Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: przeprowadzenia profesjonalizacji Sił Zbrojnych RP i wdrożenia nowej polityki kadrowej w polskiej armii; w tym: osoby z podwójnym obywatelstwem, będą mogli pełnić służbę zawodową w polskiej armii; przewiduje się ponadto funkcjonowanie kontraktowej zawodowej służby wojskowej dostępnej dla wszystkich chętnych, w tym dla kobiet
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1372
- Data wpłynięcia: 2008-11-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 669
1372
spełnieniu łącznie następujących warunków:
1) wydaniu decyzji o mianowaniu żołnierza na stopień wojskowy odpowiadający stopniowi
etatowemu stanowiska służbowego, na jakie żołnierz ten ma być wyznaczony;
2) wydaniu decyzji o wyznaczeniu żołnierza na wyższe stanowisko służbowe;
3) stwierdzeniu przez dowódcę jednostki wojskowej w rozkazie dziennym daty objęcia przez
żołnierza obowiązków na stanowisku służbowym.
2. Warunek zawarty w ust. 1 pkt 1 nie jest wymagany w przypadku żołnierza, o którym
mowa w art. 31 ust. 3 ustawy.
§ 11. 1. ołnierzowi można powierzyć czasowe pełnienie obowiązków służbowych na
jednym stanowisku służbowym.
2.
Dowódca jednostki wojskowej, który dodatkowo powierzył żołnierzowi czasowe
pełnienie obowiązków, oraz dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego
do spraw kadr w przypadku, o którym mowa w art. 25 ust. 1a ustawy, stwierdzają w swoich
rozkazach dziennych datę objęcia przez żołnierza czasowego pełnienienia obowiązków na
powierzonym stanowisku służbowym i datę ich zakończenia.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 mają zastosowanie do powierzania żołnierzowi obowiązków
pracownika wojska.
§ 12. ołnierzy pozostających w związku małżeńskim wyznacza się na stanowiska służbowe
- w miarę możliwości - w tym samym garnizonie lub w miejscowościach pobliskich, w
rozumieniu przepisów o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 13. 1. W decyzji personalnej o wyznaczeniu żołnierza na stanowisko służbowe określa się
datę rozpoczęcia i zakończenia kadencji na tym stanowisku. Okresy kadencji powinny się
kończyć z ostatnim dniem kwartału kalendarzowego.
3. Przedłużenia żołnierzowi okresu kadencji na zajmowanym stanowisku służbowym
dokonuje podmiot właściwy do wyznaczenia na stanowisko służbowe, wydając w tym celu
decyzję personalną, w której określa nowy termin zakończenia kadencji.
§ 14. 1. W przypadku żołnierza, o którym mowa w art. 28 ust. 2 lub art. 29 ust. 2 ustawy,
decyzję o zakwalifikowaniu zainteresowanego żołnierza na egzamin odpowiednio na oficera lub
podoficera podejmuje dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do
spraw kadr, na wniosek dowódcy jednostki wojskowej, przesłany drogą służbową.
2. Egzamin na oficera lub podoficera żołnierz zdaje po ukończeniu stosownego szkolenia
odpowiednio w uczelni wojskowej albo w szkole podoficerskiej.
§ 15. 1. ołnierza, który orzeczeniem wojskowej komisji lekarskiej został uznany za
niezdolnego do pełnienia służby w określonych jednostkach wojskowych albo na zajmowanym
stanowisku służbowym, zwalnia się z zajmowanego stanowiska służbowego.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, dowódca jednostki wojskowej występuje do
właściwego podmiotu z wnioskiem o wyznaczenie żołnierza na stanowisko służbowe
odpowiadające jego stanowi zdrowia i kwalifikacjom.
4
§ 16. 1. W razie wyznaczenia żołnierza na stanowisko służbowe poza dotychczasową
jednostką wojskową, dowódca jednostki wojskowej rozlicza żołnierza i ogłasza w rozkazie
dziennym datę jego odejścia z jednostki.
2. Dowódca jednostki wojskowej kieruje żołnierza do jednostki wojskowej, w której został
wyznaczony na nowe stanowisko służbowe, określając termin tak, aby mógł on stawić się w niej
w dniu określonym w decyzji personalnej o wyznaczeniu na stanowisko.
3. W razie gdy z ważnych powodów dowódca jednostki, o którym mowa w ust. 1, nie może
wykonać decyzji o wyznaczeniu na stanowisko służbowe w terminie określonym w decyzji
personalnej, o której mowa w ust. 2, informuje niezwłocznie o tym podmiot, który wydał tę
decyzję, podając faktyczne przyczyny zwłoki, oraz informuje o tym fakcie dowódcę jednostki
wojskowej, do której żołnierz został wyznaczony na stanowisko.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, podmiot, który wydał decyzję o wyznaczeniu na
stanowisko służbowe, określa ostateczny termin skierowania żołnierza na nowe stanowisko.
§ 17. W przypadku wprowadzenia nowego etatu jednostki wojskowej lub zmian do etatu
jednostki wojskowej, powodujących zmianę nazwy stanowiska służbowego, oznaczenia korpusu
osobowego, grupy osobowej albo grupy uposażenia, podmiot właściwy do wyznaczenia na
stanowisko może wyznaczyć żołnierza na zmienione stanowisko. ołnierz pełni służbę na
zmienionym stanowisku służbowym, z uwzględnieniem upływu części kadencji na stanowisku
zajmowanym przed tym wyznaczeniem.
§ 18. 1. ołnierza zawodowego zalicza się do określonego korpusu osobowego i grupy
osobowej zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami.
2. Zaliczenie do określonego korpusu i grupy osobowej następuje w rozkazie personalnym o
powołaniu do zawodowej służby wojskowej.
§ 19. ołnierza można przenieść do innego korpusu osobowego lub grupy osobowej, w
szczególności w razie:
1) zniesienia korpusu osobowego lub grupy osobowej w tym korpusie, do których żołnierz był
zaliczony, bądź zmniejszenia stanu etatowego w obrębie korpusu osobowego, w którym
pełni służbę;
2) utworzenia nowego korpusu osobowego lub grupy osobowej w istniejącym korpusie
osobowym bądź z uwagi na konieczność dokonania uzupełnienia stanu etatowego w
istniejących korpusach osobowych lub grupach osobowych.
§ 20. 1. ołnierza przenoszonego w czasie pełnienia służby wojskowej do innego korpusu
osobowego lub grupy osobowej można skierować uprzednio do odbycia kursu specjalistycznego,
szkolenia lub stażu.
2. Wyznaczenie żołnierza na stanowisko służbowe w trybie, o którym mowa w ust. 1,
następuje z uwzględnieniem wymogów w zakresie wykształcenia, kwalifikacji i stanu zdrowia
określonych w karcie opisu stanowiska służbowego, na które żołnierz ten ma być wyznaczony.
§ 21. 1. Liczba stanowisk przeznaczonych na potrzeby tworzenia rezerwy kadrowej wynosi 2
% ogólnej liczby stanowisk służbowych.
2. Limit żołnierzy, którzy mogą pozostawać w rezerwie kadrowej, wynosi dla:
1) Ministra Obrony Narodowej - 30 % ogólnej liczby stanowisk służbowych przewidzianych
dla rezerwy kadrowej;
5
2) dyrektora departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego w sprawach kadr - 70
% ogólnej liczby stanowisk służbowych przewidzianych dla rezerwy kadrowej.
§ 22. 1. Podmiot określony w art. 20 ust. 3 ustawy, przenosi żołnierza do rezerwy kadrowej
w celu odbycia studiów, kursu, stażu lub specjalizacji na wniosek podmiotu właściwego do
wyznaczania na stanowisko służbowe po odbyciu studiów, kursu, stażu lub specjalizacji.
2. We wniosku, o którym mowa w ust. 1, podaje się datę zwolnienia żołnierza ze stanowiska
służbowego, w celu określenia terminu rozpoczęcia okresu przebywania w rezerwie kadrowej.
3. Podmiot właściwy do przeniesienia żołnierza do rezerwy kadrowej, w przypadkach, o
których mowa w ust. 1, z chwilą upływu okresu przebywania w rezerwie kadrowej i ukończenia z
wynikiem pozytywnym studiów, kursu, stażu lub specjalizacji wyznacza tego żołnierza na
kolejne stanowisko służbowe lub kieruje do podmiotu właściwego do jego wyznaczenia na
stanowisko.
§ 23. 1. Przepisy § 22 ust. 1 i 2 stosuje się także do żołnierzy, których przewiduje się
wyznaczyć na inne stanowisko służbowe, a którzy nie mogą z innych przyczyn objąć go
bezpośrednio po zakończeniu kadencji, oraz do żołnierzy, o których mowa w art. 20 ust. 1a
ustawy.
2. W przypadku skierowania żołnierza pozostającego w rezerwie kadrowej do wykonywania
obowiązków w określonej jednostce wojskowej zakres wykonywania przez żołnierza zadań
służbowych oraz sposób rozliczania z ich wykonania określa dowódca tej jednostki.
3. Przepis ust. 2 nie ma zastosowania do żołnierzy, o których mowa w art. 20 ust. 1a ustawy.
4. Podmiot właściwy do przeniesienia żołnierza do rezerwy kadrowej, w przypadku, o
którym mowa w ust. 1, z chwilą upływu okresu przebywania w rezerwie kadrowej wyznacza go
na stanowisko służbowe lub kieruje do podmiotu właściwego do wyznaczenia na stanowisko albo
zwalnia go z zawodowej służby wojskowej.
§ 24. 1. W decyzji personalnej o przeniesieniu żołnierza do rezerwy kadrowej ustala się:
1) datę rozpoczęcia i zakończenia okresu przebywania w rezerwie kadrowej;
2) miejsce wykonywania przez tego żołnierza obowiązków służbowych;
3) miejsce
zaopatrzenia
logistycznego i finansowego.
2. Ewidencję żołnierzy przeniesionych do rezerwy kadrowej prowadzi dyrektor
departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr.
§ 25. 1. Corocznego przeglądu kadrowego dokonują dowódcy jednostek wojskowych.
2. Przeglądem kadrowym obejmuje się wszystkich żołnierzy zawodowych pełniących służbę
w jednostce wojskowej.
3. Przegląd kadrowy w szczególności polega na:
1) porównaniu stanu ewidencyjnego żołnierzy zawodowych w jednostce wojskowej, z jej
stanem etatowym;
2) porównaniu kwalifikacji posiadanych przez żołnierzy zawodowych z wymaganiami
zawartymi w opisach zajmowanych przez nich stanowisk służbowych;
3) innych, nie wymienionych w pkt 1-2, zagadnień dotyczących spraw kadrowych.
§ 26. Przegląd kadrowy sporządza się w danym roku kalendarzowym, za okres od dnia 1
stycznia do dnia określonego w ust. 2 dla poszczególnych podmiotów, z uwzględnieniem
6
przedsięwzięć kadrowych przewidzianych do realizacji do końca ocenianego roku
kalendarzowego.
2. Podmioty, o których mowa w art. 44 ust. 1 ustawy, dokonują przeglądu kadrowego w
terminach:
1) do dnia 31 października - wymienieni w art. 44 ust. 1 pkt 4 ustawy;
2) do dnia 20 listopada - wymienieni w art. 44 ust. 1 pkt 3 ustawy;
3) do dnia 15 grudnia - wymienieni w art. 44 ust. 1 pkt 2 ustawy, z wyjątkiem Szefa Sztabu
Generalnego Wojska Polskiego, który dokonuje przeglądu kadrowego do dnia 15 stycznia
roku następnego.
3. Osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej oraz
dyrektorzy (szefowie) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej dokonują
przeglądu kadrowego w terminie do dnia 15 grudnia.
§ 27. 1. Wyniki z przeglądu kadrowego dowódca jednostki wojskowej przesyła
bezpośredniemu przełożonemu.
2. Osoby, o których mowa w § 26 ust. 3, wyniki z przeglądu kadrowego przedstawiają
Ministrowi Obrony Narodowej za pośrednictwem dyrektora departamentu Ministerstwa Obrony
Narodowej właściwego do spraw kadr.
3. Materiały niezbędne do przeprowadzenia przeglądu kadrowego sporządzają i koordynują
ich przygotowanie, szefowie (kierownicy) komórek wewnętrznych właściwych w sprawach kadr,
osoby zajmujące stanowiska służbowe, właściwe w sprawach kadr lub osoby, którym powierzono
wykonywanie spraw kadrowych.
§ 28. Dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr:
1) koordynuje proces przeprowadzania przeglądu kadrowego oraz określa jego zakres tematyczny;
2) w terminie do dnia 28 lutego roku następnego, opracowuje i przedstawia Ministrowi Obrony
Narodowej wyniki przeglądu kadrowego w resorcie obrony narodowej za rok poprzedni;
3) na podstawie wyników, o których mowa w pkt 1, opracowuje projekt wytycznych Ministra
Obrony Narodowej do działalności kadrowej.
§ 29. ołnierza, który w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia spełniał określone
w dotychczasowych przepisach wymagania do zajmowania stanowiska służbowego o
określonym stopniu etatowym, uważa się za spełniającego warunki do wyznaczenia na to samo
lub równorzędne stanowisko służbowe.
§ 30. Traci moc rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 18 grudnia 2007 r. w
sprawie trybu wyznaczania żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe i zwalniania z tych
stanowisk (Dz. U. Nr 243, poz. 1788).
§ 31. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
7
Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 46 ust. 1
ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2008 r.
Nr 141, poz. 892) w brzmieniu nadanym art. 1 pkt 27 ustawy z dnia …….. r. o zmianie ustawy o
służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr …, poz….).
Projektowane rozporządzenie ma zastąpić rozporządzenie Ministra Obrony dnia 18 grudnia 2007
r. w sprawie trybu wyznaczania żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe i zwalniania z
tych stanowisk (Dz. U. Nr 243, poz. 1788).
Projekt, jest konsekwencją zmian ustawowych dotyczących minimalnych wymagań w
zakresie wykształcenia do wyznaczenia na pierwsze stanowisko służbowe w poszczególnych
korpusach kadry, zasad wyznaczania na pierwsze i kolejne stanowiska służbowe, podmiotów
właściwych w sprawie wyznaczania i zwalniania z tych stanowisk, jak również obowiązku
przeprowadzania corocznego przeglądu kadrowego.
W związku ze zmianami dokonanymi w wojskowej ustawie pragmatycznej
w zaprezentowanych powyżej obszarach, w projekcie rozporządzenia określono wymagania
kwalifikacyjne do wyznaczania na poszczególne stanowiska służbowe, szczegółowy tryb
wyznaczania żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe i zwalniania z tych stanowisk, w
tym zasady i tryb organizacji oraz kierowania żołnierzy zawodowych na kursy specjalistyczne
przed wyznaczeniem na stanowiska służbowe, szczegółowe warunki i tryb zaliczania i
przenoszenia żołnierzy zawodowych do innego korpusu osobowego lub grupy osobowej, tryb
przenoszenia żołnierzy zawodowych do rezerwy kadrowej, warunki i sposób pełnienia przez nich
zawodowej służby wojskowej w tym okresie, a także sposób nakładania na nich zadań
służbowych oraz rozliczania z ich wykonania oraz limit żołnierzy zawodowych pozostających w
rezerwie kadrowej dla Ministra Obrony Narodowej i dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony
Narodowej właściwego do spraw kadr, w ramach ogólnej liczby stanowisk służbowych.
W wojskowej ustawie pragmatycznej zostały określone minimalne wymagania w zakresie
wykształcenia do wyznaczenia na pierwsze stanowisko służbowe w korpusach kadry (art. 36
ustawy), rozporządzenie określa pozostałe wymagania kwalifikacyjne do wyznaczenia na
stanowiska służbowe. System ten, oparty jest na generalnym założeniu, że każde wyznaczenie na
kolejne wyższe stanowisko służbowe związane z mianowaniem na odpowiedni stopień wojskowy
zgodny ze stopniem etatowym stanowiska służbowego, poprzedzone jest odbyciem
odpowiedniego kursu organizowanego w ramach szkolnictwa wojskowego.
Nadto rozporządzenie określa, że żołnierze zawodowi w okresie pozostawania w rezerwie
kadrowej podlegają regułom pełnienia zawodowej służby wojskowej i wykonują zadania
służbowe określone przez podmiot, u którego żołnierz w rezerwie kadrowej pozostaje.
W rozporządzeniu uregulowano również tryb kierowania na egzamin na
oficera,
podoficera i szeregowego zawodowego, który posiada ukończone studia wyższe i bardzo dobrą
ogólną ocenę w opinii służbowej oraz tryb kierowania na egzamin na podoficera szeregowego
zawodowego, który posiada ukończoną szkołę średnią i bardzo dobrą ocenę w opinii służbowej,
po zaistnieniu potrzeb Sił Zbrojnych. W obu przypadkach, decyzję o zakwalifikowaniu
zainteresowanego żołnierza zawodowego na egzamin odpowiednio na oficera lub podoficera
podejmował będzie dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do
spraw kadr, na wniosek dowódcy jednostki wojskowej, przesłany drogą służbową. ołnierze ci,
egzaminy na oficera lub podoficera zdawać będą po ukończeniu stosownego szkolenia
odpowiednio w uczelni wojskowej lub szkole podoficerskiej.
Ponadto określono terminy i sposób przeprowadzania corocznego przeglądu kadrowego.
8
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1372
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei