eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli

- znowelizowanie przepisów dotyczących postępowania kontrolnego, dostosowanie ustawydo zmienionego systemu organów władzy publicznej, wprowadzenie regulacji dotyczącej postępowania dyscyplinarnego dotyczącego pracowników mianowanych, wprowadzenie podstawy prawnej do przeprowadzania wspólnych kontroli z Europejskim Trybunałem Obrachunkowym oraz naczelnymi organami kontroli innych państw, zakaz łączenia stanowiskakontrolera z mandatem posła do Parlamentu Europejskiego;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1349
  • Data wpłynięcia: 2008-10-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli
  • data uchwalenia: 2010-01-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 227, poz. 1482

1349


Druk nr 1349

Warszawa, 30 września 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja do Spraw Kontroli Państwowej

KOP-020-1-2008



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu, Komisja do Spraw Kontroli
Państwowej wnosi projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o Najwyższej Izbie
Kontroli.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Mirosław Sekuła.

Przewodniczący Komisji

(-) Arkadiusz Czartoryski



Projekt



USTAWA
z dnia........................2008 r.

o zmianie ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli

Art. 1.
W ustawie z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz.U. z 2007 r. Nr
231, poz. 1701) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 uchyla się ust. 4;
2) art. 2a otrzymuje brzmienie:
„Art. 2a. Ilekroć w ustawie mówi się o:
1) samorządzie województwa - należy przez to rozumieć gminę,
powiat, samorząd województwa oraz inne samorządowe osoby
prawne i samorządowe jednostki organizacyjne,
2) właściwej jednostce kontrolnej - należy przez to rozumieć kon-
trolną jednostkę organizacyjną Najwyższej Izby Kontroli prze-
prowadzającą postępowanie kontrolne w jednostce kontrolowa-
nej,
3) kierowniku jednostki kontrolowanej - należy przez to rozumieć
osobę, która zgodnie z przepisami określającymi ustrój jednostki
jest odpowiedzialna za działalność tej jednostki i jest uprawnio-
na do jej reprezentowania, a także:
a) osobę pełniącą obowiązki kierownika jednostki kontrolo-
wanej lub upoważnionego zastępcę,
b) upoważnionego sekretarza lub podsekretarza stanu, zastęp-
cę kierownika urzędu centralnego albo dyrektora general-
nego - w zakresie przydzielonych im zadań objętych zakre-
sem kontroli, jeżeli jednostką kontrolowaną jest naczelny
lub centralny organ administracji rządowej,
c) pełnomocnika Rządu powołanego na podstawie innych
przepisów - w zakresie powierzonych mu zadań,
d) osobę kierującą pracami organu wieloosobowego.”;
3) w art. 3 po wyrazach „organizacyjno-administracyjnej” dodaje się wyrazy „ , w
tym realizację zadań audytu wewnętrznego,”;
4) w art. 4:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Najwyższa Izba Kontroli kontroluje wykonanie budżetu, realizację zadań
audytu wewnętrznego, gospodarkę finansową i majątkową Kancelarii Sej-
mu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,

2
Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Krajowej Rady
Sądownictwa, Trybunału Konstytucyjnego, Rzecznika Praw Obywatel-
skich, Rzecznika Praw Dziecka, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,
Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Instytutu Pamięci
Narodowej - Komisji cigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu,
Krajowego Biura Wyborczego oraz Państwowej Inspekcji Pracy.”,
b) w ust. 2 po wyrazach „Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,” dodaje się wy-
razy „Rzecznika Praw Dziecka,”;
5) w art. 6 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Najwyższa Izba Kontroli wykonuje swoje zadania na podstawie rocznego planu
pracy, który przedkłada Sejmowi; może też przeprowadzać kontrole doraźne.”;
6) w art. 7:
a) w ust. 1:
- dodaje się pkt 6a w brzmieniu:
„6a) analizę wykorzystania wynikających z kontroli wniosków dotyczą-
cych stanowienia lub stosowania prawa.”,
- uchyla się pkt 7,
b) dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Najwyższa Izba Kontroli przedstawia Sejmowi coroczne sprawozdanie ze
swojej działalności.”;
7) w art. 9:
a) zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
„Najwyższa Izba Kontroli może przedkładać:”,
b) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) właściwym wojewodom i organom jednostek samorządu terytorialnego in-
formacje o wynikach ważniejszych kontroli dotyczących działalności sa-
morządu terytorialnego.”;
8) art. 10 otrzymuje brzmienie:
„Art. 10. Prezes Najwyższej Izby Kontroli podaje do wiadomości publicznej, z
zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej, dokumenty,
o których mowa w art. 7 ust. 1 i 1a, art. 8 i art. 9, oraz wystąpienia po-
kontrolne.”;
9) dodaje się art. 11a w brzmieniu:
„Art. 11a. 1. Prezes Najwyższej Izby Kontroli może wystąpić do Prezesa Rady
Ministrów o zajęcie stanowiska wobec wynikających z kontroli
wniosków dotyczących stanowienia lub stosowania prawa.
2. Stanowisko, o którym mowa w ust. 1, wraz z uzasadnieniem Prezes
Rady Ministrów przedkłada Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli w
terminie 30 dni od dnia otrzymania wystąpienia.
3. Uznając w stanowisku, o którym mowa w ust. 1, potrzebę zmian w
przepisach powszechnie obowiązującego prawa, określa się termin
podjęcia prac legislacyjnych w zakresie tych zmian oraz organ od-
powiedzialny za opracowanie projektu odpowiednich przepisów.”;
10) dodaje się art. 12a w brzmieniu:


3
„Art. 12a. 1. Najwyższa Izba Kontroli może przeprowadzać kontrole wspólnie z
naczelnymi organami kontroli Wspólnot Europejskich oraz naczel-
nymi organami kontroli innych państw.
2. Zasady i zakres prowadzenia kontroli, o których mowa w ust. 1,
określa porozumienie zawarte pomiędzy Najwyższą Izbą Kontroli
i organami, o których mowa w ust. 1.”;
11) w art. 21:
a) w ust. 1 po wyrazach „Marszałka Sejmu” dodać wyrazy „ , po zasięgnięciu o-
pinii właściwej komisji sejmowej,”,
b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Ze stanowiskiem wiceprezesa oraz dyrektora generalnego Najwyższej Izby
Kontroli nie można łączyć mandatu posła, senatora lub radnego.”;
12) w art. 22:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Marszałek Sejmu, na wniosek Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, po zasię-
gnięciu opinii właściwej komisji sejmowej, powołuje na członków Kole-
gium:
1) 7 przedstawicieli nauk prawnych lub ekonomicznych;
2) 7 dyrektorów kontrolnych jednostek organizacyjnych Najwyższej Izby
Kontroli lub radców Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, spośród któ-
rych Prezes Najwyższej Izby Kontroli wyznacza sekretarza Kolegium
Najwyższej Izby Kontroli.”,
b) w ust. 4 wyrazy „Kadencja członków” zastępuje się wyrazami „Kadencja
członka”,
c) dodaje się ust. 7 w brzmieniu:
„7. W przypadku upływu albo wygaśnięcia kadencji członka Kolegium Naj-
wyższej Izby Kontroli stosuje się odpowiednio przepisy ust. 2.”;
13) w art. 23 w ust. 2 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) roczny plan pracy Najwyższej Izby Kontroli.”;
14) dodaje się art. 23a w brzmieniu:
„Art. 23a. Kolegium Najwyższej Izby Kontroli rozpatruje również zastrzeżenia do
wystąpień pokontrolnych, o których mowa w art. 54 ust. 4.”;
15) w art. 24:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Kolegium Najwyższej Izby Kontroli podejmuje uchwały większością gło-
sów w obecności co najmniej połowy składu Kolegium w głosowaniu taj-
nym.”,
b) uchyla się ust. 3,
c) dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu:
„5. Kierownik jednostki kontrolowanej może na posiedzeniu Kolegium Naj-
wyższej Izby Kontroli składać oświadczenia i wyjaśnienia dotyczące zło-
żonych zastrzeżeń.
6. Osoba, która była kierownikiem jednostki kontrolowanej w okresie objętym
kontrolą, może na swój wniosek na posiedzeniu Kolegium Najwyższej


4
Izby Kontroli składać oświadczenia i wyjaśnienia dotyczące złożonych za-
strzeżeń.”;
16) dodaje się art. 24a w brzmieniu:
„Art. 24a. 1. Za udział w posiedzeniu Kolegium Najwyższej Izby Kontroli jego
członkom niebędącym pracownikami Najwyższej Izby Kontroli
przysługuje wynagrodzenie, którego wysokość określa Prezes Naj-
wyższej Izby Kontroli w drodze zarządzenia. Wynagrodzenie nie
może być wyższe niż półtorakrotność minimalnego wynagrodzenia
za pracę określonego na podstawie przepisów o minimalnym wyna-
grodzeniu za pracę.
2. Koszty wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, są pokrywane
z budżetu Najwyższej Izby Kontroli.”;
17) w art. 25:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Jednostkami organizacyjnymi Najwyższej Izby Kontroli są departamenty,
delegatury i biura.”,
b) dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
„1a. Departamenty i delegatury są kontrolnymi jednostkami organizacyjnymi
Najwyższej Izby Kontroli. Kontrolne jednostki organizacyjne wykonują
zadania w zakresie postępowania kontrolnego lub wspomagają czynności
kontrolne.
1b. Biura wykonują zadania w zakresie organizacji i obsługi funkcjonowania
Najwyższej Izby Kontroli.”,
c) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Organizację wewnętrzną Najwyższej Izby Kontroli, w tym siedziby dele-
gatur i zakres ich właściwości terytorialnej oraz zasady udzielania przez
Prezesa Najwyższej Izby Kontroli upoważnień do załatwiania spraw i po-
dejmowania decyzji w jego imieniu, określa statut Najwyższej Izby Kon-
troli nadawany w drodze zarządzenia przez Marszałka Sejmu, na wniosek
Prezesa Najwyższej Izby Kontroli po zasięgnięciu opinii właściwej komisji
sejmowej.”;
18) w art. 26:
a) w ust. 1 wyrazy „Minister Finansów” zastępuje się wyrazami „minister wła-
ściwy do spraw budżetu”,
b) w ust. 2 wyrazy „Ministra Finansów” zastępuje się wyrazami „ministra wła-
ściwego do spraw budżetu”,
c) w ust. 3 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
„Tryb przeprowadzania kontroli określa regulamin Sejmu.”;
19) w art. 28 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmie-
niu:
„2. Przygotowanie kontroli obejmuje w szczególności opracowanie programu kon-
troli lub tematyki kontroli, w których uwzględnia się:
1) wyniki wcześniejszych kontroli,
2) wyniki badań analitycznych określonych problemów oraz skarg i wnio-
sków,

strony : [ 1 ] . 2 ... 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: