eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Ochrona konsumentów: UOKiK ostrzega przed oszustami

Ochrona konsumentów: UOKiK ostrzega przed oszustami

2020-07-15 15:02

Ochrona konsumentów: UOKiK ostrzega przed oszustami

UOKiK ostrzega przed oszustami © vege - Fotolia.com

Alternatywne inwestycje, które okazują się niebezpiecznymi dla naszego portfela piramidami finansowymi to tylko jedna z kwestii, na którą powinniśmy być szczególnie wyczuleni. Oszuści nie są jednak problemem wyłącznie rynku finansowego - na nadużycia jesteśmy narażeni również w trakcie codziennych transakcji. W takich realiach ochrona konsumentów i poprawa ich świadomości wydaje się być nieodzowna. O to właśnie stara się UOKiK.

Przeczytaj także: Last minute a prawa konsumenta

„Sprawdzaj, czytaj, pytaj!” Tak brzmi hasło przewodnie nowej kampanii informacyjnej UOKiK. W trosce o bezpieczeństwo i należytą ochronę konsumentów Urząd apeluje do Polaków o rozwagę i przestrzega przed nadużyciami, których na rynku jest dziś niestety sporo.

Ochrona konsumentów przede wszystkim. A jak możesz chronić się sam?


Oto, co radzi nam w tej kwestii UOKiK:
  • Dokładnie sprawdzaj oferty ― zwłaszcza te pochodzące od nieznanych ci osób czy organizacji.
  • Nie wierz w szybki, pewny i wysoki zysk bez ryzyka!
  • Nie ulegaj presji dokonania natychmiastowych przelewów, szczególnie na nieznane ci konta.
  • Sprawdzaj reklamy, które pojawiają się, gdy korzystasz z mediów społecznościowych ― czasem są powiązane z odpłatnymi usługami i zapraszaniem twoich znajomych do projektów biznesowych, które w rzeczywistości są piramidami finansowymi.
  • Piramidy finansowe mają kamuflaż ― neutralne albo pozytywnie wyglądające strony www, promujące np. przedsięwzięcia biznesowe, darmowe szkolenia online, inicjatywy społeczne.
  • Rzetelny sprzedawca podaje na stronie internetowej dane swojej firmy ― jeśli ich tam nie ma, nie ufaj mu.
  • Bądź czujny na oferty sprzedawców, którzy chcą przyjść do twojego domu i przedstawić Ci jakiś produkt lub urządzenie.
  • Uważaj, jeśli ktoś dzwoni do ciebie z ofertą tajemniczego, leczniczego produktu lub urządzenia ― to pewnie dobrze przygotowany manipulator, który sprzeda ci coś bezwartościowego.
  • Czytaj dokumenty, które podpisujesz.
  • Daj sobie czas na decyzję ― jeśli ktoś każe ci ją podjąć natychmiast, bo okazja się nie powtórzy, najprawdopodobniej chce cię oszukać.
  • Pytaj o zdanie lub opinię swoich znajomych lub najbliższych.
  • Jeśli podejrzewasz oszustwo, zgłoś sprawę policji.




Alternatywne inwestycje finansowe


Jak podkreśla UOKiK, w trudnych czasach łatwiej wpaść w pułapkę i nabrać się na nieuczciwą inwestycję finansową. Oszuści doskonale wiedzą, jak wykorzystać społeczny niepokój i niepewność. Oferty alternatywnych inwestycji w niestandardowe walory, waluty, dobra lub surowce obiecują stały i bezpieczny zysk na wysoki procent, a potem okazują się finansowym fiaskiem.

Trzeba także uważać na projekty inwestycyjne z małą opłatą startową, w których warunkiem otrzymania udziałów jest promowanie przedsięwzięcia wśród znajomych. Te z kolei okazują się zwykle piramidami finansowymi.

Pamiętaj, „okazje” zbyt dobre, aby być prawdziwe to najczęściej oszustwo i zamiast zyskać możesz stracić ― swoje wszystkie oszczędności. Internet, media społecznościowe ― to tu najczęściej czyhają na ciebie te zagrożenia.
― Przestrzegam przed inwestowaniem pieniędzy w systemy promocyjne typu piramida. To może być przykładowo projekt inwestycyjny z małą opłatą startową, z której część ma być przekazywana na cele charytatywne, a warunkiem otrzymania udziałów jest promowanie przedsięwzięcia wśród znajomych. Z rezerwą podchodźmy też do tzw. łańcuszków ― mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.




Nieuczciwy produkt lub usługa ― zdrowie


W trudnych czasach łatwiej także wpaść w pułapkę i nabrać się na ofertę produktu lub usługi, które fałszywie obiecują ochronę zdrowia lub leczenie, np. dzięki działaniu rzekomych leków czy urządzeń. Z ostrożnością podchodźmy do reklam i nie dajmy się nabrać, nawet jeśli naciągacze podszywają się pod lekarzy, ekspertów, renomowane instytuty badawcze czy osoby „uzdrowione”.

Na tego typu nieuczciwe praktyki i oszustwa narażeni są szczególnie starsi konsumenci ― nasi rodzice, dziadkowie, sąsiedzi. To do nich sprzedawcy dzwonią lub ― co gorsza ― odwiedzają ich w domu, stosując różne sztuczki i manipulacje: złudzenie wyjątkowej okazji, fałszywy dług wdzięczności, zwodnicze wzbudzanie sympatii, rzekome rabaty i gratisy oraz konieczność podjęcia decyzji „tu i teraz”.
― Konsumenci często ponoszą poważne straty finansowe, kupując u nieuczciwych sprzedawców. Co ważne, problem dotyczy również seniorów, na ogół ufnych i mniej skłonnych do dochodzenia swoich praw ― dodaje prezes UOKiK.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: ochrona konsumentów, prawa konsumenta, UOKiK

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: