podczas przewozu ładunków,
szczególnie niebezpiecznych, rodzaje ładunków niebezpiecznych, wymagania i praktyki dotyczące
informowania pasażerów o zasadach bezpieczeństwa, łącznie z zapewnianiem obserwacji zachowania
pasażerów podczas wchodzenia i wychodzenia oraz na pokładzie, skutki naruszenia przepisów lotniczych;
8) zasady lotu: aerodynamika podstawowa, poddźwiękowa, stery aerodynamiczne i ich działanie, wyważenie
masowe i aerodynamiczne sterów, sterowanie przy asymetrii ciągu wywołanej awarią silnika samolotu
wielosilnikowego, mechanizacja skrzydła, przeciągnięcie, korkociąg - unikanie, zapobieganie i wyprowadzanie,
mechanika podstawowych elementów lotu, stateczność i sterowność, obciążenia konstrukcji w locie, mechanika
ruchu samolotu na ziemi i obciążenia jego konstrukcji, przy układach podwozia z kołem przednim i ogonowym;
9) łączność: frazeologia radiotelefoniczna w języku polskim i angielskim, procedury radiotelefoniczne stosowane
przy próbach naziemnych radiostacji, nawiązywanie i prowadzenie łączności podczas lotu we wszystkich
klasach przestrzeni powietrznej, zezwolenia, instrukcje, ostrzeżenia i informacje, łączność w
niebezpieczeństwie i sytuacjach naglących, procedury w razie utraty łączności.
2.6.2.3. Umiejętności. Kandydat powinien wykazać podczas praktycznego egzaminu państwowego, że posiada
umiejętności:
1) operacyjnego i nawigacyjnego przygotowania do lotu, oceny zdatności i obsługi naziemnej samolotu;
2) wykonania procedur kołowania i lotów w przestrzeni powietrznej przylotniskowej, zachowania środków
ostrożności i procedur antykolizyjnych;
3) pilotowania samolotu według zewnętrznych punktów oceny położenia w locie z widocznością;
4) wykonania lotu z prędkościami minimalnymi, rozpoznawania i wyprowadzania z przeciągnięcia, w fazie
początkowej i po utracie siły nośnej, rozpoznawania i wyprowadzania z korkociągu w fazie początkowej i
korkociągu ustalonego;
5) wykonania lotu z prędkością zbliżoną do prędkości nieprzekraczalnej, rozpoznawania stromej, pogłębiającej się
spirali, odróżniania jej od korkociągu i wyprowadzania z niej bez przekroczenia ograniczeń samolotu;
6) wykonania startu i lądowania normalnego przy wietrze o kierunku i prędkości określonej w instrukcji
użytkowania samolotu w locie;
7) wykonania procedur: krótkiego startu i stromego wznoszenia początkowego oraz stromego podejścia i
krótkiego lądowania, operacji połączonych ze startem i lądowaniem na lądowiskach;
8) wykonania lotu wyłącznie według wskazań przyrządów, bez widoczności ziemi, obejmującego:
a) wykonywanie normalnych manewrów pilotażowych przy normalnym i ograniczonym zestawie przyrządów,
b) wyprowadzanie z nienormalnych położeń przy normalnym i ograniczonym zestawie przyrządów,
c) nawigowanie z wykorzystaniem radionawigacji;
9) wykonania przelotu VFR w oparciu o zewnętrzne punkty orientacyjne, nawigację zliczeniową i radionawigację;
10) wykonania procedur awaryjnych, łącznie z symulowaniem: awarii zespołu napędowego oraz przymusowego i
zapobiegawczego lądowania, niesprawności wyposażeń i pożaru w locie;

11) wykonania przylotu do lotniska kontrolowanego i odlotu z niego, przelotu VFR w ruchu lotniczym
kontrolowanym;

12) prowadzenia korespondencji radiotelefonicznej w języku polskim i angielskim w lotach VFR, w ruchu
lotniczym kontrolowanym i niekontrolowanym;
13) wykonania lotów nocnych VFR, nadlotniskowych i przelotów.

28
2.6.2.4. Praktyka. Kandydat powinien wykazać, że:
1) wykonał jako pilot samolotu co najmniej 150 godzin lotu podczas szkolenia zintegrowanego albo 200 godzin
lotu podczas szkolenia modułowego, w tym co najmniej:
a) 70 godzin lotu jako pilot dowódca samolotu podczas szkolenia zintegrowanego albo 100 godzin lotu
podczas szkolenia modułowego,
b) 20 godzin przelotu jako pilot dowódca samolotu, włączając w to przelot na odległość nie mniejszą niż 540
km (300 NM), podczas którego zostały wykonane dwa lądowania z całkowitym zatrzymaniem na dwu
różnych lotniskach,
c) 10 godzin lotu na dwusterze według wskazań przyrządów, z których nie więcej niż 5 godzin może być
czasem ćwiczeń na urządzeniu treningowym,
d) 10 godzin lotu w nocy, w tym nie mniej niż:
– 5 godzin lotów szkoleniowych na dwusterze, w tym co najmniej 3 godziny przelotu,
– 5 godzin lotów szkoleniowych samodzielnych, w tym co najmniej 3 godziny przelotu w nocy i 5
samodzielnych startów i lądowań z pełnym zatrzymaniem;
2) nie więcej niż ogółem 10 godzin lotu, wykonanych na urządzeniu treningowym zostało zaliczone do czasów
lotu, wymienionych w pkt 1.
2.6.2.4.1. Do czasu lotu: 200 albo 150 godzin, wymienionych w ust. 2.6.2.4. pkt 1, mogą być zaliczone czasy
lotów wykonane w charakterze dowódcy statku powietrznego:
1) podczas szkolenia zintegrowanego: 20 godzin lotu na śmigłowcach albo wiatrakowcach, albo na
motoszybowcach turystycznych, przez posiadacza licencji pilota turystycznego na wymienione kategorie
statków powietrznych;
2) podczas szkolenia modułowego:
a) 100 godzin lotu wykonanego na śmigłowcach albo wiatrakowcach przez posiadacza licencji pilota
zawodowego, uprawniającej do lotów na wymienionych kategoriach statków powietrznych,
b) 30 godzin lotu wykonanego na śmigłowcach albo wiatrakowcach przez posiadacza licencji pilota
turystycznego, uprawniającej do lotów na wymienionych kategoriach statków powietrznych,
c) 30 godzin lotu wykonanego na motoszybowcach turystycznych albo szybowcach przez posiadacza licencji
pilota, uprawniającej do lotów na wymienionych kategoriach statków powietrznych.
2.6.2.5. Uprawnienia lotnicze, które mogą być wpisane do licencji. Do licencji pilota samolotowego
zawodowego, po spełnieniu przez niego wymagań określonych dla tych uprawnień, może być wpisane uprawnienie:
1) dotyczące każdej klasy samolotów, w tym motoszybowców turystycznych;
2) dotyczące każdego typu samolotu, które może być ograniczone do wykonywania czynności drugiego pilota,
jeżeli uprawnienie to dotyczy samolotu z załogą wieloosobową;
3) do lotów według wskazań przyrządów - IFR;
4) instruktora samolotowego:
a) szkolenia ogólnego:
– ograniczone klasy 2,
– klasy 1;
b) szkolenia na klasę samolotów z załogą jednoosobową:
– jednosilnikowych tłokowych lądowych,
– jednosilnikowych tłokowych wodnych,
– wielosilnikowych tłokowych lądowych,
– wielosilnikowych tłokowych wodnych,
– motoszybowców turystycznych;
5) dotyczące typu samolotu:
a) jednosilnikowego turbośmigłowego lądowego,
b) jednosilnikowego turbośmigłowego wodnego;
c) z załogą wieloosobową, które może być ograniczone do wykonywania wyłącznie czynności drugiego pilota;
d) wielosilnikowego z załogą jednoosobową, wyposażonego w silniki turbośmigłowe albo turboodrzutowe,
e) An 2,
oraz szkolenia:
f) na oznaczony typ samolotu z załogą wieloosobową,
g) w lotach według wskazań przyrządów - IFR,
h) do uprawnienia specjalnego instruktora symulatorowego, po spełnieniu wymagań określonych w ust. 6.1.2 i
6.2.1.1;
6) pilota doświadczalnego klasy 3, 2 lub 1;

29
7) do wykonywania lotów AGRO;
8) do wykonywania lotów gaśniczych;
9) na wiatrakowce, jeżeli odbył i zaliczył szkolenie lotnicze wymagane dla kandydatów na licencję pilota
wiatrakowcowego, a nie zamierza ubiegać się o wydanie licencji pilota wiatrakowcowego lub uprawnień, które
mogą być do niej wpisane.
2.6.2.6.
Uprawnienia posiadacza licencji. Posiadacz licencji pilota samolotowego zawodowego jest
uprawniony do:
1) korzystania z wszystkich uprawnień, wynikających z licencji pilota samolotowego turystycznego i uprawnienia
do lotów nocnych VFR;
2) wykonywania za wynagrodzeniem czynności:
a) pilota dowódcy i drugiego pilota na wszystkich samolotach podczas wykonywania operacji innych niż
przewóz lotniczy,
b) pilota dowódcy na wszystkich samolotach certyfikowanych do lotów z załogą jednoosobową albo na
samolocie An-2, podczas wykonywania operacji przewozu lotniczego,
c) drugiego pilota na samolotach certyfikowanych do lotów z załogą wieloosobową, podczas wykonywania
operacji przewozu lotniczego;
3) korzystania z innych ważnych uprawnień lotniczych wpisanych do jego licencji.
2.6.3. Licencja pilota samolotowego liniowego
2.6.3.1. Szkolenie lotnicze. Kandydat powinien ukończyć oraz zaliczyć szkolenie teoretyczne i praktyczne w
ośrodku szkolenia lotniczego, potwierdzone odpowiednimi świadectwami.
2.6.3.2. Wiadomości. Kandydat powinien wykazać podczas teoretycznego egzaminu państwowego, że posiada
wiadomości w zakresie następujących przedmiotów:
1) prawo lotnicze: podstawy prawa lotniczego międzynarodowego i polskiego, przepisy licencjonowania
odnoszące się do licencji pilotów samolotowych i uprawnień, które mogą zostać do niej wpisane, przepisy i
procedury ruchu lotniczego, służby i organy ruchu lotniczego oraz współdziałanie z nimi;
2) wiedza ogólna o samolocie: konstrukcja i funkcjonowanie płatowca, zespołów napędowych wszystkich
stosowanych rodzajów, systemów i przyrządów pokładowych, łącznie z systemami kierowania lotem,
ograniczenia operacyjne samolotów i zespołów napędowych, procedury operacyjne i użytkowania oraz ocena
zdatności do lotu samolotu, jego systemów i wyposażenia;
3) osiągi i planowanie lotu: wpływ masy i wyważenia na osiągi i właściwości pilotażowe, określanie i praktyczne
wykorzystanie danych o osiągach przy starcie i lądowaniu, podczas lotu poziomego, wznoszącego i szybowego,
opracowanie operacyjnego planu lotu i planu lotu na potrzeby ruchu lotniczego;
4) człowiek - możliwości i ograniczenia: podstawowa wiedza o fizjologii i psychologii człowieka oraz wpływie
warunków lotu, chorób, higieny, medykamentów i środków psychotropowych na wydolność psychofizyczną
pilota, czynnik ludzki w lotnictwie;
5) meteorologia: wiedza o atmosferze, czynnikach meteorologicznych i zjawiskach atmosferycznych, również
występujących w górnych warstwach troposfery, zagrażających bezpieczeństwu lotu, organizacja osłony
meteorologicznej lotnictwa, informacje meteorologiczne na potrzeby lotnictwa, ich pozyskiwanie, interpretacja
i wykorzystywanie, wiedza z zakresu klimatologii i jej wykorzystanie na potrzeby lotnictwa;
6) nawigacja: kula ziemska i jej odwzorowania na mapach, odległości i kierunki, plany, mapy i odwzorowania
kartograficzne, ich odczytywanie i wykorzystanie w różnych rodzajach lotów, wysokość i poziom lotu,
nastawianie wysokościomierzy ciśnieniowych, nawigacja zliczeniowa, wykorzystanie kalkulatorów
nawigacyjnych, czas - średni lokalny i uniwersalny koordynowany, strefy czasowe, czas wschodu i zachodu
słońca, radionawigacja, systemy radionawigacyjne, wykorzystanie pokładowych urządzeń radionawigacyjnych
oraz programowanych systemów kierowania lotem, nawigacja radarowa, transponder, stosowanie metod
nawigowania w profesjonalnych operacjach lotniczych dalekiego zasięgu; nawigowanie w strefach
podbiegunowych;
7) procedury operacyjne: posługiwanie się dokumentacją operacyjną i nawigacyjną; przepisy międzynarodowe i
krajowe dotyczące eksploatacji statków powietrznych, poszukiwanie i ratownictwo, badanie wypadków i
incydentów lotniczych; procedury bezpieczeństwa i awaryjne w lotach według wskazań przyrządów, procedury
antyhałasowe, procedury operacyjne dotyczące przewożenia ładunków niebezpiecznych, rodzaje ładunków
niebezpiecznych, wymagania i praktyki dotyczące informowania pasażerów o zasadach bezpieczeństwa, łącznie
z zapewnianiem obserwacji zachowania pasażerów podczas wchodzenia i wychodzenia oraz na pokładzie,
skutki naruszenia przepisów lotniczych;
8) zasady lotu: aerodynamika podstawowa, poddźwiękowa i naddźwiękowa, skutki ściśliwości powietrza, stery
aerodynamiczne i ich działanie przy różnych zakresach liczby Mach'a, sterowanie przy asymetrii ciągu, wpływ

30
awarii silnika na osiągi samolotu wielosilnikowego, wyważenia masowe i aerodynamiczne sterów,
mechanizacja skrzydła, przeciągnięcie, korkociąg - unikanie, zapobieganie i wyprowadzanie, mechanika
podstawowych elementów lotu, stateczność i sterowność, obciążenia konstrukcji w locie, mechanika ruchu
samolotu na ziemi i obciążenia jego konstrukcji;
9) łączność: frazeologia radiotelefoniczna w języku polskim i angielskim, procedury radiotelefoniczne stosowane
przy próbach naziemnych radiostacji, nawiązywanie i prowadzenie łączności podczas lotu we wszystkich
klasach przestrzeni powietrznej, zezwolenia, instrukcje, ostrzeżenia i informacje, łączność w
niebezpieczeństwie i sytuacjach naglących, procedury stosowane w razie utraty łączności.
2.6.3.3. Umiejętności. Kandydat powinien wykazać się podczas praktycznego egzaminu państwowego
posiadaniem umiejętności:
1) operacyjnego przygotowania do lotu, w tym określania charakterystycznych prędkości i parametrów startu i
początkowego wznoszenia, zastosowania procedur w razie awarii silnika we wszystkich fazach lotu oraz
przygotowania nawigacyjnego, oceny zdatności samolotu i sprawowania nadzoru nad obsługą naziemną;
2) wykonywania wszystkich manewrów i procedur normalnych oraz procedur awaryjnych w sytuacjach
niesprawności silnika oraz płatowca, instalacji, systemów monitorowania lotu i kierowania nim, na samolocie
certyfikowanym z załogą wieloosobową, pełniąc funkcję pilota sterującego i monitorującego;
3) wykonywania na samolocie wymienionym w pkt 2 wszystkich manewrów i procedur lotu IFR w sytuacjach
normalnych, nienormalnych i niebezpiecznych, łącznie z symulowaną niesprawnością silnika, przy
wykorzystaniu wszystkich systemów nawigacji własnej i radarowej, w zakresie:
a) przejścia do lotu według wskazań przyrządów natychmiast po oderwaniu,
b) standardowego odlotu i przylotu oraz odlotu i przylotu według instrukcji kontrolera,
d) procedur stosowanych podczas przelotu, łącznie ze skierowaniem samolotu na lotnisko zapasowe,
e) procedur oczekiwania,
f) podejścia według wskazań przyrządów do obowiązujących wysokości minimalnych, łącznie z procedurą
nieudanego podejścia oraz podejścia z okrążenia,
g) lądowania po wykonanym podejściu według wskazań przyrządów;
4) zarządzania załogą lotniczą w sytuacjach pełnej jej sprawności, obejmującego podział czynności, współpracę i
wykorzystanie list kontrolnych czynności oraz działania w razie niesprawności członka załogi podczas lotu.
2.6.3.4. Praktyka. Kandydat powinien wykazać, że:
1) posiada licencję pilota samolotowego zawodowego z wpisanymi do niej uprawnieniami:
a) do lotów według wskazań przyrządów - IFR,
b) uprawnieniem na typ samolotu określony w pkt 2 lit. a,
chyba że ubiega się o równoczesne wydanie brakujących mu uprawnień wymienionych pod lit. a oraz b;
2) wykonał co najmniej 1.500 godzin lotu jako pilot samolotu, w tym co najmniej:
a) 500 godzin lotu na samolotach z załogą wieloosobową certyfikowanych zgodnie z przepisami JAR-25 albo
przepisami równoważnymi do kategorii samolotów transportowych lub zgodnie z przepisami JAR-23 albo
przepisami równoważnymi do kategorii samolotów transportu lokalnego,
b) 250 godzin lotu jako pilot dowódca samolotu, lub 100 godzin lotu jako dowódca i 150 godzin lotu jako
drugi pilot pełniący funkcję dowódcy pod nadzorem przy zachowaniu warunku zatwierdzenia nadzoru przez
Prezesa Urzędu,
c) 200 godzin przelotów jako pilot dowódca samolotu, w tym nie więcej niż 100 godzin wykonanych w
charakterze drugiego pilota, wykonującego czynności dowódcy samolotu pod nadzorem, którego metody są
zatwierdzone przez Prezesa Urzędu,
d) 75 godzin lotu według wskazań przyrządów, z których nie więcej niż 30 godzin może być czasem ćwiczeń
na urządzeniach treningowych,
e) 100 godzin lotu w nocy w charakterze dowódcy albo drugiego pilota samolotu;
3) nie więcej niż ogółem 100 godzin lotu, wykonanych przez niego na urządzeniu treningowym, zostało zaliczone
do czasów lotu, wymienionych w pkt 2.
2.6.3.4.1. Do wymaganej w ust. 2.6.3.4 pkt 2 praktyki Prezes Urzędu może zaliczyć, na wniosek kandydata,
czas lotów wykonanych przez niego w charakterze dowódcy statku powietrznego:
1) na śmigłowcach albo wiatrakowcach - czas lotu stanowiący nie więcej niż 50 % czasu lotu, na tych statkach
powietrznych;
2) na motoszybowcach albo na szybowcach - czas lotu stanowiący nie więcej niż 25 % czasu lotu, na tych statkach
powietrznych.
2.6.3.5. Uprawnienia lotnicze, które mogą być wpisane do licencji. Do licencji pilota samolotowego
liniowego, po spełnieniu przez niego wymagań określonych dla tych uprawnień, może być wpisane uprawnienie:

31
1) dotyczące każdej klasy samolotów, w tym motoszybowców turystycznych;
2) dotyczące typu samolotu, które może być ograniczone do wykonywania czynności drugiego pilota, jeżeli
uprawnienie to dotyczy samolotu z załogą wieloosobową;
3) instruktora samolotowego:
a) szkolenia ogólnego:
– ograniczone klasy 2,
– klasy 1,
b) szkolenia dotyczące klasy samolotów z załogą jednoosobową:
– jednosilnikowych tłokowych lądowych,
– jednosilnikowych tłokowych wodnych,
– wielosilnikowych tłokowych lądowych,
– wielosilnikowych tłokowych wodnych,
– motoszybowców turystycznych,
– typu samolotu jednosilnikowego turbośmigłowego lądowego,
– typu samolotu jednosilnikowego turbośmigłowego wodnego,
c) szkolenia dotyczące typu samolotu z załogą jednoosobową:
– wielosilnikowego, wyposażonego w silniki turbośmigłowe albo turboodrzutowe,
– An-2,
d) szkolenia na oznaczony typ samolotu z załogą wieloosobową,
e) szkolenia w lotach według wskazań przyrządów,
f) specjalne instruktora symulatorowego, po spełnieniu wymagań określonych w ust. 6.1.2 i 6.2.1.1;
4) pilota doświadczalnego klasy 3, 2 lub 1;
5) do wykonywania lotów AGRO;
6) do wykonywania lotów gaśniczych;
7) na wiatrakowce, jeżeli odbył i zaliczył szkolenie lotnicze wymagane dla kandydatów na licencję pilota
wiatrakowcowego, a nie zamierza ubiegać się o wydanie licencji pilota wiatrakowcowego lub uprawnień, które
mogą być do niej wpisane.
2.6.3.6. Uprawnienia posiadacza licencji. Posiadacz licencji pilota samolotowego liniowego jest uprawniony
do:
1) korzystania z wszystkich uprawnień, wynikających z licencji pilota samolotowego turystycznego i zawodowego
oraz uprawnienia lotniczego do lotów według wskazań przyrządów - IFR;
2) wykonywania za wynagrodzeniem czynności pilota dowódcy i drugiego pilota na wszystkich samolotach
certyfikowanych do lotów z załogą wieloosobową, podczas wykonywania operacji przewozu lotniczego;
3) korzystania z innych ważnych uprawnień lotniczych wpisanych do jego licencji.
2.6.4. Licencja pilota śmigłowcowego turystycznego
2.6.4.1. Szkolenie lotnicze. Kandydat powinien ukończyć oraz zaliczyć szkolenie teoretyczne i praktyczne w
ośrodku szkolenia lotniczego albo jeżeli szkolenie jest prowadzone na śmigłowcach jednosilnikowych z maksymalną
certyfikowaną liczbą miejsc siedzących nie większą niż dla 4 osób - w organizacji określonej w § 9 ust. 5
rozporządzenia, potwierdzone odpowiednimi świadectwami.
2.6.4.2. Wiadomości. Kandydat powinien wykazać podczas teoretycznego egzaminu państwowego, że posiada
wiadomości z następujących przedmiotów:
1) prawo lotnicze: podstawy międzynarodowego i polskiego prawa lotniczego, przepisy licencjonowania
odnoszące się do licencji pilota śmigłowcowego turystycznego i uprawnień, które mogą zostać do niej wpisane,
przepisy i procedury ruchu lotniczego, służby i organy ruchu lotniczego;
2) wiedza ogólna o śmigłowcu: konstrukcja i funkcjonowanie płatowca, budowa i funkcjonowanie zespołów
napędowych tłokowych i turbinowych, przekładni, systemów i przyrządów pokładowych oraz ocena zdatności
do lotu;
3) osiągi i planowanie lotu: masa i wyważenie, osiągi przy starcie i lądowaniu, podczas lotu poziomego,
wznoszącego i ze zniżaniem, operacyjny plan lotu i plan lotu na potrzeby ruchu lotniczego;
4) człowiek - możliwości i ograniczenia: podstawowa wiedza o fizjologii i psychologii człowieka oraz wpływie
warunków lotu, chorób, higieny, medykamentów i środków psychotropowych na wydolność psychofizyczną
pilota, czynnik ludzki w lotnictwie;
5) meteorologia: wiedza o atmosferze, czynnikach meteorologicznych i zjawiskach atmosferycznych,
zagrażających bezpieczeństwu lotu, organizacja osłony meteorologicznej lotnictwa, informacje meteorologiczne
na potrzeby lotnictwa, ich pozyskiwanie, interpretacja i wykorzystywanie, klimatologia i jej wykorzystanie na
potrzeby lotnictwa;

32
strony : 1 ... 30 ... 70 ... 74 . [ 75 ] . 76 ... 90 ... 94

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: