Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wdrożenia nowego, unijnego rozporządzenia dotyczącego rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowania ograniczeń wobec chemikaliów (tzw. rozporządzenie REACH); nowelizacja zakłada wprowadzenie kary za nieprzestrzeganie jego przepisów i wskazuje instytucje nadzorujące
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1270
- Data wpłynięcia: 2008-08-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-01-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 20, poz. 106
1270
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowana regulacja oddziałuje na przedsiębiorców, na których ciążą obowiązki
określone niniejszym rozporządzeniem.
2. Konsultacje społeczne
Równolegle do uzgodnień międzyresortowych projektowana regulacja zostanie
przekazana do konsultacji następującym podmiotom:
1) Naczelnej Radzie Lekarskiej,
2) Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych,
3) Krajowej Radzie Diagnostów Laboratoryjnych,
4) Polskiej Izbie Przemysłu Chemicznego – Związkowi Pracodawców,
5) Stowarzyszeniu Producentów Kosmetyków i rodków Czystości,
6) Stowarzyszeniu Inżynierów i Techników Przemysłu Chemicznego,
7) Instytutowi Chemii Przemysłowej,
8) Instytutowi Przemysłu Organicznego,
9) Instytutowi Ochrony rodowiska,
10) Instytutowi Medycyny Pracy w Łodzi,
11) WWF Polska,
12) Greenpeace Polska,
13) Federacji Konsumentów,
14) Polskiemu Związkowi Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej,
15) Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych,
16) Forum Związków Zawodowych,
17) Sekretariatowi Ochrony Zdrowia KK NSZZ „Solidarność”,
18) Państwowemu Zakładowi Higieny,
19) Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy,
20) Centrum Prawa Ekologicznego,
21) Lidze Ochrony Przyrody,
22) Towarzystwu na rzecz Ziemi,
46
23) Państwowej Radzie Ochrony rodowiska,
24) Państwowej Radzie Ochrony Przyrody.
Projekt rozporządzenia, stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414),
zostanie również umieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Zdrowia.
Wyniki konsultacji zostaną omówione w niniejszej ocenie po ich zakończeniu.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wydanie rozporządzenia nie wpłynie na budżet państwa.
Rozporządzenie nie stwarza skutków finansowych dla budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
4. Wpływ na rynek pracy
Przepisy rozporządzenia nie wpłyną na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Przepisy rozporządzenia nie będą miały wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Przedmiotowa regulacja nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wpływ regulacji na zdrowie ludzi i na środowisko
Wraz z innymi rozporządzeniami wydanymi na podstawie ustawy o substancjach
i preparatach chemicznych projektowana regulacja będzie miała korzystny wpływ na
zdrowie ludzi i na środowisko.
07/17si
47
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia ………
w sprawie ograniczeń, zakazów lub warunków produkcji, obrotu lub
stosowania substancji niebezpiecznych i preparatów niebezpiecznych oraz
zawierających je wyrobów
Na podstawie art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 11 stycznia 2001 r. o substancjach
i preparatach chemicznych (Dz. U. Nr 11, poz. 84, z późn. zm.) zarządza się, co
następuje:
§ 1. 1. Rozporządzenie określa ograniczenia, zakazy lub warunki:
1) produkcji, obrotu lub stosowania substancji niebezpiecznych lub preparatów
niebezpiecznych;
2) wprowadzania do obrotu lub stosowania wyrobów zawierających substancje
niebezpieczne lub preparaty niebezpieczne.
2. Przepisy rozporządzenia nie dotyczą wprowadzania do obrotu substancji
i preparatów niebezpiecznych w celu prowadzenia badań naukowo-rozwojowych lub
przeprowadzania analiz chemicznych, a także ich stosowania w tych dziedzinach,
o ile rozporządzenie nie stanowi inaczej.
1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej – gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 216, poz. 1593)
2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji częściowego wdrożenia dyrektywy
98/24/WE z dnia 7 kwietnia 1998 r. w sprawie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników przed
ryzykiem związanym ze środkami chemicznymi w miejscu pracy (czternasta dyrektywa szczegółowa w
rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG) (Dz. Urz. WE L 131 z dn. 5.05.1998 r.).
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 100, poz. 1085, Nr 123, poz.
1350 i Nr 125, poz. 1367, z 2002 r. Nr 135, poz. 1145 i Nr 142, poz. 1187, z 2003 r. Nr 189, poz. 1852,
z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 121, poz. 1263, z 2005 r. Nr 179, poz.1485, z 2006 r. Nr 171, poz. 1225,
z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 oraz z 2008 r. Nr … , poz. ….
§ 2. 1. Zakazuje się sprzedaży konsumentom następujących substancji i preparatów
niebezpiecznych:
1) zaklasyfikowanych, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 4 ust. 2 lub
3 ustawy z dnia 11 stycznia 2001 r. o substancjach i preparatach chemicznych,
zwanej dalej "ustawą", jako bardzo toksyczne lub żrące z przypisanym zwrotem
R 35;
2) metanolu (CAS 67-56-1);
3) preparatów zawierających metanol w stężeniach większych niż 3 % wagowych,
w tym preparatów służących do spryskiwania szyb.
2. Zakaz, o którym mowa w ust. 1, nie obejmuje sprzedaży konsumentom
następujących wyrobów zawierających metanol:
1) paliw do silników redukcyjnych stosowanych w modelarstwie;
2) paliw do silników spalinowych używanych w sportach motorowodnych;
3) paliw pochodzenia roślinnego (biopaliw);
4) klejów.
3. Zakaz, o którym mowa w ust. 1, nie obejmuje sprzedaży konsumentom
następujących substancji i preparatów zaklasyfikowanych jako żrące:
1) środków do czyszczenia dla potrzeb gospodarstwa domowego, także
zawierających wodorotlenek sodu lub wodorotlenek potasu;
2) materiałów stosowanych w budownictwie;
3) nawozów mineralnych.
4. Zakaz, o którym mowa w ust. 1, nie obejmuje środków ochrony roślin.
5. Substancje lub preparaty wymienione w ust. 1 pkt 1 i 2 mogą być
sprzedawane pod warunkiem, że osoba wprowadzająca je do obrotu uzyska od
nabywcy identyfikujące go następujące dane:
1) nazwę firmy lub imię i nazwisko;
2) adres;
3) numer REGON.
6. Osoba wprowadzająca do obrotu substancje lub preparaty wymienione w ust.
1 pkt 1 i 2 jest obowiązana przechowywać dane, o których mowa w ust. 5, przez
okres 5 lat.
7. W przypadku substancji lub preparatów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2,
osoba wprowadzająca je do obrotu, poza przyjęciem od nabywcy danych, o których
mowa w ust. 5, jest obowiązana do zgłoszenia w terminie do końca lutego każdego
2
roku listy odbiorców za rok poprzedni właściwemu terenowo państwowemu
powiatowemu inspektorowi sanitarnemu.
8. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 7, jednostka organizacyjna podległa lub
nadzorowana przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych przekazuje
właściwemu Państwowemu Inspektorowi Sanitarnemu Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i Administracji.
9. Substancje lub preparaty bardzo toksyczne, żrące z przypisanym zwrotem R
35 oraz metanol mogą być stosowane w działalności zawodowej pod warunkiem:
1) zgłoszenia właściwemu terenowo państwowemu powiatowemu inspektorowi
sanitarnemu, a w przypadku jednostki organizacyjnej podległej lub nadzorowanej
przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych - właściwemu Państwowemu
Inspektorowi Sanitarnemu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji,
najpóźniej w dniu ich nabycia po raz pierwszy;
2) prowadzenia przez użytkownika ewidencji ich rozchodu;
3) zabezpieczenia ich przed przejęciem przez osoby niepowołane.
§ 3. 1. Zakazuje się produkcji i stosowania następujących substancji i ich soli: 2-
naftyloaminy (CAS 91-59-8), benzydyny (CAS 92-87-5), bifenylo-4-aminy (CAS 92-
67-1) oraz 4-nitrobifenylu (CAS 92-93-3).
2. Zakazuje się produkcji, stosowania i wprowadzania do obrotu substancji i
preparatów, w których substancje wymienione w ust. 1 występują jako składniki lub
zanieczyszczenia w stężeniach przekraczających 0,1 % masowego.
3. Substancje wymienione w ust. 1 lub zawierające je preparaty mogą być
wytwarzane i stosowane jako półprodukty do produkcji innych substancji lub
preparatów pod warunkiem, że:
1)
zostanie wyeliminowane narażenie pracowników na te substancje,
w szczególności przez ich wytwarzanie i stosowanie jako półproduktów
w zamkniętych instalacjach technologicznych, z których substancje te będą
pobierane lub uwalniane jedynie w stopniu niezbędnym do zapewnienia
monitorowania procesu lub utrzymania instalacji w ruchu;
2) przed zastosowaniem lub produkcją substancji lub preparatu wymienionych
w ust. 1 zostaną przedstawione właściwemu terenowo państwowemu
powiatowemu inspektorowi sanitarnemu następujące informacje:
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1270
› Pobierz plik