eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

projekt dotyczy: podniesienia bezpieczeństwa lotniczego, zwiększenia ochrony lotnictwa cywilnego oraz rozszerzenia nadzoru i kontroli, usprawnienia procesu zarządzania lotniskami oraz modernizacji i rozbudowy infrastruktury lotniczej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1403
  • Data wpłynięcia: 2008-08-11
  • Uchwalenie: wycofany dnia 02-02-2009

tom-II

6. Wniosek: (wypełnia przedstawiciel komisji)

Upoważnienie pokazu

Kategoria/kategorie statków powietrznych
Typ/typy statków powietrznych:
Rodzaj akrobacji:

wyczynowa ograniczona

wyczynowa nieograniczona

Rodzaj ugrupowania statków powietrznych:

do czterech:

zwarte

luźne
nieograniczone:

zwarte

luźne
Prowadzenie ugrupowania statków powietrz-
nych:
do czterech:

zwarte

luźne
nieograniczone:

zwarte

luźne
Minimalna wysokość lotu pokazowego
7. Przedstawiciel komisji weryfikacyjnej

Imię i nazwisko przedstawiciela komisji
Data zakończenia weryfikacji
(podpis przedstawiciela komisji weryfikacyjnej)
11/36zb

4
Dodatek nr 4

NADAWANIE UPRAWNIEŃ DO WYKONYWANIA LOTÓW POKAZOWYCH
PILOTÓW SAMOLOTÓW I SZYBOWCÓW
Manewry podlegające ocenie poziomu umiejętności akrobacji przez uprawnionego
egzaminatora lub instruktora.

1. Zastosowanie

1.1 Niniejszy załącznik stanowi wykaz figur akrobacyjnych, które tworzą przewodnik po
stopniach trudności i złożoności figur zawartych w każdej z czterech kategorii lub pozio-
mów umiejętności, o których mowa w pkt 1.1.21.

1.2 W celu uzyskania lub odnowienia zezwolenia pokazu pilot, poprzez bezpieczne i umiejęt-
ne przedstawienie odpowiedniego zakresu figur akrobacji umieszczonych na poniższych
listach, zobowiązany jest do wykazania swoich umiejętności w danej kategorii.

1.3 Każdy poziom umiejętności został podzielony na dziewięć grup manewrów. Odniesie-
niem jest katalog akrobacyjny FAI. Należy zwrócić uwagę, że nie wszystkie manewry
uznane przez międzynarodową społeczność lotniczą zostały w nim umieszczone.


1.4 Wyróżnia się następujące grupy manewrów:

(a)
Grupa 1 – Linie i kąty (Lines and Angles),

(b)
Grupa 2 – Zakręty i zakręty z obrotem wzdłuż osi podłużnej (Turns and Rolling Turns),

(c)
Grupa 3 – Nie używana przez FAI,

(d) Grupa
4
– Korkociągi (Spins),

(e) Grupa
5
– Przewroty (ranwersy) (Stall Turns),

(f)
Grupa 6 – Ślizgi na ogon (Tail Slides),

(g)
Grupa 7 - Pętle i ósemki (Loops and Eights),

(h) Grupa
8
– Kombinacje linii, kątów, pętli i beczek (Combinations),

(i)
Grupa 9 – Beczki (Rolls).

2. Manewry statku powietrznego zaliczane do figur akrobacji podstawowej.

2.1 Linie – głównie poziome w położeniu normalnym.

2.2 Zakręty – zakręty o 90 do 3600 w położeniu normalnym.


1
2.3 Korkociągi – normalne korkociągi z jednym obrotem, z wejściem i wyjściem w położe-
niu normalnym.

2.4 Przewroty – przewroty z wejściem i wyjściem w położeniu normalnym

2.5 Pętle i ósemki – pętle wewnętrzne z wejściem i wyjściem w położeniu normalnym

2.6 Kombinacje – pół pętli wewnętrznej połączonej z półbeczką (Roll off the Top). Pięć
ósmych pętli wewnętrznej połączonej z półbeczką z wejściem na wznoszeniu lub wyj-
ściem z nurkowaniem (Revers Half Cuban 8 lub „Half Cuban 8).

2.7 Beczki – beczka sterowana (wolna) w poziomie. Beczka szybka normalna w poziomie.

3. Manewry statku powietrznego zaliczane do figur akrobacji średniej

3.1 Linie i kąty

3.1.1 Linie – loty w poziomie, na wznoszeniu lub nurkowaniu pod kątem do 45º, w położeniu
normalnym

3.1.2 Kąty – zmiany toru lotu między liniami normalnie o kąt nie przekraczający 90º

3.2 Zakręty – zakręty o 90 do 360º, rozpoczynające się i kończące w położeniu normalnym
lub odwróconym

3.3 Korkociągi – normalne korkociągi z jednym lub dwoma obrotami z wejściem i wyjściem
w położeniu normalnym

3.4 Przewroty – przewroty z wejściem i wyjściem w położeniu normalnym, z lub bez ćwiart-
ka beczki na pionowym wchodzeniu lub w nurkowaniu

3.5 Pętle i ósemki – wewnętrzne półpętle, pętle i ósemki kubańskie z wejściem i wyjściem w
położeniu normalnym. Pętle mogą być koliste lub czworokątne.

3.6 Kombinacje – 1/2 do 5/8 pętli, może być połączona z beczkami.

3.7 Beczki – stanowią część linii lub innych figur. Beczki sterowane, beczki 2 lub 4-
punktowe, z 1/4 do całego obrotu, wykonywane w każdym z powyższych punktów.
Beczki szybkie normalne w locie nurkowym pod kątem 45º.

4. Manewry statku powietrznego zaliczane do figur akrobacji wyczynowej ograniczonej
(ADVANCED)

4.1 Linie i kąty

4.1.1 Linie – lot po prostej w poziomie, na wznoszeniu lub nurkowaniu w położeniu normal-
nym oraz wznoszenie i nurkowanie w pionie. Wszystkie linie mogą być wykonywane z
lub bez beczek.

4.1.2 Kąty – lot na kącie między liniami ze zmianą nachylenia toru lotu między 45 a 135º.


2
4.2 Zakręty i zakręty z obrotem wokół osi podłużnej – zakręty o 90 do 360º rozpoczynające
się i kończące w położeniu normalnym lub odwróconym, z beczkami lub bez, z obrotem
zgodnym lub przeciwnym do kierunku zakrętu.

4.3 Korkociągi – normalne i plecowe korkociągi z jednym obrotem, z wejściem i wyjściem w
położeniu normalnym lub odwróconym.

4.4 Przewroty – przewroty z wejściem i wyjściem w położeniu normalnym, z lub bez beczek
w pionowym wznoszeniu lub nurkowaniu

4.5 Pętle i ósemki – wewnętrzne lub zewnętrzne półpętle, pętle i ósemki poziome (inside +
outside), z wejściem i wyjściem w położeniu normalnym lub odwróconym. Pętle mogą
być koliste, czworokątne, romboidalne lub ośmiokątne.

4.6 Kombinacja linii, kątów, pętli i beczek – 1/2 do 3/4 pętli wewnętrznej lub zewnętrznej
może być połączone z linią lub kątem na wejściu i/lub wyjściu, a linia może obejmować
beczki.

4.7 Beczki – włączone są do linii lub innych figur. Beczki wolne (lotki), beczki 2, 4 lub 8-
punktowe, beczki szybkie z typowym obrotem między 1/4 a całym, wykonywane w każ-
dym z powyższych punktów.

5 Manewry statku powietrznego zaliczane do figur akrobacji wyczynowej nieograni-
czonej (UNLIMITED)

5.1 Z definicji wynika brak ograniczeń figur, które pilot latający w kategorii wolnej może
wykonywać.

5.2 Linie i kąty – podobne do przewidzianych dla kategorii wyższej ale obejmujące bardziej
złożone kombinacje. Dozwolone jest wykonywanie linii poziomych i innych w położeniu
„żyletki”.

5.3 Zakręty i zakręty z obrotem wokół osi wzdłużnej – zakręty o 90 do 360º zaczynające się i
kończące w położeniu normalnym lub odwróconym, z lub bez beczek, z obrotem zgod-
nym lub przeciwnym do kierunku zakrętu (płaszczyzna zakrętu może być pochylona).

5.4 Korkociągi – korkociągi normalne i plecowe, z jednym lub dwoma obrotami, z wejściem
i wyjściem w położeniu normalnym lub odwróconym (dopuszcza się wykonywanie kor-
kociągów płaskich).

5.5 Przewroty – przewroty z wejściem i wyjściem w położeniu normalnym lub odwróconym,
z beczkami lub bez w pionowym wznoszeniu lub nurkowaniu.

5.6 lizgi na ogon – ślizgi z wejściem i wyjściem w położeniu normalnym lub odwróconym,
z beczkami w pionowym wchodzeniu lub nurkowaniu.

5.7 Pętle i ósemki – wewnętrzne i zewnętrzne półpętle, pętle i ósemki poziome (włącznie z
double outside), z wejściem i wyjściem w położeniu normalnym lub odwróconym, ósem-
ki z wejściem i/lub wyjściem w nurkowaniu. Wejście w pętlę może odbywać się w poło-
żeniu górnym (np. wybrzuszenia - bunts). Pętle mogą być koliste, czworokątne, rombo-
idalne lub ośmiokątne.


3
5.8 Kombinacje linii, kątów, pętli i beczek – 1/4 do 3/4 wewnętrznej lub zewnętrznej pętli
może być wykonane w połączeniu na wejściu lub wyjściu z linią lub kątem oraz może
obejmować beczki na linii (lub pętli).

5.9 Beczki – mogą być częścią linii lub innych figur. Beczki sterowane, 2, 4 lub 8-punktowe,
beczki szybkie normalne lub odwrócone, z typowym 1/4 a dwoma obrotami w dowolnej
pozycji. (wielokrotne beczki różnych typów mogą być wykonywane w dowolnej ilości
kombinacji z innymi figurami. Dopuszcza się wiele różnych beczek punktowych (beczki
dynamiczne podobne są do obrotowego ślizgu na ogon).

5.10 Lomczowak (Lomcevaks) – grupa manewrów mająca na celu zmienność figur charakte-
ryzująca się linią wznoszącą lub pętlą, po której następują różne rodzaje autorotacji wy-
wołane kombinacją efektów aerodynamicznych i dynamicznych. Typowym przykładem
lomczowaka jest niekontrolowany „koziołek”.



11/37zb

4
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 57 . [ 58 ] . 59 ... 70 ... 74

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: