Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego
projekt dotyczy: dostosowania systemu prawnego do wyroku Trybunału Konstytucyjnego i umożliwienia eliminacji z obiegu prawnego niekonstytucyjnej normy nakazującej sądowi drugiej instancji i Sądowi Najwyższemu odrzucenie skargi kasacyjnej - bez wezwania do uzupełnienia braków
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1368
- Data wpłynięcia: 2008-11-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego
- data uchwalenia: 2009-03-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 69, poz. 593
1368
również obowiązujący w postępowaniu kasacyjnym przymus adwokacki
(art. 871 K.p.c.), gdyż nie ma wystarczających podstaw, aby uznać, że merytoryczne
rozpoznanie skargi kasacyjnej przez Sąd Najwyższy zależy wyłącznie od sumienności
i rzetelności pełnomocnika sporządzającego skargę.
W związku z powyższym Trybunał Konstytucyjny nakazał wyeliminowanie z obrotu
prawnego niekonstytucyjnej normy, mieszczącej się w art. 3986 § 2 i 3 K.p.c.,
narzucającej sądowi drugiej instancji i Sądowi Najwyższemu odrzucenie kasacji – bez
wezwania do usunięcia braków, polegających na niesformułowaniu wniosku o przyjęcie
skargi kasacyjnej do rozpoznania i jego uzasadnienia (art. 3984 § 1 pkt 3 K.p.c.).
Oznacza to zróżnicowanie sankcji wiążących się z brakiem spełnienia warunków
wskazanych w art. 3984 § 1 K.p.c. i tworzących konstrukcyjne komponenty skargi
kasacyjnej. Braki elementów wskazane w art. 3984 § 1 pkt 1, 2 i 4 K.p.c. pozostają
brakami nieusuwalnymi. Stąd potrzeba wprowadzenia odpowiednich zmian.
Zgodnie z zaleceniem Trybunału Konstytucyjnego, ustawodawca powziął działania
mające na celu przywrócenie stanu konstytucyjności, w drodze stosownej interwencji,
czyli eliminacji przyczyny nieproporcjonalności przedmiotowego unormowania, która
zdecydowała o niekonstytucyjności. Biorąc pod uwagę powyższe, zasadna jest zmiana
dotychczasowej regulacji, przez wprowadzenie przepisów umożliwiających
uzupełnienie wniosku o przyjęcie skargi kasacyjnej do rozpoznania wraz z jego
uzasadnieniem, na wezwanie sądu drugiej instancji. Należy przy tym podkreślić, że
niniejszy wymóg nadal miałby charakter konstrukcyjny i byłby usytuowany między
nieusuwalnymi a usuwalnymi wymaganiami skargi.
Zaproponowany w projekcie zakres zmian polegający na wyodrębnieniu
z art. 3984 § 1 i przeniesieniu do § 2 przesłanki dotyczącej wniosku o przyjęcie skargi
kasacyjnej do rozpoznania wraz z uzasadnieniem ma na celu podkreślenie, że warunek
dotyczący ww. wniosku ma charakter istotny (konstrukcyjny) dla skargi, ale podlega
uzupełnieniu. Tym samym przedstawione w projekcie rozwiązanie realizuje wytyczne
zawarte w wyroku Trybunału Konstytucyjnego, a jednocześnie eliminuje ryzyko
powstania ewentualnych wątpliwości interpretacyjnych.
Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
3
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), projekt ustawy został zamieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji. Nie zgłoszono
uwag w trybie ww. ustawy.
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
I.
Cel projektowanej ustawy
Projekt ustawy stanowi realizację wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia
1 lipca 2008 r., sygn. akt SK 40/07. Zaproponowana zmiana ustawy z dnia
17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296,
z późn. zm.), zgodnie z zaleceniami Trybunału Konstytucyjnego, umożliwi
eliminację z obiegu prawnego niekonstytucyjnej normy mieszczącej się w ramach
art. 3986 § 2 i 3 K.p.c., nakazującej sądowi drugiej instancji i Sądowi
Najwyższemu odrzucenie skargi kasacyjnej – bez wezwania do uzupełnienia
braków, wyrażających się w braku sformułowania wniosku o przyjęcie skargi
kasacyjnej do rozpoznania i jego uzasadnienia (art. 3984 § 1 pkt 3 K.p.c.).
II. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Zmiana ustawy będzie miała wpływ na podmioty będące inicjatorami skargi
kasacyjnej.
III. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został przesłany w ramach konsultacji społecznych do
Stowarzyszenia Sędziów Polskich IUSTITIA, Stowarzyszenia Prokuratorów
Rzeczypospolitej Polskiej, Krajowej Izby Radców Prawnych, Naczelnej Rady
Adwokackiej, Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, Polskiej Izby Rzeczników
Patentowych. aden z wymienionych podmiotów nie zgłosił uwag do niniejszego
projektu.
Przedmiotowy projekt zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji.
IV. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektu nie wpłynie na sektor finansów publicznych.
V. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu nie wpłynie na rynek pracy.
5
VI. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu ustawy nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość.
VII. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu ustawy nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
11/06rch
6