eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Dropshipping: przepis na tanie i bezpieczne zakupy online

Dropshipping: przepis na tanie i bezpieczne zakupy online

2014-06-18 09:18

Dropshipping: przepis na tanie i bezpieczne zakupy online

Na co zwrócić uwagę podczas zakupu? © vege - Fotolia.com

Trzeba przyznać, że polski rynek e-commerce rozwija się w oszałamiającym tempie. Już w tym roku wartość handlu internetowego w naszym kraju ma sięgnąć 30 miliardów złotych. Tak duża dynamika nierozerwalnie wiąże się z pojawianiem się nowych form sprzedaży oraz dystrybucji towarów w sieci. Jedną z nich jest dropshipping czyli rodzaj współpracy miedzy e-sprzedawcą a dostawcą. To rozwiązanie przynosi korzyści zarówno sprzedającym, którzy minimalizują koszty magazynowania, jak i kupującym, którzy mogą liczyć na atrakcyjną cenę kosztem nieco dłuższego czasu dostawy.

Przeczytaj także: Termin reklamacji wydłużony

Dropshipping jest jeszcze mało znany wśród polskich klientów. Modele działania sklepów internetowych współpracujących z dostawcami w ten właśnie sposób, można podzielić na dwa przypadki. W pierwszym z nich sklep powierza dostarczanie towarów do klienta dystrybutorowi lub producentowi. W takim przypadku, kupujący zawiera umowę sprzedaży ze sklepem. Realizacją zamówień zajmuje się natomiast dropshipper, który dba o wysłanie ich do klientów. Sklep ponosi więc pełną odpowiedzialność za realizację zamówienia w stosunku do klienta. Drugi model sprowadza się do pośredniczenia w zbieraniu zamówień przez sklep, przy czym stroną w umowie sprzedaży jest firma odpowiedzialna za dostawę – dropshipper. Jest ona więc odpowiedzialna za cały proces realizacji zamówień i zobowiązania wynikające z umowy sprzedaży.

Najczęściej firma dropshippingowa jest po prostu hurtownią, która posiada towar na stanie oraz gwarantuje odpowiednią obsługę zwrotów i reklamacji. W Polsce nawet duże sklepy internetowe korzystają z takich usług w zakresie wybranych grup asortymentu. Dzięki takiemu modelowi współpracy, klient może liczyć na atrakcyjną cenę towaru, a sprzedawca na możliwość rozszerzenia swojego asortymentu, przy jednoczesnym braku kosztów magazynowania i bez konieczności inwestycji w towar. Sam dropshipper zwiększa sprzedaż, bez konieczności ponoszenia kosztów związanych ze zdobywaniem klientów.

Na co zwrócić uwagę podczas zakupu?

Z punktu widzenia klienta kupującego w takim sklepie, istotne jest, by sprawdzić, kto jest faktyczną stroną umowy sprzedaży - sklep czy dropshipper. Informację taką powinniśmy znaleźć w regulaminie sklepu internetowego. Jeżeli firma, z jaką zawieramy umowę sprzedaży, pochodzi z Polski lub nawet z Unii Europejskiej, obowiązują ją przepisy unijne. – W przypadku, gdy sklep korzysta z usług dostawcy za granicą i to właśnie sklep widnieje w regulaminie jako firma będąca stroną umowy sprzedaży, klient może dochodzić swoich praw bezpośrednio u niego. Konsumentowi przysługują wtedy dokładnie te same prawa, jak w przypadku, gdy towar jest wysyłany z magazynu sklepu internetowego działającego na terenie Polski – wyjaśnia Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. – Może więc go zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 10 dni od odebrania przesyłki – dodaje Rafał Stępniewski. Nowa dyrektywa unijna, która wejdzie w życie 13 czerwca, jeszcze bardziej ułatwi proces dochodzenia swoich praw przez klienta. Sprawi ona, że klienci będą mieli aż 14 dni na zwrot towaru od momentu otrzymania przesyłki, a w każdym kraju UE prawo dotyczące zakupów na odległość będzie identyczne.

fot. vege - Fotolia.com

Na co zwrócić uwagę podczas zakupu?

Z punku widzenia klienta istotne jest, by sprawdzić, kto jest faktyczną stroną umowy sprzedaży - sklep czy dropshipper. Informację taką powinniśmy znaleźć w regulaminie sklepu internetowego.


Gdy sklep ma siedzibę poza granicami UE

Sytuacja wygląda jednak zgoła inaczej, gdy sklep zarejestrowany jest poza granicami Unii Europejskiej. – Wtedy reklamacje mogą być rozpatrywane zgodnie z prawem właściwym dla siedziby dystrybutora. Może też zdarzyć się tak, że dostawca nie będzie chciał ich uznać. Wtedy dochodzenie swoich praw może być bardzo utrudnione, jeżeli nie niemożliwe – mówi Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. Taki sposób sprzedaży wybiera jednak znikoma część sklepów.

Uwaga na opłaty celne

Z dropshippingiem możemy spotkać się nie tylko w e-sklepach, ale również coraz częściej na aukcjach internetowych, gdzie sprzedawca nie dysponuje towarem, a jedynie współpracuje z dostawcą. Czasami zdarza się, że klient kupując towar na aukcji otrzymuje go bezpośrednio od dropshippera, którym jest np. firma pochodząca z Chin. Taka przesyłka może być zatrzymana przez Urząd Celny, a klient, jako jej odbiorca, będzie wezwany do opłacenia cła. Jeżeli mamy do czynienia z takim przypadkiem, a umowa sprzedaży była zawarta ze sprzedawcą w Polsce, to właśnie on powinien ponieść koszty takiej opłaty, a nie klient. W takim przypadku również polski sprzedawca odpowiada np. za reklamację towaru. Należy pamiętać, że klientowi przysługuje również prawo do odstąpienia od umowy.

Dropshipping to dobry sposób na kupowanie dobrych jakościowo towarów w niższych cenach. Ten korzystny zarówno dla sklepów, jak i ich klientów model sprzedaży powoli zdobywa popularność w naszym kraju. Robiąc zakupy w internecie, warto zawsze sprawdzić z kim zawieramy umowę kupna-sprzedaży, by uniknąć problemów z dochodzeniem swoich praw.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: