Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli
- znowelizowanie przepisów dotyczących postępowania kontrolnego, dostosowanie ustawydo zmienionego systemu organów władzy publicznej, wprowadzenie regulacji dotyczącej postępowania dyscyplinarnego dotyczącego pracowników mianowanych, wprowadzenie podstawy prawnej do przeprowadzania wspólnych kontroli z Europejskim Trybunałem Obrachunkowym oraz naczelnymi organami kontroli innych państw, zakaz łączenia stanowiskakontrolera z mandatem posła do Parlamentu Europejskiego;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1349
- Data wpłynięcia: 2008-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli
- data uchwalenia: 2010-01-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 227, poz. 1482
1349
4
b)
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje szczegółowo wspólnego
przeprowadzania kontroli przez ETO i organy kontroli państw członkowskich
(projektowany art. 12a ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli). TWE stanowi
jedynie, że mają się one odbywać na zasadzie wzajemnego zaufania przy
zachowaniu niezależności obu instytucji. Ponadto, ETO ma obowiązek
odpowiednio wczesnego informowania krajowych instytucji kontroli w celu
umożliwienia tym ostatnim przyłączenia się do kontroli przeprowadzanej przez
ETO. Należy zatem uznać, że dopuszczalne jest zawarcie porozumienia między
krajowym organem kontroli a ETO, które ureguluje tę współpracę. Przy czym
pewne zastrzeżenia budzi propozycja, by takie porozumienie regulowało zasady
prowadzenia wspólnej kontroli. Zasady te są bowiem uregulowane w art. 248
ust. 3 TWE: zasada zaufania i niezależności.
c)
Wprowadzenie zakazu łączenia stanowiska kontrolera w
Najwyższej Izbie Kontroli z mandatem posła do Parlamentu Europejskiego
(projektowane art. 74 ust. 3 i 4 oraz 91a ust. 1 pkt 6 ustawy o Najwyższej Izbie
Kontroli) jest dozwolone przez prawo Unii Europejskiej.
Należy uznać, że proponowany zakaz, w związku z art. 4 projektu, nie jest
sprzeczny z art. 7 ust. 4 Aktu dotyczącego wyboru członków Parlamentu
Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich. Przywołany przepis
Aktu stanowi o utracie mandatu posła do Parlamentu Europejskiego w
przypadku objęcia stanowiska, które według prawa krajowego nie może być
łączone z mandatem posła do Parlamentu Europejskiego.
Przywołany przepis art. 4 projektu ustawy stanowi regulację przejściową,
zgodnie z którą zakaz będzie miał zastosowanie dopiero od następnej kadencji
Parlamentu Europejskiego.
d) Czas pracy w Najwyższej Izbie Kontroli przewidziany w
zmienianym art. 85 ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli jest zgodny z
postanowieniami dyrektywy 2003/88/UE.
IV. Konkluzje
Projektowany przepis art. 12a ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli, w
zakresie w jakim dotyczy współpracy Najwyższej Izby Kontroli z Europejskim
Trybunałem Obrachunkowym, nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Projektowane przepisy art. 74 ust. 3 i 4 oraz art. 91a ust.1 pkt 6 ustawy o
Najwyższej Izbie Kontroli, w związku z art. 4 projektu ustawy, w zakresie w
jakim wprowadzają zakaz łączenia stanowiska kontrolera w Najwyższej Izbie
Kontroli z mandatem posła do Parlamentu Europejskiego, są zgodne z prawem
Unii Europejskiej.
Projektowany przepis art. 85 ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli,
regulujący czas pracy w Najwyższej Izbie Kontroli jest zgodny z
postanowieniami dyrektywy 2003/88/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z
dnia 4 listopada 2003 r. dotyczącej niektórych aspektów organizacji czasu pracy.
5
W pozostałym zakresie komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o
Najwyższej Izbie Kontroli pozostaje poza zakresem regulacji prawa Unii
Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: Unia Europejska, Najwyższa Izba Kontroli, Europejski Trybunał
Obrachunkowy, kontrola.
Warszawa, 8 października 2008 r.
BAS-WAEiM-2795/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
dotycząca możliwości uznania przedstawionego komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Mirosław Sekuła) za projekt ustawy wykonującej
prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a ust. 1 Regulaminu Sejmu
Stosownie do art. 95a ust. 1 Regulaminu Sejmu, projektem ustawy
wykonującym prawo Unii Europejskiej jest projekt ustawy mający na celu
wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Przedstawiony komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Najwyższej
Izbie Kontroli zakłada bardzo obszerną nowelizację ustawy o Najwyższej Izbie
Kontroli (Dz.U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1701). Projekt przewiduje m.in.:
uproszczenie postępowania kontrolnego, dostosowanie ustawy do zmienionego
systemu organów władzy publicznej, wprowadzenie regulacji dotyczącej
postępowania dyscyplinarnego dotyczącego pracowników mianowanych,
wprowadzenie podstawy prawnej do przeprowadzania wspólnych kontroli z
Europejskim Trybunałem Obrachunkowym oraz naczelnymi organami kontroli
innych państw, zakaz łączenia stanowiska kontrolera z mandatem posła do
Parlamentu Europejskiego.
Ponieważ przedstawiony projekt ustawy nie ma na celu wykonania prawa
Unii Europejskiej, nie ma podstaw, by uznać go, w trybie art. 95a ust. 3
Regulaminu Sejmu, za projekt ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: Unia Europejska, Najwyższa Izba Kontroli, Europejski Trybunał
Obrachunkowy, kontrola