  • 11. Data: 2011-09-30 17:04:24
    Temat: Re: zwrot kosztów przesyłki
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-09-30 18:44, Rafał Łukawski pisze:

    > Macie moze jakies linki do przepisow w UE? To jednoznacznie (IMHO)
    > nadaje sie do zaskarzenia. To ze jakie UOIK cos sobie postanowilo, nie
    > znaczy to ze jest to absolutne, ostateczne i niezmienne prawo.
    >
    > Gdyby doszlo do takiej rozprawy ja bylbym sklonny zaskarzyc PL.
    >
    > Owszem - ryzyko, ale zdrowy rozsadek?

    Zdrowy rozsądek każe szukać i ...

    http://www.prawo.egospodarka.pl/52641,Odstapienie-od
    -umowy-a-zwrot-kosztow-wysylki-towaru,1,84,1.html

    Dnia 15 kwietnia 2010 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
    (dalej "ETS") orzekł, iż koszty wysyłki towaru nie powinny obciążać
    konsumenta, który odstępuje od umowy zawartej z przedsiębiorcą na
    odległość. Innymi słowy, w przypadku odstąpienia przez konsumenta od
    umowy, przedsiębiorca nie ma prawa żądać od niego zwrotu kosztów wysyłki
    towaru. Strony mają wówczas obowiązek zwrotu jedynie wzajemnych
    świadczeń - konsument na własny koszt odsyła towar, natomiast
    przedsiębiorca zwraca otrzymaną cenę.

    I teraz masz odpowiedź czy warto skarżyć.

    Podkreślić chcę jedno (bo, zdaje się, nie wszyscy załapali o co chodzi):

    Materac można oczywiście odesłać ale za to płaci klient, sprzedawca zaś
    zwraca cenę materaca + koszt jego wysyłki do klienta.

    BTW - dopiero zaczną się pluć zawyżający cenę przesyłek na allegro. ;)

    --
    spp

  • 12. Data: 2011-09-30 20:48:59
    Od: "PiotRek" <b...@w...pl.invalid>

    Użytkownik "Rafał Łukawski" <r...@l...pl> napisał w wiadomości

    > Tutaj wchodzimy w dwie odrębne gałęzie:
    > a) przedmiot niezgodny z umową - płaci sprzedający
    > b) kupujący nie ma humoru, potrzebuje na wodke - za odeslanie on placi, nie
    sprzedawca.

    Rozumiem, że podasz podstawę prawną tych rewelacji.

    Piotr

  • 13. Data: 2011-10-01 09:45:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Sep 2011, Rafał Łukawski wrote:

    > Tutaj wchodzimy w dwie odrębne gałęzie:
    > a) przedmiot niezgodny z umową - płaci sprzedający

    Nie ma mowy o tym przypadku, niepotrzebnie wtrącasz nieomawiane
    zdarzenie.

    > b) kupujący nie ma humoru, potrzebuje na wodke - za odeslanie on placi, nie
    > sprzedawca.

    Podaj przepis. I wskaż słowa z których to wynika.

    Chodzi o koszt przesyłki DO KLIENTA (za zwrot płaci klient i rzeczywiście
    tu jest różnica w porównaniu do przykładu z reklamacją na który powołałeś
    się wyżej; to że klient płaci za zwrot wynika z obowiązku zwrotu *otrzymanych*
    świadczeń, skoro nie otrzymał to sprzedawca nie zwraca)

    BTW/OT: już jakiś czas wyszło, że ten mechanizm (płacenia przez
    sprzedawcę) nie działa (a przynajmniej nie powinien działać)
    jeśli nabywca towaru nie odebrał (bo wedle Twojego przykładu
    JUŻ przepił, więc nie było go stać na opłacenie odbioru
    przesyłki za pobraniem).
    Skoro nie odebrał to nie "otrzymał" więc zwrot nie przysługuje,
    a sprzedawca koszty poniósł więc roszczenie o zwrot ma.

    PS: Reklamacje o to że przepis brzmi jak brzmi składać do Sejmu,
    nie do mnie!

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2011-10-01 09:52:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Macie moze jakies linki do przepisow w UE?

    Nie mamy, ale pamiętamy wyroki ETŚ.
    "Z głowy czyli z niczego", ale w miarę rzetelnie znaczenie treści.

    > To jednoznacznie (IMHO) nadaje sie
    > do zaskarzenia. To ze jakie UOIK cos sobie postanowilo, nie znaczy to ze jest
    > to absolutne, ostateczne i niezmienne prawo.

    Ale to nie UOKiK sobie postanowiło.
    To jest *wprost* zapisane w ustawie, która z kolei stanowi implementację
    międzynarodowej umowy.

    > Gdyby doszlo do takiej rozprawy ja bylbym sklonny zaskarzyc PL.

    No to przyjmij do wiadomości, że zmiana interpretację w tę stronę
    iż to jednak sprzedawca płaci za wysyłkę jest m.in. wynikiem
    wyroku ETS.
    Wcześniej interpretacje na ten temat były sporne.
    Zwróć na to uwagę jeśli czytasz wszelkie komentarze prawne: zawsze
    zaczynaj od *daty* (a jak daty nie ma, to czytanie mija się z celem).

    Nie pamiętam już w którym kraju klient zaskarżył brak zwrotu opłaty
    i wysoki trybunał uznał, że jest to niezgodne z dyrektywą, która
    literalnie nakazuje "100% zwrotu" dla klienta.
    No i polskie prawo jest do niej dostosowane.

