Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela
- projekt ma na celu doskonalenie przepisów prawa pracy nauczycieli pod kątem racjonalizacji procesu kształcenia i wychowania dzieci i uczniów w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1231
- Data wpłynięcia: 2008-10-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela
- data uchwalenia: 2008-11-21
- adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 1, poz. 1
1231
z dnia 7 września 2007 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 191, poz. 1369). Niezależnie od
powyższego należy podkreślić, iż kwestie rozstrzygnięć emerytalnych pozostają w wyłącznej
gestii Ministra Pracy i Polityki Społecznej, który koordynuje ponadbranżowe rozwiązania
w systemie emerytalno-rentowym państwa. Obecnie trwają intensywne prace nad przyjęciem
ostatecznych rozwiązań w zakresie tzw. emerytur pomostowych;
10) Związek Nauczycielstwa Polskiego zwrócił uwagę na konieczność nowelizacji art. 10,
art. 73 oraz art. 88 ustawy – Karta Nauczyciela. Zmiany zaproponowane przez Związek nie są
jednak przedmiotem niniejszej nowelizacji.
Projekt ustawy został również skierowany do opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego. Na posiedzeniu w dniu 24 września 2008 r. Komisja Wspólna Rządu
i Samorządu Terytorialnego pozytywnie zaopiniowała niniejszy projekt.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie przepisów projektowanej ustawy spowoduje skutki finansowe dla sektora
finansów publicznych w związku ze zmianami w relacjach wskaźników dotyczących poziomu
wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego (art. 1 pkt 3)
oraz określeniem kwoty stanowiącej podstawę obliczania odpisów na ZF S (art. 3).
W warunkach roku 2009, przy założeniu dwukrotnego wzrostu kwoty bazowej dla
nauczycieli (5% od stycznia i kolejne 5% od września) oraz prognozowanych zmian w
strukturze zatrudniania w związku z osiąganiem wyższego stopnia awansu zawodowego
nauczycieli, łączne skutki szacowane są na kwotę 2,73 mld zł.
Powyższa kwota dotyczy zwiększenia części oświatowej subwencji ogólnej, zwiększenia
budżetów właściwych ministrów prowadzących szkoły i placówki oświatowe oraz wydatków
jednostek samorządu terytorialnego związanych z realizacją zadań własnych w zakresie
prowadzenia przedszkoli.
W projekcie ustawy budżetowej na rok 2009 w związku z realizacją ww. zadań poziom
części oświatowej subwencji ogólnej uległ zwiększeniu, a także zaplanowano środki
w rezerwach celowych do tzw. „oświaty rządowej”.
30
Skutki finansowe przedstawia tabela:
Odpis
Wzrost
określający
wysokości
środki
Wzrost
niezbędnych
finansowe na
wysokości
ZF S (art.
Szkoły i
środków na
doskonalenie
wynagrodzeń
53 ust. 1
Razem
placówki
dodatek
zawodowe
art. 30 ust. 3 (z
KN)
wiejski (art.
nauczycieli
pochodnymi)
54 ust. 5
1% (art. 70a
KN)
ust. 1, 3 i 4
KN)
Szkoły i
placówki
prowadzone
51 240 559
206 469
1 413 346
5 282 406
58 142 780
przez
właściwych
ministrów
Szkoły i
placówki
prowadzone
przez JST
wyodrębnione z
uwzględnieniem
kryteriów
podziału części
2 247 468 974
51 150 278 59 807 985
27 244 690
2 385 671 927
oświatowej
subwencji
ogólnej, o
których mowa w
art. 28 ustawy z
dnia 13.11.2003
r. o dochodach
JST2)
Przedszkola
265 458 331
5 314 565
7 248 999
7 424 583
285 446 478
Razem
2 564 167 864
56 671 311 68 470 330
39 951 679
2 729 261 184
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie ustawy będzie miało wpływ na rynek pracy poprzez wzmocnienie
atrakcyjności zawodu nauczyciela.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
31
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
32
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1231
› Pobierz plik