eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o opłatach abonamentowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o opłatach abonamentowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: wprowadzenia licencji programowej przyznawanej Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu na okres 4 lat przez KRRiT, w której określa się udział audycji realizujących demokratyczne, społeczne, edukacyjne i kulturalne potrzeby obywateli, w tym realizujących potrzeby społeczności lokalnych i max.y udział procentowy reklam w dziennym czasie nadawania, wprowadzenia obowiązku składania KRRiT rocznego sprawozdania z wykonania tych obowiązków i wprowadzenia możliwości odliczenia od kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przez podatnika w roku podatkowym z tytułu opłaty abonamentowej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1084
  • Data wpłynięcia: 2008-04-29
  • Uchwalenie: wycofany dnia 10-06-2009

1084


Druk nr 1084

Warszawa, 29 kwietnia 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:



- o zmianie ustawy o opłatach
abonamentowych oraz o zmianie
niektórych innych ustaw
.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Jerzego Wenderlicha.



(-) Wojciech Olejniczak; (-) Artur Ostrowski; (-) Wojciech Pomajda;
(-) Stanisława Prządka; (-) Stanisław Rydzoń; (-) Joanna Senyszyn;
(-) Stanisław Stec; (-) Wiesław Andrzej Szczepański; (-) Jerzy Szmajdziński;
(-) Jolanta Szymanek-Deresz; (-) Tadeusz Tomaszewski; (-) Jerzy Wenderlich;
(-) Marek
Wikiński; (-) Bogusław Wontor; (-) Stanisław Wziątek;
(-) Ryszard Zbrzyzny; (-) Janusz Zemke.
Warszawa, 15 maja 2008 r.

BAS-WAEiM-1217/08

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
o zgodności poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o opłatach
abonamentowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Jerzy Wenderlich) z prawem Unii Europejskiej

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. - Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:

I.
Przedmiot projektu ustawy

Przedstawiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o opłatach
abonamentowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw przewiduje
wprowadzenie w ustawie o radiofonii i telewizji instytucji licencji programowej.
Licencja byłaby przyznawana jednostkom publicznej radiofonii i telewizji, na
ich wniosek, przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Licencja programowa
przyznawana byłaby na okres czterech lat i określałaby minimalny miesięczny
udział audycji realizujących demokratyczne, społeczne, edukacyjne i kulturalne
potrzeby obywateli lub społeczności lokalnych, maksymalny udział procentowy
reklam w dziennym czasie nadawania programu, minimalny roczny udział w
programach nadawcy audycji wytworzonych przez nadawcę lub na jego
zamówienie albo we współdziałaniu z innymi nadawcami, minimalny roczny
udział w programach nadawcy audycji wytworzonych przez producentów
krajowych.
Licencja programowa byłaby podstawą realizacji przez nadawców
publicznej radiofonii i telewizji misji publicznej.
Ponadto, projekt przewiduje, że opłaty abonamentowe za używanie
odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego byłyby odliczane od dochodu
osoby fizycznej dla celów ustalenia podstawy obliczenia podatku.




2
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy

Sama instytucja licencji programowej nie jest objęta zakresem prawa
Unii Europejskiej. W kontekście proponowanych zmian należy jednak wskazać
dyrektywę 89/552/EWG Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 października
1989 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych,
wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących
świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych
usługach medialnych).
Dyrektywa w art. 5 nakłada na państwa członkowskie obowiązek
zapewnienia, gdy to możliwe, aby nadawcy zarezerwowali co najmniej 10%
czasu nadawania programu lub, wedle uznania państwa członkowskiego, co
najmniej 10% budżetu programowego dla utworów europejskich
(zdefiniowanych w art. 1 lit. n dyrektywy) wyprodukowanych przez
producentów niezależnych od nadawców, z wyłączeniem czasu przeznaczonego
na nadawanie wiadomości, wydarzeń sportowych, gier, reklamy i usług i
teletekstu. Proporcja ta ma być osiągana stopniowo. Musi zostać osiągnięta
także poprzez rezerwowanie odpowiedniego udziału dla utworów nowych,
nadawanych w okresie pięciu lat od daty ich produkcji.
Z kolei przepis art. 18 dyrektywy przewiduje, że czas nadawania
telewizyjnych spotów reklamowych i spotów telesprzedażowych nie przekracza
20% danej godziny zegarowej. Przepis art. 20 zezwala na odstępstwo od tej
regulacji w odniesieniu do przekazów telewizyjnych przeznaczonych do odbioru
wyłącznie na terytorium krajowym i które nie mogą być bezpośrednio ani
pośrednio odbierane w żadnym z pozostałych państw członkowskich.

III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Jak już zaznaczono, instytucja licencji programowej nie jest regulowana
w prawie Unii Europejskiej.
Proponowany przepis art. 30c ust. 1 pkt. 3 ustawy o radiofonii i telewizji,
poprzez odesłanie do art. 16 ust. 2 i 3 ustawy, jest zgodny z art. 18 dyrektywy
89/552/EWG.
Określenie w licencji programowej minimalnego udziału w programach
nadawcy audycji wytworzonych przez producentów krajowych nie jest
sprzeczne z dyrektywą. Dyrektywa określa minimalny udział utworów
europejskich (definicja utworu europejskiego jest związana z pochodzeniem
jego producentów), nie ingeruje jednak w pozostałą cześć czasu programowego.
Podobnie, określenie w licencji programowej minimalnego rocznego
udziału w programach nadawcy audycji wytworzonych przez nadawcę lub na
jego zamówienie albo we współdziałaniu z innymi nadawcami nie jest sprzeczne

1 Dz.Urz. WE L 298 z 17.10.1989 r., s. 23, ze zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne Rozdział 6 Tom 1, s.
224, ze zm.

3
z prawem Unii Europejskiej. Wprawdzie dyrektywa ma na celu
zagwarantowanie pewnego minimalnego udziału produkcji niezależnych (zob.
preambuła do dyrektywy), jednak nie wyklucza krajowej regulacji dotyczącej
minimalnego udziału programów wytworzonych przez samego nadawcę.

IV. Konkluzje
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o opłatach abonamentowych
oraz o zmianie niektórych innych ustaw nie jest sprzeczny z prawem Unii
Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych

Michał Królikowski


Deskryptory Bazy REX: Unia Europejska, radiofonia, telewizja, abonament

4
Warszawa, 15 maja 2008 r.

BAS-WAEiM-1217/08

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
o zgodności poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o opłatach
abonamentowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Jerzy Wenderlich) z prawem Unii Europejskiej

Sporządził Bartosz Pawlowski
Weryfikował: Marcin Fryźlewicz
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: