Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wdrożenia nowego, unijnego rozporządzenia dotyczącego rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowania ograniczeń wobec chemikaliów (tzw. rozporządzenie REACH); nowelizacja zakłada wprowadzenie kary za nieprzestrzeganie jego przepisów i wskazuje instytucje nadzorujące
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1270
- Data wpłynięcia: 2008-08-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-01-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 20, poz. 106
1270
Zmiany w treści art. 34f u.s.p.ch. zostały z kolei podyktowane wejściem
w życie rozporządzenia nr 1907/2006. Tak więc przepisy art. 34f oraz
34g penalizują zachowania określonych nimi podmiotów wbrew przepi-
som rozporządzenia nr 1907/2006 zawartych w załączniku XVII odno-
szącym się do ograniczeń do produkcji, wprowadzania do obrotu i sto-
sowania niektórych niebezpiecznych substancji, preparatów i wyrobów
oraz w załączniku XIV, który będzie zawierał wykaz substancji podlega-
jących procedurze udzielania zezwoleń. Postępowanie wbrew regułom
zawartym w tych załącznikach może skutkować poważnymi konse-
kwencjami i stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzkiego oraz środowi-
ska, a także zagrożenia spowodowania szkody (także w wielkich roz-
miarach). Z tego względu zachowanie człowieka wypełniające znamio-
na czynu zabronionego opisanego w ww. przepisach powinno stanowić
przestępstwo.
23. Wobec tego, że rozporządzenie nr 1907/2006 stoi na stanowisku, że
badania na kręgowcach nie powinny być przeprowadzane bez wyraźnej
potrzeby ze względu na narażanie ich na ból i cierpienie, art. 34h
u.s.p.ch. wprowadza zakaz powtarzania badań na kręgowcach i penali-
zuje zachowanie człowieka, który nie respektuje ww. zasad.
24. Przepisy dodanych art. 34i oraz 34j ustanawiają karę w postaci grzywny
za naruszenie istotnych obowiązków wynikających z rozporządzenia
nr 1907/2006. Zastosowanie surowszych kar nie wydaje się być uza-
sadnione ze względu na niewspółmierność kary do popełnionego czy-
nu.
25. Przepis art. 35 u.s.p.ch. został uzupełniony przez dodanie dodatkowo
sankcji za brak odpowiedniego oznakowania substancji lub preparatu
niebezpiecznego polegającego na nie umieszczeniu na nim numeru ze-
zwolenia, gdy jest to właściwe. Obowiązek taki wynika z rozporządzenia
nr 1907/2006 (art. 65).
26. Przepis art. 36 u.s.p.ch. został uchylony ze względu na uchylenie do-
tychczasowych przepisów dotyczących karty charakterystyki rozporzą-
16
dzeniem nr 1907/2006, i uregulowanie niniejszej problematyki
w art. 37c.
27. Przepisy art. 37a – 37l u.s.p.ch. zawierają sankcję w postaci kary
grzywny przewidzianej w Kodeksie wykroczeń, ze względu na nieprze-
strzeganie określonych obowiązków administracyjnych wskazanych
w rozporządzeniu nr 1907/2006.
28. Przepis art. 37m zawiera sankcję za niewypełnienie przez pracodaw-
ców obowiązku zapewnienia swoim pracownikom lub ich przedstawicie-
lom dostępu do informacji zawartych w kartach charakterystyki sub-
stancji lub preparatów, które stosują lub na które mogą być narażeni
w trakcie swojej pracy.
29. Przepis art. 37n zawiera sankcję za przedkładanie przez przedsiębior-
ców fałszywych informacji uprawniających do skorzystania z ulgowych
opłat lub należności wnoszonych na postawie przepisów rozporządze-
nia Komisji (WE) nr 340/2008 z dnia 16 kwietnia 2008 r. w sprawie opłat
i należności wnoszonych na rzecz Europejskiej Agencji Chemikaliów na
mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego
i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych
ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) (Dz. Urz. UE L 107
z 17.04.2008) albo do korzystania ze zwolnienia z opłat na mocy art. 74
ust. 2 rozporządzenia nr 1907/2006.
30. Przepisy art. 38 i 40 u.s.p.ch. zostały uchylone z tego względu, że doty-
czyły substancji nowych. Podział zaś na substancje nowe i istniejące
zostaje zniesiony przez rozporządzenie nr 1907/2006 i szczegółowe
przepisy regulujące kwestie z tym związane muszą zostać uchylone.
II. Zmiany
wprowadzone
art.
2 niniejszego projektu dotyczą Państwowej In-
spekcji Sanitarnej, która zgodnie z art. 33 ustawy o substancjach i prepara-
tach chemicznych, sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przepisów tej
17
ustawy oraz przepisów rozporządzeń WE w niej wymienionych przez osoby
zobowiązane do przestrzegania tych przepisów.
W związku z powyższym niezbędnym jest dokonanie stosownych zmian
w przepisach ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, które zapewniały-
by realizację zadań nałożonych przez ww. ustawę oraz rozporządzenia WE.
Zmiana przepisu art. 4 ust. 1 pkt 8 miała na celu wskazanie kręgu podmio-
tów podlegających kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej, który został ob-
jęty rozporządzeniem nr 1907/2006. Definicje użytych pojęć znajdują się
w rozporządzeniu nr 1907/2006, oraz odpowiednio w ustawie o substan-
cjach i preparatach chemicznych, a także w rozporządzeniach nr 648/2004
i nr 304/2003. Z uwagi na całościowe ujęcie w pkt 8 zadań wynikających
z u.s.p.ch. oraz z rozporządzeń Wspólnot Europejskich tam wymienionych
celowe stało się uchylenie pkt 8a i 8b.
Możliwość pobierania próbek do badań laboratoryjnych, w tym również
składu chemicznego substancji chemicznych lub preparatów chemicznych
(art. 25 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIS) została dana w oparciu o rozszerzenie
uprawnień Państwowej Inspekcji Sanitarnej i dysponowania przez nią od-
powiednimi narzędziami do przeprowadzania takich badań.
Dodanie art. 27b ust. 1 ma miejsce ze względu na konieczność zagwaran-
towania, że nie będą produkowane oraz nie będą się znajdować w obrocie
substancje, preparaty lub wyroby, które nie odpowiadają wymaganiom
określonym w przepisach załącznika XVII rozporządzenia nr 1907/2006 do-
tyczącego ograniczeń do produkcji, wprowadzania do obrotu i stosowania
niektórych niebezpiecznych substancji, preparatów i wyrobów lub, które nie
zostały zarejestrowane. Zgodnie z brzmieniem dodanego art. 27b ust. 3
przepisy umieszczone w ust. 2 stosuje się także odpowiednio do sytuacji,
w której rejestrujący nie przedłoży Europejskiej Agencji Chemikaliów infor-
macji wymaganych rozporządzeniem nr 1907/2006. Także w takiej sytuacji
niezbędnym jest zapewnienie skutecznej kontroli i możliwości egzekwowa-
nia obowiązków nałożonych na rejestrujących przez takie instrumenty jak
m.in. wydanie odpowiednich decyzji przez właściwego państwowego in-
spektora sanitarnego.
18
W przypadku stwierdzenia jednego z wyżej wymienionych naruszeń wła-
ściwy państwowy inspektor sanitarny zastosuje procedurę określoną rozpo-
rządzeniem ministra właściwego do spraw zdrowia (na mocy dodanego
art. 27b ust. 3 ustawy o PIS).
Przepis ust. 2 w art. 27b służy do zagwarantowania przepisu rozporządze-
nia nr 1907/206 stanowiącego, że w obrocie nie mogą znajdować się sub-
stancje, które nie zostały zarejestrowane. Wstrzymanie produkcji lub wpro-
wadzania do obrotu jest bardzo dolegliwą, wystarczającą karą, dlatego pe-
nalizacją, określoną następnie w art. 38a, objęto niezastosowanie się
do decyzji właściwego państwowego inspektora sanitarnego.
Zmiana brzmienia art. 29 oraz art. 30 jest jedynie konsekwencją wprowa-
dzenia dodatkowego art. 27b i w związku z tym koniecznością dostosowa-
nia numeracji wymienionych w tych przepisach artykułów.
Zmiana upoważnienia ustawowego do wydania rozporządzenia z art. 36
ust. 4 ma na celu dookreślenie sposobu ustalania wysokości opłat za bada-
nia laboratoryjne oraz inne czynności, o których mowa w ust. 1 – 3a,
z uwzględnieniem nie tylko kosztów ich wykonania, ale także sposobu po-
bierania.
Wprowadzenie nowego brzmienia rozdziału dotyczącego przepisów kar-
nych wynika z konieczności dodania art. 37b oraz zmiany tytułu przedmio-
towego rozdziału.
III. Art. 3 wprowadza zmiany w ustawie o zakazie stosowania wyrobów zawie-
rających azbest. Zostały one podyktowane brzmieniem przepisów rozpo-
rządzenia nr 1907/2006 oraz wytycznych zawartych w załączniku XVII
do tego rozporządzenia, które w zakresie dotyczącym wprowadzenia do ob-
rotu i stosowania włókien azbestu i wyrobów zawierających włókna azbestu
dopuszczają wprowadzanie do obrotu i stosowanie diafragm do istniejących
instalacji elektrolitycznych zawierających azbest chryzotylowy oraz stoso-
wanie wałów z azbestu chryzotylowego stosowanych do ciągnienia szkła
zainstalowanych lub znajdujących się w użytkowaniu przed dniem 1 stycz-
nia 2005 r., do czasu ich zużycia lub do czasu, kiedy będą dostępne substy-
19
tuty bezazbestowe, w zależności od tego, która okoliczność wystąpi wcze-
śniej.
W związku z wejściem w życie przepisów załącznika XVII dopiero od dnia
1 czerwca 2009 r., również do tego czasu może funkcjonować w obrocie
obecny przepis art. 1 zmienianej ustawy.
IV. Organ Inspekcji Handlowej został ustanowiony na mocy art. 33 pkt 3 ustawy
o substancjach i preparatach chemicznych do przestrzegania obowiązków
określonych zarówno w rozporządzeniu nr 1907/2006, jak i w rozporządze-
niu nr 648/2004 w sprawie detergentów.
W tej sytuacji do art. 3 ust. 1 ustawy o Inspekcji Handlowej po pkt 1b doda-
no pkt 1c, który wśród zadań Inspekcji wymienia kontrolę substancji, prepa-
ratów, wyrobów i detergentów w zakresie określonym w ustawie o substan-
cjach i preparatach chemicznych. Dokładne sprecyzowanie uprawnień In-
spekcji Handlowej w ustawie kompetencyjnej jest niezbędne ze względu na
konieczność istnienia podstawy prawnej do działań podejmowanych przez
ten organ.
Dodanie natomiast art. 18a podyktowane jest koniecznością zapewnienia,
by wymienione w tym przepisie substancje, preparaty lub wyroby nie były
produkowane lub wprowadzane do obrotu wbrew przepisom rozporządze-
nia nr 1907/2006.
V. Ze względu na ustalenie nowego brzmienia i układu art. 24 ustawy o sub-
stancjach i preparatach chemicznych, konieczne stało się wprowadzenie
w projekcie odpowiednich zmian redakcyjnych w ustawie o kosmetykach,
która w art. 11 ust. 2 odwołuje się do zasad Dobrej Praktyki Laboratoryjnej,
określonych w ustawie o substancjach i preparatach chemicznych.
VI. Zmiana wprowadzona w ustawie – Prawo ochrony środowiska została po-
dyktowana uchyleniem przez rozporządzenie nr 1907/2006 dyrektywy Rady
76/769/EWG, której implementację do polskiego porządku prawnego,
w części dotyczącej PCB i PCT, stanowił m.in. art. 163 ust. 8 niniejszej
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1270
› Pobierz plik