Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: uatrakcyjnienia oferty IKE przez m.in.: zwiększenie rocznego limitu wpłat na IKE, zmianę sposobu ustalania rocznego limitu wpłat na IKE, uelastycznienie zasad zwrotu i wypłaty z IKE
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1054
- Data wpłynięcia: 2008-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-11-06
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 220, poz. 1432
1054
5
„1. Przedmiotem wypłaty transferowej może być wyłącznie
całość środków zgromadzonych na IKE, z wyłączeniem
przypadku, gdy oszczędzający dokonuje wypłaty
transferowej pomiędzy funduszami inwestycyjnymi
zarządzanymi przez to samo towarzystwo, oraz
przypadków, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1 i 2.”;
9) w art. 37:
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Oszczędzający może wystąpić z wnioskiem
o częściowy zwrot pod warunkiem, że środki te
pochodziły z wpłat na IKE.”,
b) uchyla się ust. 9,
c) po ust. 10 dodaje się ust. 11 w brzmieniu:
„11. Częściowy zwrot następuje w ciągu 30 dni, licząc
od dnia złożenia przez oszczędzającego wniosku.”.
Art. 2. W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym
od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.2)) w art. 30a
wprowadza się następujące zmiany:
1) w ust. 1 pkt 10 otrzymuje brzmienie:
„10) od dochodu oszczędzającego na indywidualnym koncie
emerytalnym z tytułu zwrotu albo częściowego zwrotu,
w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach
emerytalnych, środków zgromadzonych na tym
koncie,”;
2) ust. 8 otrzymuje brzmienie:
6
„8. Dochodem, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, jest różnica
między kwotą stanowiącą wartość
środków
zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym
a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne,
a w przypadku częściowego zwrotu dochodem jest
kwota zwrotu pomniejszona o kwotę stanowiącą iloczyn
kwoty zwrotu i wskaźnika stanowiącego udział sumy
wpłat na indywidualne konto emerytalne do wartości
środków zgromadzonych na tym koncie. Dochodu tego
nie pomniejsza się o straty z kapitałów pieniężnych
i praw majątkowych poniesionych w roku podatkowym
oraz w latach poprzednich. Zdanie pierwsze i drugie
stosuje się odpowiednio do określania dochodu,
o którym mowa w ust. 1 pkt 11.”.
Art.
3. W ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych
programach emerytalnych (Dz. U. Nr 116, poz. 1207, z 2005 r. Nr 143,
poz. 1202 oraz z 2006 r. Nr 157, poz. 1119) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 5 po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
„1b. Pracownik nie może ponownie przystąpić do tego
programu, z którego dokonał wypłaty jednorazowej
albo wypłaty pierwszej raty, w przypadku
dokonywania wypłaty ratalnej. Ograniczenie określone
w zdaniu pierwszym nie dotyczy osób, które dokonały
wypłaty jako osoby uprawnione.”;
2) w art. 25:
a) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Suma składek dodatkowych wniesionych przez
uczestnika do jednego programu w ciągu roku
7
kalendarzowego nie może przekroczyć kwoty
odpowiadającej czteroipółkrotności przeciętnego
prognozowanego wynagrodzenia miesięcznego
w gospodarce narodowej na dany rok, określonego
w ustawie budżetowej, ustawie o prowizorium
budżetowym lub w ich projektach, jeżeli
odpowiednie ustawy nie zostały uchwalone.
W przypadku gdy kwota ustalona w sposób
określony w zdaniu pierwszym będzie niższa od
kwoty ogłoszonej w poprzednim roku kalen-
darzowym, wówczas obowiązuje kwota ogłoszona
w poprzednim roku kalendarzowym.”,
b) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„4a. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia spo-
łecznego ogłasza w drodze obwieszczenia
w Dzienniku
Urzędowym Rzeczypospolitej
Polskiej „Monitor Polski” do końca roku kalenda-
rzowego poprzedzającego rok, w którym uczestnik
będzie wnosił do programu składki dodatkowe,
wysokość kwoty, o której mowa w ust. 4.”;
3) po art. 41 dodaje się art. 41a w brzmieniu:
„Art.
41a. Organ nadzoru wykreśla, z urzędu, program
z rejestru programów w przypadku gdy:
1) zakończono postępowanie likwidacyjne
pracodawcy albo zakończono postępowanie
upadłościowe pracodawcy, a podmiot
obowiązany do złożenia wniosku o wydanie
decyzji o wykreśleniu programu z rejestru
programów nie złożył takiego wniosku;
8
2) nie zakończono postępowania w sprawie
wykreślenia programu przed dniem
zakończenia postępowania likwidacyjnego
pracodawcy albo zakończenia postępowania
upadłościowego pracodawcy.”.
Art.
4. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.,
z wyjątkiem art. 1 pkt 3 i art. 3 pkt 2, które wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób
fizycznych oraz ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 22, poz. 270,
Nr 60, poz. 703, Nr 70, poz. 816, Nr 104, poz. 1104, Nr 117, poz. 1228 i Nr 122, poz. 1324, z 2001 r.
Nr 4, poz. 27, Nr 8, poz. 64, Nr 52, poz. 539, Nr 73, poz. 764, Nr 74, poz. 784, Nr 88, poz. 961, Nr 89,
poz. 968, Nr 102, poz. 1117, Nr 106, poz. 1150, Nr 110, poz. 1190, Nr 125, poz. 1363 i 1370 i Nr 134,
poz. 1509, z 2002 r. Nr 19, poz. 199, Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676, Nr 78, poz. 715, Nr 89,
poz. 804, Nr 135, poz. 1146, Nr 141, poz. 1182, Nr 169, poz. 1384, Nr 181, poz. 1515, Nr 200,
poz. 1679 i Nr 240, poz. 2058, z 2003 r. Nr 7, poz. 79, Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 595, Nr 84,
poz. 774, Nr 90, poz. 844, Nr 96, poz. 874, Nr 122, poz. 1143, Nr 135, poz. 1268, Nr 137, poz. 1302,
Nr 166, poz. 1608, Nr 202, poz. 1956, Nr 222, poz. 2201, Nr 223, poz. 2217 i Nr 228, poz. 2255,
z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 54, poz. 535, Nr 93, poz. 894, Nr 99, poz. 1001, Nr 109, poz. 1163,
Nr 116, poz. 1203, 1205 i 1207, Nr 120, poz. 1252, Nr 123, poz. 1291, Nr 162, poz. 1691, Nr 210,
poz. 2135, Nr 263, poz. 2619 i Nr 281, poz. 2779 i 2781, z 2005 r. Nr 25, poz. 202, Nr 30, poz. 262,
Nr 85, poz. 725, Nr 86, poz. 732, Nr 90, poz. 757, Nr 102, poz. 852, Nr 143, poz. 1199 i 1202, Nr 155,
poz. 1298, Nr 164, poz. 1365 i 1366, Nr 169, poz. 1418 i 1420, Nr 177, poz. 1468, Nr 179, poz. 1484,
Nr 180, poz. 1495 i Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 46, poz. 328, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 107,
poz. 723, Nr 136, poz. 970, Nr 157, poz. 1119, Nr 183, poz. 1353 i 1354, Nr 217, poz. 1588, Nr 226,
poz. 1657 i Nr 249, poz. 1824, z 2007 r. Nr 35, poz. 219, Nr 99, poz. 658, Nr 115, poz. 791 i 793,
Nr 176, poz. 1243, Nr 181, poz. 1288, Nr 191, poz. 1361 i 1367, Nr 192, poz. 1378, Nr 211, poz. 1549
oraz z 2008 r. Nr 97, poz. 623, Nr 141, poz. 888 i Nr 143, poz. 894.
9-29-dg
U Z A S A D N I E N I E
Projekt ustawy ma na celu wprowadzenie zmian w ustawach:
– z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych (IKE),
– z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
– z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (PPE).
Część z projektowanych zmian była już przedłożona Sejmowi poprzedniej
kadencji, jednakże z uwagi na dyskontynuację prac parlamentarnych, zaszła
potrzeba ponownego skierowania projektu do prac parlamentarnych.
Projektodawca uważa za celowe wprowadzenie zmian, które umożliwią
zgromadzenie większych oszczędności, które posłużą uzupełnieniu dochodów
emerytalnych oraz zachęcą osoby obecnie nie oszczędzające na IKE
do uczestnictwa w tym systemie. Chociaż istniejące rozwiązania przyczyniły się
do rozwoju indywidualnych form oszczędzania na starość, to tempo przyrostu
nowych kont nie jest wystarczające. Dlatego proponuje się przyjęcie rozwiązań,
które mają zachęcić większą liczbę przyszłych emerytów do oszczędzania.
Zasadnicze cele regulacji można wskazać w następujących punktach:
1) proponuje się zwiększenie rocznego limitu wpłat na IKE, tak aby wynosił on
trzykrotność średniego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce
narodowej, na dany rok (art. 1 pkt 3 lit. a projektu ustawy);
2) proponuje się zmianę sposobu ustalania rocznego limitu wpłat na IKE przez
możliwość określania tej kwoty nie tylko w oparciu o wysokość
prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce
narodowej na dany rok, określonego w ustawie budżetowej, ustawie
o prowizorium budżetowym, ale również w oparciu o ich projekty, jeżeli
odpowiednie ustawy nie zostały uchwalone (art. 1 pkt 3 lit. a projektu
ustawy);
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1054
› Pobierz plik