Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: przeprowadzenia profesjonalizacji Sił Zbrojnych RP i wdrożenia nowej polityki kadrowej w polskiej armii; w tym: osoby z podwójnym obywatelstwem, będą mogli pełnić służbę zawodową w polskiej armii; przewiduje się ponadto funkcjonowanie kontraktowej zawodowej służby wojskowej dostępnej dla wszystkich chętnych, w tym dla kobiet
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1372
- Data wpłynięcia: 2008-11-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 669
1372
Bli sza:
Dalsza:
NIS:
Nazwa podmiotu wła ciwego do
Stopie wojskowy,
Podpis i data
okre lenia prognozy
imi i nazwisko
mp.
Dnia……………………………..
OPINIE KOLEJNYCH PRZEŁO ONYCH
Treść opinii:
IX. ADNOTACJE
A. Informacje dotycz ce sposobu powiadomienia ołnierza o indywidualnej prognozie przebiegu zawodowej słu by wojskowej
Tryb poinformowania ołnierza o indywidualnej prognozie przebiegu zawodowej słu by wojskowej:
………………………………………………………………………………………….
................................
(podpis opiniowanego)
………………………………………………………………………………………….
................................
(data)
(stopień wojskowy, nazwisko, imię, stanowisko osoby informującej, data, podpis)
B. Zmieniona lub nowa indywidualna prognoza przebiegu zawodowej słu by wojskowej:
7
Opinia służbowa za okres od ….-….-………. do ….-….-………. PESEL-…………………………..
Uwagi i wyja nienia
*) Skale umieszczone w części II arkusza dotycz ró nych cech osobowych opiniowanego. Skrajne punkty skali zostały opisane i oznaczaj
największe natę enie danej cechy.
Zaznacz jeden krzy yk na ka dej skali. Na ka dej skali zaznacz miejsce (skreślaj c krzy yk w wybranym miejscu skali), które najlepiej
odzwierciedla Twoj ocenę właściwości reprezentowanych przez opiniowanego. Wybór wartości skrajnych po lewej lub prawej stronie skali będzie
oznaczał, e w Twojej ocenie - opiniowany zdecydowanie posiada dan właściwość. Np. je eli zaznaczysz lewy skrajny punkt na skali I
(Predyspozycje przywódcze), będzie to oznaczało, e oceniasz opiniowanego jednoznacznie jako typ przywódcy, zdecydowanie posiadaj cego
preferencje w kierunku kierowania innymi lud mi. Je eli zaznaczysz prawy skrajny punkt na skali I, będzie to oznaczało, e opiniowany najlepiej
funkcjonuje jako podwładny i współpracownik, nie przejawia cech lidera. Dokonuj c oceny w innym (ni skrajne) miejscu skali I, wska esz w jakim
stopniu zachowanie opiniowanego jest zbli one do typu dowódcy /szefa/ (ocena bli ej lewego skraju skali) b d osoby, która ma preferencje do
bycia podwładnym (ocena bli ej prawego końca skali). Nie jest dopuszczalne postawienie więcej ni jednego krzy yka na ka dej ze skal. Ludzie
stosunkowo rzadko prezentuj skrajne typy przywódcy czy podwładnego. Celem oceny jest wskazanie, jakie preferencje posiada dana osoba, czy
np. lepiej funkcjonuje w roli kogoś kto kieruje innymi, czy te woli być kierowana. Takiej oceny mo na dokonać na podstawie obserwacji zachowań
opiniowanego, które zostały zaobserwowane najczęściej, które dominuj w jego sposobie bycia.
Ocenie podlegaj cechy osobowe opiniowanego w zakresie:
• (skala I – Predyspozycje przywódcze) Opiniuj cy ocenia, w jakim stopniu ołnierz przejawia cechy przywódcy, lidera, czy potrafi
kierować innymi, czy lubi dominować, posiadać władzę, czy potrafi skutecznie wpływać na innych ludzi, motywować ich do działania, (lewa
część skali), czy raczej preferuje sytuacje, w których jest podwładnym, wykonawc , unika wpływania na innych i podejmowania decyzji,
unika dominacji, nie przeszkadza mu konieczność podporz dkowania się woli innych i najefektywniej pracuje występuj c w takiej roli
(prawa część skali).
• (skala II – Samodzielno ć) Opiniuj cy ocenia, czy ołnierzowi mo na powierzyć stanowisko samodzielne, na którym powinien pracować,
nie oczekuj c wielu wskazówek (lewa część skali), na ile natomiast preferuje sytuacje, gdy ma jasno określony cel i sposób działania,
pracuje pod kierunkiem innych ludzi, oczekuj c wskazówek oraz kontroli (prawa część skali).
• (skala III – Zdolno ć dostosowania si do reguł i norm) Opiniuj cy ocenia, czy ołnierz potrafi funkcjonować według ściśle określonych
zasad, instrukcji, norm, reguł (lewa część skali), czy preferuje swobodę działania, gdy wtedy dopiero mo e w pełni rozwin ć swoje
pomysły, mo liwości i efektywność (prawa część skali).
• (skala IV – Komunikatywno ć) Opiniuj cy ocenia sposób komunikowania się ołnierza z innymi lud mi, otwartość w relacjach z innymi,
towarzyskość, umiejętność prezentowania swojego stanowiska, przekonywania do swoich racji (lewa część skali), b d preferowanie
pracy indywidualnej, w której nie ma potrzeby kontaktowania się z wieloma lud mi, komunikowania informacji, czy wpływania na innych
ludzi (prawa część skali).
• (skala V – Tempo pracy) Opiniuj cy ocenia zdolności ołnierza w zakresie szybkości jego pracy w ró nych warunkach, w tym presji
czasu i sytuacji, umiejętności dostosowania się do zmian tempa pracy i rodzaju działania(lewa część skali) , b d preferencje do pracy w
warunkach stałych, nie pod presj , trzymanie się własnego tempa pracy (prawa część skali).
• (skala VI – Dyspozycyjno ć) Opiniuj cy ocenia, czy ołnierz jest gotów poświęcić swój czas oraz dostosować miejsce pobytu do
oczekiwań przeło onych, zwi zanych z wykonywaniem zadań słu bowych (lewa część skali), czy te preferuje stabilizację, jest
przywi zany do miejsca, w którym słu y (prawa część skali).
• (skala VII – Odporno ć psychiczna i fizyczna) Opiniuj cy ocenia, czy ołnierz potrafi działać w sposób efektywny w warunkach
prze ywanego stresu, w sytuacjach silnych obci eń psychicznych i fizycznych (lewa część skali), czy te do skutecznego wykonywania
zadań potrzebuje standardowych warunków, w których zwykle funkcjonuje, w sytuacjach przewidywalnych, znanych (prawa część skali).
• (skala VIII – Odpowiedzialno ć) Opiniuj cy ocenia, na ile ołnierz przejawia odwagę i gotowość do ponoszenia konsekwencji
podejmowanych działań (lewa część skali), czy te preferuje sytuacje, w których kto inny miałby odpowiadać za skutki jego działalności,
obawia się i unika odpowiedzialności, gdy stanowi to dla niego zbyt du e obci enie psychiczne (prawa część skali) .
• (skala IX – Umiej tno ć współpracy w zespole) Opiniuj cy ocenia, w jakim stopniu ołnierz przejawia skłonność do kompromisu,
współpracuj c z innymi, czy potrafi uznać wspólny cel jako nadrzędny ponad swoim interesem (opini ) (lewa część skali), czy te
wywołuje konflikty, nie potrafi się dostosować, działa w sposób destrukcyjny, nie zwa aj c na wspólny cel (prawa część skali).
• (skala X – Kultura osobista) Opiniuj cy ocenia, na ile opiniowany potrafi odnosić się do innych ludzi z szacunkiem, zachowywać się
stosownie do okoliczności społecznych (lewa część skali), czy te lekcewa y zasady współ ycia społecznego, w kontaktach
międzyludzkich cechuje go wulgaryzm lub przedmiotowe traktowanie innych ludzi (prawa część skali).
• (skala XI – Dbało ć o wygl d zewn trzny) Opiniuj cy ocenia, na ile opiniowany dba o staranność i schludność munduru lub ubioru
(lewa część skali), czy te nie dba o przestrzeganie zasad w tym zakresie (prawa część skali).
8
Opinia służbowa za okres od ….-….-………. do ….-….-………. PESEL-…………………………..
MATERIAŁ INFORMACYJNY
PROJEKT
23.10.2008 r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia ………….. 2008 r.
w sprawie trybu wyznaczania żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe i zwalniania
z tych stanowisk
Na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy
zawodowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 892) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe wymagania kwalifikacyjne do wyznaczania na poszczególne stanowiska
służbowe;
2) szczegółowy tryb wyznaczania żołnierzy zawodowych, zwanych dalej "żołnierzami", na
stanowiska służbowe i zwalniania z tych stanowisk, w tym tryb organizacji oraz kierowania
żołnierzy na kursy specjalistyczne i szkolenie oraz staż przed wyznaczeniem na stanowiska;
3) szczegółowe warunki i tryb zaliczania i przenoszenia żołnierzy do innego korpusu
osobowego lub grupy osobowej;
4) tryb przenoszenia żołnierzy do rezerwy kadrowej, warunki i sposób pełnienia przez nich
zawodowej służby wojskowej w tym okresie, a także sposób nakładania na nich zadań
służbowych oraz rozliczania z ich wykonania oraz limit żołnierzy pozostających w rezerwie
kadrowej dla poszczególnych podmiotów wymienionych w art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 11
września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, zwanej dalej "ustawą";
5) terminy i sposób przeprowadzania corocznego przeglądu kadrowego
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dowódcy jednostki wojskowej, należy przez to
rozumieć dowódcę jednostki wojskowej, w której żołnierz zajmuje stanowisko służbowe lub do
której został skierowany w ramach pełnienia zawodowej służby wojskowej w rezerwie kadrowej
lub w dyspozycji.
§ 3. Wymagania kwalifikacyjne do wyznaczenia na poszczególne stanowiska służbowe są
następujące:
1) dla szeregowych zawodowych zaszeregowane do stopni etatowych:
a) szeregowego (marynarza) - ukończenie gimnazjum,
b) starszego szeregowego (starszego marynarza) - ukończenie kursu (kursów) określonych w
karcie opisu stanowiska służbowego;
1
2) dla podoficerów zawodowych zaszeregowane do stopni etatowych:
a) kaprala (mata) – ukończenie szkoły średniej,
b) od starszego kaprala (starszego mata) do starszego chorążego sztabowego (starszego
chorążego sztabowego marynarki) - ukończenie kursu (kursów) określonego w karcie
opisu stanowiska służbowego;
3) dla oficerów zawodowych zaszeregowane do stopni etatowych:
a) podporucznika (podporucznika marynarki) - posiadanie dyplomu ukończenia studiów
wyższych,
b) porucznika (porucznika marynarki) i kapitana (kapitana marynarki)- ukończenie kursu
(kursów), stażu lub specjalizacji określonych w karcie opisu stanowiska służbowego,
c)
majora (komandora podporucznika) – posiadanie tytułu zawodowego magistra
(równorzędnego),
d) podpułkownika (komandora porucznika) - ukończenie kursu (kursów), stażu lub
specjalizacji określonych w karcie opisu stanowiska służbowego,
e) pułkownika (komandora) - ukończenie studiów podyplomowych lub posiadanie stopnia
naukowego doktora,
f) od generała brygady (kontradmirała) do generała (admirała) - ukończenie studium polityki
obronnej lub innych równorzędnych studiów lub kursów specjalistycznych oraz stażu albo
specjalizacji określonych w karcie opisu stanowiska służbowego.
§ 4. ołnierza wyznacza się tylko na jedno stanowisko służbowe w ramach korpusu kadry, w
którym pełni zawodową służbę wojskową.
§ 5. 1.
Absolwenta uczelni wojskowej, kształcącej kandydatów na oficerów, a także
absolwenta, który ukończył szkolenie wojskowe, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy,
wyznacza się na stanowisko służbowe zaszeregowane do stopnia etatowego podporucznika
(podporucznika marynarki).
2. Oficera rezerwy, o którym mowa w art. 11 ust. 2 pkt 1 lit. b i art. 12 ust. 2 pkt 1 ustawy,
powołanego do zawodowej służby wojskowej wyznacza się na stanowisko służbowe:
1) zaszeregowane do stopnia etatowego odpowiadającego stopniowi wojskowemu posiadanemu
przez tego żołnierza przed powołaniem do zawodowej służby wojskowej albo
2) zaszeregowane do stopnia etatowego bezpośrednio wyższego od stopnia wojskowego
posiadanego przez tego żołnierza przed powołaniem do zawodowej służby wojskowej, po
mianowaniu na stopień wojskowy odpowiadający stopniowi etatowemu stanowiska
służbowego na jakie ma być wyznaczony.
3. Absolwenta szkoły podoficerskiej, kształcącej kandydatów na żołnierzy zawodowych,
wyznacza się na stanowisko służbowe zaszeregowane do stopnia etatowego kaprala (mata).
4. Podoficera rezerwy, o którym mowa w art. 11 ust. 2 pkt 2 lit. b i art. 12 ust. 2 pkt 2
ustawy, powołanego do zawodowej służby wojskowej wyznacza się na stanowisko służbowe:
1) zaszeregowane do stopnia etatowego odpowiadającego stopniowi wojskowemu posiadanemu
przez tego żołnierza przed powołaniem do zawodowej służby wojskowej albo
2) zaszeregowane do stopnia etatowego bezpośrednio wyższego od stopnia wojskowego
posiadanego przez tego żołnierza przed powołaniem do zawodowej służby wojskowej, po
mianowaniu na stopień wojskowy odpowiadający stopniowi etatowemu stanowiska
służbowego na jakie ma być wyznaczony.
2
5. Absolwenta ośrodka szkolenia, kształcącego kandydatów na żołnierzy zawodowych,
wyznacza się na stanowisko służbowe zaszeregowane do stopnia etatowego szeregowego
(marynarza)
6. ołnierza rezerwy, o którym mowa w art. 12 pkt 3 ustawy, powołanych do zawodowej
służby wojskowej wyznacza się na stanowisko służbowe zaszeregowane do stopnia etatowego
odpowiadającego stopniowi wojskowemu posiadanemu przez tego żołnierza przed powołaniem
do zawodowej służby wojskowej.
7. Funkcjonariusza lub inną osobę, o której mowa w art. 17a ustawy, wyznacza się na
stanowisko służbowe zaszeregowane do stopnia etatowego odpowiadającego stopniowi
posiadanemu przez tego funkcjonariusza lub osobę w służbie przed powołaniem do zawodowej
służby wojskowej.
§ 6. ołnierza zwolnionego ze stanowiska służbowego oraz żołnierza pozostającego w
rezerwie kadrowej wyznacza się na stanowisko służbowe określone w indywidualnej prognozie
przebiegu służby.
§ 7. Na kurs specjalistyczny lub staż, jeśli jest wymagany przed objęciem stanowiska
służbowego, określonego w indywidualnej prognozie bliższej przebiegu służby, kieruje żołnierza
podmiot właściwy do wyznaczania na stanowisko służbowe.
§ 8. 1. Kursy specjalistyczne przed wyznaczeniem żołnierzy na stanowiska służbowe o
stopniu etatowym porucznika (porucznika marynarki), kapitana (kapitana marynarki),
podpułkownika (komandora porucznika) organizowane są w uczelniach wojskowych.
2.
Kursy specjalistyczne przed wyznaczeniem podoficerów na stanowiska służbowe
organizowane są w szkołach podoficerskich.
3.
Kursy specjalistyczne przed wyznaczeniem szeregowych na stanowiska służbowe
organizowane są w ośrodkach szkolenia.
3. Kursy specjalistyczne na stanowiska służbowe w korpusie osobowym medycznym i
Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego mogą być prowadzone
odpowiednio w Centrum Szkolenia Wojskowych Służb Medycznych i w ośrodkach szkolenia
podległych szefom Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego.
§ 9.
1.
Oficera zawodowego skierowanego na studia drugiego stopnia lub studia
podyplomowe, w tym studium polityki obronnej, podmiot, o którym mowa w art. 20 ust. 3
ustawy, na wniosek podmiotu właściwego do wyznaczania na kolejne stanowisko służbowe,
jeżeli sam nie jest tym podmiotem, przenosi do rezerwy kadrowej.
2. ołnierza skierowanego na kurs specjalistyczny lub staż, wymagany przed objęciem
wyższego lub innego równorzędnego stanowiska służbowego, trwający dłużej niż trzy miesiące,
podmiot, o którym mowa w art. 20 ust. 3 ustawy, na wniosek podmiotu właściwego do
wyznaczania na kolejne stanowisko służbowe, jeżeli sam nie jest tym podmiotem, przenosi do
rezerwy kadrowej.
3. Kursy specjalistyczne, szkolenia i staże wymagane przed objęciem stanowisk służbowych,
trwające do trzech miesięcy, żołnierze odbywają w trakcie służby na zajmowanym stanowisku
służbowym przed zakończeniem kadencji.
4. W przypadku odbywania kursu specjalistycznego, szkolenia, stażu dla potrzeb aktualnie
zajmowanego przez żołnierza stanowiska służbowego, nie przenosi się go do rezerwy kadrowej,
bez względu na czas trwania kursu, szkolenia lub stażu.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1372
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei