eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wdrożenia nowego, unijnego rozporządzenia dotyczącego rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowania ograniczeń wobec chemikaliów (tzw. rozporządzenie REACH); nowelizacja zakłada wprowadzenie kary za nieprzestrzeganie jego przepisów i wskazuje instytucje nadzorujące

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1270
  • Data wpłynięcia: 2008-08-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-01-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 20, poz. 106

1270

a) uzasadnienie produkcji lub stosowania,
b) ilość substancji stosowanej lub produkowanej w ciągu roku,
c)
stosowane reakcje chemiczne i procesy technologiczne lub sposób
stosowania,
d) liczba pracowników, którzy mogą być narażeni na działanie substancji lub
preparatów, o których mowa w ust. 1,
e) środki bezpieczeństwa i działania organizacyjne przewidziane dla ochrony
zdrowia pracowników.
4. Do wytwarzania i stosowania substancji i preparatów, o których mowa w ust. 1
i 2, w badaniach naukowych stosuje się przepis ust. 3.
5. Substancje i preparaty, o których mowa w ust. 1, oraz produkty lub preparaty
zawierające te substancje jako składniki lub zanieczyszczenia mogą być
wprowadzane do obrotu pod warunkiem, że są przeznaczone do użytku
zawodowego i oznakowane etykietą zawierającą informację "Produkt przeznaczony
wyłącznie do użytku zawodowego".

§ 4. Traci moc rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 lipca 2004 r.
w sprawie ograniczeń, zakazów lub warunków produkcji, obrotu lub stosowania
substancji niebezpiecznych i preparatów niebezpiecznych oraz zawierających je
produktów (Dz. U. Nr 168, poz. 1762, z późn. zm. 4)).

§ 5. Przepisy § 2 stosuje się do dnia 1 czerwca 2013 r.

§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie w dniu 1 czerwca 2009 r.

MINISTER GOSPODARKI
4) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 39, poz. 372, z 2006
r. Nr 127, poz. 887, Nr 159, poz. 1131 i Nr 239, poz. 1731 oraz z 2007 r. Nr 1, poz. 1 i Nr 116, poz.
806.


4
Uzasadnienie

Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie ograniczeń, zakazów lub
warunków produkcji, obrotu lub stosowania substancji niebezpiecznych i preparatów
niebezpiecznych oraz zawierających je produktów został opracowany w związku ze
zmianą upoważnienia ustawowego zawartego w art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 11
stycznia 2001 r. o substancjach i preparatach chemicznych (Dz. U. Nr 11, poz. 84,
z późn. zm.).
Przepisy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych
ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji
Chemikaliów, zmieniającego dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylającego
rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94,
jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG,
93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz. Urz. UE L 396 z 30.12.2006, str. 1, Dz.
Urz. UE L 136 z 29.05.2007, str. 3), zwanego dalej „rozporządzeniem (WE) nr
1907/2006”, z dniem 1 czerwca 2009 r. uchylają dyrektywę 76/769/EWG z dnia
27.07.1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych

i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we
wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów
niebezpiecznych (Dz. Urz. WE L 262 z dn. 27.09.1976 r.), zwaną dalej „dyrektywą
76/769/EWG”, w związku z przeniesieniem przepisów tej dyrektywy do załącznika
XVII tego rozporządzenia. Z uwagi na wdrożenie przepisów tej dyrektywy w Polsce
rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 lipca 2004 r. w sprawie
ograniczeń, zakazów lub warunków produkcji, obrotu lub stosowania substancji
niebezpiecznych i preparatów niebezpiecznych oraz zawierających je produktów
(Dz. U. Nr 168, poz. 1762 z późniejszymi zmianami), przepisy rozporządzenia
wdrażające dyrektywę 76/769/EWG muszą zostać uchylone z dniem 1 czerwca 2009
roku.
Jednocześnie, z uwagi na zawarte w uchylanym rozporządzeniu Ministra Gospodarki
i Pracy przepisy wdrażające niektóre postanowienia dyrektywy 98/24/WE z dnia
7 kwietnia 1998 r. w sprawie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników przed
ryzykiem związanym ze środkami chemicznymi w miejscu pracy (czternasta
dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG) (Dz. Urz.

5
WE L 131 z dn. 5.05.1998 r.) oraz zakazy i ograniczenia niebędące wdrożeniem
przepisów wspólnotowych, przepisy te należało pozostawić.
Z uwagi na zawarty w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006 zapis stanowiący, że
krajowe zakazy i ograniczenia, niebędące transpozycją przepisów wspólnotowych,
mogą pozostać w prawie państw członkowskich przez 6 lat od dnia wprowadzenia
w życie rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, § 5 niniejszego rozporządzenia stanowi,
że krajowe przepisy, zawarte w § 2 niniejszego rozporządzenia, stosuje się tylko do
dnia 1 czerwca 20013 r. Z uwagi na konieczność ochrony konsumentów także po tej
dacie, część tych ograniczeń zostanie wtedy wprowadzona rozporządzeniem
wydanym na podstawie art. 31 ust. 3 ustawy o substancjach i preparatach
chemicznych, w którym zostaną określone ograniczenia nabywania przez
konsumentów substancji określonych w § 2 niniejszego rozporządzenia.





6
Ocena skutków regulacji (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowana regulacja nie wpływa na podmioty gospodarcze. Substancje, będąc
przedmiotem regulacji § 3 niniejszego projektu, ze względu na udowodnioną
rakotwórczość, zostały praktycznie całkowicie wyeliminowane z produkcji

i stosowania w całej UE. Zapis § 2 stanowi ograniczenie dostępu konsumentów do
niebezpiecznych substancji i preparatów.

2. Konsultacje społeczne
Równolegle do uzgodnień międzyresortowych projektowana regulacja zostanie
przekazana do konsultacji następującym podmiotom:
1) Naczelnej Radzie Lekarskiej,
2) Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych,
3) Krajowej Radzie Diagnostów Laboratoryjnych,
4) Polskiej Izbie Przemysłu Chemicznego,
5) Stowarzyszeniu Producentów Kosmetyków i rodków Czystości,
6) Stowarzyszeniu Inżynierów i Techników Przemysłu Chemicznego,
7) Instytutowi Chemii Przemysłowej,
8) Instytutowi Przemysłu Organicznego,
9) Instytutowi Ochrony rodowiska,
10) Instytutowi Medycyny Pracy w Łodzi,
11) WWF Polska,
12) Greenpeace Polska,
13) Federacji Konsumentów,
14) Polskiemu Związkowi Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej,
15) Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych,
16) Forum Związków Zawodowych,
17) Sekretariatowi Ochrony Zdrowia KK NSZZ „Solidarność”,
18) Państwowemu Zakładowi Higieny,
19) Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy,
20) Centrum Prawa Ekologicznego,
21) Lidze Ochrony Przyrody,
22) Towarzystwu na rzecz Ziemi,

7
23) Państwowej Radzie Ochrony rodowiska,
24) Państwowej Radzie Ochrony Przyrody.
Projekt rozporządzenia, stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414),
zostanie również umieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Zdrowia.
Wyniki konsultacji zostaną omówione w niniejszej ocenie po ich zakończeniu.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wydanie rozporządzenia nie wpłynie na budżet państwa.
Rozporządzenie nie stwarza skutków finansowych dla budżetów jednostek
samorządu terytorialnego.

4. Wpływ na rynek pracy
Przepisy rozporządzenia nie wpłyną na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Przepisy rozporządzenia nie będą miały wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Przedmiotowa regulacja nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

7. Wpływ regulacji na zdrowie ludzi i na środowisko
Wraz z innymi rozporządzeniami wydanymi na podstawie ustawy o substancjach
i preparatach chemicznych projektowana regulacja będzie miała korzystny wpływ na
zdrowie ludzi i na środowisko.


8
strony : 1 ... 30 ... 37 . [ 38 ] . 39 ... 50 ... 90 ... 140

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: