Ile kosztuje własna firma?
2014-10-26 01:05
![Ile kosztuje własna firma? [© kungverylucky - Fotolia.com] Ile kosztuje własna firma?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/rejestracja-dzialalnosci-gospodarczej/Ile-kosztuje-wlasna-firma-145429-200x133crop.jpg)
Ile kosztuje własna firma? © kungverylucky - Fotolia.com
Przeczytaj także: Działalność bez rejestracji. W 2023 roku można zarobić nawet 26,6 tys. zł
Rejestracja działalności gospodarczej nie wymaga opłat – wpis do CEIDG (także każda jego zmiana) jest darmowy (do 30.03.2009 wpis kosztował 100 zł, a zmiana 50 zł). W przypadku ZUS nowi przedsiębiorcy mają możliwość skorzystania z tzw. „preferencyjnych” składek ZUS przez pierwsze 24 miesiące działalności (do 01-07-2005 każdy przedsiębiorca opłacał pełne składki ZUS).Koszty działalności możemy podzielić na 2 typy: opłaty administracyjno-skarbowe oraz bieżące koszty prowadzenia firmy.
Opłaty administracyjno-skarbowe
Do pierwszej grupy możemy zaliczyć następujące opłaty:
1. Rejestracyjne:
- jako czynny podatnik VAT lub podatnik VAT-UE – 170 zł. Opłata ta zostanie zlikwidowana w 2015 roku, jednak w roku 2014 obowiązuje ona nadal,
- rejestracja szczególnej formy działalności, np. spółki jawnej: wpis do KRS – 500 zł oraz 100 zł za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym,
- za rejestrację samochodu,
- za dokonanie wpisu do rejestru agentów ubezpieczeniowych – 110 zł,
- za dokonanie wpisu do rejestru działalności regulowanej, np.:
- podmiotu wykonującego działalność kantorową – 1087 zł,
- podmiotu wykonującego działalność gospodarczą na podstawie przepisów o usługach turystycznych w zakresie organizowania imprez turystycznych oraz pośredniczenia na zlecenie klientów w – zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych – 514 zł,
fot. kungverylucky - Fotolia.com
Ile kosztuje własna firma?
Koszty działalności możemy podzielić na 2 typy: opłaty administracyjno-skarbowe oraz bieżące koszty prowadzenia firmy.
- zaświadczenie o numerze nadania NIP (np. jeśli zgubimy taki dokument. Przy zakładaniu działalności jest on wysyłany podatnikowi bez pobierania opłaty) – 21 zł,
- zaświadczenie potwierdzające brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (VAT-23 lub VAT-24) – 160 zł,
- zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości – 21 zł (za każdy egzemplarz),
- pozwolenia lub koncesje, np. za zezwolenie na wykonywanie działalności brokerskiej w zakresie ubezpieczeń albo reasekuracji – 1087 zł,
- zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,
- podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) – przy zakładaniu spółki cywilnej 0,5% wartości umowy spółki. Podatek ten płaci także nabywca od umowy kupna-sprzedaży (np. komputera, samochodu lub innego przedmiotu) w wysokości 2%, jednak jeśli wartość umowy kupna jest ≥1000 zł,
- podatek od nieruchomości,
- podatek akcyzowy,
- cło.
- udzielenie pełnomocnictwa lub prokury, czyli upoważnienie osoby do podpisywania w naszym imieniu np. deklaracji VAT lub innych pism wyjaśniających bądź rejestrację – 17 zł, (w przypadku UPL-1, pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, nie ma dodatkowych opłat),
- notarialna – np. przy zakupie nieruchomości,
- sądowa – np. przy zakupie nieruchomości,
- opłaty członkowskie – np. do Krajowej Izby Lekarskiej, Krajowej Izby Architektów, itp.
![Własny biznes: jak założyć firmę i przetrwać na rynku? [© pixabay.com] Własny biznes: jak założyć firmę i przetrwać na rynku?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/spolka/Wlasny-biznes-jak-zalozyc-firme-i-przetrwac-na-rynku-252792-150x100crop.jpg)
oprac. : ifirma.pl / Mała księgowość internetowa ifirma.pl
Przeczytaj także
-
Rozpoczynasz działalność gospodarczą? Pamiętaj o obowiązku założenia konta na PUE ZUS
-
Działalność nierejestrowa - wyższy limit przychodów w 2023 roku?
-
Jednoosobowa firma zakładana tylko online? Jest projekt
-
Współpraca na B2B z byłym pracodawcą a preferencyjny ZUS
-
Czy pandemia to dobry czas dla start-upów?
-
Mały (preferencyjny) ZUS w 2021 r. przy otwarciu firmy
-
GUS: zawieszona co 10. firma z rejestru REGON
-
Rejestracja REGON 2018, czyli 2 nowe firmy na 1 zamykaną
-
Rejestracja REGON XI 2017
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (2)
-
Justa / 2014-10-27 12:01:49
moim zdaniem idziemy powoli, bo powoli ale w dobry kierunku. Trzeba tylko czasem pogłówkować - samo założenie firmy to pikuś w porównaniu z utrzymaniem się na rynku, co tu dużo gadać, bywa ciężko. Mój sposób na obniżanie kosztów to branie sprzętu biurowego w leasing Plusie, płacę raty a nie od razu za cały sprzęt, księgowosc ogarniam sama, poszłam na kurs specjalny i daję radę. Do tego siedziba firmy - żaden wielki adres, ot zwykłe biuro. [ odpowiedz ] [ cytuj ]
-
JanS46 / 2014-11-17 12:34:25
Bardzo duże koszty utrzymania firmy nawet mikro np. Spółki 2-5 osobowej. Brałem udział w prowadzeniu ponad 15 lat, z władzy chyba nie mają pojęcia utrzymując takie procedury biurokratyczne np. Sąd KRS,ZUS biurokracja i koszty,biurokracja budowlana,finansowo-podatkowa , GUS biurokracja narzuca do wypełniania zamiast sami to wypełniać na podst. skrótowych danych firm raz w roku,część danych jest zbędna.
kom.n/w.Był taki Falandysz i działanie na granicy prawa, wyszło nieciekawie. Stare błędy wracają. Zamiast skrócić procedury,ilość skomplikowanych wz. druków do wypełnienia , za każdym razem koszty wpisu ,stosunkowe , sądowe, ogł.MGiS itp to brnie w ślepy prawnie zaułek i często łamanie prawa własności. Sam przechodziłem tą procedurę z RHB do KRS, droga przez mękę i za każdym ruchem koszt biurokracja (koszt sąd 500zł >ogł MGiS 10zł + notariusz zmn. 1200 taksa MS !!!!!!+ wypisy ,sprawozdania-wniosek 140zł/każde= ok.2000zł . Później do likwidacji 2 osobowej Spółki w KRS + zmn. też 2000zł = razem ok. 5000zł same przerejestrowanie i na końcu zlikwidowanie już niepotrzebnej Spółki. Czy MS , Rząd, Sejm, Senat o tym wie, jakie straty, gehennę ta biurokracja wywołuje, jak tu prowadzić firmę , gdzie tu ułatwienia głoszone przez MG to chyba jakaś kpina ? Małe firmy mikro Spółki 2-5 osobowe nie są w stanie ponosić takich kosztów ( w tym kryzysie ) opłaty sterowane taksami MS (opłaty dla sądu, ogł.MGiS notar.,wnioski , wypisy,koszt obsługi prawników, itp), czy MS nie wie , że tu tkwi problem. Należy skrócić biurokrację zbędną do minimum, a w ogóle to sądy te druki powinny wypełniać, na skrócony wniosek firmy (spowodowałoby to skutecznie zmniejszenie procedur, a tak sami sobie nakręcają robotę i etaty , nam koszty i kłopoty, stratę czasu biznesowego) .Bo są już raz oni opłaceni z podatków przez firmy.Sąd KRS bierze druki raz opłatę za tą samą pracę. Szanowne MS , MG ,MF ,Sejm, Senat czas na refleksję, a nie łamanie prawa konstytucyjnego własności,co się szykuje. Czekamy na takie działanie !!! PITy ma wypełniać US ustawa podpisana przez Prezydenta,a może to samo z tymi drukami (multum) KRS.Firmy mikro powinni mieć skróconą procedurę, zatrudniają ok.3,5 mlin ludzi , nie mają sztabu prawników doradców do wypełniania tych druków, bo ich po prostu nie stać . Czy aktualny Rząd zacznie słuchać ludzi i coś robić dla nich czy tylko wstawiać bajerkę, bicie piany i obiecanki, aby ochronić własne stołki i tylko dbać o siebie,bo to słyszymy codziennie, szczególnie przed wyborami ???? [ odpowiedz ] [ cytuj ] -
Komentarz usunięty