-
Świąteczne zakupy online: zwrot towaru
00:40 13.12.2015
Polacy coraz częściej robią zakupy online, jednak nie zawsze są świadomi, na jakich zasadach mogą zwrócić zakupiony towar. W okresie świątecznym jest to szczególnie ważne, ponieważ nie każdy prezent przypadnie do gustu obdarowanemu. Kiedy sprzedawca ma prawo nie oddać nam pełnej ...
-
Klauzule niedozwolone - raport listopad 2015
09:42 11.12.2015
Na dzień 8 grudnia 2015 roku do Rejestru Klauzul Niedozwolonych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wpisano łącznie 6221 klauzul niedozwolonych (w tym aż 1172 klauzule dotyczą handlu elektronicznego, a 346 dotyczy sprzedaży konsumenckiej).
-
Świąteczne zakupy przez internet. Internauci pytają, ekspert odpowiada
11:29 10.12.2015
Jak realnie zabezpieczyć dużą transakcję w sieci? Na jakie aspekty regulaminu sklepu internetowego warto zwrócić uwagę? Czy ciągle zajęta infolinia to zły znak? Czy można liczyć na odszkodowanie w razie gdy towar nie przyjdzie na czas? Anna Rak, Country Manager Trusted Shops w Polsce ...
-
Świadczenie wykupu to ciągle niewiadoma
00:20 09.12.2015
Sąd Najwyższy odmówił podjęcia uchwały w przedmiocie ustalenia „czy świadczenie wypłacane przez ubezpieczyciela w przypadku przedterminowego rozwiązania umowy ubezpieczenia na życie wraz z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym jest świadczeniem głównym czy ubocznym?” (sygn. akt ...
-
Nietrafiony prezent świąteczny? Sprawdź, czy możesz go oddać
15:45 07.12.2015
Kupiłeś prezent i okazał się zupełnie nietrafiony? Jeśli zakupów dokonałeś przez Internet, nie ma powodu do zmartwień - masz 14 dni na zwrot. Jeżeli jednak kupiłeś go w sklepie stacjonarnym, to wówczas możliwość zwrotu jest uzależniona wyłącznie od dobrej woli sprzedającego. O ...
-
Suplementy diety: konsumencie uważaj!
14:00 26.11.2015
Suplementy diety nie leczą, ani nie zapobiegają chorobom. Są środkami spożywczymi. Mogą one mieć korzystny wpływ na zdrowie, ale też negatywnie wpływać na organizm, dlatego nie stosuj ich na chybił-trafił. 12 instytucji we wspólnej akcji przypomina o właściwościach suplementów ...
-
Nowa ustawa konsumencka po 10 miesiącach obowiązywania
11:47 19.11.2015
Ponad 10 miesięcy obowiązywania nowej ustawy o prawach konsumenta nie wystarczyło, aby polskie sklepy internetowe przyzwyczaiły się do konieczności stosowania zmienionych przepisów. Okazuje się bowiem, że niemal 3/4 z nich ciągle popełnia dość istotne błędy w swoich regulaminach ...
-
Klauzule niedozwolone - raport październik 2015
13:09 17.11.2015
Na dzień 11 listopada 2015 roku do Rejestru Klauzul Niedozwolonych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wpisano ogółem 6184 klauzul niedozwolonych (w tym aż 1160 klauzul dotyczy handlu elektronicznego, a 344 dotyczy sprzedaży konsumenckiej).
-
Suplementy diety a prawa konsumenta
00:40 07.11.2015
Coraz częściej konsumenci sięgają po produkty bogate w składniki, których brakuje w codziennym pożywieniu. Są to tzw. suplementy diety. Należy jednak pamiętać, że nie są to produkty lecznicze i nie mogą być tak opisywane przy sprzedaży.
-
Klauzule niedozwolone - raport wrzesień 2015
10:44 03.11.2015
Na dzień 30 października 2015 roku do Rejestru Klauzul Niedozwolonych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wpisano ogółem 6179 klauzul niedozwolonych (w tym aż 1144 klauzul dotyczy handlu elektronicznego, a 343 dotyczy sprzedaży konsumenckiej).
-
Zwrot towaru w e-commerce
00:55 01.11.2015
Kupując przez Internet mamy więcej praw niż w zwykłych sklepach. Jednym z największych atutów e-zakupów jest prawo do zwrotu zakupionych towarów.
-
Sklep internetowy: obowiązki e-przedsiębiorcy
10:48 26.10.2015
Od wejścia w życie ustawy o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827) minęło już prawie dziesięć miesięcy. I choć większość e-sklepów dostosowała się do nowego porządku prawnego, nadal nie wszyscy go przestrzegają. Warto przy tej okazji przypomnieć, jakie są główne obowiązki ...
-
Przejrzysty regulamin sklepu internetowego to podstawa
12:11 20.10.2015
Wedle przeprowadzanych w ostatnich latach badań rynku, już około 15 mln Polaków przynajmniej raz w życiu zrobiło zakupy przez Internet. Dawne obawy wirtualnych klientów zastępowane są przekonaniem o wygodzie, szybkim czasie i atrakcyjnych warunkach cenowych e-sprawunków. Sytuację ...
-
Reklamacja: jaki termin na jej rozpatrzenie?
11:35 19.10.2015
Prawo do złożenia reklamacji w związku z wystąpieniem w towarze wady jest jednym z fundamentalnych praw każdego konsumenta. W stosunku do umów sprzedaży zawartych od 25 grudnia 2014 r. wszystkim konsumentom przysługują cztery niezależne żądania, które mogą doprowadzić do ...
-
Sprzedaż bezpośrednia: nie daj się nabrać na sztuczki akwizytorów
00:16 17.10.2015
Bezpłatna kawa, sprzedawcy przebrani w lekarskie fartuchy, „ostatnia okazja” – to przykłady manipulacji wykorzystywanych przez akwizytorów. W dniu sprzedaży bezpośredniej, po raz drugi wspólnie 24 instytucje przypominają, o czym warto pamiętać, kupując od akwizytora.
-
Nowa ustawa o działalności ubezpieczeniowej polepszy sytuację konsumentów
09:32 13.10.2015
Polska stanęła przed koniecznością dostosowania krajowego prawa ubezpieczeniowego do wymagań unijnej dyrektywy 2009/138/WE (tzw. Solvency II). W następstwie tego powołana do życia została ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Nowe przepisy są istotne nie tylko z ...
-
Kto powinien nam wydać paragon i do czego on upoważnia?
12:01 06.10.2015
Kasy rejestrujące powinny znajdować się wszędzie tam, gdzie jest dokonywana sprzedaż towarów czy usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych – czyli w skrócie konsumentów. Od tego obowiązku przewidziane są wyjątki określone ...
-
Rękojmia za wady fizyczne używanego samochodu
00:22 02.10.2015
Na pytanie, czy możemy od sprzedawcy używanych samochodów domagać się naprawy wad w nich tkwiących, większość w sposób intuicyjny odpowie: nie. Prawda jest jednak zupełnie inna. Jeżeli ktoś sprzeda nam używany samochód, śmiało możemy reklamować występujące w nim wady. Możemy ...
-
Zakupy online: produkt w formie cyfrowej? Poznaj swoje prawa
11:05 29.09.2015
Coraz częściej kupujemy cyfrowe odpowiedniki popularnych produktów, takich jak książki czy muzyka. Wciąż jednak musimy mierzyć się z wieloma wątpliwościami. Co zrobić, jeżeli produkt okazuje się niekompatybilny z naszym systemem operacyjnym lub gdy prezenty, które miały być ...
-
Upadłość biura podróży? Pomogą gwarancje i marszałek województwa
00:55 26.09.2015
W ostatnich tygodniach pojawiły się kolejne doniesienia o niewypłacalności biur podróży. Ze względu na niestabilność rynku turystycznego, kłopoty finansowe nie omijają również doświadczonych operatorów. W najgorszej sytuacji znajdują się klienci niewypłacalnych firm turystycznych. ...
-
Usługi online a prawo odstąpienia od umowy
10:35 25.09.2015
Liczba miłośników zakupów przez internet systematycznie wzrasta. Konsumenci mogą kupować w sieci produkty z każdej kategorii, a przedsiębiorcy robią wszystko, aby asortyment sklepu był różnorodny i interesujący. Coraz więcej osób decyduje się również na zakup usług przez ...
-
Prawa konsumenta: uszkodzona przesyłka
00:36 18.09.2015
Klient zostało oszukany przez firmę kurierską i/lub nadawcę przesyłki. Po rozpakowaniu paczki towar okazał się zupełnie zniszczony i niezdatny do użytkowania. Kurier sporządził protokół szkody, ale wcześniej pobrał należność, co było warunkiem odebrania i otwarcia paczki ...
-
Poszkodowany w wypadku drogowym nie jest konsumentem?
09:55 16.09.2015
Sąd Najwyższy swoją uchwałą z 9 września 2015 (III SZP 3/15) odmówił statusu konsumenta osobom poszkodowanym w wypadku komunikacyjnym. Czy słusznie? Sąd Najwyższy nie wydał jeszcze uzasadnienia przedmiotowej uchwały, stąd trudno o jakąkolwiek ocenę. Niemniej może oznaczać to ...
-
Artykuły dziecięce coraz lepszej jakości. Znamy wyniki kontroli IH
11:24 15.09.2015
Rodzice maluchów powinni być zadowoleni z tych wiadomości. Ostatnia kontrola Inspekcji Handlowej pokazała, że jakość produktów dla dzieci jest coraz lepsza. Tym razem inspektorzy przyjrzeli się krzesełkom do karmienia oraz butelkom do picia. Ich wątpliwości wzbudziło nieco ponad 15 ...
-
Rękojmia za wady fizyczne produktu: jaka odpowiedzialność sprzedawcy i producenta?
12:28 10.09.2015
Pojęcie rękojmi obejmuje ustawową, obligatoryjną odpowiedzialność sprzedawcy za wady fizyczne oraz prawne wobec kupującego. Jednak rękojmia ma również zastosowanie w innych stosunkach prawnych.