Kto odpowiada za utratę sprzętu narciarskiego?
2012-02-03 12:31
Przeczytaj także: Wybierasz się na last minute? Na to uważaj!
Korzystając z usług tego rodzaju obiektów trzeba jednak pamiętać, że każdą kradzież należy niezwłocznie zgłosić w recepcji bądź bezpośrednio u właściciela lub kierownika zakładu hotelowego. W przeciwnym razie można utracić prawo do odszkodowania. Zawiadomienie o szkodzie może być złożone w dowolnej formie. Najczęściej odbywa się to ustnie. Dla większego bezpieczeństwa warto jednak odebrać w recepcji pisemne pokwitowanie przyjęcia takiego zgłoszenia bądź też spisać stosowny protokół.
Zastrzeżenia w regulaminach czy informacje naruszające zakaz wyłączania bądź ograniczania odpowiedzialności zakładu hotelowego są nieważne i nie wywołują żadnych skutków prawnych.
W razie nieuwzględnienia zawiadomienia o szkodzie i często następującego po nim wezwania do zapłaty, nie należy zwlekać również z dochodzeniem swoich roszczeń w sądzie. Roszczenia o naprawienie szkody wynikłej z utraty lub uszkodzenia rzeczy wniesionych do hotelu lub podobnego zakładu przedawniają się bowiem już z upływem 6 miesięcy od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie, a w każdym razie z upływem roku od dnia, w którym poszkodowany przestał korzystać z usług hotelu lub podobnego zakładu.
Górną granicą odszkodowania względem jednego gościa hotelowego jest jednak 100-krotność ceny za dobę hotelową. Ponadto odpowiedzialność pensjonatu za każdą rzecz nie może przekraczać 50-krotnej wysokości tej należności.
Szkody za granicą
Rozpatrując ryzyko utraty sprzętu za granicą i chcąc się od tego ubezpieczyć, amator sportów zimowych powinien zapoznać się również z zakresem terytorialnym umowy ubezpieczenia. Jeżeli dany kraj jest nim objęty, to nie będzie miało znaczenia akurat to, że narty zostały skradzione np. na słowackich, a nie zakopiańskich stokach.
Natomiast przyjęte w polskim Kodeksie cywilnym zasady odpowiedzialności osób prowadzących hotele lub podobne zakłady nie są charakterystyczne tylko dla naszego kraju. W wielu innych państwach na świecie, a już na pewno w Europie, obowiązują bardzo zbliżone regulacje oparte na zapisach Konwencji Europejskiej o odpowiedzialności osób utrzymujących hotele za rzeczy wniesione przez gości hotelowych (Dz. U. z 1999 r. nr 22, poz. 197). Warto o tym wiedzieć na wypadek utraty sprzętu w zagranicznym pensjonacie.
Zasadą przyjętą zarówno w naszym prawie, jak i w wymienionej konwencji jest zakaz wyłączania bądź ograniczania odpowiedzialności zakładu hotelowego ukształtowanej w przepisach.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 23.04.1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.).
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN – wydawca czasopism, Gazety Podatkowej i serwisów internetowych dostarczających specjalistycznej wiedzy z zakresu podatków, rachunkowości, ubezpieczeń i prawa pracy.
1 2
oprac. : Tomasz Konieczny / Gazeta Podatkowa
Przeczytaj także
-
Jak działa ubezpieczenie bagażu?
-
Podróż samochodem za granicę - czego się boimy?
-
Ubezpieczenie turystyczne: jakie w góry, jakie do ciepłych krajów?
-
Mundial 2022: koszty leczenia w Katarze o wiele droższe niż hotel
-
Jakie mamy plany na wakacje 2022? Urlop planuje 3 na 4 Polaków
-
Wakacje czyli relaks nie bez kłopotów
-
Majówka 2022 droższa w Polsce niż za granicą
-
Czy polisa ubezpieczeniowa chroni w czasie wojny i zamieszek?
-
EKUZ jako ubezpieczenie na narty? Ochrona będzie szczątkowa
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)