Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: przeprowadzenia profesjonalizacji Sił Zbrojnych RP i wdrożenia nowej polityki kadrowej w polskiej armii; w tym: osoby z podwójnym obywatelstwem, będą mogli pełnić służbę zawodową w polskiej armii; przewiduje się ponadto funkcjonowanie kontraktowej zawodowej służby wojskowej dostępnej dla wszystkich chętnych, w tym dla kobiet
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1372
- Data wpłynięcia: 2008-11-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 669
1372
medycyny pracy zgodnie z zapisami art. 22 ustawy z dnia 27 czerwca 1997r o służbie medycyny
pracy (Dz. U. Nr 125, poz.1317 z 2004r.) i jest zaplanowana w budżecie na 2009 r.
V. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na rynek pracy
VI. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw:
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
gospodarkę i przedsiębiorczość.
VII. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
sytuację i rozwój regionalny.
VIII. Wpływ regulacji na zdrowie społeczeństwa.
Przepisy projektowanego rozporządzenia mają przyczynić się do uregulowania kwestii
udzielania świadczeń zdrowotnych żołnierzom zawodowym, zwłaszcza tym, którzy uczestniczą
w ćwiczeniach i szkoleniach w ramach swoich obowiązków służbowych, oraz są kierowani do
służby poza granicami państwa oraz wracają po zakończeniu tej służby.
Prowadzenie
stałej specjalistycznej opieki lekarskiej nad żołnierzami zawodowymi na
zasadach dyspanseryzacji prowadzonej w ramach corocznych badań profilaktycznych spowoduje
właściwe prowadzenie leczenia żołnierzy z określonymi jednostkami chorobowymi, a co się z
tym wiąże stały monitoring stanu zdrowia wszystkich żołnierzy prowadzony przez wojskową
służbę zdrowia. Prowadzenie systemu dyspanseryzacji to także prowadzenie profilaktyki
właściwej dla danych schorzeń co ogranicza dalszy rozwój tych chorób i powoduje zachowanie
właściwej sprawności psychofizycznej żołnierzy.
Uzupełnieniem tego elementu profilaktyki są osłonowe działania psychologiczne, które
wraz z działaniami leczniczo – rehabilitacyjnymi mają pozytywny wpływ na stan zdrowia
psychicznego i fizycznego żołnierzy.
W konsekwencji, sprawnie działający system badań lekarskich i psychologicznych, w
połączeniu z działaniami profilaktycznymi, w tym szczepieniami będzie się przyczyniał do
poprawy kondycji i stanu zdrowia żołnierzy.
25
MATERIAŁ INFORMACYJNY
PROJEKT
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia r.
w sprawie szczegółowego zakresu bezpłatnych świadczeń stomatologicznych oraz
sposobu ich zapewnienia żołnierzom zawodowym.
Na podstawie art. 67a ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej
żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 892), zarządza się, co następuje:
§ 1. 1.
ołnierzom zawodowym, zwanym dalej żołnierzami przysługują bezpłatne
świadczenia stomatologiczne w pełnym zakresie, w stomatologii zachowawczej, chirurgii
stomatologicznej, ortodoncji, chorób błon śluzowych i przyzębia oraz protetyki.
2.
ołnierzom, zwolnionym ze służby wojskowej, z zastrzeżeniem dyscyplinarnego
zwolnienia, w trakcie trwania leczenia stomatologicznego, powstałego wskutek wypadku lub
choroby pozostającej w związku z tą służbą, bezpłatne świadczenia stomatologiczne
w pełnym zakresie przysługują do czasu zakończenia leczenia.
3. ołnierzom będącymi pilotami, płetwonurkami, nurkami, skoczkami spadochronowymi
oraz wyższymi oficerami instytucji centralnych Ministerstwa Obrony Narodowej, przysługuje
leczenie protetyczne także z użyciem implantów zębowych.
4. W uzasadnionych przypadkach powstałych wskutek wypadku lub choroby pozostającej
w związku ze służbą wojskową, leczenie protetyczne implantami zębowymi, przysługuje
także innym żołnierzom, na podstawie orzeczenia komisji lekarskiej, w którym stwierdzono
związek przyczynowy urazu lub choroby ze służbą wojskową i pozytywnej opinii
wojskowego konsultanta w dziedzinie stomatologii.
§ 2. 1. ołnierze zawodowi, korzystają z bezpłatnych świadczeń stomatologicznych w
zakładach opieki zdrowotnej w jednostkach i instytucjach wojskowych.
2. W przypadku, gdy nie jest możliwe udzielenie niezbędnych świadczeń z zakresu
stomatologii w zakładach, wymienionych w ust. 1, żołnierze zawodowi korzystają
z bezpłatnych świadczeń stomatologicznych, w innych zakładach opieki zdrowotnej
utworzonych przez Ministra Obrony Narodowej.
3. ołnierze, korzystają z bezpłatnych świadczeń stomatologicznych w innych zakładach
opieki zdrowotnej, jeżeli:
1) w przypadku nagłego zachorowania, w miejscowości, w której przebywają, nie ma
zakładów opieki zdrowotnej wymienionych w ust. 1 i 2;
2) zachodzi konieczność udzielenia świadczeń stomatologicznych, których nie udzielają
zakłady opieki zdrowotnej wymienione w ust. 2, po uzyskaniu zgody wojskowego
konsultanta w dziedzinie stomatologii.
4. ołnierzom skierowanym na leczenie stomatologiczne, poza miejsce pełnienia służby,
przysługuje bezpłatny przejazd na koszt Ministerstwa Obrony Narodowej zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
§ 3. 1. Leczenie stomatologiczne, na zasadach jak w rozporządzeniu, w zakładach opieki
zdrowotnej wymienionych w § 2 ust. 1 udzielane jest na podstawie dokumentu,
potwierdzającego tożsamość żołnierza zawodowego, wystawionego przez właściwy podmiot
jednostki wojskowej.
2. Specjalistyczne leczenie stomatologiczne, na zasadach jak w rozporządzeniu, w zakładach
opieki zdrowotnej wymienionych w § 2 ust. 2 udzielane jest na podstawie skierowania lekarza
dentysty z dokumentem potwierdzającym tożsamość żołnierza, wystawionym przez właściwy
podmiot jednostki wojskowej.
§ 4. Koszty związane z leczeniem stomatologicznym udzielonym żołnierzom pokrywane są
przez dowódcę jednostki budżetowej, na której zaopatrzeniu finansowym jest jednostka
wojskowa leczonego żołnierza.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie 14 dni od dnia ogłoszenia.
2
UZASADNIENIE
Na podstawie art. 67a ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej
żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 892) Inspektorat Wojskowej Służby
Zdrowia przygotował projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie
szczegółowego zakresu bezpłatnych świadczeń stomatologicznych oraz sposobu ich
zapewnienia żołnierzom zawodowym. W tym akcie prawnym ujęto zakres bezpłatnych
świadczeń stomatologicznych obejmujących stomatologię zachowawczą, chirurgię
stomatologiczną, ortodoncję, choroby błon śluzowych i przyzębia oraz protetykę, który będzie
realizowany przez dentystów zatrudnionych w zakładach opieki zdrowotnej utworzonych
przez Ministra Obrony Narodowej. Odstępstwem będą tylko sporadyczne przypadki kiedy
żołnierz zawodowy znajdzie się z bólem zęba w miejscowości, gdzie nie będzie wojskowego
zakładu opieki zdrowotnej, lub żaden zakład opieki zdrowotnej utworzony przez Ministra
Obrony Narodowej nie ma możliwości wykonania wysokospecjalistycznego świadczenia
stomatologicznego.
Wyszczególnienie w §1 ust. 3 grupy żołnierzy tj.: pilotów statków powietrznych,
płetwonurków, nurków, skoczków spadochronowych oraz wyższych rangą i stażem
wojskowym żołnierzy centralnych instytucji Ministerstwa Obrony Narodowej, podyktowane
jest koniecznością szczególnego zabezpieczenia medycznego grupy specjalistów
decydujących o obliczu i funkcjonowaniu Sił Zbrojnych oraz żołnierzy o najwyższych
kwalifikacjach i kompetencjach zawodowych.
W § 3 przedstawiono sposób realizacji świadczeń stomatologicznych na rzecz
żołnierzy, które będą zapewnione w zakresie profilaktyki i leczenia zachowawczego przez
dentystów w jednostkach i instytucjach wojskowych. Natomiast wszystkie przypadki
wymagające specjalistycznego leczenia stomatologicznego włącznie z chirurgią urazowo-
szczękową, będą zaopatrywane w zakładach opieki zdrowotnej utworzonych przez Ministra
Obrony Narodowej, które posiadają wysoko wykwalifikowany personel dentystyczny i
odpowiedni sprzęt dentystyczny.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI:
1. Zakres obowiązywania projektowanych regulacji prawnych:
Regulacja obejmie wszystkich żołnierzy zawodowych, którzy zostaną objęci bezpłatnymi
świadczeniami stomatologicznymi.
2. Konsultacje społeczne:
Przedstawiony projekt nie wymaga konsultacji społecznych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego:
Regulacja będzie finansowana z budżetu państwa, z części której dysponentem jest Minister
Obrony Narodowej i wyniesie w pierwszym roku ok. 40 mln zł.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy:
Regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw:
Regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w
tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw:
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny:
Regulacja nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wpływ regulacji na zdrowie społeczeństwa:
Regulacja poprzez profilaktykę stomatologiczną i leczenie poprawi stan uzębienia wszystkich
żołnierzy zawodowych, a także wpłynie na poprawę ogólnego stanu zdrowia.
3
MATERIAŁ INFORMACYJNY
Projekt
27.08.2008r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia r.
w sprawie wykazu i rejestru szczepień ochronnych dla żołnierzy zawodowych
oraz zasad przeprowadzania tych szczepień
Na podstawie art. 67b. ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej
żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 892), zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa wykaz szczepień ochronnych dla żołnierzy zawodowych
uwzględniający specyfikę służby wojskowej oraz zasady ich przeprowadzania.
§ 2. 1. Wykaz o którym mowa w § 1 zawarty jest w Programie Szczepień Ochronnych,
zwanym dalej „Programem”, stanowiącym załącznik do rozporządzenia. Program
publikowany jest w formie Komunikatu Głównego Inspektora Sanitarnego Wojska
Polskiego w sprawie zasad przeprowadzania szczepień ochronnych w resorcie obrony
narodowej.
2.
Komunikat określa szczepienia bezwzględnie wymagane u osób narażonych na
określone czynniki chorobotwórcze oraz wskazane do wykonania w ramach osłony
epidemiologicznej wojsk.
§ 3. Ze względu na zmianę sytuacji epidemiologicznej lub postęp wiedzy medycznej,
Główny Inspektor Sanitarny Wojska Polskiego może wprowadzać zmiany do
Komunikatu Głównego Inspektora Sanitarnego Wojska Polskiego w sprawie zasad
przeprowadzania szczepień ochronnych w resorcie obrony narodowej.
§ 4. Program realizują jednostki organizacyjne wojskowej służby zdrowia, zgodnie
z trybem i warunkami określonymi przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
§ 5. Odpowiedzialnymi za realizację Programu są dyrektorzy, dowódcy, szefowie i
komendanci komórek organizacyjnych resortu oraz jednostek podległych lub
nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.
§ 6. 1. Tworzy się w resorcie Obrony Narodowej „Centralny rejestr szczepień ”, zwany
dalej Rejestrem.
2. Za prowadzenie i aktualizację Rejestru odpowiedzialny jest Komendant Centrum
Reagowania Epidemiologicznego Sił Zbrojnych RP.
3. Rejestr stanowi bazę danych na temat realizacji szczepień wśród żołnierzy, określa
osiągnięty poziom immunizacji w Siłach Zbrojnych.
§ 7. Szczepienia przeprowadza się na zasadach ogólnych zgodnie z przepisami zawartymi w
ustawie o chorobach zakaźnych i zakażeniach.
§ 8. Za dystrybucję preparatów immunogennych w resorcie obrony narodowej
odpowiedzialni są:
1) Komendant Wojskowego Ośrodka Farmacji i Techniki Medycznej w Celestynowie –
przechowywanie i dystrybucja do Wojskowych Ośrodków Medycyny Prewencyjnej;
2) Komendanci Wojskowych Ośrodków Medycyny Prewencyjnej – redystrybucja do
poszczególnych jednostek organizacyjnych resortu, każdy w zakresie swojej
właściwości terytorialnej.
§ 9. Nadzór merytoryczny nad realizacją Programu, prowadzeniem Rejestru i promocji w
zakresie szczepień ochronnych, zakupem preparatów immunogennych oraz nadzorem
1
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1372
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei