Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: przeprowadzenia profesjonalizacji Sił Zbrojnych RP i wdrożenia nowej polityki kadrowej w polskiej armii; w tym: osoby z podwójnym obywatelstwem, będą mogli pełnić służbę zawodową w polskiej armii; przewiduje się ponadto funkcjonowanie kontraktowej zawodowej służby wojskowej dostępnej dla wszystkich chętnych, w tym dla kobiet
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1372
- Data wpłynięcia: 2008-11-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 669
1372
predyspozycji.”;
14) w art. 24:
a) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) Minister Obrony Narodowej – żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe
o stopniach etatowych od stopnia pułkownika (komandora) do stopnia generała
(admirała) oraz na które wyznacza na podstawie przepisów odrębnych ustaw;”,
b) ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„4. W czasie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa
żołnierz zawodowy podlega podmiotowi, który wyznaczył lub skierował go do tej
służby, albo podmiotowi wskazanemu przez Ministra Obrony Narodowej w przepisach
określających bezpośrednie podporządkowanie jednostek organizacyjnych. Podczas
wykonywania zadań służbowych poza granicami państwa żołnierz zawodowy może
podlegać odpowiednio, w zależności od miejsca pełnienia zawodowej służby
wojskowej:
1) przełożonemu kierującemu działalnością misji organizacji międzynarodowej lub sił
wielonarodowych;
2) kierownikowi placówki zagranicznej, w której został wyznaczony do pełnienia
zawodowej służby wojskowej;
3) polskiemu przedstawicielowi wojskowemu – w przypadku pełnienia służby na
stanowisku w polskim przedstawicielstwie wojskowym przy organizacji
międzynarodowej lub przy międzynarodowej strukturze wojskowej, przy siłach
zbrojnych albo przy innych strukturach obronnych państw obcych;
4) przełożonemu określonemu przez organizację międzynarodową lub
międzynarodową strukturę wojskową – w przypadku pełnienia służby na
stanowisku bezpośrednio w strukturach organizacji międzynarodowych
i międzynarodowych strukturach wojskowych, a w sprawach narodowych –
starszemu oficerowi narodowemu;
5) przełożonemu określonemu przez właściwy podmiot sił zbrojnych albo innych
struktur obronnych państwa obcego – przy którego siłach lub strukturach żołnierz
pełni służbę wojskową.
5.
ołnierzom zawodowym wyznaczonym do pełnienia zawodowej służby
wojskowej poza granicami państwa przysługują, w szczególności, następujące
uprawnienia i świadczenia:
1) prawo przebywania w miejscu pełnienia służby wraz z małżonkiem i dziećmi;
10
2) prawo do nieodpłatnego zakwaterowania w lokalu mieszkalnym, wraz
z niezbędnym umeblowaniem i wyposażeniem, oraz prawo do ryczałtu na pokrycie
niektórych świadczeń związanych z użytkowaniem lokalu mieszkalnego,
odpowiednio do zajmowanego stanowiska służbowego i liczby uprawnionych
i przesiedlonych członków rodziny, lub prawo do równoważnika pieniężnego na
wynajęcie lokalu mieszkalnego;
3) zwrot
opłat związanych z nauką dzieci w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole
średniej;
4) zwrot
niezbędnych, udokumentowanych kosztów leczenia w państwie, w którym
pełni służbę, oraz kosztów leczenia uprawnionych i przesiedlonych członków
rodziny.”,
c) w ust. 7:
– pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) bezpłatne świadczenia zdrowotne oraz bezpłatne zaopatrzenie w produkty
lecznicze i wyroby medyczne będące przedmiotami ortopedycznymi i środkami
pomocniczymi;”,
– uchyla
się pkt 4,
– pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) indywidualne i zbiorowe ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych
wypadków zaistniałych w czasie pełnienia służby poza granicami państwa,
wskutek których nastąpiło uszkodzenie ciała, rozstrój zdrowia lub śmierć
żołnierza.”,
d) po ust. 7 dodaje się ust. 7a w brzmieniu:
„7a. Finansowanie bezpłatnych świadczeń zdrowotnych oraz zaopatrzenia w produkty
lecznicze i wyroby medyczne, o których mowa w ust. 7 pkt 2 następuje z części budżetu
państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej.”;
15) art. 26 otrzymuje brzmienie:
„Art. 26. 1. ołnierz zawodowy podlega opiniowaniu służbowemu, którego proces
rozpoczyna się na sześć miesięcy przed dniem upływu:
1) kadencji na stanowisku służbowym – w przypadku żołnierzy służby stałej;
2) okresu
obowiązywania kontraktu, z zastrzeżeniem ust. 2 – w przypadku żołnierzy
służby kontraktowej.
2. W przypadku gdy kontrakt został podpisany na okres dłuższy niż trzy lata, proces
opiniowania rozpoczyna się na sześć miesięcy przed upływem trzyletniego okresu trwania
kontraktu.
3. Opiniowaniem służbowym obejmuje się również żołnierza zawodowego:
11
1) skierowanego do pełnienia służby poza granicami państwa – za okres pełnienia tej
służby;
2) zwolnionego ze stanowiska służbowego w trakcie trwania kadencji lub kontraktu,
jeżeli pełnił służbę na tym stanowisku co najmniej dwanaście miesięcy.
4. Opinia służbowa ma na celu ocenę wykonywania przez żołnierza zawodowego
obowiązków służbowych i stanowi podstawę do określenia dalszego przebiegu jego służby.
W opinii służbowej przełożony ocenia wywiązywanie się żołnierza zawodowego
z poszczególnych obowiązków służbowych na zajmowanym stanowisku służbowym oraz
jego cechy osobowe, uwzględniając opinię i wnioski psychologa jednostki wojskowej.
5. Na podstawie ocen, o których mowa w ust. 4, przełożony wystawia ogólną ocenę
opiniowanego żołnierza zawodowego, wyrażoną w skali od 5 do 2 (bardzo dobra, dobra,
dostateczna i niedostateczna).
6. W ramach opiniowania służbowego żołnierza zawodowego w służbie stałej określa się
jego indywidualną prognozę przebiegu zawodowej służby wojskowej: bliższą i dalszą.
7. Prognoza, o której mowa w ust. 6, obejmuje:
1) bliższa – wskazanie stanowiska służbowego przewidzianego do objęcia przez
opiniowanego żołnierza, rezerwy kadrowej albo zwolnienia z zawodowej służby wojskowej;
2) dalsza – wskazanie stopnia etatowego stanowiska służbowego przewidzianego do
objęcia przez opiniowanego żołnierza lub studiów (studium), których ukończenie warunkuje
objęcie wyższego stanowiska służbowego albo zwolnienie z zawodowej służby wojskowej.
8. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, nie określa się żołnierzowi zawodowemu
indywidualnej prognozy przebiegu zawodowej służby wojskowej.
9. W przypadku zwolnienia żołnierza zawodowego w służbie stałej ze stanowiska
służbowego w okresie kadencji na stanowisku służbowym, jeżeli pełnił służbę na tym
stanowisku przez okres krótszy niż dwanaście miesięcy, nie sporządza się nowej opinii
służbowej, lecz określa się jedynie nową indywidualną prognozę przebiegu zawodowej
służby wojskowej.
10. W przypadku przedłużenia żołnierzowi zawodowemu okresu kadencji na stanowisku
służbowym nie sporządza się opinii służbowej za okres przedłużonej kadencji, o ile została
już sporządzona.
11. Opinię służbową o żołnierzu zawodowym udostępnia się w przypadku wystąpienia
o nią przez sąd, prokuratora, andarmerię Wojskową, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego,
Służbę Wywiadu Wojskowego, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Policję, Agencję
Wywiadu, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Straż Graniczną oraz rzecznika
dyscyplinarnego lub rzecznika dyscypliny finansów publicznych – w przypadku gdy
podmioty te prowadzą postępowanie przeciwko niemu.
12
12. Opinię służbową sporządza osobiście bezpośredni przełożony żołnierza zawodowego.
13. Przełożony jest obowiązany doręczyć, za pokwitowaniem, potwierdzoną kopię opinii
służbowej żołnierzowi zawodowemu, którego ona dotyczy, w terminie czternastu dni od
dnia jej sporządzenia. W opinii służbowej zamieszcza się pouczenie o przysługującym
żołnierzowi zawodowemu prawie wniesienia odwołania od opinii.
14. W przypadku odmowy przyjęcia opinii służbowej przez opiniowanego, na równi
z doręczeniem, o którym mowa w ust. 13, uznaje się zapoznanie opiniowanego z treścią
opinii przez jej odczytanie. Przełożony poucza opiniowanego o przysługującym mu prawie
do wniesienia odwołania od opinii i dokonuje o tym fakcie adnotacji w arkuszu opinii
służbowej.
15. ołnierzowi zawodowemu przysługuje prawo wniesienia odwołania od opinii
służbowej do wyższego przełożonego w terminie czternastu dni od dnia jej doręczenia.
Odwołanie wniesione po terminie nie podlega rozpoznaniu.
16. Prawo wniesienia odwołania nie przysługuje od indywidualnej prognozy przebiegu
zawodowej służby wojskowej, określonej dla żołnierza zawodowego w opinii służbowej.
17. Wyższy przełożony może zaskarżoną opinię służbową:
1) utrzymać w mocy;
2) zmienić ją lub uzupełnić;
3) uchylić i wydać nową;
4) uchylić, jeżeli brak było podstaw prawnych do jej sporządzenia.
18. Opinia służbowa wydana wskutek odwołania jest ostateczna.
19. Za przygotowanie i przebieg procesu opiniowania służbowego żołnierzy
zawodowych pełniących służbę:
1) w jednostce wojskowej – odpowiada dowódca jednostki wojskowej;
2) poza granicami państwa – odpowiada krajowy przełożony, któremu żołnierz w tym
czasie podlega.
20. Indywidualną prognozę, o której mowa w ust. 6, określa podmiot uprawniony do
wyznaczenia żołnierza zawodowego na stanowisko służbowe.
21. Określona dla żołnierza zawodowego indywidualna prognoza przebiegu zawodowej
służby wojskowej może być zmieniona tylko w przypadkach szczególnie uzasadnionych
potrzeb Sił Zbrojnych przez podmiot, o którym mowa w ust. 19.
22. Minister Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe warunki i tryb opiniowania żołnierzy zawodowych, doręczania
i zapoznawania ich z treścią opinii służbowych oraz wnoszenia i rozpatrywania od nich
odwołań;
13
2) tryb określania indywidualnej prognozy przebiegu zawodowej służby oraz sposób
zapoznawania żołnierza zawodowego z indywidualną prognozą przebiegu
zawodowej służby wojskowej;
3) tryb udostępniania opinii podmiotom określonym w ust. 11;
4) wzór arkusza opinii służbowej.
Rozporządzenie powinno uwzględniać, aby sporządzona opinia służbowa w sposób
jednoznaczny wskazywała o przydatności lub braku przydatności żołnierza zawodowego
na zajmowanym stanowisku służbowym, cechy osobowe żołnierza, w szczególności
odporność psychofizyczną na trudy zawodowej służby wojskowej, poziom i rzetelność
wykonywania zadań służbowych oraz predyspozycje do zajmowania wyższych stanowisk
służbowych, a wzór arkusza opinii zawierał wszystkie niezbędne dane do sporządzenia
opinii służbowej i określenia indywidualnej prognozy przebiegu zawodowej służby
wojskowej, w tym dotyczące jego stanu zdrowia, karalności oraz oceny ze sprawdzianu
sprawności fizycznej, a także, aby opiniowanie było oparte na zasadzie jawności dla
opiniowanego żołnierza zawodowego.”;
16) w art. 27 w ust. 3 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) w korpusie szeregowych zawodowych – stopień wojskowy szeregowego (marynarza).”;
17) art. 28 i 29 otrzymują brzmienie:
„Art. 28. 1. Warunkiem
mianowania
na
stopień wojskowy podporucznika
(podporucznika marynarki) jest posiadanie dyplomu ukończenia studiów wyższych,
odbycie szkolenia wojskowego oraz zdanie egzaminu na oficera.
2. Jeżeli przemawiają za tym potrzeby Sił Zbrojnych, na stopień wojskowy
podporucznika (podporucznika marynarki) może być mianowany, po odbyciu szkolenia
wojskowego i zdaniu egzaminu na oficera, podoficer lub szeregowy zawodowy, który
ukończył studia wyższe i posiada bardzo dobrą ogólną ocenę w opinii służbowej.
Art. 29. 1. Na stopień wojskowy kaprala (mata) mianuje się żołnierza, który ukończył
szkołę średnią.
2. Jeżeli przemawiają za tym potrzeby Sił Zbrojnych, na stopień wojskowy kaprala
(mata) może być mianowany, po zdaniu egzaminu na podoficera, szeregowy zawodowy,
który ukończył szkołę średnią i posiada bardzo dobrą ogólną ocenę w opinii służbowej.”;
18) uchyla się art. 30;
19) w art. 31 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Warunkiem wydania decyzji o wyznaczeniu żołnierza zawodowego na wyższe
stanowisko służbowe oraz objęcia obowiązków na tym stanowisku jest uprzednie wydanie
decyzji o mianowaniu tego żołnierza, przez uprawniony podmiot, na stopień wojskowy
14
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1372
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei