eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Zakupy w Internecie rób bezpiecznie

Zakupy w Internecie rób bezpiecznie

2011-12-11 00:20

Przeczytaj także: Jak bezpiecznie kupić bilety online?

Siedem dni na zmianę zdania i dwa lata na reklamację

Panu Kowalskiemu przysługuje co najmniej 7 dni roboczych w UE (w Polsce 10 dni kalendarzowych) na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny i ponoszenia dodatkowych opłat. Termin liczony jest od dnia dostarczenia produktu (sprzedaż towarów) lub od daty zawarcia umowy (sprzedaż usług). We wskazanym czasie wystarczy wysłać do sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu, a potem sam produkt. Sprzedawca jest zobowiązany zwrócić pieniądze w ciągu 30 dni (w tym koszty pierwotnej przesyłki, klient płaci tylko za odesłanie produktu).

Trzeba pamiętać, że prawo do odstąpienia od umowy na odległość nie przysługuje m.in. przy zakupie biletów lotniczych lub na imprezy rozrywkowe (mecze, koncerty, teatr), wycieczek turystycznych oraz produktów indywidualnie dostosowanych do potrzeb klienta (np. bransoletka z zawieszką, na której wygrawerowano inicjały obdarowanego) – mówi Anna Żochowska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce.

Jeśli kupiony przez Internet produkt (futro z norek, aparat fotograficzny czy deska snowboardowa) okaże się wadliwy lub niezgodny z umową, objęty jest takim samym dwuletnim prawem do reklamacji, jakie obowiązuje wobec produktów kupionych w sklepie stacjonarnym.

Komu nie należy ufać?

Witryna internetowa sklepu, na której nie ma danych rejestrowych firmy, adresu geograficznego siedziby, podano jedynie e-mail w ogólnodostępnej domenie (np. shop@gmail.com), a opcją płatności jest zagraniczny przelew ekspresowy (np. Western Union czy MoneyGram) lub wpłata na konto osoby prywatnej można z dużym prawdopodobieństwem przypuszczać, że nie jest to sklep godny zaufania.

Gdzie szukać pomocy?

W razie problemów z produktem lub usługą zakupionymi od sprzedawcy z innego kraju UE, pomocą służy Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce. Prawnicy ECK Polska bezpłatnie udzielają porad prawnych (codziennie dyżuruje prawnik pod numerem tel. +48 22 55 60 118). ECK pomaga również w polubownym dochodzeniu roszczeń od przedsiębiorców zarejestrowanych poza Polską, w krajach UE (np. gdy niemiecki sklep internetowy nie przysłał zamówionego towaru lub nie odpowiada na reklamację wadliwego towaru). Skargę można złożyć poprzez formularz na stronie internetowej.

Więcej informacji o prawach konsumentów oczekujących na świąteczną przesyłkę w poradniku elektronicznym na www.uokik.gov.pl. Ponadto praktyczne informacje jak bezpiecznie korzystać z usług pocztowych, można znaleźć na stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej. O tym jak robić bezpiecznie e-zakupy za granicą informuje Europejskie Centrum Konsumenckie. Instytucje te razem z UOKiK wzięły udział we wspólnej akcji Nie daj się oskubać przed świętami - informującej o prawach internautów.


poprzednia  

1 2 3

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: