Rządowy projekt ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym
projekt ustawy dotyczy stworzenia akceptowanych rozwiązań prawnych, które mogłyby uwolnić realizację przedsięwzięć z wykorzystaniem partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce: przyznania zainteresowanym jak największej swobody kształtowania partnerstwa, ochrony najważniejszych interesów publicznych, ochrony uzasadnionych interesów partnerów prywatnych, ochrony długu publicznego, zgodności z prawem UE
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1180
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o partnerstwie publiczno-prywatnym
- data uchwalenia: 2008-12-19
- adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 19, poz. 100
1180
Druk nr 1180
Warszawa, 20 października 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-174-08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o partnerstwie publiczno-prywatnym.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Gospodarki.
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia.....................................
o partnerstwie publiczno-prywatnym
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. 1. Ustawa określa zasady współpracy podmiotu publicznego i partnera prywatnego
w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
2. Przedmiotem partnerstwa publiczno-prywatnego jest wspólna realizacja
przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem
publicznym i partnerem prywatnym.
Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) podmiot publiczny:
a) jednostkę sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach
publicznych,
b) inną, niż określona w lit. a, osobę prawną, utworzoną w szczególnym celu
zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym niemających charakteru
przemysłowego ani handlowego, jeżeli podmioty, o których mowa w tym
przepisie oraz w lit. a, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio
lub pośrednio przez inny podmiot:
− finansują ją w ponad 50 % lub
− posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub
− sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub
− mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego
lub zarządzającego,
c) związki podmiotów, o których mowa w lit. a i b;
2) partner prywatny – przedsiębiorcę lub przedsiębiorcę zagranicznego;
3) składnik majątkowy – nieruchomość, część składową nieruchomości,
przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. –
Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.1)), rzecz ruchomą oraz
prawo majątkowe;
4) przedsięwzięcie:
a) budowę lub remont obiektu budowlanego,
b) świadczenie usług,
c) wykonanie dzieła, w szczególności wyposażenie składnika majątkowego
w urządzenia podwyższające jego wartość lub użyteczność, lub
d) inne świadczenie
– połączone z utrzymaniem lub zarządzaniem składnikiem majątkowym, który
jest wykorzystywany do realizacji przedsięwzięcia publiczno-prywatnego lub
jest z nim związany;
5) wkład własny – świadczenie podmiotu publicznego lub partnera prywatnego
polegające w szczególności na:
a) poniesieniu części wydatków na realizację przedsięwzięcia, w tym
sfinansowaniu dopłat do usług świadczonych przez partnera prywatnego
w ramach przedsięwzięcia,
b) wniesieniu składnika majątkowego.
Art. 3. Do zadań ministra właściwego do spraw gospodarki w zakresie ustawy należy
w szczególności upowszechnianie i promowanie partnerstwa publiczno-prywatnego,
dokonywanie analiz i ocen funkcjonowania partnerstwa publiczno-prywatnego, w tym stanu i
perspektyw finansowego zaangażowania sektora prywatnego.
Rozdział 2
Wybór partnera prywatnego
Art. 4. 1. Jeżeli wynagrodzeniem partnera prywatnego jest prawo do pobierania pożytków z
przedmiotu partnerstwa, albo to prawo wraz z zapłatą sumy pieniężnej, wyboru
partnera prywatnego dokonuje się stosując przepisy ustawy z dnia …. 2008 r. o
koncesjach na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. Nr …., poz. ….), z
uwzględnieniem przepisów niniejszej ustawy.
2. W przypadkach innych niż określone w ust. 1, wyboru partnera prywatnego
dokonuje się stosując przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 oraz z 2008 r. Nr 171,
poz. 1058), z uwzględnieniem przepisów niniejszej ustawy.
2
Art. 5. Podmiot publiczny, po zamieszczeniu ogłoszenia w Biuletynie Zamówień
Publicznych albo opublikowaniu ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, o
których mowa w ustawach wymienionych w art. 4, dodatkowo zamieszcza w Biuletynie
Informacji Publicznej informację o planowanym partnerstwie publiczno-prywatnym.
Art. 6. 1. Najkorzystniejszą jest oferta, która przedstawia najkorzystniejszy bilans
wynagrodzenia i innych kryteriów odnoszących się do przedsięwzięcia.
2. Kryteriami oceny ofert są:
1) podział zadań i ryzyk związanych z przedsięwzięciem pomiędzy podmiotem
publicznym i partnerem prywatnym;
2) terminy i wysokość przewidywanych płatności lub innych świadczeń
podmiotu publicznego, jeżeli są one planowane.
3. Kryteriami oceny ofert mogą być również w szczególności:
1) podział dochodów pochodzących z przedsięwzięcia pomiędzy podmiotem
publicznym i partnerem prywatnym;
2) stosunek wkładu własnego podmiotu publicznego do wkładu partnera
prywatnego;
3) efektywność realizacji przedsięwzięcia, w tym efektywność wykorzystania
składników majątkowych;
4) kryteria odnoszące się bezpośrednio do przedmiotu przedsięwzięcia, w
szczególności jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, poziom
oferowanych technologii, koszt utrzymania, serwis.
Rozdział 3
Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz realizacja
partnerstwa publiczno-prywatnego
Art. 7. 1. Przez umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym partner prywatny zobowiązuje
się do realizacji przedsięwzięcia za wynagrodzeniem oraz poniesienia w całości
albo w części wydatków na jego realizację lub poniesienia ich przez osobę trzecią,
a podmiot publiczny zobowiązuje się do współdziałania w osiągnięciu celu
przedsięwzięcia, w szczególności poprzez wniesienie wkładu własnego.
2. Wynagrodzenie partnera prywatnego zależy przede wszystkim od rzeczywistego
wykorzystania lub faktycznej dostępności przedmiotu partnerstwa publiczno-
prywatnego.
3
3. Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym określa skutki nienależytego
wykonania i niewykonania zobowiązania, w szczególności kary umowne
lub obniżenie wynagrodzenia partnera prywatnego lub spółki, o której mowa
w art. 14 ust. 1.
Art. 8. Podmiot publiczny ma prawo do bieżącej kontroli realizacji przedsięwzięcia przez
partnera prywatnego. Zasady i szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli określa umowa o
partnerstwie publiczno-prywatnym.
Art. 9. 1. Wniesienie wkładu własnego w postaci składnika majątkowego może nastąpić w
szczególności w drodze sprzedaży, użyczenia, użytkowania, najmu albo
dzierżawy.
2. Jeżeli składnik majątkowy wniesiony przez podmiot publiczny jest
wykorzystywany przez partnera prywatnego w sposób oczywiście sprzeczny z
jego przeznaczeniem określonym w umowie o partnerstwie publiczno-prywatnym,
partner prywatny jest zobowiązany przekazać ten składnik podmiotowi
publicznemu na zasadach określonych w umowie o partnerstwie publiczno-
prywatnym.
3. Jeżeli składnik majątkowy podmiotu publicznego stanowił wkład niepieniężny
do spółki, o której mowa w art. 14 ust. 1, jego przekazania w razie wykorzystania
niezgodnie z przeznaczeniem dokonuje się na zasadach określonych w umowie lub
statucie spółki.
Art. 10. 1. Podmiot publiczny, niezwłocznie po rozwiązaniu umowy o partnerstwie
publiczno-prywatnym dokona wyboru nowego partnera prywatnego, chyba że
przedsięwzięcie ma być realizowane w inny sposób.
2. Jeżeli przed wyborem nowego partnera prywatnego, podmiot publiczny zlecił
wykonywanie zadań z zakresu partnerstwa publiczno-prywatnego w trybie art. 67
ust. 1 ustawy – Prawo zamówień publicznych, umowa ta obowiązuje do czasu
rozpoczęcia wykonywania umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym.
Art. 11. 1. Po zakończeniu czasu trwania umowy partner prywatny lub spółka, o której mowa
w art. 14 ust. 1, przekazuje podmiotowi publicznemu składnik majątkowy, który
był wykorzystywany do realizacji przedsięwzięcia, w stanie niepogorszonym, z
uwzględnieniem jego zużycia wskutek prawidłowego używania, chyba że umowa
o partnerstwie publiczno-prywatnym stanowi inaczej.
2. Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym może stanowić, że przekazanie
składnika majątkowego nastąpi na rzecz państwowej lub samorządowej osoby
prawnej lub spółki handlowej z co najmniej większościowym udziałem jednostki
samorządu terytorialnego albo Skarbu Państwa.
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1180
› Pobierz plik