eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawKomisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli

- znowelizowanie przepisów dotyczących postępowania kontrolnego, dostosowanie ustawydo zmienionego systemu organów władzy publicznej, wprowadzenie regulacji dotyczącej postępowania dyscyplinarnego dotyczącego pracowników mianowanych, wprowadzenie podstawy prawnej do przeprowadzania wspólnych kontroli z Europejskim Trybunałem Obrachunkowym oraz naczelnymi organami kontroli innych państw, zakaz łączenia stanowiskakontrolera z mandatem posła do Parlamentu Europejskiego;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1349
  • Data wpłynięcia: 2008-10-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli
  • data uchwalenia: 2010-01-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 227, poz. 1482

1349


5
3) opinie naukowe i specjalistyczne,
4) informacje i dane pochodzące od jednostek, o których mowa w art. 2 i art.
4, i innych podmiotów.”;
20) dodaje się art. 28a w brzmieniu:
„Art. 28a. 1. Kontrolę ujętą w rocznym planie pracy Najwyższej Izby Kontroli
prowadzi się według programu kontroli zatwierdzonego przez Preze-
sa lub wiceprezesa Najwyższej Izby Kontroli.
2. Kontrolę doraźną prowadzi się za zgodą Prezesa lub wiceprezesa
Najwyższej Izby Kontroli według tematyki kontroli zatwierdzonej
przez dyrektora właściwej jednostki kontrolnej. Jeżeli kontrola do-
raźna prowadzona jest przez kilka jednostek kontrolnych, tematykę
kontroli zatwierdza dyrektor jednostki koordynującej kontrolę.
3. Program kontroli i tematyka kontroli są dokumentami chronionymi
tajemnicą kontrolerską, udostępnianymi pracownikom Najwyższej
Izby Kontroli w związku z wykonywaniem zadań służbowych. In-
nym osobom program kontroli lub tematyka kontroli może zostać
udostępniona w uzasadnionych przypadkach za zgodą Prezesa
Najwyższej Izby Kontroli.”;
21) art. 29 otrzymuje brzmienie:
„Art. 29. 1. Dla realizacji celu, o którym mowa w art. 28:
1) kierownicy jednostek, o których mowa w art. 2 i art. 4, mają
obowiązek niezwłocznie przedkładać na żądanie Najwyższej
Izby Kontroli wszelkie dokumenty i materiały, w tym na nośni-
kach elektronicznych, niezbędne do przygotowania
lub przeprowadzenia kontroli, a także umożliwić dostęp do baz
danych, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chro-
nionej,
2) upoważnieni przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli mają
prawo do:
a) swobodnego wstępu do obiektów i pomieszczeń jednostek
kontrolowanych,
b) wglądu do wszelkich dokumentów związanych z działalno-
ścią jednostek kontrolowanych, pobierania oraz zabezpie-
czania dokumentów i innych materiałów dowodowych, z
zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej,
c) przeprowadzania oględzin obiektów, składników majątko-
wych i przebiegu określonych czynności,
d) wzywania i przesłuchiwania świadków,
e) żądania udzielenia wyjaśnień przez osoby, które wykonują
lub wykonywały pracę na podstawie stosunku pracy lub in-
nej umowy w jednostkach kontrolowanych,
f) zasięgania w związku z przygotowywaną lub przeprowadza-
ną kontrolą informacji oraz żądania dokumentów od jedno-
stek niekontrolowanych, a także żądania wyjaśnień od pra-
cowników tych jednostek,


6
g) korzystania z pomocy biegłych i specjalistów,
h) zwoływania narad w związku z przeprowadzaną kontrolą,
i) przetwarzania danych osobowych, w tym danych, o których
mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o
ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz.
926, z późn. zm.)), jeżeli jest to niezbędne do przeprowa-
dzenia kontroli.
2. Dostęp Najwyższej Izby Kontroli do dokumentów i materiałów po-
trzebnych do ustalenia stanu faktycznego w zakresie kontrolowanej
działalności lecz zawierających informacje stanowiące tajemnicę
ustawowo chronioną może być wyłączony lub ograniczony jedynie
na podstawie innych ustaw.”;
22) w art. 30:
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Kontrolę przeprowadzają pracownicy Najwyższej Izby Kontroli, o których
mowa w art. 66a, zwani dalej „kontrolerami”, na podstawie legitymacji
służbowej i upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, z zastrzeżeniem
ust. 3 i 4.
2. Upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wydają: Prezes Najwyższej
Izby Kontroli, wiceprezesi oraz dyrektorzy i wicedyrektorzy kontrolnych
jednostek organizacyjnych Najwyższej Izby Kontroli.”,
b) dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. W upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli należy w szczególności
wskazać:
1) imię i nazwisko kontrolera oraz kontrolną jednostkę organizacyjną
Najwyższej Izby Kontroli,
2) podstawę prawną podjęcia kontroli,
3) numer i tytuł kontroli,
4) nazwę i adres jednostki kontrolowanej.”,
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Do przeprowadzenia kontroli uprawnieni są również Prezes Najwyższej
Izby Kontroli, wiceprezesi, dyrektor generalny Najwyższej Izby Kontroli;
kontrola taka przeprowadzana jest, z zastrzeżeniem ust. 4, na podstawie le-
gitymacji służbowej.”,
d) w ust. 4 wyrazy „zakwalifikowanych jako tajne specjalnego znaczenia” zastę-
puje się wyrazami „zawierających informacje niejawne oznaczone jako ściśle
tajne”,
e) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Prezes Najwyższej Izby Kontroli określi, w drodze zarządzenia, wzór legi-
tymacji służbowej. Zarządzenie podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędo-
wym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.”;
23) w art. 31 ust. 3-5 otrzymują brzmienie:

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271,
z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 oraz z 2007 r. Nr 165,
poz. 1170 i Nr 176, poz. 1238.


7
„3. O przyczynach powodujących wyłączenie kontroler lub kierownik jednost-
ki kontrolowanej niezwłocznie zawiadamia na piśmie dyrektora właściwej
jednostki kontrolnej, w której kontroler wykonuje obowiązki.
4. O wyłączeniu kontrolera postanawia dyrektor właściwej jednostki kontrol-
nej. Na postanowienie o wyłączeniu zażalenie nie przysługuje.
5. Prezes Najwyższej Izby Kontroli może, na wniosek lub z urzędu, postano-
wić o wyłączeniu z postępowania kontrolnego właściwej jednostki kontro-
lnej, jeżeli wyniki kontroli mogłyby oddziaływać na prawa lub obowiązki
dyrektora albo wicedyrektora tej jednostki, lub osób im bliskich,
o których mowa w ust. 1; w przypadku wyłączenia Prezes Najwyższej Izby
Kontroli wyznacza do postępowania kontrolnego inną jednostkę kontrolną,
powiadamiając o tym Kolegium Najwyższej Izby Kontroli.”;
24) art. 34 otrzymuje brzmienie:
„Art. 34. 1. Jednostka kontrolowana ma prawo do uzyskania zwrotu kosztów wy-
nagrodzenia dla pracowników jednostki kontrolowanej uczestniczą-
cych w postępowaniu kontrolnym prowadzonym w dniach wolnych
od pracy i poza godzinami pracy oraz kosztów związanych z korzy-
staniem przez kontrolera z urządzeń technicznych i środków trans-
portu jednostki kontrolowanej.
2. Koszty, o których mowa w ust. 1, są pokrywane z budżetu Najwyż-
szej Izby Kontroli.
3. Kierownik jednostki kontrolowanej składa, do dyrektora właściwej
jednostki kontrolnej, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wystą-
pienia pokontrolnego, pod rygorem utraty roszczenia, umotywowany
wniosek o pokrycie poniesionych kosztów, o których mowa w ust.
1.”;
25) dodaje się art. 35a-35c w brzmieniu:
„Art. 35a. 1. Kontroler dokumentuje ustalenia kontroli w aktach kontroli.
2. Akta kontroli obejmują w szczególności upoważnienie do przepro-
wadzenia kontroli, protokoły z przeprowadzonych czynności dowo-
dowych, notatki służbowe oraz inne dokumenty i materiały dowo-
dowe, a także wystąpienie pokontrolne, zastrzeżenia i dokumenty
związane z ich rozpatrywaniem.
3. Kierownik jednostki kontrolowanej lub osoba przez niego upoważ-
niona ma prawo wglądu do akt kontroli i sporządzania z nich odpi-
sów, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.
4. Za zgodą Prezesa Najwyższej Izby Kontroli akta kontroli lub po-
szczególne dokumenty wchodzące w ich skład mogą być udostęp-
niane także innym osobom, z zachowaniem przepisów o tajemnicy
ustawowo chronionej.
Art. 35b. 1. Kontroler sporządza protokół z przeprowadzenia czynności dowo-
dowej, gdy ustawa tak stanowi. W innych przypadkach kontroler
może sporządzić notatkę służbową albo wydruk potwierdzający
przekazanie informacji w formie elektronicznej.
2. Protokół powinien zawierać:


8
1) oznaczenie czynności, czasu i miejsca jej przeprowadzania oraz
osób w niej uczestniczących,
2) opis przebiegu czynności wraz z oświadczeniami i wnioskami
osób w niej uczestniczących,
3) opis innych istotnych okoliczności dotyczących przebiegu czyn-
ności.
3. Protokół oraz każdą jego stronę podpisują wszystkie osoby biorące
udział w czynności dowodowej. Przed podpisaniem protokołu kon-
troler daje go do przeczytania osobom biorącym udział w czynności
dowodowej lub odczytuje go, czyniąc o tym wzmiankę.
4. Osoby biorące udział w czynności dowodowej, przed podpisaniem
protokołu mogą żądać sprostowania jego treści i zamieszczenia w
nim informacji dotyczących ich praw lub interesów.
5. Skreślenia lub uzupełnienia poczynione w protokole wymagają
omówienia podpisanego przez osoby uczestniczące w czynności.
6. W razie niemożliwości lub odmowy podpisania protokołu należy
uczynić o tym wzmiankę, podając przyczyny braku podpisu.
7. Jeżeli zeznania, wyjaśnienia lub oświadczenia są składane do proto-
kołu przez osobę niewładającą językiem polskim do udziału w czyn-
ności dowodowej należy wezwać tłumacza, który przekłada treść ze-
znania, wyjaśnienia lub oświadczenia na język polski oraz podpisuje
protokół. Do tłumacza stosuje się odpowiednio przepisy art. 49 ust.
4-6 i art. 50 ust. 2 dotyczące specjalistów.
Art. 35c. 1. Oczywiste omyłki pisarskie lub rachunkowe w dokumentach wytwo-
rzonych przez kontrolną jednostkę organizacyjną Najwyższej Izby
Kontroli można sprostować w każdym czasie.
2. Sprostowania dokonuje kontroler lub dyrektor kontrolnej jednostki
organizacyjnej Najwyższej Izby Kontroli, sporządzając w dokumen-
cie adnotację zawierającą treść i datę sprostowania oraz podpis.
3. O treści sprostowania dokumentu należy powiadomić podmioty, któ-
rym dokument został uprzednio przekazany.”;
26) w art. 36:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Postanowienie o zwolnieniu materiałów dowodowych spod zabezpieczenia
wydaje kontroler. Na postanowienie o odmowie zwolnienia materiałów
spod zabezpieczenia służy zażalenie.”,
b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Zwrot zabezpieczonych materiałów dowodowych następuje za pokwitowa-
niem.”;
27) art. 37 otrzymuje brzmienie:
„Art. 37. 1. Kontroler może sporządzać, a w razie potrzeby może zażądać od kie-
rownika jednostki kontrolowanej sporządzenia w terminie wyzna-
czonym przez kontrolera, niezbędne dla kontroli kopie lub wyciągi z
dokumentów, jak również zestawienia i obliczenia na podstawie do-
kumentów lub elektronicznych baz danych.


9
2. Zgodność kopii i wyciągów oraz zestawień i obliczeń z oryginalny-
mi dokumentami lub danymi z elektronicznych baz danych potwier-
dza kierownik komórki organizacyjnej, w której dokumenty się
znajdują, lub osoba do tego upoważniona.
3. Kopie i wyciągi oraz zestawienia i obliczenia na podstawie doku-
mentów zabezpieczonych w trybie art. 36 mogą być sporządzane
tylko za zgodą i w obecności kontrolera, który potwierdza ich zgod-
ność z oryginałem i wydaje je za pokwitowaniem odbioru.”;
28) art. 38 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Z pobrania rzeczy sporządza się protokół.”;
29) w art. 39:
a) dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. W związku z przeprowadzaną kontrolą w zakresie niezbędnym dla usta-
lenia stanu faktycznego kontroler może przeprowadzić oględziny obiek-
tów i innych składników majątkowych, które nie stanowią własności jed-
nostki kontrolowanej lub znajdują się poza tą jednostką; przepis ust. 2
stosuje się odpowiednio.”,
b) ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3. Z przebiegu i wyniku oględzin sporządza się protokół.
4. Przebieg i wyniki oględzin mogą być ponadto utrwalone za pomocą urzą-
dzeń technicznych służących do utrwalania obrazu lub dźwięku; nośnik, na
którym został utrwalony obraz lub dźwięk, stanowi załącznik do protoko-
łu.”;
30) w art. 40:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Kontroler może żądać od osób, które wykonują lub wykonywały pracę w
jednostce kontrolowanej na podstawie stosunku pracy lub innej umowy,
udzielenia mu, w terminie przez niego wyznaczonym, ustnych lub pisem-
nych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli.”,
b) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) informacji objętych tajemnicą ustawowo chronioną inną niż tajemnica
służbowa, do których dostęp Najwyższej Izby Kontroli został wyłączony
albo nie zostały spełnione warunki do przekazania informacji, do których
dostęp Najwyższej Izbie Kontroli został ograniczony,”,
c) dodaje się ust. 5-7 w brzmieniu:
„5. Warunkiem przyjęcia pisemnych wyjaśnień jest wskazanie osoby składają-
cej wyjaśnienia, podanie zajmowanego przez nią stanowiska w jednostce
kontrolowanej oraz jej podpis.
6. Z przyjęcia ustnych wyjaśnień sporządza się protokół.
7. W razie zasięgania przez kontrolera, w związku z prowadzoną kontrolą, in-
formacji w jednostkach niekontrolowanych lub uzyskiwania dokumentów
lub wyjaśnień od pracowników tych jednostek, informacje lub wyjaśnienia
powinny być utrwalone na piśmie i podpisane przez osobę, która je złoży-
ła. Przepisy ust. 1- 6 stosuje się odpowiednio.”;
31) w art. 41:
a) w ust. 1 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: