eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Kto odpowiada za utratę sprzętu narciarskiego?

Kto odpowiada za utratę sprzętu narciarskiego?

2012-02-03 12:31

Przeczytaj także: Wybierasz się na last minute? Na to uważaj!


Korzystając z usług tego rodzaju obiektów trzeba jednak pamiętać, że każdą kradzież należy niezwłocznie zgłosić w recepcji bądź bezpośrednio u właściciela lub kierownika zakładu hotelowego. W przeciwnym razie można utracić prawo do odszkodowania. Zawiadomienie o szkodzie może być złożone w dowolnej formie. Najczęściej odbywa się to ustnie. Dla większego bezpieczeństwa warto jednak odebrać w recepcji pisemne pokwitowanie przyjęcia takiego zgłoszenia bądź też spisać stosowny protokół.

Zastrzeżenia w regulaminach czy informacje naruszające zakaz wyłączania bądź ograniczania odpowiedzialności zakładu hotelowego są nieważne i nie wywołują żadnych skutków prawnych.

W razie nieuwzględnienia zawiadomienia o szkodzie i często następującego po nim wezwania do zapłaty, nie należy zwlekać również z dochodzeniem swoich roszczeń w sądzie. Roszczenia o naprawienie szkody wynikłej z utraty lub uszkodzenia rzeczy wniesionych do hotelu lub podobnego zakładu przedawniają się bowiem już z upływem 6 miesięcy od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie, a w każdym razie z upływem roku od dnia, w którym poszkodowany przestał korzystać z usług hotelu lub podobnego zakładu.

Górną granicą odszkodowania względem jednego gościa hotelowego jest jednak 100-krotność ceny za dobę hotelową. Ponadto odpowiedzialność pensjonatu za każdą rzecz nie może przekraczać 50-krotnej wysokości tej należności.

Szkody za granicą

Rozpatrując ryzyko utraty sprzętu za granicą i chcąc się od tego ubezpieczyć, amator sportów zimowych powinien zapoznać się również z zakresem terytorialnym umowy ubezpieczenia. Jeżeli dany kraj jest nim objęty, to nie będzie miało znaczenia akurat to, że narty zostały skradzione np. na słowackich, a nie zakopiańskich stokach.

Natomiast przyjęte w polskim Kodeksie cywilnym zasady odpowiedzialności osób prowadzących hotele lub podobne zakłady nie są charakterystyczne tylko dla naszego kraju. W wielu innych państwach na świecie, a już na pewno w Europie, obowiązują bardzo zbliżone regulacje oparte na zapisach Konwencji Europejskiej o odpowiedzialności osób utrzymujących hotele za rzeczy wniesione przez gości hotelowych (Dz. U. z 1999 r. nr 22, poz. 197). Warto o tym wiedzieć na wypadek utraty sprzętu w zagranicznym pensjonacie.

Zasadą przyjętą zarówno w naszym prawie, jak i w wymienionej konwencji jest zakaz wyłączania bądź ograniczania odpowiedzialności zakładu hotelowego ukształtowanej w przepisach.

Podstawa prawna:
  • Ustawa z dnia 23.04.1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.).


Wydawnictwo Podatkowe GOFIN – wydawca czasopism, Gazety Podatkowej i serwisów internetowych dostarczających specjalistycznej wiedzy z zakresu podatków, rachunkowości, ubezpieczeń i prawa pracy.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: