-
Ferie zimowe - te prawa konsumenta warto znać
00:15 14.01.2023
16 stycznia zaczynają się ferie zimowe. Z tej okazji Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKIK, zebrało porady dla konsumentów, które mogą się okazać przydatne w tym okresie. Znajomość jakich praw będzie nam potrzebna podczas zimowych wyjazdów?
-
Zagubiony bagaż. Jak go odzyskać?
10:58 09.01.2023
Zaginiony bagaż pasażerki amerykańskich linii lotniczych, z zamieszczonym wewnątrz urządzeniem śledzącym odnalazł się po 6 dniach. Jak pasażerowie mogą zminimalizować ryzyko zaginięcia bagażu? Co zrobić, gdy do tego dojdzie? - oto porady ekspertów z Europejskiego Centrum ...
-
Prawa konsumenta 2023 - co się zmieni od 1 stycznia?
00:45 31.12.2022
1 stycznia 2023 r. wchodzi w życie wiele ważnych dla konsumentów przepisów. Zmiany dotyczą zakupów online i na wyprzedażach, reklamacji wadliwych produktów, zakupów na pokazach handlowych i wycieczkach. Oto poradnik po najważniejszych zmianach przygotowany przez UOKiK.
-
Nietrafiony prezent? Kiedy zwrot towaru, a kiedy reklamacja?
10:21 28.12.2022
Święta już za nami. Niestety nie zawsze jesteśmy zadowoleni z prezentów znalezionych pod choinką. Co zrobić z nietrafionym upominkiem albo takim, który dojechał do nas dopiero po świętach? Jakie prawa przysługują konsumentom? Oto porady UOKiK.
-
3 porady, jak bezpiecznie kupować prezenty świąteczne
11:51 16.12.2022
Został już tylko tydzień do świąt. Mamy więc coraz mniej czasu na kupno świątecznych prezentów. W pośpiechu łatwo o nietrafiony zakup. Dlatego UOKiK przypomina, jak wybrać bezpieczną zabawkę dla dziecka, o czym pamiętać kupując kartę podarunkową i jakie mamy prawa, chcąc ...
-
Jak dyrektywa cyfrowa i towarowa zmienią polski e-commerce?
13:30 06.12.2022
Nowe przepisy nazywane potocznie dyrektywą cyfrową i towarową mają wejść w życie wraz z początkiem nowego roku. - Te regulacje będą miały spore znaczenie dla e-sprzedawców i dostawców treści (contentu) - mówi Rafał Malujda, radca prawny IdoSell.
-
Wyłudzenie danych=kradzież pieniędzy
10:41 05.12.2022
W ramach kampanii społecznej "Stracisz dane, stracisz pieniądze!" Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny ostrzega konsumentów przed groźbą utraty danych i środków finansowych.
-
Zakupy i podróże świąteczne. Poznaj prawa konsumenta
00:30 04.12.2022
Przygotowania do świąt ruszyły pełną parą. Z tej okazji Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało porady związane z najczęstszymi problemami konsumentów związanymi ze świątecznymi zakupami i podróżami. Dowiedz się, jakie masz prawa.
-
Dyrektywa Omnibus wejdzie w życie w 2023 roku? Jak wpłynie na e-commerce?
12:05 23.11.2022
W środę 16 listopada Senat zajmował się projektem ustawy implementującej dyrektywę Omnibus. Wiadomo już, że miałaby wejść w życie wraz z początkiem 2023 roku. Jak wpłynie na e-commerce? Co jest najistotniejsze dla e-sprzedawców? Co muszą zrobić, żeby dostosować swoje biznesy do ...
-
Ceny bez tajemnic, czyli jak nie wpaść w pułapkę w Black Friday
12:26 22.11.2022
Black Friday i Cyber Monday rozpoczynają okres przedświątecznych wyprzedaży i promocji. Z tej okazji UOKiK wraz z Europejskim Centrum Konsumenckim przygotowali poradnik na temat cen. Kiedy okazja cenowa powinna wzbudzić naszą czujność? Jak nie wpaść w pułapki zastawiane przez ...
-
Transakcje nieautoryzowane - 4 kolejne banki z zarzutami Prezesa UOKiK
13:45 21.11.2022
4 kolejne banki - Bank Pocztowy, ING Bank Śląski, Nest Bank i Santander Consumer Bank - usłyszały zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów zgłaszających nieautoryzowane transakcje. Bankom grożą kary do 10 proc. rocznego obrotu.
-
Nieautoryzowane transakcje - obowiązki banków i prawa konsumenta
13:36 16.11.2022
Kto odpowiada za transakcje nieautoryzowane? Ustawa o usługach płatniczych wskazuje na dostawcę usług płatniczych, jako zobowiązanego do zwrotu płatnikowi kwoty takiej transakcji. W związku z nieprzestrzeganiem przez instytucje płatnicze przepisów dotyczących transakcji ...
-
Odpowiedzialność za sztuczną inteligencję - co zmieni nowa dyrektywa UE?
09:00 14.11.2022
Obowiązujące obecnie w Unii Europejskiej przepisy dotyczące odpowiedzialności za produkt mają już prawie 40 lat. Trwający boom technologiczny i coraz częstsze wkraczanie innowacji do życia codziennego, w tym przede wszystkim sztucznej inteligencji wykorzystywanej w produktach powszechnego ...
-
Zrównoważona konsumpcja. UOKiK radzi, jak robić zakupy
12:43 31.10.2022
Obchodzony dziś Światowy Dzień Oszczędzania to doskonała okazja, by położyć nacisk na odpowiedzialne wybory konsumenckie. UOKiK przygotował rady, na co zwrócić uwagę robiąc zrównoważone zakupy.
-
Czym zajmuje się Inspekcja Handlowa? Jak pomaga konsumentom?
11:15 20.10.2022
Czym zajmuje się Inspekcja Handlowa? Z okazji obchodzonego dziś Międzynarodowego Dnia Mediacji, UOKiK przybliża zakres działań tej instytucji i wyjaśnia, w jaki sposób pomaga ona konsumentom.
-
Dyrektywa Omnibus. Promocje w e-commerce - na co zwrócić uwagę?
13:00 13.10.2022
Dyrektywa Omnibus, która ma zapewniać konsumentom lepszą ochronę, między innymi zobowiązuje sklepy internetowe do zmiany sposobu oznaczania cen promocyjnych. Dyrektywa nie została co prawda jeszcze wdrożona w Polsce, ale Izba Gospodarki Elektronicznej podsumowała nowe wymogi.
-
UPC Polska ukarana przez UOKiK za wygórowane koszty wypowiedzenia umowy
12:32 10.10.2022
Prezes UOKiK nałożyła na UPC Polska karę w wysokości ponad 12,5 miliona złotych za pobieranie wygórowanych opłat za wypowiedzenie umowy zawartej na czas oznaczony. Abonenci mają także otrzymać zwrot nieprawidłowo pobranych opłat.
-
Dyrektywa Omnibus w e-commerce. Jak przygotować się na zmiany?
11:06 30.09.2022
Pomimo tego, że dyrektywa Omnibus nadal jest procedowana w Sejmie, przedsiębiorcy już teraz zaczynają przygotowania do zmiany przepisów. Jak unijny akt prawny wpłynie na e-commerce? Co jest najistotniejsze dla e-sprzedawców? Co muszą zrobić, żeby dostosować swoje biznesy do nowych zasad?
-
Komisja Europejska zabrała się za sztuczną inteligencję
00:15 30.09.2022
Komisja Europejska zabrała się za sztuczną inteligencję. 28 września bieżącego roku przyjęte zostały dwa wnioski, za sprawą których sharmonizowane mają zostać m.in. krajowe regulacje w zakresie odpowiedzialności za AI. Zmiany obejmować mają również stworzenie bardziej wyrównanych ...
-
Jak oznaczać treści reklamowe w mediach społecznościowych? Oto rekomendacje Prezesa UOKiK
09:22 29.09.2022
Prezes UOKiK przygotował rekomendacje dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych. Jak w prawidłowy sposób oznaczać treści komercyjne?
-
Ekologiczna żywność, czyli jaka?
11:18 27.09.2022
"Zdrowa żywność", "ekologiczna żywność", produkty "bio" i "organic". Co kryje się pod tymi nazwami? Czy rzeczywiście wszystkie tak określone produkty są ekologiczne? Niestety nie. Na co więc powinniśmy zwrócić uwagę podczas ekologicznych zakupów? Wystarczy czytać etykiety i ...
-
OLX z zarzutami Prezesa UOKiK
11:03 21.09.2022
Prezes UOKiK postawił platformie sprzedażowej OLX.pl zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Zakwestionowane praktyki to między innymi wprowadzające konsumentów w błąd sortowanie ofert w serwisie oraz iluzoryczna ochrona kupujących w ramach "Pakietu ochronnego".
-
Wakacje last minute. Jak nie dać się oszukać?
10:37 12.09.2022
Wrzesień to miesiąc chętnie wybierany na wakacje przez łowców okazji. Poszukując atrakcyjnej oferty last minute, powinniśmy jednak zachować ostrożność. Na co zwrócić uwagę, żeby nasze wakacje nie zmieniły się w koszmar? Jak sprawdzić wiarygodność biura podróży czy prywatnego ...
-
Wakacje kredytowe - zarzuty UOKiK wobec 3 banków
12:19 05.09.2022
Trzy banki - BNP Paribas Bank Polska, Getin Noble Bank oraz Bank Pocztowy - usłyszały od Prezesa UOKiK zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Banki te w systemie bankowości elektronicznej nadal nie dopuszczają składania jednego wniosku o wakacje kredytowe na wszystkie wybrane ...
-
Reklamacja wakacji. Jak ją napisać? Ile mamy czasu?
00:50 04.09.2022
Wakacje 2022 już za nami. Pozostaną nam wspomnienia, niestety nie zawsze miłe. Jeśli doświadczyliśmy problemów takich jak zagubiony bagaż czy odwołany lot, możemy złożyć reklamację. Jak to zrobić? Ile mamy czasu na wysłanie reklamacji? Do kogo zwrócić się pomoc? - podpowiadają ...