eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

2014-04-19 00:15

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego? © Natalia Merzlyakova - Fotolia.com

Każdy szanujący się sklep internetowy powinien posiadać regulamin. A każdy regulamin szanującego się e-sklepu powinien być wolny od błędów. I nie chodzi tu wyłącznie o rzetelność i budowanie zaufania klientów, ale również o uniknięcie kar. A te potrafią być wysokie. Umieszczenie w regulaminie niedozwolonych klauzul może kosztować e-przedsiębiorcę nawet kilka tysięcy złotych.

Przeczytaj także: Dropshipping: przepis na tanie i bezpieczne zakupy online

Najczęściej spotykanym błędem, popełnianym przez rodzime e-sklepy, jest zawieranie w regulaminach klauzul niedozwolonych. Według najnowszych danych, trzy na pięć sklepów internetowych stosuje takie zapisy. Rejestr zakazanych zapisów prowadzi UOKiK i na chwilę obecną zawiera on ponad 5,5 tysiąca klauzul. Na tym jednak nie koniec, często zdarza się również, że przedsiębiorcy zapominają umieścić w regulaminach kluczowych informacji, wymaganych przez szereg ustaw. Najważniejsza z nich to ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Przedsiębiorcy, którzy swoją ofertę kierują do osób prywatnych, podlegają również ustawie o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Oprócz tych dwóch podstawowych aktów prawnych, istnieją jeszcze inne wytyczne, które należy brać pod uwagę tworząc regulamin sklepu.

Regulamin to umowa sprzedaży

W największym uproszczeniu regulamin sklepu internetowego jest umową zawieraną pomiędzy sklepem internetowym, a jego klientem. Opisuje się w nim warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, a także warunki sprzedaży. – Warto zadbać o to, by był on łatwo dostępny dla użytkowników. W przeciwnym razie, gdy jego odnalezienie nie będzie możliwe, nie będą oni musieli przestrzegać jego zapisów – tłumaczy Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. Dobrą praktyką jest zamieszczenie treści regulaminu dodatkowo w formie załącznika, by użytkownik mógł zapisać go na dysku komputera. Zabronione jest natomiast stosowanie skryptów i innych rozwiązań, które blokują możliwość pobrania jego treści.

fot. Natalia Merzlyakova - Fotolia.com

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Każdy dobrze przygotowany regulamin powinien jasno określać moment, w którym dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży oraz opisywać jej warunki. Konieczne jest opisanie dostępnych metod dostawy i płatności.


Sprzedaż produktów w internecie to także świadczenie usług

Sklepy internetowe w swoich regulaminach często nie opisują ważnego aspektu swojej działalności, a mianowicie tego, że oprócz sprzedaży towarów, świadczą również usługi drogą elektroniczną. – To oczywisty błąd, gdyż już samo prowadzenie konta klienta jest w świetle prawa usługą. Nie wolno zapominać również o newsletterach, służących zwiększeniu lojalności i sprzedaży. Usługą świadczoną drogą elektroniczną jest także możliwość zamieszczenia opinii o zakupionym produkcie – wyjaśnia Rafał Stępniewski z serwisu RzetelnyRegulamin.pl. Dlatego każdy regulamin sklepu powinien zawierać szczegółowy opis usług, zakres oraz warunki ich świadczenia. Konieczne jest też określenie wymogów technicznych, jakie powinien spełnić klient, by móc korzystać ze sklepu internetowego oraz opisać przebieg postępowania reklamacyjnego.

10 najważniejszych wymogów prawnych w sprzedaży internetowej
  1. Należy podać pełną nazwę firmy, adres jej siedziby, adres rejestrowy oraz adres e-mail.
  2. Należy określić w regulaminie prawa i obowiązki klienta oraz samego sklepu.
  3. Nie wolno zmieniać warunków sprzedaży po złożeniu zamówienia, m.in. ceny towaru, kosztów dostawy czy cech fizycznych produktu.
  4. Udostępnienie płatności za pobraniem jest obowiązkiem, a nie dobrą wolą sklepu.
  5. Nie wolno żądać zapłaty z góry lub wpłacenia zaliczki.
  6. Klientowi przysługuje 10 dni na to, by poinformować o chęci zwrócenia towaru. Od tego momentu ma on 2 tygodnie na odesłanie go do sklepu, a sprzedawca powinien w tym czasie zwrócić mu pieniądze.
  7. Koszt odesłania towaru, w przypadku zwrotu, pokrywa klient. Sklep natomiast zwraca koszt zakupu oraz wysłania produktów do klienta.
  8. Klient może rozpakować produkt oraz sprawdzić poprawność jego działania czy przymierzyć. Wyjątkiem są jednak kosmetyki, leki, żywność z krótkim terminem ważności, płyty CD i DVD i inne nośniki, których nie można zwrócić po rozpakowaniu.
  9. Klient ma aż 26 miesięcy na złożenie reklamacji. Okres ten jest dłuższy od standardowego, gdyż kupujący ma 2 dodatkowe miesiące na zareklamowanie towaru niezgodnego z umową.
  10. Sklep pokrywa koszty transportu reklamowanego towaru w obie strony.

Co każdy regulamin zawierać powinien

Każdy dobrze przygotowany regulamin powinien jasno określać moment, w którym dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży oraz opisywać jej warunki. Konieczne jest opisanie dostępnych metod dostawy i płatności. Musi informować o terminie, w jakim klient może odstąpić od umowy tj. minimum 10 dni od momentu otrzymania przesyłki, jednak ten czas można wydłużyć na korzyść konsumenta. Konieczne jest też określenie w nim warunków rezygnacji oraz poinformowanie o prawie do reklamacji, wraz z opisem całej procedury reklamacyjnej. Kolejnym ważnym elementem jest wyszczególnienie przypadków, w których klient nie może skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy.

Przeczytaj także: Termin reklamacji wydłużony Termin reklamacji wydłużony

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (2)

  • sky-shop.pl / 2014-05-17 21:59:50

    Zgodnie z prawem na zwrot towaru klient ma obecnie nie 10 a 14 dni i nie jest to dobra wola a obowiązek e-sprzedawcy. odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Komentarz usunięty

  • kolax / 2016-03-07 15:36:31

    Nie wiedzieć czemu, wiele sklepów internetowych zaniedbuje kwestię regulaminów, a potem pojawiają się jakieś kłopoty i zaskoczenie. Dla zainteresowanych polecam również świeży artykuł http://alterweb.pl/-regulamin-sklepu-internetowego-czym-jest-i-co-powinien-zawierac, gdzie fajnie opisano kwestię prawną w e-commerce :) odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: