Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: przeprowadzenia profesjonalizacji Sił Zbrojnych RP i wdrożenia nowej polityki kadrowej w polskiej armii; w tym: osoby z podwójnym obywatelstwem, będą mogli pełnić służbę zawodową w polskiej armii; przewiduje się ponadto funkcjonowanie kontraktowej zawodowej służby wojskowej dostępnej dla wszystkich chętnych, w tym dla kobiet
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1372
- Data wpłynięcia: 2008-11-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 669
1372
wyznaczania opiniowanego na proponowane stanowisko służbowe, po zapoznaniu się z
opinią służbową opiniowanego oraz propozycją dowódcy jednostki wojskowej w zakresie
dalszego przebiegu służby, określa prognozę opiniowanego, wpisując ją w dziale VIII
arkusza.
2. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, określając prognozę, ustala:
1) prognozę bliższą po zakończeniu kadencji, za którą następuje opiniowanie, wskazując
konkretne stanowisko służbowe przewidziane do objęcia przez opiniowanego, rezerwę
kadrową albo zwolnienie z zawodowej służby wojskowej;
2) prognozę dalszą, wskazując stopień etatowy stanowiska służbowego lub studia (studium)
wymagane do objęcia przez opiniowanego wyższego stanowiska służbowego albo
zwolnienie z zawodowej służby wojskowej.
§ 12. 1. W przypadku, o którym mowa w § 10 ust. 2, dowódca jednostki wojskowej
przesyła opinię służbową do podmiotu uprawnionego do wyznaczenia na dotychczasowe
stanowisko służbowe.
2. W przypadku, gdy podmiot uprawniony do wyznaczenia na dotychczasowe stanowisko
służbowe określił w prognozie bliższej zwolnienie z zawodowej służby wojskowej, przesyła
opinię służbową drogą służbową do podmiotu uprawnionego do zwolnienia z zawodowej
służby wojskowej.
3. Kolejny przełożony zamieszcza swoją opinię dotyczącą określonej prognozy w dziale
VIII arkusza.
4. Podmiot uprawniony do zwolnienia z zawodowej służby wojskowej decyduje o:
1) zatrzymaniu opiniowanego w służbie i przesyła opinię do podmiotu uprawnionego do
wyznaczenia na proponowane stanowisko służbowe, który zmienia określoną dla
żołnierza prognozę, wpisując ją w dziale IX B arkusza;
2) zwolnieniu opiniowanego z zawodowej służby wojskowej.
5. Przepisu ust. 2 - 4 nie stosuje się do żołnierza, który w opinii służbowej otrzymał
ogólną ocenę niedostateczną.
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 5, podmiot uprawniony do wyznaczenia na
dotychczasowe stanowisko służbowe, po określeniu prognozy przesyła opinię służbową do
podmiotu uprawnionego do zwolnienia z zawodowej służby wojskowej.
§ 13. W przypadku zwolnienia żołnierza ze stanowiska służbowego w okresie kadencji na
stanowisku służbowym, jeżeli pełnił służbę na tym stanowisku przez okres krótszy niż
dwanaście miesięcy, podmiot uprawniony do wyznaczenia żołnierza na stanowisko służbowe
określa nową prognozę, wpisując ją w dziale IX B arkusza.
§ 14. 1. Podmiot, o którym mowa w § 10 ust. 1 lub w § 12 ust. 1, informuje opiniowanego
o prognozie bezpośrednio lub poprzez dowódcę jednostki wojskowej.
2. Fakt poinformowania żołnierza o prognozie potwierdza podmiot, który dokonał tej
czynności i opiniowany w dziale IX A arkusza.
3.
W przypadku odmowy potwierdzenia faktu zapoznania się z prognozą przez
opiniowanego podmiot, o którym mowa w ust. 1 lub dowódca jednostki wojskowej
zamieszcza odpowiednią adnotację w dziale IX A arkusza.
4. W przypadku braku możliwości potwierdzenia, o którym mowa w ust. 2, przez
opiniowanego, dokument potwierdzający fakt poinformowania opiniowanego o prognozie
dołącza się do jego teczki akt personalnych.
4
§ 15. Oryginał opinii służbowej, po zakończeniu procesu opiniowania służbowego,
dołącza się do teczki akt personalnych opiniowanego.
§ 16. 1. Opinię służbową o żołnierzu pełniącym służbę poza granicami państwa sporządza
bezpośredni przełożony żołnierza za granicą.
2. Opinię służbową, o której mowa w ust. 1, sporządza się:
1) w języku polskim, jeżeli opiniującym żołnierza jest obywatel polski;
2) w języku angielskim, jeżeli opiniującym żołnierza nie jest obywatel polski, według wzoru
zatwierdzonego przez organizację międzynarodową lub międzynarodową strukturę
wojskową, w której żołnierz pełni służbę.
3. Przed przekazaniem arkusza opiniującemu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, organ
kadrowy krajowego przełożonego, któremu żołnierz w tym czasie podlega wypełnia drukiem
maszynowym:
1) w opinii o żołnierzu wyznaczonym do pełnienia służby poza granicami państwa działy
określone w § 6 ust. 1;
2) w opinii o żołnierzu skierowanym do pełnienia służby poza granicami państwa dział I
tylko w zakresie danych personalnych i zajmowanego stanowiska służbowego poza
granicami państwa oraz dział II C. Działu II B nie wypełnia się.
4. Po uprawomocnieniu się opinii wydanej przez opiniującego, o którym mowa w ust. 2
pkt 2, krajowy przełożony, któremu żołnierz w tym czasie podlega dołącza do opinii
sporządzonej w języku angielskim arkusz, o którym mowa w § 6 ust. 1 wypełniając:
1) w opinii o żołnierzu wyznaczonym do pełnienia służby poza granicami państwa działy I, II
A i VII. W dziale II A wyszczególnia pozytywne lub negatywne czynniki mające wpływ
na wykonywanie obowiązków służbowych oraz dodatkowe obowiązki realizowane przez
żołnierza. Działów III, IV, V i VI arkusza nie wypełnia się;
2) w opinii o żołnierzu skierowanym do pełnienia służby poza granicami państwa działy
określone w ust. 3 pkt 2. Działów II A, II B, III, IV, V i VI arkusza nie wypełnia się.
5. W opinii o żołnierzu skierowanym do pełnienia służby poza granicami państwa nie
wypełnia się działów VII – IX arkusza. W przypadku jeżeli opiniującym żołnierza jest
obywatel polski dział III B w części zawierającej wyszczególnienie obowiązków wypełnia
organ kadrowy przełożonego poza granicami państwa wpisując zakres obowiązków
wynikający z zajmowanego stanowiska służbowego, natomiast w dziale II A opiniujący
wyszczególnia pozytywne lub negatywne czynniki mające wpływ na wykonywanie
obowiązków służbowych oraz dodatkowe obowiązki realizowane przez żołnierza.
6. Oryginał opinii o żołnierzu skierowanym do pełnienia służby poza granicami państwa
przesyła się przełożonemu żołnierza, któremu żołnierz podlega, po zakończeniu służby poza
granicami państwa.
7. ołnierz pełniący służbę poza granicami państwa składa odwołanie od opinii do:
1) wyższego przełożonego – w przypadku gdy żołnierz pełni służbę w strukturach
narodowych;
2)
starszego oficera narodowego – w przypadku gdy pełni służbę w strukturach
międzynarodowych;
3) odpowiedniego przełożonego krajowego – w przypadku gdy składającym odwołanie jest
starszy oficer narodowy lub starszy oficer narodowy w danej strukturze międzynarodowej
nie występuje.
5
§ 17. Opinię służbową o żołnierzu pełniącym służbę w strukturach międzynarodowych
lub wielonarodowych na terenie kraju sporządza bezpośredni przełożony żołnierza. Przepisy §
16 stosuje się odpowiednio.
§ 18.
W przypadku wystąpienia o opinię służbową o żołnierzu przez podmioty
wymienione w art. 26 ust. 10 ustawy, przekazuje się tym podmiotom potwierdzoną kopię
ostatniej opinii służbowej żołnierza. Do kopii opinii służbowej dołącza się aktualny zakres
informacji zawartych w dziale II C arkusza, podpisany przez dowódcę jednostki wojskowej.
§ 19. Traci moc rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 marca 2004 r. w
sprawie opiniowania żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 43, poz. 397).
§ 20. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
6
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 26 ust. 21 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy
zawodowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 892), w brzmieniu nadanym art. 1 pkt 13 ustawy
z dnia ................................ o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr ..., poz. ...). Projektowane rozporządzenie ma
zastąpić rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 maja 2008 r. w sprawie
opiniowania żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 94, poz. 601).
Rozwiązania proponowane w projekcie rozporządzenia wynikają ze zmiany zasad
opiniowania związanych z profesjonalizacją Sił Zbrojnych RP oraz mają na celu usprawnienie
procesu opiniowania służbowego żołnierzy zawodowych i prognozowania przebiegu służby
żołnierzy zawodowych oraz wprowadzenie trybu udostępniania opinii służbowej.
Ponadto proponuje się rozszerzenie zakresu informacji zamieszczanych w arkuszu
opinii służbowej, mających wpływ na dalszy przebieg zawodowej służby wojskowej,
a dotyczące stanu zdrowia, karalności oraz oceny ze sprawdzianu sprawności fizycznej.
Przewiduje się również umożliwienie żołnierzowi zawodowemu, przed sporządzeniem opinii
przez opiniującego, wpisanie do arkusza opinii własnych propozycji dotyczących dalszego
przebiegu służby.
Nadto, projektowane rozporządzenie jednoznacznie określa zadania osób funkcyjnych
odpowiedzialnych za przygotowanie i przebieg procesu opiniowania oraz reguluje zasady
określania indywidualnej prognozy przebiegu zawodowej służby wojskowej: bliższej i
dalszej, na kolejnych szczeblach kierowania i dowodzenia Siłami Zbrojnymi RP przez
podmioty posiadające kompetencje kadrowe.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziaływuje projektowana regulacja:
Projektowana regulacja dotyczy resortu obrony narodowej i będzie wpływać na
jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej.
2. Wpływ na rynek pracy:
Zaproponowane rozwiązania nie będą miały wpływu na rynek pracy.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu państwa:
Przyjęte rozwiązania nie będą miały wpływu na dochody i wydatki budżetu państwa,
ponieważ nie wprowadzają zmian w tej kwestii do obowiązującego obecnie stanu
prawnego.
4. Wpływ na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki:
Regulacja nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki.
5. Wpływ na sytuacje i rozwój regionów:
Regulacja nie ma wpływu na sytuacje i rozwój regionów.
6. Zakres i wyniki konsultacji społecznych:
Projekt uzgodniono z dowódcami różnych szczebli dowodzenia Siłami Zbrojnymi
Rzeczypospolitej Polskiej oraz reprezentantem żołnierzy tj. Konwentem Dziekanów
Korpusu Oficerów WP.
7
Załącznik do rozporządzenia Ministra Obrony
W Z Ó R
Narodowej z dnia ……….……….. (poz. …)
OPINIA SŁU BOWA
dzień miesiąc rok dzień miesiąc rok
za okres od
do
(wypełnia podmiot wojskowy) ( wypełnia opiniuj cy)
I. DANE OSOBOWE OŁNIERZA ZAWODOWEGO
DANE PERSONALNE
Stopie wojskowy
Podstawa mianowania:
Wiek:
Imi i nazwisko
Imi ojca
PESEL
ZAJMOWANE STANOWISKO SŁU BOWE
Numer identyfikacyjny
Nazwa stanowiska wraz z
stanowiska:
podległo ci słu bow
Stopie etatowy:
Korpus osobowy:
Grupa uposa enia:
Grupa
osobowa:
Rodzaj kontraktu:
Kadencja od:
do:
WYKSZTAŁCENIE
Rok ukończenia
Nazwa szkoły wojskowej lub cywilnej – uzyskany tytuł
SZKOLENIA I KURSY W KRAJU I ZA GRANIC
Rok ukończenia
Nazwa kursu i czas jego trwania
ZNAJOMO Ć J ZYKÓW OBCYCH
(poziom znajomości)
Rok Nazwa
języka
Słuch Mowa Czytanie
Pisanie
Nazwa dokumentu
PO WIADCZENIE BEZPIECZE STWA
Nazwa i nr dokumentu
Klauzula Data
wa ności
1
Opinia służbowa za okres od ….-….-………. do ….-….-………. PESEL-…………………………..
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1372
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei