-
Wadliwe produkty: nowe przepisy o ochronie konsumentów przyjęte
09:33 13.03.2024
Parlament Europejski przyjął nowe przepisy o ochronie konsumentów, które umożliwią im łatwiejszy dostęp do rekompensat za szkody spowodowane przez wadliwe produkty.
-
Dyrektywa Omnibus wciąż sporym problemem dla e-commerce
09:37 23.02.2024
Choć już od ponad roku funkcjonuje dyrektywa Omnibus, zjawisko oszukiwania klientów na promocjach nadal może obejmować nawet 10-15% e-handlu. Głównie dotyczy to małych i średnich podmiotów, które najmocniej odczuwają presję konkurencji, ale także wydaje im się, że mają najmniej do ...
-
Reklamacja konsumencka. Przedsiębiorco, masz 14 dni na odpowiedź
10:23 20.02.2024
Reklamacja konsumencka zakupionego towaru to ważny termin dla każdego sprzedawcy. Ma obowiązek odpowiedzieć na reklamację konsumenta w terminie 14 dni, a brak reakcji może być dla niego bardzo bolesny.
-
Cyfrowy Paszport Produktu już za 2 lata
00:35 06.02.2024
Już za dwa lata dzięki cyfrowemu paszportowi produktu będzie możliwe sprawdzenie za pomocą smartfonu w łatwy i szybki sposób wszystkich informacji o danym produkcie. To rewolucyjne rozwiązanie, które pokaże całą "podróż" danego produktu - podkreśla Piotr Mazurek, ekspert ds ...
-
Ferie zimowe 2024 wystartowały. Pamiętaj o prawach konsumenta
11:34 15.01.2024
Rozpoczęły się tegoroczne ferie zimowe. Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina najważniejsze prawa konsumentów, których znajomość pozwoli odpowiednio zareagować, gdy w czasie wyjazdów pojawią się jakieś trudności.
-
Rzetelność w reklamie a kara dla T-Mobile
12:20 05.01.2024
Ostatnie decyzje Prezesa Urzędu Konkurencji i Konsumenta w sprawie spółki T-Mobile Polska s.a. i ich konsekwencje w kontekście naruszenia przepisów dotyczących promocji "1200 GB za darmo przez rok" stanowią punkt wyjścia do zrozumienia powagi dezinformacji w reklamie. Organ nałożył ...
-
Ochrona konsumentów a manipulacyjne strategie w interfejsach bankomatów
13:30 02.01.2024
Ostatnie zmiany w interfejsie bankomatów firmy Euronet wywołały falę niepokoju wśród użytkowników i zwróciły uwagę na ewentualne praktyki wprowadzające w błąd oraz dodatkowe opłaty związane ze sprawdzaniem salda rachunku. Nowy układ opcji transakcyjnych na ekranie bankomatu ...
-
10 porad od Mikołaja na zakupy świąteczne
00:44 17.12.2023
Z okazji świąt Bożego Narodzenia chętnie obdarowujemy swoich bliskich i przyjaciół prezentami. Na ich zakup zostało już niewiele czasu, dlatego Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało 10 porad dla wszystkich pomocników Świętego Mikołaja. Jak bezpiecznie kupować prezenty ...
-
Ważny wyrok TSUE w sprawie przedawnienia roszczeń banku w przypadku nieważności umowy frankowej
14:33 14.12.2023
TSUE wydał dziś wyrok, zgodnie z którym konsument nie może być pozbawiony prawa dochodzenia odsetek za opóźnienie. Wypowiedział się także w temacie terminu przedawnienia roszczeń banku i konsumenta.
-
Nietrafiony prezent świąteczny a prawo do reklamacji i zwrotu
10:24 12.12.2023
Grudzień to czas wzmożonego ruchu w galeriach handlowych i większej aktywności klientów na stronach sklepów internetowych. Święta Bożego Narodzenia są doskonałą okazją do obdarowywania najbliższych upominkami. Jednak co zrobić z prezentem uszkodzonym lub nietrafionym? W tym ...
-
Zabawki dźwiękowe i interaktywne pod lupą UOKiK
11:16 08.12.2023
UOKiK sprawdził bezpieczeństwo 50 zabawek dźwiękowych oraz 41 interaktywnych dla dzieci do lat 3. Co wykazała kontrola? Łącznie 69 na 91 zabawek przeszło ją pozytywnie. Eksperci przypominają, na co zwrócić uwagę kupując prezent dla najmłodszych.
-
Kolejny wyrok TSUE w sprawie wynagrodzenia za korzystanie z kapitału oraz uprawnień konsumenta
13:41 07.12.2023
TSUE wydał dziś wyrok, zgodnie z którym sąd krajowy nie może uzależniać skorzystania przez konsumenta z przysługujących mu praw od złożenia przez konsumenta oświadczenia, że nie chce być związany nieuczciwym warunkiem. Roszczenie konsumenta o zwrot świadczeń, które spełnił na ...
-
Bezpłatny okres próbny może być pułapką dla sprzedawców
11:39 27.11.2023
Jeśli przedsiębiorca oferuje bezpłatny okres próbny, który po zakończeniu automatycznie przekształca się w abonament płatny, musi poinformować klienta o jego prawie do odstąpienia od umowy w sposób jasny, zrozumiały i dokładny. W przeciwnym razie zamiast 14 dni konsument będzie miał ...
-
7 porad, jak nie wpaść w zakupowe pułapki w Black Friday
11:16 23.11.2023
Black Friday, Black Week, Cyber Monday... W te dni ogarnia nas zakupowe szaleństwo. Poszukując jak najatrakcyjniejszych cen możemy jednak wpaść w niejedną pułapkę. Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało 7 porad dla kupujących i przypomina o przysługujących konsumentom prawach.
-
Black Friday z Dyrektywą Omnibus - koniec windowania cen
00:22 22.11.2023
Przed nami Black Friday, czyli gorący okres promocji, na który wielu z nas czeka z niecierpliwością. Sklepy kuszą konsumentów akcjami promocyjnymi w styli "3 za 2", "1+1", czy rabatami zniżkowymi. Wielu korzysta z takich okazji, szczególnie w kontekście zbliżających się Świąt Bożego ...
-
Black Friday: tak musi być zaprezentowana cena
12:00 20.11.2023
24 listopada przypada tegoroczny Black Friday. Jednak już teraz sklepy proponują różnego rodzaju akcje promocyjne w ramach Black Weeks. Z tej okazji UOKiK przypomina, w jaki sposób zgodnie z obowiązującymi przepisami powinna być prezentowana okazja cenowa. Jak możemy rozpoznać, czy ...
-
UOKiK: eBilet zwróci klientom opłatę serwisową
10:59 16.11.2023
Prezes UOKiK zobowiązał spółkę eBilet do zmiany sposobu informowania konsumentów o minimalnej cenie biletów. Cena ta będzie musiała zawierać opłatę serwisową lub inne opłaty obligatoryjne, jeśli takie zostaną wprowadzone. eBilet ma zwrócić opłatę serwisową klientom, którzy ...
-
Black Friday w cieniu dyrektywy Omnibus
09:16 16.11.2023
W Polsce pod hasłem Black Friday kryje się wstęp do najgorętszego dla handlu okresu związanego ze Świętami Bożego Narodzenia. Można powiedzieć, że przedświąteczny ruch napędzają nie tylko same Święta, ale i Black Friday. Z punktu widzenia marketingu w większości przypadków pod ...
-
IH zbadała zabawki magnetyczne. Są nieprawidłowości
00:30 13.11.2023
Inspektorzy Inspekcji Handlowej po raz kolejny wzięli pod lupę bezpieczeństwo zabawek. Tym razem przedmiotem ich zainteresowania stały się zabawki magnetyczne, w tym cyferki i literki, puzzle, klocki, wędki z rybkami, kulki i patyczki magnetyczne. Czy możemy być spokojni o bezpieczeństwo ...
-
Czy w salonie dealerskim musi być cennik samochodów?
00:40 05.11.2023
Cena towaru zaraz obok marki czy też indywidualnych preferencji jest jednym z najważniejszych kryteriów, którymi kierują się konsumenci przy zakupie towaru lub usługi. Nabywca powinien mieć dostęp do informacji o towarze, w tym również jego cenie. Prawo do informacji to podstawowe ...
-
Prawo do naprawy: zachęty dla konsumentów do naprawiania produktów
09:21 26.10.2023
Europosłowie przyjęli rozwiązania zachęcające konsumentów do naprawiania produktów zamiast kupowania nowych.
-
Odpowiedzialność za produkty wadliwe - jakie zmiany w dyrektywie unijnej?
13:01 20.10.2023
Nowa wersja przepisów dyrektywy w sprawie odpowiedzialności za produkty wadliwe (w polskim prawie - za produkty niebezpieczne) ma przede wszystkim zwiększyć odpowiedzialność biznesu i dbałość o to, by produkt pojawiający się na rynku spełniał wszystkie wymagania. Ma to się ...
-
Płaciłeś za kontakt z infolinią Orange? Sprawdź jak otrzymać zwrot kosztów
13:09 06.10.2023
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) zakwestionował dwie praktyki spółki Orange Polska. Pierwsza polegała na pobieraniu opłat za połączenia z infoliniami obsługowymi Orange i nju mobile, również w sytuacji, gdy konsument miał w ofercie darmowe rozmowy do sieci komórkowych i ...
-
5 trików, które stosują linie lotnicze, aby nie wypłacić odszkodowania
08:48 18.09.2023
Opóźniony czy odwołany lot to rzeczywistość podróżujących. W określonych przypadkach pasażer, któremu przyszło zmierzyć się z takimi niedogodnościami, może wystąpić do przewoźnika o odszkodowanie. Okazuje się jednak, że o uzyskanie zadośćuczynienia może być trudno - linie ...
-
Olimp Laboratories ukarany za kryptoreklamę w mediach społecznościowych
11:52 30.08.2023
Niespełna rok po opublikowaniu "Rekomendacji Prezesa UOKiK dotyczących oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych" i po licznych działaniach w ramach kampanii #OznaczamReklamy, Prezes UOKIK wymierzył pierwsze kary za kryptoreklamę i wprowadzanie ...