eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Skarbnik gminy a praca u innego pracodawcy

Skarbnik gminy a praca u innego pracodawcy

2011-03-11 12:04

Skarbnik gminy jest zatrudniony na podstawie powołania. Powołanie jest jednym z rodzajów stosunku pracy, tak więc powołanie danej osoby na stanowisko skarbnika kreuje od dnia wskazanego w akcie powołania (które powinno być dokonane na piśmie) lub w razie braku takiej informacji, z dniem powołania - stosunek pracy.

Przeczytaj także: Skarbnik gminy a wyższe wykształcenie

Pytanie: Czy powołanie skarbnika wiąże się z zawarciem stosunku pracy od dnia powołania oraz czy skarbnik może od dnia powołania pozostawać w stosunku pracy z innym pracodawcą?

Odpowiedź: Powołanie danej osoby na stanowisko skarbnika gminy jest równoznaczne z nawiązaniem stosunku pracy na podatnie powołania - od dnia wskazanego w akcie powołania, a w razie braku takiego określenia - od dnia powołania. Skarbnik gminy nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy o pracownikach samorządowych.

1. Skarbnik jest zatrudniony na podstawie powołania

Skarbnik gminy jest zatrudniony na podstawie powołania. Powołanie jest jednym z rodzajów stosunku pracy, tak więc powołanie danej osoby na stanowisko skarbnika kreuje od dnia wskazanego w akcie powołania (które powinno być dokonane na piśmie) lub w razie braku takiej informacji, z dniem powołania - stosunek pracy.

2. Skarbnik podlega istotnym ograniczeniem w zakresie możliwości dodatkowego zatrudnienia…

W myśl obowiązujących przepisów prawa pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym (a więc również skarbnik gminy) nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy o pracownikach samorządowych.

Nie ma więc całkowitego zakazu podjęcia lub kontynuowania przez pracownika samorządowego dodatkowego zatrudnienia, a zakaz podjęcia dodatkowego zatrudnienia dotyczy dwóch sytuacji:
  • wykonywania zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność,
  • wykonywania zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy o pracownikach samorządowych.
3. …ale każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie

W związku z takim opisowym sformułowaniem zakazu dodatkowego zatrudnienia każdy przypadek należy oceniać indywidualnie, pod kątem wystąpienia przesłanek uniemożliwiających podjęcie równoległego zatrudnienia. Wskazać należy, że wobec użycia przy definiowaniu przedmiotowych zakazów pojęć nieostrych, w szczególności w przypadku wykonywania zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy o pracownikach samorządowych (gdzie nie jest konieczne, aby dodatkowe zajęcia wywoływały uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność) pracodawca (osoba działająca w imieniu pracodawcy) ma dużą swobodę w interpretowaniu tych ustawowych przesłanek, co ostatecznie może być zweryfikowane tylko przez Sąd.

Wydaje się, że w przypadku skarbnika gminy takimi zajęciami (takim zatrudnieniem) będzie świadczenie pracy w zakresie księgowości, rachunkowości - jeżeli taka praca wywołuje uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność. Z pewnością zakazane jest wykonywanie dodatkowych zajęć (bez względu na ich rodzaj) w czasie i miejscu, kiedy pracownik powinien świadczyć pracę na rzecz zatrudniającego go pracodawcy samorządowego.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: