eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › Działalność gospodarcza: czy rzeczywiście będzie łatwiej?

Działalność gospodarcza: czy rzeczywiście będzie łatwiej?

2014-12-18 15:29

Przeczytaj także: Ile kosztuje własna firma?


Interesująca jest również nowelizacja polegająca na dalszym wprowadzaniu tzw. „kultury oświadczeń”, na podstawie której wprowadzono zmiany w zakresie szeregu ustaw umożliwiające składanie oświadczeń w miejsce dotychczas wymaganych zaświadczeń. Na podstawie art. 20 ustawy o ułatwieniu prowadzenia działalności gospodarczej wprowadzono zmiany w ustawie z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku suszu paszowego oraz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno, na podstawie których uproszczono procedurę składania wniosku o wstępne uznanie grupy producentów owoców i warzyw oraz zatwierdzenie planu dochodzenia do uznania tej grupy za organizację producentów owoców i warzyw poprzez rezygnację z obowiązkowego dołączenia do wniosku odpisu z KRS. Aktualnie w procedurze tej wystarczy wskazanie stosownego numeru KRS.

W zakresie usprawnienia i ułatwienia firmom prowadzenia wymiany transgranicznej wprowadzono możliwość wydawania niepreferencyjnych świadectw pochodzenia przez inne niż organy celne podmioty, tj. Krajową Izbę Gospodarczą dysponująca 27 oddziałami na terenie całego kraju. Wprowadzona zmiana bazuje na rozwiązaniach już stosowanych w wielu krajach UE. Przełoży się to w efekcie na ułatwienie dostępu do uzyskania świadectw poprzez możliwość wyboru przez eksportera miejsca uzyskania świadectwa.

Nowelizacja wprowadziła również zmiany mające na celu wspieranie inwestycji , w szczególności polegające na zwiększeniu dostępności ubezpieczeń eksportowych gwarantowanych przez Skarb Państwa – Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. (KUKE S.A.), m.in. poprzez zwiększenie pojemności katalogu składników pochodzenia krajowego o te, które nie są wydobywane i wytwarzane na terytorium RP lub gdy ich parametry wydobywane lub wytwarzane na terytorium RP nie odpowiadają parametrom określonym w kontrakcie eksportowym, co w konsekwencji umożliwi zaliczenie do kontraktu eksportowego produktów z większym udziałem składnika zagranicznego.

Dodatkowo na podstawie art. 12 ustawy ułatwiono dostęp przedsiębiorcom do finansowania inwestycji ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) i Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) w oparciu o rozszerzenie podmiotowego i przedmiotowego zakresu udzielania poręczeń w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej o spłaty pożyczek oraz spłaty odsetek od kredytów lub pożyczek, objęcie dopłatami również opłat ustalanych w umowach leasingu, umożliwienie udzielania wsparcia również przez WFOŚiGW, udostępnienie środków przeznaczonych na finansowanie inwestycji proekologicznych, wszystkim bankom chcącym uczestniczyć w systemie dystrybucji środków publicznych, niezależnie od ich wielkości, obrotów czy zakresu terytorialnego.

Co ważne zwiększono również dostęp do orzeczeń sądowych poprzez doprecyzowanie pojęcia informacji publicznej w tym zakresie. Uznanie orzeczeń sądów i trybunałów za informację publiczną przyczyni się z całą pewnością do zwiększenia transparentności działania tych instytucji oraz pozytywnie wpłynie na merytoryczny poziom wydawanych rozstrzygnięć, pewność obrotu prawnego i poprawę stanu świadomości prawnej.

W świetle postanowień art. 9 ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej wprowadzono zmiany do ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych w zakresie obowiązków informacyjnych zgłaszanych wobec Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych („GIODO”) zwolniono administratorów danych z obowiązku zgłaszania zbioru danych osobowych do rejestracji GIODO, a także rozszerzono kompetencje GIODO na informacje o administratorach bezpieczeństwa informacji („ABI”). Wykonywanie obowiązków zgłaszania do rejestru zbioru danych, a następnie aktualizacja tych danych stanowi znaczne obciążenie administracyjne dla administratorów danych – czyli de facto również przedsiębiorców. Powyższe rozwiązanie pozwoli przede wszystkim na zmniejszenie obciążenia administracyjnego poprzez zwolnienie z obowiązku rejestracyjnego tych administratorów danych (przedsiębiorców), którzy powołali i zgłosili do rejestracji Generalnemu Inspektorowi administratora bezpieczeństwa informacji. Wprowadzone zwolnienie dotyczy zbiorów danych, które nie są prowadzone w systemie informatycznym, z wyjątkiem zbiorów zawierających dane szczególnie chronione.

Po raz pierwszy wprowadzone przez ustawę deregulacyjną zmiany pozytywnie mnie zaskoczyły. Zaproponowane przez Rząd rozwiązania w zakresie uproszczenia procedur administracyjnych, redukcji obowiązków informacyjnych, ułatwienia dostępu do finansowania zewnętrznego inwestycji oraz ograniczenia kosztów działalności gospodarczej i wiele innych, dla których zabrakło miejsca w niniejszym komentarzu, powinny przyczynić się do rozwoju przedsiębiorstw, a rozwój przedsiębiorstw powinien w konsekwencji pozytywnie wpłynąć na konkurencyjność gospodarki, a tym samym na jej rozwój. Mam nadzieję, że wprowadzona w życie regulacja faktycznie przyczyni się do istotnej poprawy funkcjonowania przedsiębiorstw i spełni swój priorytetowy cel – ułatwienie wykonywania działalności gospodarczej.

poprzednia  

1 2 3

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: