eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › Wpis do CEIDG czy do KRS?

Wpis do CEIDG czy do KRS?

2012-10-29 00:20

Wpis do CEIDG czy do KRS?

Archiwum © beetey - Fotolia.com

Państwo prowadzi centralne rejestry podmiotów gospodarczych i innych organizacji. Najbardziej powszechnymi rejestrami są Krajowy Rejestr Sądowy oraz Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej. Obowiązkowi wpisu do tych rejestrów podlegają różne podmioty i inny jest zakres informacji, które należy do niech zgłaszać.

Przeczytaj także: Luki w systemie KRS

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG)

Jest rejestrem firm prowadzonych przez osoby fizyczne w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej. Obejmuje dane, które przed 1 lipca 2011 r. zgłaszało się do oddziałów ewidencji działalności gospodarczej w urzędach gmin lub miast oraz dane zgłoszone do elektronicznego rejestru po tej dacie. Zmianie uległ nie tylko sposób zgłaszania i przekazywania danych. Przez wysłanie wypełnionego wniosku o wpis do CEIDG i nadanie firmie numeru REGON przedsiębiorca dokonuje jednocześnie:
  • zgłoszenia identyfikacyjnego (lub aktualizacyjnego) do urzędu skarbowego;
  • zgłoszenia (lub zmiany zgłoszenia) płatnika składek ZUS;
  • oświadczenia o wyborze formy opodatkowania;
  • ewentualnie oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w KRUS.

Wpisowi do rejestru podlegają takie dane, jak: firma przedsiębiorcy, jego data urodzenia, numery: PESEL, REGON i NIP (jeżeli je posiada), informacje o jego obywatelstwie, miejscu zamieszkania oraz adresie, pod którym jest wykonywana działalność gospodarcza, data rozpoczęcia działalności, określenie przedmiotów wykonywanej działalności zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (numer PKD), informacja o zawieszeniu i wznowieniu działalności gospodarczej oraz inne dane wymagane przez ustawę. Wniosek o wpis do CEIDG jest bezpłatny.

fot. beetey - Fotolia.com

Archiwum

Państwo prowadzi centralne rejestry podmiotów gospodarczych i innych organizacji. Najbardziej powszechnymi rejestrami są Krajowy Rejestr Sądowy oraz Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej.


W przypadku zakończenia prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorca jest zobowiązany w ciągu siedmiu dni złożyć wniosek o wykreślenie z rejestru. Możliwe jest również wykreślenie przedsiębiorcy z rejestru w drodze decyzji administracyjnej z urzędu, jeżeli zajdą takie okoliczności, jak np.: prawomocne orzeczenie przez sąd zakazu wykonywania działalności gospodarczej, stwierdzenie trwałego zaprzestania wykonywania przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej lub utrata przez przedsiębiorcę uprawnień do wykonywania działalności gospodarczej przysługujących cudzoziemcom.

Krajowy Rejestr Sądowy (KRS)

Jest rejestrem prowadzonym przez rejonowe sądy gospodarcze obejmujące swoją właściwością obszar województwa lub jego część. Składa się z trzech części, obejmujących:
  1. rejestr przedsiębiorców, do którego wpisuje się: spółki jawne, spółki partnerskie, spółki komandytowe, spółki komandytowo-aukcyjne, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjne oraz spółki europejskie, a także przedsiębiorstwa państwowe, instytuty badawcze i inne podmioty wymienione w art. 36 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym;
  2. rejestr stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej;
  3. rejestr dłużników niewypłacalnych.

Do wniosków dołącza się szereg dokumentów właściwych dla rodzaju zgłaszanego podmiotu. Są to np. akty założycielskie spółek, umowy i statuty, uchwały podejmowane przez organy spółek dotyczące np. zmiany kapitału zakładowego lub powołania czy odwołania wspólników, a także roczne sprawozdania finansowe i inne. Rejestr jest jawny i każdy może mieć do niego dostęp za pośrednictwem Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego. Ma ona oddziały przy sądach rejestrowych i wydaje odpisy, wyciągi i zaświadczenia oraz udziela informacji z Rejestru, które mają moc dokumentów urzędowych. Za udzielanie tych informacji oraz wydawanie dokumentów pobiera się jednak opłaty.

Dla nowo powstałych podmiotów wpis do KRS stanowi warunek rozpoczęcia prowadzenia działalności. Wniosek o wpis do Rejestru powinien być złożony nie później niż w terminie siedmiu dni od dnia zdarzenia uzasadniającego dokonanie wpisu, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Poza rejestracją nowego podmiotu takim zdarzeniem może być np. zmiana zarządu spółki, zmiana danych osób wchodzących w skład organu (np. zmiana nazwiska), zmiana wspólników, zmiana adresu podmiotu, zmiana firmy itp. Wniosek o wpis sąd rejestrowy rozpoznaje nie później niż w terminie 14 dni od daty jego złożenia. Wniosek o zarejestrowanie firmy w KRS podlega opłacie w wysokości 500 zł, a wniosek o dokonanie zmiany wpisu – 250 zł. Ponadto opłacić należy ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Ogłoszenie wpisu podmiotu do KRS kosztuje 500 zł, natomiast zmiana danych – 250 zł. Obowiązkowi ogłaszania w Monitorze nie podlegają stowarzyszenia i organizacje społeczne objęte drugą częścią KRS.

Źródło:
  • Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (DzU z 2007 r. nr 155, poz. 1095)
  • Ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 1997 nr 121, poz. 769 z późn. zm.)

Magdalena Kijowska

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (2)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: