Poselski projekt ustawy o negocjacyjnym systemie ustalania przyrostu wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy wypracowania nowych mechanizmów kreujących dialog społeczny w zakresie dotyczącym negocjacji płacowych w sferze gospodarczej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1286
- Data wpłynięcia: 2008-09-05
- Uchwalenie:
1286
Ocena skutków proponowanej regulacji
Proponowana ustawa:
- utrzymuje obowiązek prowadzenia corocznych negocjacji płacowych u przedsiębiorców, eliminując
jednocześnie mankamenty obecnego systemu,
- nie pozbawia prawa do korzystania z prawidłowo realizowanych uprawnień właścicielskich, co dotyczy
także Skarbu Państwa,
- nie pociąga za sobą dodatkowego obciążenia budżetu państwa, ani obciążenia budżetów jednostek samo-
rządu terytorialnego.
Proponowana ustawa nie wymaga aktów wykonawczych.
Przedmiot projektowanych regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt nie został poddany konsultacjom, o których mowa w art. 34 ust. 3 Regulaminu Sejmu RP.
Warszawa, 22 września 2008 r.
BAS-WAEiM-2428/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
o zgodności poselskiego projektu ustawy o negocjacyjnym systemie
ustalania przyrostu wynagrodzeń u przedsiębiorców (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Ryszard Zbrzyzny) z prawem Unii Europejskiej
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, ze
zm.) sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony poselski projekt ustawy o negocjacyjnym systemie
ustalania przyrostu wynagrodzeń u przedsiębiorców ma zastąpić obecnie
obowiązującą ustawę z dnia 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie
kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o
zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 1995 r. Nr 1, poz. 2, z późn. zm.). Projekt
ustawy przewiduje przede wszystkim, że u przedsiębiorcy przyrost
wynagrodzeń w danym roku obrotowym ustalają, w drodze porozumienia,
strony uprawnione do zawarcia zakładowego układu zbiorowego pracy. W razie
niezawarcia ww. porozumienia, przyrost wynagrodzeń ustalać będzie
pracodawca. Ponadto, Trójstronna Komisja do Spraw Społeczno-Gospodarczych
ma ustalać wskaźnik przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w roku
następnym. Wskaźnik ten ma rekomendować w ustalaniu przyrostu
wynagrodzeń u przedsiębiorców.
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje spraw objętych zakresem projektu
ustawy.
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przedstawiony projekt ustawy nie jest objęty zakresem przedmiotowym
prawa Unii Europejskiej.
IV. Konkluzje
Poselski projekt ustawy o negocjacyjnym systemie ustalania przyrostu
wynagrodzeń u przedsiębiorców pozostaje poza zakresem regulacji prawa Unii
Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: Unia Europejska, wynagrodzenia, prawo pracy
Warszawa, 22 września 2008 r.
BAS-WAEiM-2429/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
dotycząca możliwości uznania przedstawionego poselskiego projektu
ustawy o negocjacyjnym systemie ustalania przyrostu wynagrodzeń u
przedsiębiorców (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Ryszard Zbrzyzny)
za projekt ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art.
95a ust. 1 Regulaminu Sejmu
Stosownie do art. 95a ust. 1 Regulaminu Sejmu, projektem ustawy
wykonującym prawo Unii Europejskiej jest projekt ustawy mający na celu
wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Przedstawiony poselski projekt ustawy o negocjacyjnym systemie
ustalania przyrostu wynagrodzeń u przedsiębiorców ma zastąpić obecnie
obowiązującą ustawę z dnia 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie
kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o
zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 1995 r. Nr 1, poz. 2, z późn. zm.). Projekt
ustawy przewiduje przede wszystkim, że u przedsiębiorcy przyrost
wynagrodzeń w danym roku obrotowym ustalają, w drodze porozumienia,
strony uprawnione do zawarcia zakładowego układu zbiorowego pracy. W razie
niezawarcia ww. porozumienia, przyrost wynagrodzeń ustalać będzie
pracodawca. Ponadto, Trójstronna Komisja do Spraw Społeczno-Gospodarczych
ma ustalać wskaźnik przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w roku
następnym. Wskaźnik ten ma rekomendować w ustalaniu przyrostu
wynagrodzeń u przedsiębiorców.
Ponieważ przedstawiony projekt ustawy nie jest objęty zakresem regulacji
prawa Unii Europejskiej, nie ma podstaw, by uznać go, w trybie art. 95a ust. 3
Regulaminu Sejmu, za projekt ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: Unia Europejska, wynagrodzenia, prawo pracy