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2011-10-01 12:43:17
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

> [...]
    > zwraca cenę materaca + koszt jego wysyłki do klienta.
    >
    > BTW - dopiero zaczną się pluć zawyżający cenę przesyłek na allegro. ;)

    Niezaleznie od interpretacji (decyzji) prawnej, IMHO w/w interpretacja
    to zwyczajna w swiecie decyzja socjalistycznego organu jakim jest UE.
    Ktora chroni lud pracujacy, a karze przedsiebiorcow.

    Pieniadze z nieba nie spadaja i ktos te koszty bedzie musial pokryc, a
    pokryja klienci. Ja bym sie kierowal (ale tylko z doswiadczonym
    prawnikiem) w kierunku sprzedazy towaru i niezaleznego swiadczenia uslug
    jakimi moga byc:
    - koszty obslugi platnosci (niezalezna umowa z
    paypal/przelewy24/platnosci.pl itd). Zdroworozsadkowa organizacja
    nakazalaby takze tym firmom zwrot kosztow za usluge
    - koszt dostarczenia we wskazane miejsce, to po prostu usluga zupelmnie
    niezalezna od zakupu

    No ale doswiadczonym prawnikiem nie jesten, a na takie martwe/niezyciowe
    przepisy (gdy towart zgodny z umowa) bylbym w stanie poswiecic troche
    czasu. Gdyby tak 1000sklepow wyslalo niezalezne protesty do UOKIK/UE
    moze cos by drgnelo... dywaguje sobie

    Z drugiej strony jezeli jest wyrok organu socjalistycznego, a w 99,99%
    procentach nikt nie bedzie stosowal tej wykladni, to i problemu nie ma,
    tylko po co nam w takim razie taka unia..

  • 16. Data: 2011-10-01 20:07:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 1 Oct 2011, Rafał Łukawski wrote:

> [...]
    > chroni lud pracujacy, a karze przedsiebiorcow.
    >
    > Pieniadze z nieba nie spadaja i ktos te koszty bedzie musial pokryc,

    Ależ oczywiście.
    I to co stanowi rzeczywisty problem, to fakt że przy zakupie konsumenckim
    klient nie może *wybrać* sobie wersji bez prawa odsyłania na koszt
    producenta (oczywiście chodzi o "bez powodu").

    > - koszt dostarczenia we wskazane miejsce, to po prostu usluga zupelmnie
    > niezalezna od zakupu

    No właśnie nie bardzo.
    Zarówno w Kodeksie cywilnym istnieje opis dla "rzeczy która ma
    być przesłana", jak i ustawa "konsumencka" wprost definiuje
    "sprzedaż na odległość".
    Z tego powodu jest to umowa nazwana, jedna transakcja trójstronna,
    tak jak nie przymierzając np. komis, a nie dwie odrębne.

> [...]
    > Gdyby tak 1000sklepow wyslalo niezalezne protesty do UOKIK/UE moze cos by

    "My państwu nie ustąpimy, bo bronimy praw drugiej strony, a klienci
    się nie skarżą" :P
    (jakby sprzedawcy regularnie wystawiali dwie oferty, jedną dla
    konsumentów a drugą dla niekonsumentów, W TYM "w celach zawodowych"
    za nadesłaniem oświadczenia i ta druga byłaby niższa, to może... :>)

    > Z drugiej strony jezeli jest wyrok organu socjalistycznego, a w 99,99%
    > procentach nikt nie bedzie stosowal tej wykladni,

    Ależ będą się stosować - tyle, że nie każdy klient ma dość samozaparcia
    aby naprawdę wysłać pozew.
    Ale akurat "pożyczający do pomacania" będą o to walczyć :>

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2011-10-02 15:16:43
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    > Ależ będą się stosować - tyle, że nie każdy klient ma dość samozaparcia
    > aby naprawdę wysłać pozew.
    > Ale akurat "pożyczający do pomacania" będą o to walczyć :>

    powstana serwisy zbierajace informacje o pozyczajacy do pomacania, do po
    skakania (po pateracu) etc..

    oczywiscie tematem jest identyfikacja, ale to juz szerszy temat, rynek
    na pewno bedzie sie bronil przed ograniczaniem swobody gospodarczej,
    jaki bedzie wynik - to juz teraz wiadomo. Gdy panstwo nie odpusci,
    przetrwaja najwieksi.

  • 18. Data: 2011-10-03 06:52:03
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "John Kołalsky" <j...@k...invalid> napisał w wiadomości grup

    > A propos czego pytasz ?

    a propos upewnienie się w kwestii twardości i pewności czy zamawiany towar
    jest na pewno taki jak się chce

  • 19. Data: 2011-10-03 07:57:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 2 Oct 2011, Rafał Łukawski wrote:

    > powstana serwisy zbierajace informacje o pozyczajacy do pomacania, do po
    > skakania (po pateracu) etc..

    Pewnie "konsumenccy" będą ich bronić przepisami o ochronie danych.
    Dobrowolne poddanie się procedurze oceny transakcji (np. na serwisach
    aukcyjnych) to co innego niż przymusowe zbieranie informacji
    o kliencie i jeszcze co innego niż wymiana tych informacji między
    sprzedającymi.
    Ustawodawca *CHCE*, żeby "zwracacze" mieli te same prawa co normalni
    klienci, nie można więc działać wbrew ustawie :(

> [...]
    > wynik - to juz teraz wiadomo. Gdy panstwo nie odpusci, przetrwaja najwieksi.

    Zawsze jest pytanie "o co chodzi"...

    pzdr, Gotfryd